Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar ik denk echt niet dat ik hem overschat. Toch zou het fijn zijn als hij het de volgende keer met twee vingers in z'n neus kan lopen natuurlijk. Een beter / vast trainingsschema is nooit weg.
en dan is het dus al donker als ik thuis kom. Ik wilde zelf een bijrijdster voor die dagen zoeken die wel vroeg vrij is, maar eigenlijk vertrouw ik nog niet veel mensen die een aantal dagen kunnen komen zo goed dat ze serieus met hem aan het werk kunnen, in het bos enzovoorts, het is toch een drukke weg en ook al is hij heel mak, ik zie dan allemaal rampscenario's.
Hoe kan ik dit in de winter rijden het beste oplossen?
Tevens komt bevroren grond met sneeuw aan de ijzers / hoeven vast te zitten, dus ik kan zowiezo niet elke winterdag rijden hierdoor.
Weet iemand hier misschien een oplossing voor, en wat doen jullie in de winter qua rijden en conditie behouden?
). Dat had ik zelf ook al bedacht.
Ik heb het wel een keer gewaagd, om te springen met dit soort weer, maar daar hadden we ook beide snel genoeg van, pff... Ik ben geen ster in vroeg opstaan, of vroeg gaan slapen, haha, dus dat probleem had ik ook weleens in de zomervakantie.
Toen kon ik makkelijker trainen, aangezien tolt hem veeel meer moeite kost dan draf (hij is geen natuurtolter) kreeg hij daar lekker veel conditie van. Ik vind hem zelf best bespierd, en zelf rij ik ook regelmatig ritten van het formaat van nu. Ik moet wel meer gaan trainen als het weer warmer wordt, dus ook op hete dagen midden op de dag gaan rijden, want daar waren we beide dus totaal niet op berekend aangezien ik het bijna nooit doe thuis...
Dus ik zal blij zijn met elk moment dat ik kan rijden op die dagen.
Ik hoop ook goed reflectiespul te gaan kopen, misschien dat ik dan iig even langs de weg kan stappen / in de berm van een drukke weg, om er toch even op te hebben gezeten.
Tja... 
Ik rij / heb deze zomer wel zo'n beetje elke dag gereden, uitzonderingen daargelaten. De 10 dagen dat ik weg was is hij 4 keer bereden en daarna barstte hij letterlijk van de energie. Dressuren kon ik de eerste daagjes niet, dan ging hij elke keer keihard tolten.
Dat bewijst toch wel van enige conditie... 
, en longeren vind ie prut.
Het maakt me allemaal niet zoveel uit, ik ben al dik tevreden als ik een paar keer een klasse 1 wedstrijd uit kan rijden.
(en ik heb er alle vertrouwen in dat we dat best kunnen, als het weer meezit. gezien andere buitenritten die ik met Roskur alleen en met bijv. Heleen en Lyngvi eerder al heb gereden) Tenslotte rij ik buitenritten ook voor de lol, en endurance is dan meer iets dat erbij komt, voor de gezellig en tja, eigenlijk net zoals ze beschrijven op de DER index pagina, recreatief rijden met toch een soort van wedstrijdelement.
Het is ook veel minder gestress en gedoe, ik vind dressuurwedstrijden bijvoorbeeld (de ene onderlinge die ik heb gereden tot nu toe
) veeel spannender en stressiger, bij bijvoorbeeld ook springen, en endurance kan ik me gewoon rustig laten gaan en voel ik eigenlijk juist ontspanning.
)