[WN] is een fjord een goed western paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

is een fjord een goed western paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 13:32

ik heb gisteren een proefles gehad van het westernrijden.
en het beviel me kei goed.
nu wil ik een jaartje ofzo gaan lessen en dan mijn eigen fjordje omscholen met behulp van de instructeur.
maar is een fjord daar een geschikt paardje voor?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:34

Als je nou is een keer de ziekfunctie gebruikt???

Er zijn al tig topics geweest over kan je met een ander ras dan een quarter
of paint westernrijden, en als je zelf een beetje logisch nadenkt, kom je
er echt wel ui~t!!

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:54

nou nou nou yvvv wat een reactie ik snap dat de vragen vaak terugkomen van mensen en het vermoeiend kan zijn. maar om dan zo'n reactie op haar terug te plaatsen is misschien een beetje bot.
hallo carola,
ja hoor een fjord kan je best wel western leren. je kan misschien niet op topniveau meedraaien maar als je gewoon western wil leren rijden en dat voor de lol doet met eventueel zo nu en dan een aantal wedstrijden dan kan je daar best wel mee meekomen. natuurlijk heeft het niet alleen te maken met het ras maar ook te maken met het kunnen van je paardje.
ik zie dat je in tilburg staat? waar les je als ik vragen mag en waar sta je? mag via pb hoor Lachen groetjes fabske

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:25

Nou als ik het zo nalees is het echt niet botter dan wat iemand anders hier
zou typen hoor...

En trouwens, ik zet er ook nog bij dat ze de zoekfunctie eens moet proberen,
misschien lees jij het wel verkeerd. Want ik bedoel er alleen maar mee: hier
zullen weinig reacties op komen want half western-bokt denkt er hetzelfde
over als mij, en anders krijg je weer van die nutteloze topics als de vorige
over de hulpen bij een westernfjord...
Dus bot? Nee...

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:42

tja dan zal ik het wel verkeerd lezen dan,
of we hebben gewoon duidelijk een andere mening ook prima

Als je nou is een keer de ziekfunctie gebruikt???

vind dit alleen niet echt als een tip overkomen, maar meer alsof het een ergernis is maar ja zoals ik al zei ik zal het wel verkeerd gelezen hebben dan. ik hoor alleen dus bij de andere helft dan van westernbokt Knipoog

even goede vrienden hoor.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:45

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:39

ja hoor gewoon doen, ik geloof dat er zelfs in Duitsland een fjord aardig hoog in de reining rijd, maar de trail is leuk te doen op een fjord

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:25

Hallo carolla, ooit wel eens van fjordie gehoord ? een klasse fjord die op de NK's hoge ogen gooit, maar dat wil niet zeggen dat elke fjord geschikt is voor het western rijden, maar gewoon proberen, nee heb je ja kan je krijgen, en je begint net, dus doe het voorlopig even voor de lol en plezier als je verder wil in de western sport en jou fjord is het toch niet helemaal, kan je altijd nog iets anders zoeken, het belangrijkste nu is proberen. succes

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:50

Esther en Fjordie hadden weer mooi een eerste plaats op Oosterwolde, dus daar is het bewijs toch al

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:04

[WN] Sliding Fjord!

Let niet op het commentaar wat in het topic staat, dat is een beetje bokt-eigen. Knipoog Haha! Het is gewoon een stoere foto!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 21:32

nou, yvvv, ik ben het met fabske eens.
verder wil ik daar ook maar niks over kwijt, want als je zo'n antwoord geeft en als je je aan nieuwe mensen irriteerd, kun je beter gewoon niks zeggen.......

fabske: ik woon idd in tilburg, mijn paardje staat in dongen en ik heb zaterdag voor het eerst gelesd bij alphons dikhooff.
heb er echt een goede indruk van gekregen tijdens die les (was trouwens gewoon een les met 3 anderen hoor)
ik hoorde achteraf pas dat hij nog een bekende was ook Lachen
mooi meegenomen.
weet trouwens niet hoe hoog dat hij heeft gereden, maar ik heb hem een paar keer voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht op het internet.

ik wil dus idd ook gewoon voor de lol gaan rijden, geen wedstrijden ofzo, maar ik vindt de manier van rijden beter dan het klassieke dressur (dat is tenminste mijn eerste indruk)
en eigenlijk heb ik er nog helemaal geen verstand van, vandaar mijn vraag.

kornelius: ik heb het topic gelezen.
er is dus hoop Lachen
leuk om te lezen, want ik wist echt niet of een fjord het zou kunnen.
maar is een fjord niet beperkt?
ik bedoel, hij is zo kort, klein en "lomp"
geeft dat geen beperkingen?
of geeft het voor sommige onderdelen beperkingen?

piggeljay: de naam komt me bekend voor, ik zal de naam wel een keer op bokt voorbij hebben zien komen ofzo. kan dat?
en ik ben ook van plan om het voor de lol te gaan doen.
geen wedstrijden ofzo. (voorlopig niet tenminste, een jaar of 3-4 Lachen )

toekie: mooie foto,idd het commentaar, maar is het niet altijd zo dat er altijd weliemand iets te "klagen" heeft Lachen

bedankt voor jullie antwoorden.
nu weet ik tenminste dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn fjordje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:40

Tja Carola1, wat wil je horen? Haha!

JA je kunt met een fjord westernrijden maar
NEE een fjord is daar niet bij uitstek geschikt voor.
JA de mijne doet het best aardig ja maar
NEE dat zie ik niet heel veel fjorden doen
JA ik moet er verrekte hard voor werken en
NEE ik zou er zelf in de toekomst nooit meer voor kiezen

De meeste fjorden zijn er niet echt geschikt voor. Maar dat ligt er eerlijk gezegd toch ook aan dat de meeste fjordenRUITERS er eigenlijk niet zo geschikt voor zijn.
Wat ik nu ga zeggen is niet aardig maar wel eerlijk: een fjord wordt VAAK toch gekocht door de wat mindere goden onder de ruiters. Mensen die zelf niet al te veel ruitercapaciteit hebben, een braaf recreatiepaardje willen, en/of geen tijd hebben om elke dag te werken en ook na een week veilig op willen kunnen stappen.
Tja, en wat voor wedstrijdresultaat wil je daar dan bij zien?

Maar al te vaak hoor ik gezeik op jurys omdat ze fjorden discrimineren. Nou, ik moet ze nog steeds tegenkomen. De meeste ruiters die met een fjord geen punten rijden, zouden hun tijd beter kunnen besteden aan serieus gaan rijden/lessen, dan aan op de jury zeuren Haha!

Dus als jij een ruiter met minimaal goede rijvaardigheid bent, en je fjord is er eentje van het type dat lichamelijk EN geestelijk dat werk aankan, dan staat niks je in de weg om nog heeeeeel veel lintjes te gaan rijden in de toekomst.

Mocht je serieus verder willen met westernrijden, vraag je dan af of je jezelf EN je paard daar een plezier mee doet, en kies nav dat antwoord de juiste mogelijkheid.
Misschien wordt dat een volmondig JA ik ga ervoor in deze combinatie. Of een NEE ik ben niet de juiste ruiter om een paard met beperkingen naar het gewenste niveau te rijden. Of een JA met de juiste begeleiding en een berg geduld kan ik tot niveau X wel uit de voeten. Of een NEE dit paard kan dat niet waar maken dus ik neem een andere keuze (ander paard, andere discipline etc)

Het aller- aller- aller- aller- allerbelangrijkste is en blijft:
HEB LEKKER LOL MET JE KNOL!
(en wat voor zadel er dan op ligt of wat voor rijstijl je volgt; who cares)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:44

Carola1, je postte terwijl ik nog zat te tikken. Ik zie nu dat je recreatief western wilt rijden en niet per se wedstrijdambities hebt. In dat geval antwoord ik je volmondig JA dat kan met een fjord ook.

Welke disciplines? In principe kan alles. De mijne is klein en kort, en ik start haar Horsemanship, Trail, Pleasure en Reining. In de toekomst zou ik haar graag in de Westernriding en Versatile uit willen brengen. De changementen zitten er in principe aardig in, maar ik blijf er tegenaan lopen dat ze na een keer of 3, 4 en soms 5 zo gruwelijk heet wordt dat ik de controle verlies en (te) stevig moet corrigeren. Is een mentaal probleem, dus in principe met veel geduld op te lossen. En ik heb tijd zat Haha! dus ooit start ik het.

Glimworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:04

Sonja schreef:
In de toekomst zou ik haar graag in de Westernriding en Versatile uit willen brengen. .... En ik heb tijd zat Haha! dus ooit start ik het.
Als je eer klaar voor bent, moet je het wel vertellen.
Want ik heb op de laatste Americana een Fjord in de Versatile gezien.
Eerst wat Quarters. Netjes gelopen maar niet geweldig. Scheve mond
Toen een Haflinger. Whoa!
Maar dan een Fjord. En die was geweldig. Da kreeg je tranen in de ogen een kippenvel van. Echt toff. OK dan!

Dus ga ervoor.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 22:42

ja, bedankt voor jullie reacties, maar ik vindt je reactie nogal heftig sonja.
de eerste reactie heb ik het er dan overhe, en met name ;
Citaat:
"De meeste fjorden zijn er niet echt geschikt voor. Maar dat ligt er eerlijk gezegd toch ook aan dat de meeste fjordenRUITERS er eigenlijk niet zo geschikt voor zijn.
Wat ik nu ga zeggen is niet aardig maar wel eerlijk: een fjord wordt VAAK toch gekocht door de wat mindere goden onder de ruiters. Mensen die zelf niet al te veel ruitercapaciteit hebben, een braaf recreatiepaardje willen, en/of geen tijd hebben om elke dag te werken en ook na een week veilig op willen kunnen stappen.
Tja, en wat voor wedstrijdresultaat wil je daar dan bij zien? "

je hebt wel gelijk,maar ik vindt niet dat je alle fjordenruiters over 1 kam kunt scheren hoor.

ik heb mijn fjordje idd ook gekocht omdat ik het rijden niet echt leuk meer vindt,maar het welleuk vindt om af en toen nog eens op te stappen en dan wil ik idd ook gewoon zonder gezeik weg kunnen.

maar ik denk dat ik geen zin meer in het rijden heb omdat ik me niet meer kan vinden in de dressuur.
snap je?
ik ben op zoek naariets anders en ik ben idd niet de persoon die elke daghard gaat trainen, want dat heb ik nog nooit gedaan.
maar ik hoop toch dat ik dan mijn paardje nog omgeschoold krijg en dat ik er weer meer plezier in krijg om te rijden zodat ik wel vaker ga rijden.
(kun je me nog volgen? Lachen )

dus als ik het goed begrijp ben jij van mening dat je met een fjord niet hoog in de western zal kunnen gaan rijden (uitzonderingen daar gelaten )

Misna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:48

Hoi Carola1,

Ja hoor ik kan je best volgen, ik heb trouwens ook les van Alfons op een pension stalling in Teteringen. Alfons (fons voor intimi) is Ned. Kamp. bij de AQHA. Maarre om op je vraag terug te komen (begin topic): Ja, recreatief zeker !! Trouwens, wat zegt Fons ervan? Vertrouw maar op hem, he's the man.

Veel succes verder OK dan!

p.s.
Tsjonge wat een geziek van alle anderen, welles/nietes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:50

Op een Fjord kun je net zo goed western rijden als op ieder ander ras. Maar wil je verder in de sport kom je op een gegeven moment toch de beperkingen tegen van het ras. Dingen zijn moeilijker te bereiken op een Fjord dan op een ander ras. Dus de vraag blijft: wat zijn je plannen, waar liggen je ambities? Wil je verder in de sport zou ik voor een ander ras kiezen dan een Fjord. Maar ik zou zelf mijn Fjord niet verkopen omdat ik toevallig een andere rijstijl ga beoefenen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 07:43

carola1 schreef:
ja, bedankt voor jullie reacties, maar ik vindt je reactie nogal heftig sonja.

Grow up. Ik ben niet heftig, ik ben eerlijk.
En omdat dat een uitzondering is op Bokt, valt je reactie dan eerder op.

Als je het bericht erna leest, zie je dat ik zeg dat recreatief western natuurlijk altijd kan. Al leg je een westernzadel op een shet, dat mag en dat kan. Lol met je knol dient voorop te staan. En in wat voor stijl dat dan is, dat maakt geen bal uit.

Overigens denk ik dat ik enig recht van spreken heb als het gaat om fjorden, wedstrijden en fjordenruiters....

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:04

Aangezien enkele mensen weer lekker aardig voor elkaa zijn hier (maar ach, je raakt er gewend aan, onbeschofte mensen) zeg ik tegen Carola:
Meid, veel plezier als je de keus maakt om je paard om te scholen! Ik wens je er veel sterkte en plezier mee. Ik ben van mening dat je met een Fford prima kan westerrijden, ik heb zelf ook geen quarter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:10

Wat een stelletje zeikdozen zijn jullie zeg! Er is toch niemand die zegt dat het niet kan of niet goed zou zijn om western te rijden met een fjord?
Maar jullie zijn weer exact zoals Bokt zich vaak afspiegelt; zeikenzeikenzeiken maar als het puntje bij paaltje komt is er geen hond die het waarmaakt.

Laat je dan eens uitnodigen door een kritisch iemand als ik: Kom eens naar een wedstrijd met je fjord en rij me d'r eens uit!!!!! BEWIJS maar eens dat het kan, en dat je meer in je mars hebt dan dat geblabla van hier!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:31

sjonge jonge wat zijn we weer met z'n allen aangebrand zeg.de een moet nog gaan beginnen de ander wil eruit gereden worden.
er zijn toch een aantal topics die over dit onderwerp gaan,nog niets er van geleerd!!!!!! ja ook ik heb ervaring met mensen die schreeuwen en niets na komen en met banketstaaf komen,maar in de loop van tijd leer je van dat soort mensen,of je nu voor of tegen een bepaald topic bent,doe normaal het helpt toch niet,en ook ik heb een paard gehad wat geen zogenaamd goed ras was,lekker toch gedaan en jaren leuk gereden,dat is waar het toch om gaat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
en of je nu als beginner of als "ervaren" ruiter bekend ben,laat elkaar nu eens in waarde,ik heb tegenwoordig nergens verstand van,en laat mij leren door elke ruiter die wat nieuws of ouds te melden heeft.

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:35

Lekker nuttige bijdrage Rinus.

De vraag was of je western kunt rijden met een fjord.
Antwoord is volgens mij heel simpel Ja dat kan. Kan met elk ras. Maar als je wedstrijden wilt rijden en daarbij goed wilt scoren, dan zijn er geschiktere rassen.

If you'll excuse me, ik ga m'n fjordebeest zadelen voor een lekker ritje over de berg.
Later!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:41

ik ben me er misschien niet bewust van sonja misschien een periode in de maand voor jou maar ik denk dat je van meer sociale uitspraken moet hanteren dan waar je nu mee bezig bent. zeker als je een doel wilt bereiken zoals je op een ander topic doet voorkomen,je iets meer inhouden zal dan wenselijk zijn,ook jij bent ooit eens begonnen als beginner,of niet soms? op de manier waar je nu op reageerd zal niet wenselijk om dat doel te bereiken,

een fijne rit sonja

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:46

Ik ben nog steeds een beginner Rinus, maar ik zal er keihard aan werken om daar verandering in te brengen. Alleen kies ik ervoor om dat ook te laten zien, en het niet alleen te houden bij geblabla hier op internet, zoals sommige anderen wel Haha!
Mocht je verder nog offtopic en/of persoonlijke reacties hebben, doe dat even per PB of start een ander topic?

Vraag was hier nog steeds of je western kunt rijden met een fjord.
Antwoord daarop is nog altijd JA als het om recreatief gaat, MISSCHIEN als het om wedstrijden gaat. En dat dat om kan slaan in JA bewijzen Milena en ik regelmatig. Recht van spreken dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:22

Ik kan het niet anders dan met Sonja eens zijn hier.
Je kunt op ieder paard western rijden. Als je western wilt rijden op een redelijk niveau en wilt meedraaien in de wedstrijden dan heb je het met een niet-q/a/p meestal wel moeilijker. Een Fjord of pakweg mijn eigen KWPN-er zijn niet gefokt voor dat doel.

Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen. Sonja bewijst dat inderdaad op Milena. Maar het wil wel zeggen dat je er harder voor moet werken meestal.

Maar het antwoord op je vraag blijft: ja hoor het kan. De mate waarin je je ambities waar maakt, hangt echter af van het maximale kunnen van je paard en je eigen talent, wilskracht en/of doorzettingsvermogen. Daarbij kan ik goede lessen van harte aanbevelen.