Dat gaat gewoon echt 100% helemaal nergens over.
1. Als je dit nodig hebt om het bit niet helemaal door de mond heen te trekken, dan hoor jij als ruiter nog helemaal geen teugels in je handen te hebben. De ENIGE uitzondering die ik hiervoor maak, ik voor het aanrijden van jonge paarden die het sturen nog moeten leren begrijpen. En dan nog zie ik liever het gebruik van een normale LAGE neusriem, waarvan de sluiting dus buitenlangs onder bit en teugels langsgaat, voor een zo stabiel mogelijke bitligging.
2. Hoezo moet een WESTERNhoofdstel daar altijd van voorzien worden, en een Engels hoofdstel niet?
Het is gewoon dikke onzin. Kijk eens naar de opbouw van een Engels hoofdstel en een westernhoofdstel.
De meeste Engelse ruiters rijden met dezelfde neusriem als die wij in de western tijdens de training doorgaans gebruiken. De zogenoemde hoge (enkele) neusriem. Alleen zie je bij Engelse ruiters nog wel eens een sperriempje (dat is die dunne die vanaf de neusbrug tot onder het bit doorloopt), die voor een stabielere bitligging zorgt. Echter is bijna iedereen dit sperriempje kwijt of men is te besodemieterd om het vast te maken, dus ligt het weg te schimmelen in een of andere kast.
Terug naar het hoofdstel: grofweg heeft elk paard dus een kopstuk (achter de oren), al dan niet een front- en keelriem, maar altijd bakstukken die bovenaan (al dan niet met een aparte bevestiging) aan het kopstuk vastzit, en onderaan wordt het bit gehangen.
Een hoge, enkele neusriem staat hier zowel in de Engelse als in de Westernsport helemaal los van. Da's eigenlijk een soort strak halstertje onder je hoofdstel.
De opbouw is dus hetzelfde.
Dus HOEZO moet toch altijd dat onnozele riempje aan dat bit???????
Wie overtuigt mij?

.