Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik ben 100% voor vooruitgang in de paardenwereld maar laten we niet doorslaan in onze geitenwollensokkenla en de vooruitgang onderbouwen met gedegen onderzoek, informatie en kennis. En zulke onderzoeken zijn daar een (eerste) stap in om te kunnen vinden waar meer onderzoek nodig is. XladyX schreef:Zo, wat gaan we er als bokt toch weer heelijk open-minded in![]()
Ik ben wel heel erg benieuwd naar nog meer details over exact wélk conflictgedrag. Hoeveel ruiters/paarden zijn er onderzocht, en van welk niveau? Want ik kan me ergens wel voorstellen dat een verbinding met S&T over het algemeen stiller en rustiger is dan op een trens. De inwerking is ook zo verschillend van trens, er zijn echt flink meer mogelijkheden om aanwijzingen mee te geven of druk op een andere plek te leggen (achter de oren, op de kin, etc) dan alleen druk in de mond zelf. En dat bedoel ik niet negatief, juist positief omdat je daarmee dus meer verschillende opties hebt in communicatie als een, meestal goed opgeleid paard, daar voor open staat.
Maargoed, als het aan bokt ligt zitten we helemaal niet meer op onze paarden geloof ikIk ben 100% voor vooruitgang in de paardenwereld maar laten we niet doorslaan in onze geitenwollensokkenla en de vooruitgang onderbouwen met gedegen onderzoek, informatie en kennis. En zulke onderzoeken zijn daar een (eerste) stap in om te kunnen vinden waar meer onderzoek nodig is.
), die echt voorstander was van het gebruik van een ongebroken bit. Ik vraag me af of dat ook nog een verschil geeft tov een enkel- of dubbelgebroken bit. 
denisesilver schreef:Ik heb nog weleens een interview gelezen van een oude rot in het vak (ik weet niet meer wie), die echt voorstander was van het gebruik van een ongebroken bit. Ik vraag me af of dat ook nog een verschil geeft tov een enkel- of dubbelgebroken bit.
.DuoPenotti schreef:n=1
Ik heb maar 1 paard op S&t gereden.
Hij was altijd een paard dat weinig druk accepteerde.
Oke tijdperk met niet zoveel bit keuzes als nu, maar toch.
Hij was nooit tegen de hand.
Ik ging Z rijden en dacht, als er 1 paard een leermeester voor mij zal zijn en mij het ook direct laat weten als ik teveel met S&T doe dan is hij het wel.
En tot mijn verbazing werd hij zwaarder dan ooit.
Nog steeds niet tegen de hand en nog steeds licht. Maar eigenlijk makkelijker stabieler te rijden.
Dus ja, in die zin is dit onderzoek voor mij niet verbazend.
Het zal wellicht een andere uitkomst geven als men juist iets zoekt om scherper mee in te komen.
niet sterk, onsmakelijk of zwaar, maar juist meer aan elkaar van achter naar voren. Alsof de energie er niet meer aan de voorkant uitliep en het paard zich meer in de hand durfde te leggen 996981 schreef:DuoPenotti schreef:n=1
Ik heb maar 1 paard op S&t gereden.
Hij was altijd een paard dat weinig druk accepteerde.
Oke tijdperk met niet zoveel bit keuzes als nu, maar toch.
Hij was nooit tegen de hand.
Ik ging Z rijden en dacht, als er 1 paard een leermeester voor mij zal zijn en mij het ook direct laat weten als ik teveel met S&T doe dan is hij het wel.
En tot mijn verbazing werd hij zwaarder dan ooit.
Nog steeds niet tegen de hand en nog steeds licht. Maar eigenlijk makkelijker stabieler te rijden.
Dus ja, in die zin is dit onderzoek voor mij niet verbazend.
Het zal wellicht een andere uitkomst geven als men juist iets zoekt om scherper mee in te komen.
Hier ook vaak gehad dat paarden makkelijker verbinding durven maken op stang en trensniet sterk, onsmakelijk of zwaar, maar juist meer aan elkaar van achter naar voren. Alsof de energie er niet meer aan de voorkant uitliep en het paard zich meer in de hand durfde te leggen
germie schreef:Of zit het anders en zijn de ruiters die op trens rijden gewoon de veroorzaker van het conflictgedrag omdat ze de slechtere ruiters zijn?
Elisa2 schreef:Ze gaan nog meer onderzoek doen, misschien wordt de hartslag dan ook meegenomen. Ik denk dat het sowieso goed is dat er onderzoeken worden gedaan. Meetbare gegevens, daar heeft de paardenwereld wel behoefte aan.