Welke schofthoogte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guapox3

Welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 18:47

Hello!

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat.

Ik ben na jaren op paarden (1,70+) gereden te hebben, nu veel gewicht kwijt. Ik heb dan ook een rij-stop van een aantal jaar gehad.
Nu ben ik het rijden weer aan het oppakken maar op de stal waar ik nu rij hebben ze voornamelijk ponys. D-e ponys. Zijn ook niet echt breed gebouwd.

Naast dat dit onwijs wennen is, vroeg ik me meer af, wanneer zou een pony nu te klein zijn voor mij? Ik heb zelf echt het idee dat ik op te kleine ponys zit, maar als ik naar de foto kijk valt dat dan weer reuze mee. Ik denk dat het meer de onzekerheid van mn gewicht is. Vroeger moest het paard zo groot en zo breed gebouwd mogelijk zijn natuurlijk.

Welke schofthoogte zouden jullie aanhouden met 1.62 hoog en 64 kilo?

Groetjes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:53

Owww je bent best klein, zeg ik met mn 1,78...
Hoe het oogt is soms anders ligt ook enorm aan de breedte. Maar mijn tinkerxhaflinger van ca 1.40 pas je met gemak op (zowel lengte als gewicht) maar die is niet smal.
Ik kan er nog best op al vind ik het echt net aan. Maar ik zie soms ook paarden rond de 1.60/1.65 waar ik mezelf ook te groot/zwaar voor vind (met ca 70 kilo)

Dus niet alleen naar stokmaat kijken maar ook maar breedte.

guapox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 18:58

siskeh schreef:
Owww je bent best klein, zeg ik met mn 1,78...
Hoe het oogt is soms anders ligt ook enorm aan de breedte. Maar mijn tinkerxhaflinger van ca 1.40 pas je met gemak op (zowel lengte als gewicht) maar die is niet smal.
Ik kan er nog best op al vind ik het echt net aan. Maar ik zie soms ook paarden rond de 1.60/1.65 waar ik mezelf ook te groot/zwaar voor vind (met ca 70 kilo)

Dus niet alleen naar stokmaat kijken maar ook maar breedte.

Ik snap zeker dat je ook naar breedte moet kijken, maar is 1,40 niet extreem klein?! Het plaatje moet wel een beetje kloppen, lijkt mij.

Het kan ook echt tussen mn oren zitten, dat ik gewend ben dat ik altijd op 2/3 van de buik zit (van boven naar beneden gekeken) en nu mn voeten 'onder' de buik heb (voor mijn gevoel doen, ik steek niet echt eronder uit natuurlijk). Zal misschien gewoon wennen zijn

Freyr

Re: Welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:16

Ik ben 172 en zit nog op een brede piny gan 142 :7 Ik ben alleen wel iets lichter dan dat jij bent.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:18

Ik ben 1.66 en dit paste prima op mijn haf van 1.46m
Stak niet uit aan de boven of onderkant.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:23

Het is belangrijk dat je nog goed in het zadel past. Dus niet te ver achter op de lepel

Qua lengte zal het wel passen, voor het gewicht moet je echt naar de pony en het zadel kijken

guapox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 19:26

Joh! :o

Maar dan hebben we het met 1.40 wel over een breder type, zoals een Haflinger, fjord etc.
Zou een fijner type, laten we zeggen arabier achtig, dan wel echt 1.50+ moeten zijn?

Over het zadel heb ik zelf niet veel te vertellen, tot nu toe pastte ik prima in de zadels die erop lagen. Elke pony heeft zn eigen zadel. Maar de laatste les twijfelde ik zó erg aan de grootte van de pony. Nogmaals, het plaatje was nog goed, maar ik had zelf echt het idee dat het te klein voor mij was, dus zocht hier een beetje naar meningen. Het is ook niet zo dat ik nu met een meetstok naar stal ga ofzo haha

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:52

Ik heb dezelfde lengte als jij en heb zelf een D-pony van 1,46m, niet grof en niet fijn gebouwd. Het is denk is vooral wennen, want qua maat kan het prima. Ik heb ook een kleine C gereden maar die voelde echt te klein. Met mijn D-pony:
Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:32

Ik ben 1.61 en 56 kg en ik vind 1.50 voor mij wel het minimum.
Die van mij is 153 en circa 450 kg, niet zo breed dus en dat past prima.
Ik vind zelf dat ik maximaal 60 kg mag wegen voor mijn pony. Met zadel en laarzen etc zit kom je dat al snel aan 15% van het gewicht van mijn pony.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:26

Bij dit soort topics gooi ik altijd deze foto erin:

Afbeelding

Het paard is 153, hoe lang denk je dat de ruiter is?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:03

Lieve topicstarter,

Ten eerste vind ik het super dat je er zo over nadenkt en let op welzijn en plezier.
Ik zelf hou aan dat als het niet goed voelt, het sowieso niet lekker matcht en dan doe ik het persoonlijk niet.
Qua lengte/gewicht van pony of paard is het makkelijk om te berekenen of jouw gewicht passend is. als dit zo is zou ik mij om de lengte niet zo druk maken tenzij je extreem lang bent.

als voorbeeld 3 paarden die ik heb gehad en allen heb gereden, en alles past netjes qua verhouding op lengte en gewicht. ik ben 1,84 lang en ik heb persoonlijk voorkeur voor een groter paard ivm de langere passen.
1 - Jonge fries smaller type 1,64 hoog ik kom met de voeten halverwege het bovenbeen.
2 - fries ouder en breed type 1,55 hoog. ik kom onder de buik uit tot ongeveer enkelsok hoogte.
3 - Quarterhorse hengst en breed 1,48 hoog. ik kom met de voeten ongeveer gelijk met de buik.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:19

Altijd lastig om te zeggen en het verschilt ook per combinatie. Ook speelt het opleidingsniveau van paard en ruiter mee. Een foto of plaatje zegt eigenlijk niet veel, behalve of het er niet absurd uitziet.

Maar wat ik zelf zou aanhouden is max. 15% belasting van het paard (ruiter en tuig), waarbij je ongeveer uitkomt op een pony die minstens 425 kilo weegt. Dan vallen sommige D-pony's al wel af.

Uit onderzoek is gebleken dat 10 tot 15% belasting het meest ideaal is en de KNHS houdt 15 tot 20% aan (ik gok toch deels door commercie). Daardoor ben ik van mening ben dat die 15% kan in het geval dat zowel de ruiter als paard geen beginners zijn. Is een van beide dat wel (of allebei), dan zou ik gaan naar een belasting richting die max 10%. Zijn beide zeer gevorderd, dan zou evt iets boven die 15% ook nog acceptabel zijn.

guapox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 06:26

troi schreef:

[ Afbeelding ]

Ik denk dat de ruiter groter is dan ik denk haha, 1.85?

Ik snap wel dat je het kan uitrekenen; punt is dat ik de gewichten van de ponys niet weet. Ook vind ik dat onwijs moeilijk schatten.
Nu heb ik er echt wel vertrouwen in dat de stal eigenaar goed is voor haar paarden, daar heb ik zorgvuldig naar gekeken en niet klakkeloos de eerste manege aangeschreven (dit is overigens geen manege ook, ik vind bij de meeste het meer een verdienmodel dan dat ze denken aan het paardenwelzijn). Maar ik maakte mij persoonlijk een beetje druk als ik keek naar de 'kleine' ponys in mijn ogen, terwijl ik eigelijk altijd paarden gewend ben. Ik heb ook de voorkeur voor het rijden van paarden, maar ik heb weinig keuze als ze geen paarden (ze heeft er maar 1 staan) heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:29

guapox3 schreef:
Hello!

Ik ben na jaren op paarden (1,70+) gereden te hebben, nu veel gewicht kwijt. Ik heb dan ook een rij-stop van een aantal jaar gehad.
Nu ben ik het rijden weer aan het oppakken maar op de stal waar ik nu rij hebben ze voornamelijk ponys. D-e ponys. Zijn ook niet echt breed gebouwd.

Naast dat dit onwijs wennen is, vroeg ik me meer af, wanneer zou een pony nu te klein zijn voor mij? Ik heb zelf echt het idee dat ik op te kleine ponys zit, maar als ik naar de foto kijk valt dat dan weer reuze mee. Ik denk dat het meer de onzekerheid van mn gewicht is. Vroeger moest het paard zo groot en zo breed gebouwd mogelijk zijn natuurlijk.

Groetjes!

Met 1.62 en 64 kilo kan jij op alles rijden.
Zelfs een schofthoogte van 1.30 zou niet misstaan als het dier wat breder gebouwd is. Maar alles daarboven is wel prima hoor, hebben ze geen probleem mee.

Ikzelf ben 1.73 en weeg 62-64 kilo, mijn eigen paarden zijn 1.70 (trekpaard), 1.55 (trekpaard), 1.55 (spanjaard), maar stap ook prima op de D pony van vriendin op die 1.43 is, en dat is echt geen probleem.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:31

Als je een foto hebt is het iets makkelijker om onze mening te geven. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:49

Ik stap met 1.82m en 85 kg nog zo op elke willekeurige e-pony hoor en dat lijkt niet eens raar. Dus maak je echt niet druk. Die dieren kunnen echt wel wat hebben en momenteel maken velen van elke kg een probleem. En een d-pony zou ik ook nog zo inrijden. Dan gaat het niet om het plaatje, maar om het trainen van zo'n dier.

Ik voelde me vorig jaar wel groot op een fjord van 1.37m, maar op de foto's zag het er prima uit.

Dus maak je niet druk. Er zijn mensen van 2m en 100kg die gewoon perfect kunnen rijden. Ok, niet op een pony, maar die stappen wel op een paard van 1.60 of groter en dan gaat het ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:50

Is het niet eerder je gevoel dat je te weinig voor je hebt ? Wanneer je altijd op die knoepers gereden hebt is een d/e soms een raar gevoel.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 06:53

germie schreef:
Ik stap met 1.82m en 85 kg nog zo op elke willekeurige e-pony hoor en dat lijkt niet eens raar. Dus maak je echt niet druk. Die dieren kunnen echt wel wat hebben en momenteel maken velen van elke kg een probleem. En een d-pony zou ik ook nog zo inrijden. Dan gaat het niet om het plaatje, maar om het trainen van zo'n dier.

Ik voelde me vorig jaar wel groot op een fjord van 1.37m, maar op de foto's zag het er prima uit.

Dus maak je niet druk. Er zijn mensen van 2m en 100kg die gewoon perfect kunnen rijden. Ok, niet op een pony, maar die stappen wel op een paard van 1.60 of groter en dan gaat het ook.

Met 1.82 en 85 kilogram een D-pony inrijden? >;)

Ts; ik ben blij dat jij er wel serieus over nadenkt.
Zelf houd ik altijd de 15 % regel aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:20

En ik de 20% regel, die is gewoon algemeen geaccepteerd en bewezen in de literatuur. En je hebt brede pony's en smalle pony's. Een smalle arabier zou ik niet zo op stappen. Maar een brede fjord wel. IJslander ook. En sommige quarters vallen ook in de D-maat en daar rijden zelfs grote mannen op.
Dus je moet natuurlijk wel kijken wat gaat, maar wat ik er mee wil zeggen is dat de ts makkelijk op een e-pony past qua lengte en gewicht. Als je uitgaat van 500kg pony, dan kan er 100kg ruiter op. En dat zijn de meeste mensen lang niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:22

guapox3 schreef:
Hello!

Groetjes!

Met deze lengte en gewicht kun je echt op veel pony's rijden nog, ik zou zelf ook de breedte van de pony meenemen. Dit speelt ook een in of je benen er goed omheen kunnen maar ik zou zeggen..vanaf 1.35 cm gemiddeld zou je prima op moeten kunnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:26

germie schreef:

Geen haar op mijn hoofd die iemand met jouw gewicht ooit op mijn d pony laat rijden. Laat staan een onbespierd, onervaren dier

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:29

guapox3 schreef:
troi schreef:

[ Afbeelding ]

Bijna! 1.87

En ik hoor nooit dat het niet passend is. Maar als ik zeg, zonder beeldmateriaal, dat ik een e-pony rijdt met bijna 190 en mijn niet-slanke figuur dan wordt ik heel raar aangekeken.

Punt is natuurlijk dat het afhangt van de combinatie.

Jouw lengte en gewicht is goed re combineren met veel formaten dieren. Geniet ervan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:31

Voor de ts: zoals je soms ruiters ziet op ijslanders, dan pas jij echt makkelijk overal op hoor.

IK sprong vroeger een kleine pony van 1.37m en was toen al 1.82m (was al heel jong de hoogte in gegaan, was toen een echte spriet). Als we een balk hadden, dan waren dat mijn eigen onderbenen. ;) Dat zag er echt minder mooi uit. De eigenaar van die pony is toen maar grotere pony's gaan fokken, totdat ik dus niet meer uit de e-pony maat groeide (maar er toch op den duur zelfs een paard gefokt werd uit de e-pony).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:33

troi schreef:
guapox3 schreef:

Bijna! 1.87

En ik hoor nooit dat het niet passend is. Maar als ik zeg, zonder beeldmateriaal, dat ik een e-pony rijdt met bijna 190 en mijn niet-slanke figuur dan wordt ik heel raar aangekeken.

Punt is natuurlijk dat het afhangt van de combinatie.

Jouw lengte en gewicht is goed re combineren met veel formaten dieren. Geniet ervan!

Ik heb ook wel ergens dat soort foto's inderdaad. Ben 5cm kleiner, maar herken het echt. Ik had je ook op 1.85 gegokt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:35

Ik zou me helemaal geen zorgen maken! Dat past prima.

Dit is een paar jaar terug op mijn Arabische merrie, 1.63 en rond de 80kg. Merrie was 1.54m (veulen was er net af, dus daarom in een wat te lichte conditie).
Afbeelding