Is het fair om in de beginners een backup te vragen**Waarom mag ik niet in de beginners starten**Waarom niet het dressuur en spring systeem invoeren**Waarom mag mijn bekende niet op mijn paard starten. en meer van deze vragen en opmerkingen.
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het zie
het systeem bij bv de dressuur is perfect,je begint (op de manege) met F proefjes dan de B en gaat het echt lekker de L en M.Beheers je je paard helemaal dan gaan we zelfs naar de Z en hoger.
Mooi systeem en internationaal hetzelfde(ga ik ff vanuit)
Dit system maakt deel uit van een goed door dacht ,en rekening houdend met alle ruiternivo's, en scholingsniveaus van de paarden.
Ineens komt vanuit amerika het western over waaien dat gebaseerd is op een CULTUUR.iets wat al begint op de scholen en uiteindelijk er voor moet zorgen dat de ruiters zich gaan meten in een rassen show(bv de AQHA)
Hier in Nederland wil men dat ook, maar gemakshalve wordt een belangrijk voorbereidings traject over geslagen en gaat men er van uit dat er meteen op rassenshow nivo moet worden gestart.
Al snel blijkt dit niet helemaal te werken (omdat men wil rijden met alle rassen) en het nivo achterblijft.
Dit gaan we opvangen door het oprichten van bv de wran,toegangkelijk voor alle rassen en onder verdeeld in meerdere deelnemers groepen elk met hun vereisten betreffende nivo en ervaring.
Dit lijkt redelijk te verlopen mede door het organiseren van wedstrijdjes niet vallende onder welke organisatie dan ook.
perfecte wedstrijden om ervaring op te doen en waar de organisatie mag afwijken van de proeven om het de deelnemers iets makkelijker te maken.
Dan vind de wran dat dit *wilde wedstrijden * zijn en die moeten we niet hebben,Nee we gaan terug naar hoe ze het in Amerika doen en volgens hun regels.
Als ik de dressuur proeven bekijk dan zie ik duidelijk per rubriek een opbouwende wijze van de gevraagde onderdelen.
In de rassen shows zie ik meteen een nivo waar je paard(en de ruiter) alles moet beheersen (zelfs in de beginners) Maar het voorafgaande opbouwende traject is er niet.
Nogmaals in Amerika is dat er wel maar wij slaan het over.
Western wedstrijden (rassen shows AQHA etc.)starten houd daardoor in dat je instapt op L nivo en in de reining zelfs op Z nivo.
Zo werkt het en zonder voor traject gaan er veel te veel ruiters op hun bek.
We beginnen pas met western maar starten voor het gemak maar meteen hoog waarom??????
Pas de te verrijden proeven aan,haal de wissel eruit, maak de spins in alle beginnersproeven toegankelijker, begin eerst met de basisdingetjes van de trail, haal bij de beginners het hek en de brug er uit, maak daar een opbouwend iets van. Jureer ook in de beginnersklasses (in alle onderdelen) ook de rijstijl van de ruiter, beoordeel het verzorgd zijn van paard en ruiter. Kortom zorg dat er een goede opbouw inzit voor zowel paard ALS ruiter. Maak de klasses uitgebreider, zoals bijv. in de NRHA waar je als rookie of green as grass mag rijden met een shank met 2 handen. Geef ruiters de kans om hun paard te leren beheersen op wedstrijd. Bij de NSBA en de NRHA gebeurt dat, maar bijv. een WRAN duikt meteen geheel in de AQHA-regels maar vergeet daarbij dat we nou eenmaal niet in Amerika zitten en dat de sport hier nog helemaal op niveau moet komen. En nee, dat red je nou eenmaal niet in de relatief korte periode dat de westernsport in nederland beoefend wordt.
Dus kort samengevat: zolang we in nederland meteen op de regels van de AQHA willen gaan rijden en er geen andere uitweg is en de WRAN (die daar eigenlijk voor is) liever een overkoepelend orgaan voor alle westernruiters wil zijn vanuit de filosofie en de regels van de rassenshows dan moeten wij ons er gewoon bij neerleggen dat je als beginner minimaal L-niveau (om het maar even te vergelijken) moet beheersen en anders thuis moet blijven
), maar bij het NK en dergelijke zit ik nog wel eens op de tribune. Op het NK Quarters ook regelmatig met kromme tenen en de handen voor de ogen...
), maar dan kon je rustig op een bijterrein beginnen, niemand die je ziet en je kunt op je gemak doorgroeien/doormodderen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de foto's van of kritiek op je beroerde proef in de paardenbladen te zien zijn...
Er zijn ook veel meer wedstrijden (elk weekend, als je wilt), dus je kunt veel meer wedstrijdervaring opdoen.

.
.