Zichtbaarheid in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

Zichtbaarheid in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:30

Hoi,

Hoe zorgen jullie ervoor dat jij en je paard zichtbaar genoeg bent in de winter/schemer.

Ik draag zelf als het grijs weer is of als ik later op de middag ga een veiligheidsvestje, en ik draag van die reflecterende banden voor de armen om mijn kuiten heen. Aan de beugels ga ik snel de teenwarmers bevestigen, die hebben ook reflectie.

Paard zelf is aan de voorkant zichtbaar met een reflecterend borsttuig, of zo'n ring om de hals die ik aan kan zetten met verlichting. Gisteren ben ik haar reflecterend staartstuk helaas onderweg verloren.
Ik kan uiteraard een reflecterende uitrijdeken kopen voor haar, maar ben bang dat die te warm is, ze heeft een dikke wintervacht.

Ik wil graag dat mijn merrie ook goed verlicht is, in het geval ik er vanaf zou vallen en zij zonder mij zou wegrennen. Ze is heel braaf, ik verwacht het niet, maar safety first.

Doen jullie iets in de staart? Zo ja, wat blijft dan echt zitten?

Tancreda4

Re: Zichtbaarheid in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:10

Ik ben ooit aangehouden toen we 1 grote reflectie eenheid waren en kregen de boodschap; je bent een voertuig met je paard en dus moet je wit licht voor en rood licht achter hebben. Ik had zelf zo'n beenlichtje er voor aangeschaft en deed bij m'n merrie rode bandjes om de benen of aan de staart. Je hebt ook hesjes voor jezelf met voor wit licht en achter rood licht.

Zijn eventueel lichtgevende bandjes om de achterbenen een optie ipv om de staart?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:12

Reflectie is handig maar dat werkt natuurlijk alleen als er licht op schijnt. Als je in grijs/mistig weer of in het donker buiten rijdt is het belangrijk dat je ook licht hebt: voor, achter en opzij. Daar kun je bij voorbeeld van die fietsverlichting voor gebruiken: witte lampjes aan het borsttuig en je ene stijgbeugel, rode aan de andere stijgbeugel en in de staartharen van je paard, bij voorbeeld met een haarklemmetje oid.

Voor reflectie voor de achterkant kun je nog denken aan een reflecterende band bovenin de staart.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 6387e5.jpg
(niet mistig, wel op druk stuk in Amsterdam dus wat zichtbaarheid is daar met elk type weer wel fijn)

Blijft goed zitten en je paard heeft er geen hinder van. Ook reflectiemateriaal om de benen is een goed idee, dat beweegt dus het valt goed op. Daardoor weten andere weggebruikers wat bij de grond de afmetingen van je paard zijn, en waar ze dus omheen moeten rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Lampjes inderdaad. Bij de hema heb je van die lampjes aan een touwtje. Ik maakte dan een vlechtje in de staart en deed daar van die rode lampjes in. Zelf had ik altijd een hoofdlamp aan de cap. En lampjes aan de stijgbeugels als ik er op zat.
En om alle 4 de benen ook lampjes en reflectie.

Zo gingen wij op pad.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Zo zag het er bij mij ook ongeveer uit in het donker. Met nog een reflecterend borsttuig met wit lampje eraan. Die lampjes met een elastiekje zijn enorm handig, ze kunnen praktisch overal aan vast.

En dan voor mijzelf ook nog verlichting. Wit lampje aan een rits aan de voorkant van mijn jack en een rood in mijn vlecht. Niet dat ik nou heel regelmatig van mijn paard viel maar meer voor het geval dát hij en ik allebei in ons eentje in het donker op de weg zouden zijn.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:48

Ziet er goed zichtbaar uit Daihyo, dat wordt een bezoekje Hema.

Klittenband afdoen om de benen vind mijn merrie niet grappig, vandaar dat dat geen optie is.

Als ik de verlichte halsring heb, de reflectie om de stijgbeugels (van de teenwarmers) en iets in de staart, zullen we eein eing op weg zijn

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Laaaaang geleden, jaar of 12 minstens en ik denk langer;

Afbeelding

Ik had op een gegeven moment voor in het donker ook nog kleine ledlampjes op batterij die ik gebruikte als ik aangespannen de weg op ging (Hij liep zowel aangespannen als onder het zadel)
Die lampjes zaten op de wagen, aan zijn borsttuig en hoofdstel.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Het klopt dat je licht moet voeren.
Wit voor en rood naar achteren. Vroeger kon je in elke ruitersportzaak daarom lampjes kopen voor om de arm of been. Ik heb enkele jaren geleden nog 2 kunnen kopen, maar tegenwoordig zijn ze moeilijk verkrijgbaar. Ik snap dat niet. Nu moet je je behelpen met fietslampjes van Action, Hema, enz.

Als ik in de schemering of duisternis met paardlief naar buiten ga, zorg ik dat ik goed zichtbaar ben: Reflectie met lampjes om de paardenbenen, reflecterend borsttuig, hesje met lampjes voor mijzelf, in staart reflectie, verder lampjes aan mijn benen of armen.
Dus lampjes en reflectie van alle kanten, zowel op paard als op mij. Als iemand mij niet op grote afstand ziet, dan moet ie wel blind zijn.
Het ziet er misschien niet uit, maar veiligheid gaat voor alles.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:14

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:58

Bij Kramer zag ik idd van alles, maar heb er nu verder niets van nodig, dan vind ik de verzendkosten weer zo zonde.

Nieuwsgierig, blijven de clips goed zitten? Ook in de staart?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Lomax123 schreef:
Bij Kramer zag ik idd van alles, maar heb er nu verder niets van nodig, dan vind ik de verzendkosten weer zo zonde.

Ik heb er alleen mee gewandeld, dan blijft het goed zitten!

Vanaf dinsdag hebben ze bij kramer iig 10% korting op het gehele assortiment.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Ik heb die rode clip altijd in de staart en die blijft super goed zitten! Ze zijn alleen wel kwetsbaar, maar goed ook niet zo duur.

Verder heb ik zo'n oplaadbare witte halsring en om beide schoenen een rood lampje (soort plat spoortje van licht). In theorie is dat al voldoende want ik ben daarmee echt flink zichtbaar. Heb eventueel ook nog een rood fietslampje aan de achterkant van mijn cap en een wit lampje voor om je arm. Het rode/witte veiligheidshestje draagt mijn vriend dan als hij mee gaat vanaf de grond. Verder eigenlijk geen reflectiespul meer, want met goed licht ben je sowieso wel te zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Daihyo schreef:
Ze hebben ze inmiddels met rubber, maar die kun je ook prima meevlechten: https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 50077.html

Maar dat is het idee in ieder geval.

Dit zijn ook de lampjes die ik bedoel.

Nog makkelijker dan meevlechten: clipje eraan en dat vastmaken in de staartharen. Of pak genoeg haar, rubbertje om de pluk heen, rubbertje vastzetten om het lampje.

Deze lampjes zijn ook perfect voor aan je stijgbeugels.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Even een tip van de beroepschauffeur , zet je paard met alle verlichting en reflectie aan in het donker en schijn er met je auto lampen op van alle kanten. Zo weet je zeker dat je zichtbaar bent. Tip twee, gebruik geen! knipperende lichtjes dat maakt het moeilijk voor anderen om de afstand te schatten tot jou en je paard. En als laatste, je kan met je paard beter in de sloot liggen dan onder een auto dus gedraag je defensief als je op de weg bent ;)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Nou in de sloot is ook niet echt zonder gevaar.. Mee eens dat je defensief moet zijn, maar kiezen tussen een sloot en een auto? Je wil gewoon beide niet. Als je onder je paard in de sloot komt overleef je dat vaak ook niet en je paard weer uit de sloot krijgen kan ook heel dramatisch worden. :=

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

Als ik moet kiezen wordt het de sloot dan heb ik nog een kans
De kracht waarmee een auto of vrachtwagen tegen je aankomt is erger

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Gebruik ik het zelden nog, maar ik had/heb een heel assortiment. Dit kwam van Agradi en Kramer, plus Action voor de lampjes.
Inderdaad fietslampjes, wit voor en rood achter. Ik had reflectie uitrijdeken en borsttuig, maar ook een stapdeken voor tijdens het wandelen.
Daarnaast had ik nog een reflectiehesje of hoofdlampje met wit licht voor en rood achter. En ik had nog reflecterende bandjes om de benen.
Volgens mij had ik ook nog een reflecterende cap hoes, maar die deed ik nooit op.

Afhankelijk van de situatie en of er iets leeg was deed ik telkens vanalles op of om.
In ieder geval nooit de opmerking gehad dat we niet goed zichtbaar waren :D !

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

Je hebt ook reflectievesten met verlichting erin. Die zie ik tegenwoordig regelmatig bij hardlopers. Misschien is dat nog iets als extra toevoeging?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Ging eerder en over een poos hoop ik :') weer te paard naar de club les en idde reflectie deken en reflectie om de benen fietslampjes aan mijn laars ( buiten kant is op auto zicht hoogte) wit en rood en een hesje met alleen rode rledjes( rondom) en een goede koplamp op mijn cap met klein rood achterlampje
denk ook aan dat je zichtbaar bent op auto hoogte met licht..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Dit gebruik ik.

Reflectie wordt alleen gezien als ee licht op schijnt, dus rode lampjes achter, aan benen en aan extra bijwoord. Zodat auto dat op goede zichthoogte heeft. ( en niet zwevend ergens als helikopter, daarvandaan verwacht je als automobilist of brommerrijder geen verkeer)
En op neusriem koplamplje.
Vaak aan verkeerskant om enkel ook nog lampje.

Gebruik juist in winter of schemer mjin oranje met strepen liever dan de deken die geheel reflectie is, want die is grijs en als daar geen licht op schijnt valt dat minder op dan oranje.

Foto van paard in zelfde set met en zonder flits, de zonder flits is wat je ziet als er geen licht op schijnt...

Heb nu andere reflectie jas,maar zelfde idee, danwel hesje en handig die heeft ook lampjes,ook met met de honden wandelen ideaal. Kosten euro of 6.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Lomax123 schreef:

Woon je toevallig bij mij in de buurt?

Ik heb nog een rijdeken, flinterdun, maar reflecterend en ik heb er zelf een lusje aan gemaakt, waar zo'n fietslampje aan kan ter hoogte van de staart. Die mag je wel hebben, rij toch niet meer in het donker buiten.

Lag op een grove halfinger.

Ik had naast die deken ook een lampje aan de frontriem zitten (wit), zodat je naast reflectie ook gewoon wit en rood licht voert, wat wettelijk verplicht is.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:31

MarliesV schreef:
Lomax123 schreef:

Woon je toevallig bij mij in de buurt?

Ik heb nog een rijdeken, flinterdun, maar reflecterend en ik heb er zelf een lusje aan gemaakt, waar zo'n fietslampje aan kan ter hoogte van de staart. Die mag je wel hebben, rij toch niet meer in het donker buiten.

Lag op een grove halfinger.

Ik had naast die deken ook een lampje aan de frontriem zitten (wit), zodat je naast reflectie ook gewoon wit en rood licht voert, wat wettelijk verplicht is.

Wat lief, ik zou het wel willen hebben maar denk niet dat ik in de buurt woon. Mijn paard staat in Someren, dat is op de grens met Limburg/Brabant. Jij woont in Hellendoorn?
Maar als je het wil versturen, dan betaal ik uiteraard graag de verzendkosten.