[WN] rijden op elkaars paarden???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernworld

rijden op elkaars paarden???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 13:18

even een stelling i.v.m. het topic, waar een westernmanege.

zou je op een paard van een ander willen rijden,en laat je een ander op jouw paard rijden,b.v. bij een gezamelijke training of gewoon als je les neemt bij een manege????

het is NIET de bedoeling dat je paard als manegepaard gebruikt wordt!!!!

rinus

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:23

Dus paarden ruilen in de les bedoel je?

Persoonlijk vind ik dat erg goed om van te leren, hoe meer paarden je rijdt, hoe meer je leert, maar aan de andere kant ligt het er natuurlijk ook erg aan wie op jou paard gaat.
Klinkt heel kinderachtig, maar als je met persoon x niet overweg kan, dan zie je die waarschijnlijk ook niet graag op je paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:31

Ik heb er persoonlijk ook zo mijn bedenkingen bij.

Als je op een goed beleerd paard van een ander kunt voelen wat een bepaalde hulp teweeg brengt dan is dat prima. Dat is voor de ruiter een goed leermoment.

Op mijn eigen 'karaktervolle' (lees eigenwijze) Sugar komen alleen maar mensen die ik er op wil hebben.

Leermoment voor het paard idg is prima, maar qua ruiter heb ik toch zo mijn voorkeuren.

Kan Jeddah dus wel volgen.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 13:36

het zou natuurlijk alleen in overleg met ruiter en trainer/instructeur kunnen,aannemende dat die laatste weet waar ze het over hebben cq kunnen inschatten van hoe en of wat de noodzaak is waarom die ruiter op dat paard.

rinus

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:37

Idd, ik zou mijn paard ook alleen maar uitlenen aan door mij 'goedgekeurde' mensen Bloos!
Maar ik vind het ook weer fijn om op het paard van een ander te rijden om daarvan te leren.
Moeilijke kwestie dus...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:43

Lee is vroeger lespaard geweest en die laat ik daar niet meer voor gebruiken. Ze raakt er erg gestressed van; vooral van mensen die met de verkeerde instelling op haar rug klimmen. Dan raakt ze helemaal we weg kwijt, en die hadden we nou juist weer een beetje gevonden Schijnheilig .

De andere twee zijn nog niet onder zadel, maar ik denk dat ik daar wat makkelijker mee zou zijn. Maar dan nog: alleen als ik erbij ben of als ik iemands rijstijl ken. Ben daar best een zeikerd in Scheve mond .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:49

Mac schreef:
..; vooral van mensen die met de verkeerde instelling op haar rug klimmen.
Je bedoelt zo'n instelling van: 'jij bent oud genoeg om het te weten, dus zullen we je er wel even aan herinnenen hoe het hoort. Wij wassen dit varkentje wel even"-instelling. Die mensen komen dus iid ook niet op Sugar Haha!, al komen ze meestal ook van een koude kermis thuis Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:55

Juist! Een instelling van "dat doe ik wel effe" leidt onherroepelijk tot een racepartij waar niemand beter van wordt Huilen . Educatief gezien is het wel aardig, maar ik vind het niet nodig mijn paard daaraan bloot te stellen. Die tijd heeft ze gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:08

Wij hebben het laatst in een les gedaan, de tweede helft van de les werd er geruild, waarbij rekening werd gehouden met wie op welk paard terecht kwam. Erg leerzaam! Maar niet iets om elke les te doen, zo ns n keertje is het leuk en leerzaam, maar ik zou het niets vinden om elke les een ander op mn paard te hebben...

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:13

het is idd niet de bedoeling,om dit in alle lessen te doen,maar zo af en toe,enkel en alleen om te zien en voelen hoe een ander paard aanvoelt.
als je manegepaarden berijdt,zal je ook niet elke keer op het zelfde paard rijden.toch?????

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:21

Ik vind het niet zo erg als iemand anders een keer op mijn paard rijd. Die laat zich niet zomaar even de les lezen en de meeste mensen die erop mogen stappen van mij kunnen wat van hem leren. Maar ik laat niet zomaar jan en alleman erop rijden. meestal rijd er een keer een ander op zodat ze kunnen voelen hoe een bepaalde hulp werkt of om een keer te voelen hoe westernrijden is.

Ik ben een voorstander van ruilen van paarden, maar niet omdat iemand anders zegt dat het moet. Ik bepaal wie er op mijn paard komt en wie niet.
Als een ander een keer op mijn paard rijd voel die de dingen die ik fout doe en kan mij daarop wijzen. Omgekeerd kan ik veel leren van andermans paarden door te voelen hoe die gereden zijn en hoe die reageren. Dingen die door die andere ruiter anders gedaan worden kan ik van leren en bijvoorbeeld een scheef gereden paard voel ik dan wel terwijl de eigenaar dit meestal niet meer in de gaten heeft.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:22

westernworld schreef:
even een stelling i.v.m. het topic, waar een westernmanege.

zou je op een paard van een ander willen rijden,en laat je een ander op jouw paard rijden,b.v. bij een gezamelijke training of gewoon als je les neemt bij een manege????

het is NIET de bedoeling dat je paard als manegepaard gebruikt wordt!!!!

rinus

Waarom vraag je dit?? Verward

Ik laat anderen heus wel eens op 1 van mijn paarden rijden,voor een keer ,om te voelen hoe een getraind paard loopt of luisterd.Of om iemand ,die dat nog niet kent,te laten ervaren ,hoe een western-getraind paard loopt en luisterd.
Er zijn ook ervarenere mensen ,die mijn paarden wel eens berijden,heb ik geen moeite mee,zolang het paard niet juist in een "ambitieuze" training zit of "opgetuned"word!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:28

Ik vind het best goed als iemand anders mijn paard eens rijdt, maar niet zomaar iemand Lachen Moeten goede bekenden van me zijn

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:33

ik denk toch dat ie ervan uit kunt gaan als je les hebt,zeg een half jaar of zo, dat diegene waar je mee rijd in de les toch wel een bekende voor je is geworden? op dat nivo moet je even meedenken.

rinus

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:37

westernworld schreef:
ik denk toch dat ie ervan uit kunt gaan als je les hebt,zeg een half jaar of zo, dat diegene waar je mee rijd in de les toch wel een bekende voor je is geworden? op dat nivo moet je even meedenken.

Ja, daar kan ik wel inkomen. Als dat zo afgesproken is en als je vantevoren weet wie er op jouw paard rijdt en wanneer.
Moet er niet aan denken om op stal te komen en dan te zien dat iemand zomaar op mijn paard en met mijn spullen heeft gereden... Scheve mond
Maar met goede afspraken moet er m.i. zeker iets te regelen zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:38

Even ter verduidelijking: mensen die me aanstaan, mogen op mijn paard ter controle van mijn rijkunsten of ter verbetering van die van hen, in hoeverre dat mogelijk is. Mijn paard is immers nog niet een volledig showklaar paard Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:39

mijn paardjes rijden al mee in de les.

ik heb er niet zoveel problemen mee.
maar alleen als ik zelf les geef Cool

ik moet zeggen dat spooky er een stuk van opgeknapt is.

zelf vind ik het ook altijd leuk om op een ander paard te mogen voelen. je leert er ontzettend veel van.
Laatst bijgewerkt door Jos op 31-10-04 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:41

peppysan heeft heeft het goed gezien,om te leren hoever jij enof je paard is.

waarom ik dat vraag is: naar aanleiding van een ander topic.
om te bepalen hoeveel western manegepaarden aanwezig zouden
moeten zijn bij het starten van een westernmanege.
rekening houdend met de wensen en mogelijkheden van eventuele pensionklanten en hun paarden,nipooenderzoekje zeg maar.

rinus

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:41

Als ik die gene ken wel, Onbekende stappen niet op arzu waar ik bij ben Lachen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:54

ik maak zelf uit wie er op mijn paard rijdt, als ik de persoon goed ken en ik weet hoe hij rijd o.k. als mijn paard zomaar even van stal gehaald wordt omdat er zo nodig iemans op rijden wil: no way!!!.
en het gebeurd alleen als ik er zelf bij ben en het aanbied, soms is het goed als er eens een ander op rijdt omdat hij of zij net iets verder is dan jij en het paard iets kan leren wat jij nog net niet onder de knie hebt, maar het kan ook verkeerd uitpakken en je paard kan maanden terug gezet worden in zijn training, dus als het verplicht wisselen wordt in een les ben ik weg, jammer voor mijn trainer maar het is mijn paard. het zijn mijn euro's die ik er voor hebt betaald, en het is mijn geld die ik verspeel in zo'n les

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:57

Overigens gaat er niemand op mijn paard zonder dat ik erbij ben. Uitzondering natuurlijk wanneer ik een tijdje niet kan komen door bijvoorbeeld ziekte of vakantie, maar dan gaat er alleen iemand op die ik echt vertrouw en die mijn paard goed kent.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:38

Ik zou wel mensen op mijn paard laten... laat nu al mensen op mijn paard. Daarbij is het niveau van de ruiter geen argument. Wel de persoon van de ruiter.

Dat geldt trouwens ook voor Lanna: sommige mensen moet ze gewoon niet. Daar wordt ze dan ook heel vervelend bij.

dus het antwoord is: ja mits...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:43

Ja hoor waarom niet
Op onze laatste gezamelijke training hebben we Sam en Hicky ook beschikbaar gesteld voor *vreemden* Onze paarden hadden het prima naar hun zin,of dat ook voor de ruiters zo was waag ik te betwijfelen Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:49

Digger gaat tijdens mijn Oklahoma-trip naar Jos. Roel gaat hem dan rijden
Nanouk heeft ook laatst op Digger gereden en manlief wil er ook nog wel eens opklimmen, de laatste heeft zo zijn eigen rijstijl Clown
Maar Digger lijdt er niet onder, hoor.
Ik zou alleen inderdaad geen mensen er op laten rijden die er een heel andere visie op nahouden. Maar zolang Digger met respect wordt behandeld, waarom niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:14

Ik stap van mezelf niet makkelijk op een ander paard, maar als het paard van mijn stalgenoot nu bijv kreupel zou zijn en hij heeft les, mag ie best Jamaica pakken. Dit geld niet voor iedereen.
Ik zet er genoeg mensen op, maar die komen niet verder dan stappen