Paard blijft stilstaan onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rach_el

Paard blijft stilstaan onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 16:42

Hoi allemaal,
Ondertussen heb ik mijn paardje alweer zo’n anderhalf a 2 jaar, maar we lopen al een tijd tegen een probleem aan.
Aan het begin bleef ze onder het zadel af en toe stilstaan, maar was daarna ook wel weer aan te sporen om verder te lopen. Door drukte heb ik haar de laatste tijd vrij weinig gereden en het probleem met stilstaan is erger geworden. Het is nu zo dat ze zodra je opstapt eigenlijk stil gaat staan en ook blijft stilstaan. Als er iemand bij is, en die persoon loopt mee blijft ze ook lopen, maar als er niemand op de grond is blijft ze stilstaan. Ik heb haar dus weinig gereden de laatste tijd en de vorige eigenaar ook maar een aantal keren. Is er iemand die het probleem herkend/ zelf heeft meegemaakt en die tips heeft om het op te lossen?
Ik vermoed zelf dat ze het of niet goed begrijpt, of misschien het vertrouwen van iemand op de grond mist, omdat ze dan wel doorloopt
Laatst bijgewerkt door Rach_el op 22-08-25 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:44

Rach_el schreef:
Hoi allemaal,
Ondertussen heb ik mijn paardje alweer zo’n anderhalf a 2 jaar, maar we lopen al een tijd tegen een probleem aan.
Aan het begin bleef ze onder het zadel af en toe stilstaan, maar was daarna ook wel weer aan te sporen om verder te lopen. Door drukte heb ik haar de laatste tijd vrij weinig gereden en het probleem met stilstaan is erger geworden. Het is nu zo dat ze zodra je opstapt eigenlijk stil gaat staan en ook blijft stilstaan. Als er iemand bij is, en die persoon loopt mee blijft ze ook lopen, maar als er niemand op de grond is blijft ze stilstaan. Ik heb haar dus weinig gereden de laatste tijd en de vorige eigenaar ook maar een aantal keren. Is er iemand die het probleem herkend/ zelf heeft meegemaakt en die tips heeft om het op te lossen?
Ik vermoed zelf dat ze het of niet goed begrijpt, of misschien de vertrouwdheid van iemand op de grond mist, omdat ze dan wel doorloopt

Ik mis een beetje in je verhaal wat je hebt na laten kijken aan het paard (medisch, tuigage etc) en of je les hebt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:45

Ze is wel goed ingereden en snapt wat je vraagt?

Bij dit probleem denk ik toch vooral aan een slecht passend zadel of rugklachten. Is dat gecheckt?

Gitana

Re: Paard blijft stilstaan onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:46

Toen mijn merrie dit deed had ze maagzweren

Rach_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 16:53

Ik heb het zadel laten nakijken en dat lag goed. Omdat ze het zowel met als zonder zadel, en met bbp doet zit ik zelf inderdaad meer te denken dat ze het gewoon niet begrijpt.. Ook omdat ze als er iemand naast loopt, ze rustig meeloopt, en naar wij zien geen pijnklachten laat zien

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:55

Maar je rijdt het dier dus al 2 jaar en de vorige eigenaar reed er ook op? Dan zou je toch verwachten dat het dier inmiddels snapt wat de bedoeling is.

Doet ze het ook als je met de lange lijnen haar aan het werk zet?

Controleren op maagzweren lijkt me ook een goede tip

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:57

Wat gebeurt er alsje haar 'nee' niet accepteerd,of als bijv een instructeur haar erdoor vraagt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:58

Hoe is ze op de grond? Reageerd ze dan wel op de hulpen? En op stemhulp?

Rach_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 17:00

Ja, maar wel vrij weinig. De vorige eigenaar had rugklachten, waardoor ze haar naar eigen zeggen zo’n drie keer had gereden, in twee jaar tijd. Ik heb haar in het begin veel buiten gereden, en daarna had ik het enorm druk met stage en opleiding, waardoor ik haar het afgelopen jaar misschien tien keer heb gereden, waarvan de laatste twee keren dus heel moeizaam gingen. Vandaar dat ik inderdaad twijfel aan of ze het helemaal begrijpt. Lange lijnen heb ik nog niet geprobeerd maar zal ik mij eens in verdiepen.

Op de grond reageert ze goed op stemhulpen, maar wel vooral in combinatie met mijn doorlopen of stilstaan.

Toen ik haar er eerder doorheen reed, ging het ook een paar rondjes wel weer goed, maar het bleef af en toe terugkomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:09

Rach_el schreef:
Ik heb het zadel laten nakijken en dat lag goed. Omdat ze het zowel met als zonder zadel, en met bbp doet zit ik zelf inderdaad meer te denken dat ze het gewoon niet begrijpt.. Ook omdat ze als er iemand naast loopt, ze rustig meeloopt, en naar wij zien geen pijnklachten laat zien

Werkweigering kan al een pijnklacht zijn, dus je ziet er sowieso al 1.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:35

Rach_el schreef:
Ja, maar wel vrij weinig. De vorige eigenaar had rugklachten, waardoor ze haar naar eigen zeggen zo’n drie keer had gereden, in twee jaar tijd. Ik heb haar in het begin veel buiten gereden, en daarna had ik het enorm druk met stage en opleiding, waardoor ik haar het afgelopen jaar misschien tien keer heb gereden, waarvan de laatste twee keren dus heel moeizaam gingen. Vandaar dat ik inderdaad twijfel aan of ze het helemaal begrijpt. Lange lijnen heb ik nog niet geprobeerd maar zal ik mij eens in verdiepen.

Op de grond reageert ze goed op stemhulpen, maar wel vooral in combinatie met mijn doorlopen of stilstaan.

Toen ik haar er eerder doorheen reed, ging het ook een paar rondjes wel weer goed, maar het bleef af en toe terugkomen.

Ik gok zomaar dat ze het prima snapt (want in het begin en op buitenrit gaat het ook prima toch?) maar erg slim is en weet dat jij er onzeker van wordt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:37

Staken kan een uiting van pijn zijn. Misschien een maagzweer, rugklachten, hals, knieën. Dat ze met iemand ernaast niet staakt, hoeft niet te betekenen dat ze geen pijn heeft.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:41

Wat voor ras is het?
Ik vermoed wel dat het iets medisch is

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:47

Ik denk dat je paard niet precies begrijpt wat je wilt.
Als je even terug kijkt naar jouw berichten heb je je paard een aantal jaar maar nooit echt veel tijd voor haar gehad.
Wat is je doel met je paard?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:54

Mwah. Krijg de indruk dat dit dier altijd al onzeker is geweest onder het zadel, en dus als eerste langs alle enge dingen moeten. Dan tijdje niks gedaan, geen mentale prikkels gehad qua dingen zijn eens een beetje anders en weg was het beetje zelfvertrouwen. Je achter een mens kunnen verstoppen is dan veilig. Dan mag je heel blij zijn dat ze dat aangeeft met stilstaan, want gaan rennen is een stuk problematischer. Hoe was ze trouwens buiten? Grote stappen gauw thuis?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:58

Ik zou er 1 of 2 keer een goede ruiter opzetten.. Die heeft vlug zat door of het niet snappen (begrijpt niet wat er verwacht wordt), niet willen ( waarbij een keer doorpakken zou moeten helpen) of niet kunnen ( dus ongemak)is.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 04:36

Sky_As schreef:
Ik zou er 1 of 2 keer een goede ruiter opzetten.. Die heeft vlug zat door of het niet snappen (begrijpt niet wat er verwacht wordt), niet willen ( waarbij een keer doorpakken zou moeten helpen) of niet kunnen ( dus ongemak)is.....

Dit dus. Het kan ook zijn dat het dier gewoon een 'loopje' met je neemt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 05:06

Een van mijn paarden doet dat ook, en het wordt ook meer als ze een tijdje weinig gereden is. Ze vindt het dan mentaal even moeilijk en moet soms even nadenken. Ene moment is het makkelijker voor haar dan het andere, en ene keer is het langer nadenken dan het andere moment.

Ik vraag haar nergens doorheen, maar stel haar gerust en stel daarna m’n vraag opnieuw. Ze is geen robot, maar mijn maatje met wie ik samen werk. Ik ben juist blij dat ze zich durft te uiten en tijd vraagt als ze moet nadenken.

Als er meer regelmaat in mijn rijden zit en ze dingen minder moeilijk vindt, staat ze eigenlijk helemaal niet meer stil, maar wordt juist fanatiek en voorwaarts.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 06:20

Buitenritten is ze meer gewend lees ik, doet ze daar het stilstaan nu ook?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:02

Ik vermoedt dat dit paard geen goede basis geleerd heeft, ik zou een goede instructeur laten komen en het diertje even gaan doorrijden onder het zadel. Buiten lopen ze altijd makkelijker vanuit zichzelf, maar nu moet ze het gaan leren te begrijpen wat doorlopen in de bak en beenhulpen betekenen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:21

Elisa2 schreef:
Ik vermoedt dat dit paard geen goede basis geleerd heeft, ik zou een goede instructeur laten komen en het diertje even gaan doorrijden onder het zadel. Buiten lopen ze altijd makkelijker vanuit zichzelf, maar nu moet ze het gaan leren te begrijpen wat doorlopen in de bak en beenhulpen betekenen.

Hier ga ik in mee en zou hetzelfde aanraden

Mijn pony wordt momenteel ook opgepakt na een lange tijd stil staan door meerdere medische klachten. Zij is ook het type stil staan ipv rennen (ben ik overigens blij mee) en we beginnen gewoon weer van voor af aan. Buiten heeft ze eigenlijk nooit stil gestaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:56

Ik heb door je berichten gebladerd.

Heb je les?
Zowel op de grond als met rijden?

Alle problemen lijken verband te hebben

Rach_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 12:42

Bedankt voor alle tips, ik heb inderdaad al een tijd nagedacht over les, maar vind dat toch lastig.. Ik ga contact opnemen met een goede instructeur en dan kijken hoe we verder kunnen komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 12:53

In welke regio zoek je? Wellicht kunnen wij je nog iemand aanraden

Rach_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 13:30

Regio boven Groningen. Aanbevelingen zijn inderdaad welkom!