Snelweg over met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Snelweg over met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:24

Om hier buitenritten te kunnen maken, moet ik eigenlijk wel over de snelweg.

Ik zou sowiezo afstappen en aan de hand erover. Het is een vrij drukke weg maar we zouden aan beide kanten gelijk erna een pad inkunnen.

Er is ook een fietspad, maar dan moeten we zo dicht op de reling lopen. De paarden zijn grote bruggen wel al gewend, maar over water en niet een snelweg.

Zouden jullie dit doen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Eerste keer aan de hand en daarna onder de man gedaan.

Eliana

Re: Snelweg over met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Hier moesten we ook het viaduct over. Eerste keren aan de hand geoefend en erna erop. Maar die ponys waren wel aardig bomproef sowieso

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Ik heb het met mijn volbloed gewoon achter een ander paard aan gedaan. Ze keek er wel raar van op maar na twee keer was ze er wel aan gewend

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Officieel mag je niet eens met je paard over een fietspad, dus wat dat betreft moet je sowieso de rijbaan gebruiken. Vlak langs de reling is idd eng als je er op zit, want je zit hoger dan op een fiets.
Meeste paarden hebben er echter niet veel van. "Oh, een auto. Goh, hij is weg" - veel verder dan dat komen ze meestal niet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Hier ook ervaring met over een gedeelde weg in het midden en over een fietspad langs de reling.
Er naast gelopen met koekjes in mijn hand.
Maar zij gaf er veel minder om dan ikzelf :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

Mijne maakte er niets van, ging rustig over de railing naar beneden staan kijken. :=

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Ik ben er ook eerst een paar keer aan de hand over gegaan. Mijn welsh moest er vooral erg aan wennen dat halverwege het verkeer ineens vanaf de andere kant onder hem door ging :') . Maar eenmaal daaraan gewend was er niets aan de hand en hebben we regelmatig andere paarden achter ons aan mee het viaduct over genomen die het heel spannend vonden.
Mijn tinker keek niet op of om, dus de tweede keer gewoon erop gebleven.
Ik rij wel altijd in het midden, maar dat is vooral omdat ik het zelf doodeng vind zo hoog boven de rand. Als het druk is dan gewoon in drafje zodat we het verkeer achter ons niet ophouden.

Oh en als er file op de snelweg is, dat vonden ze beide ook heel raar :))

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Hoe is je paard verder met verkeer? Dat zou ik spannender vinden dan de snelweg an sich: je hebt geen uitwijkmogelijkheid naar berm.
Op een viaduct loop ik graag net iets van de railing af, zodat mijn pony een eventuele pas opzij kan maken zonder dat je meteen in de railing zit. Het verkeer eronder heeft ze nooit wat om gegeven, ook mijn oude pony niet.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

over de snelweg? ben je niet strafbaar als je met je paard op de snelweg komt?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

MirandaDvG schreef:

Oh wacht, je bedoelt over een viaduct welke over de snelweg heen gaat....
Ja dat doen wij hier ook. Gewoon het midden van de rijstrook pakken, zodat verkeer je niet kan inhalen en je niet te dicht bij de railing bent.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

MirandaDvG schreef:

Het gaat neem ik aan over een viaduct, anders zou er ook geen fietspad zijn :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Eerste keren ben ik afgestapt. Later niet meer. Ging ook om een fietspad. Was bij een industrieterrein dus over de weg was vele malen gevaarlijker ivm het grote verkeer dan over het fietspad
Mijne kon er gerust een uur staan kijken naar de voorbij razende auto’s en toeterende vrachtwagenchauffeurs

De situatie
Afbeelding
De A7
Afbeelding

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Absoluut niet aan de hand over de snelweg! Je moet immers de minimumsnelheid halen! Ik weet niet wat die in Nederland is, maar in België moet je 70km/u halen en ik kan dat niet met mijn pootjes. Heb het nochtans met nieuwe New Balances geprobeerd, ging van geen kanten.
Dus blijf erop zitten, neem een goeie aanloop en gaan met die banaan. Zorg dat je niet geflitst wordt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Ligt helemaal aan het paard. Met sommige zou ik het nooit doen, met andere zou het niet eens in me opkomen waarom het niet zou kunnen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Ik zou in t midden rijden en ligt dan aan t paard of ik erop blijf zitten of er naast zou lopen. Mijn paard is bang voor vrachtwagens en de keer dat we over de snelweg gingen was dat wel echt een ding, helemaal toen precies juist toen er net 1tje over de witte lijnen ging rijden waardoor het extra herrie maakte. Weet niet meer of ik er op of er naast zat maar had wel even samen geknepen billetjes :=

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Wij doen het heel vaak, het uitrij gebied ligt aan de andere kant van de snelweg. Ik stap zelf liever af omdat ik het heel hoog vind en ik niet wil dat m’n paard mijn angst voelt. Maar ik heb het met verschillende paarden gedaan en ze geven er allemaal vrij weinig om ;) Het is bij ons vrij druk, dus ik loop meestal op het fietspad. Gelukkig zit er nog een verhoogd voetpad voor de railing.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Ik deed dit vaak met mijn haffie. We stapten dan over het midden van de weg heen. Dit was echter wel een vrij rustige weg, en een landelijke omgeving, dus automobilisten hadden eigenlijk altijd wel het geduld. Maar hij had er geen moeite mee of het nou een smal viaduct, een breed viaduct of onder de snelweg door was.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Ik vermijd bruggen liever.
De fietsbrug is te smal, en je mag eigenlijk niet.
De autobrug is 2vaks en druk. Als er uit de tegengestelde richting een zware vrachtwagen of tractor komt aangedenderd trilt heel die brug een beetje en wordt mijn paard bloednerveus. Op dat moment kan je niet weg en is er risico op paniek.

Het hangt dus niet alleen af van je paard maar ook van de soort brug en de verkeerssituatie op de brug.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

sevenofnine schreef:
Absoluut niet aan de hand over de snelweg! Je moet immers de minimumsnelheid halen! Ik weet niet wat die in Nederland is, maar in België moet je 70km/u halen en ik kan dat niet met mijn pootjes. Heb het nochtans met nieuwe New Balances geprobeerd, ging van geen kanten.
Dus blijf erop zitten, neem een goeie aanloop en gaan met die banaan. Zorg dat je niet geflitst wordt.

Jij steekt daadwerkelijk de snelweg over over de weg? :?
Afgezien van het feit dat je lopend, fietsend of met een paard of met welk langzaamverkeer ding dan ook de snelweg oversteken absoluut,, helemaal verboden is, is dat echt levensgevaarlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in België wel mag. En terecht.

Het gaat hier gelukkig over oversteken via een viaduct. Dat kan al eng genoeg zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

idje schreef:
sevenofnine schreef:

Afgezien van het feit dat je lopend, fietsend of met een paard of met welk langzaamverkeer ding dan ook de snelweg oversteken absoluut,, helemaal verboden is, is dat echt levensgevaarlijk.

Het gaat hier gelukkig over oversteken via een viaduct. Dat kan al eng genoeg zijn.

Ja dat is juist leuk! Samen met je paard de auto’s ontwijken. Dan bouw je pas echt een band op samen. :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Volgens mij maakte ze een grapje :Y)

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

idje schreef:
sevenofnine schreef:

Ik denk dat je je humor / sarcasme knop even moet resetten! Even een klapje erop. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

idje schreef:
sevenofnine schreef:

Hoe kan je het sarcasme/de grap in de post van sevenofnine missen :')

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

Met mijn behoorlijk verkeersmakke paard deed ik het ook wel, over brede bruggen met rustig verkeer over het fietspad erlangs, en ook over fietsbruggen.
Totdat een toedeledokie het leuk vond om even te toeteren vlak voor de brug, toen was ik toch wel blij erop te zitten, want het tempo ging ff wat omhoog.
Daarna alleen nog overgestoken (hij had wel wat steun nodig de eerstvolgende keer) op heel rustige momenten; zondagochtenden en vakanties en zo.
Ik wachtte soms even totdat er van beide kanten niet te veel met name zwaar verkeer aankwam. En dan hup, naar de overkant.