Wel of geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering instructeur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bleubilly

Wel of geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 17:26

Hallo,
Ik vroeg me af wat jullie zouden doen/ hoe belangrijk dat het is:
Mijn dochter rijdt bij een instructeur die geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft. De instructeur geeft aan dat het onder het eigen risico valt, echter heb ik op internet gevonden dat dit niet zo is en dat zeker bij kinderen onder de 14 jaar degene die les geeft aansprakelijk wordt gesteld. Ze is verder wel een fijne instructeur. Ik hoop dat er nooit wat gebeurd maar ik ben een beetje bang dat mocht er toch iets gebeuren met mijn dochter en zij heeft geen verzekering hiervoor de kosten niet gedekt zullen worden (er van uit gaande dat ze zelf niet zoveel geld heeft als er al snel bij komt kijken). Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie zelf doen: wel of geen les daar blijven nemen?
Alvast bedankt!

verootjoo

Re: Wel of geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:34

Wat denk je dan dat er niet gedekt wordt?

Ziektekosten sowieso wel neem ik aan?

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 17:41

Als je echt een flinke val maakt en ze zou bv blijvend invalide raken ofzo of een flink revalidatie traject moeten volgen. Wordt dit dan sowieso vanuit je eigen zorgverzekering betaald op worden die kosten op de instructeur verhaald omdat die dan aansprakelijk wordt gesteld? Net als bij een ongeluk degene die dit veroorzaakt heeft aansprakelijk is voor de ontstane schade zeg maar.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:42

Van je paard vallen valt onder je eigen ziektekostenverzekering.
Ik heb als instructeur wel een aansprakelijkheidsverzekering maar dat is meer omdat ik op zzp basis ook bij manege’s soms les geef. En daar is het verplicht.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:47

Indien je dochter tijdens de les een ongeluk krijgt zal ze via de ziektekostenverzekering vergoed krijgen. Echter gaat deze kijken of ze de kosten kunnen verhalen. Ze komen dan bij de instructeur uit. Indien blijkt dat deze (gedeeltelijk) aansprakelijk is zullen ze op hem verhalen.
Jij loopt geen risico, instructeur wel. Indien hij verzekerd is zullen de kosten door de verzekering betaald worden, heeft hij deze niet zal hij ze zelf moeten ophoesten.

En ja, ze gaan zeker proberen te verhalen. Je krijgt een brief thuis waarin naar de omstandigheden wordt gevraagd, getuigen etc etc.
Mocht je dochter een baan hebben en langdurig afwezig zijn door een ongeval dan kan de werkgever de loonkosten die ze maken ook proberen te verhalen.

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 17:50

ingvdh schreef:
Indien je dochter tijdens de les een ongeluk krijgt zal ze via de ziektekostenverzekering vergoed krijgen. Echter gaat deze kijken of ze de kosten kunnen verhalen. Ze komen dan bij de instructeur uit. Indien blijkt dat deze (gedeeltelijk) aansprakelijk is zullen ze op hem verhalen.
Jij loopt geen risico, instructeur wel. Indien hij verzekerd is zullen de kosten door de verzekering betaald worden, heeft hij deze niet zal hij ze zelf moeten ophoesten.

En ja, ze gaan zeker proberen te verhalen. Je krijgt een brief thuis waarin naar de omstandigheden wordt gevraagd, getuigen etc etc.
Mocht je dochter een baan hebben en langdurig afwezig zijn door een ongeval dan kan de werkgever de loonkosten die ze maken ook proberen te verhalen.

En dat was dus ook een beetje de vraag/ het probleem/ mijn zorg want als ze geen verzekering heeft en zelf de kosten moet ophoesten en dat niet kan (want loopt vaak in de papieren), is het uiteindelijk dus toch gewoon ons probleem?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:50

Dus als ze valt in de les is het anders dan met zlf rijden? :+
Tenzij de instructeur haar natuurlijk bijzondere dingen laat doen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:52

In principe zijn jullie gewoon verzekerd.
Hoe het zit indien jullie willens en wetens bij iemand gaan lessen die niet verzekerd is weet ik niet. Dat zal je aan een expert moeten vragen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:00

Maar waarom zou de instructeur aansprakelijk zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:07

Je bent als instructeur niet zomaar aansprakelijk, dan moet echt nalatigheid geconstateerd worden; aan de andere kant: een aansprakelijkheidsverzekering kost mij 21 euro in de maand, dus waarom zou je dat laten? Ik vraag me eerder af of ze wel een opleiding gehad heeft en zich dus kan verzekeren?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:41

De gemiddelde instructeur heeft verwacht ik geen beroepsaansprakelijkheids-verzekering, als ze wel een bedrijf met kvk etc heeft dan hoop ik voor haar dat ze wel een bedrijfsaansprakelijksheids-verzekering heeft.

Daarnaast is er denk ik weinig wat een verzekering dekt wbt schade die een instructeur kan veroorzaken. Dan moet je het al érg bont maken als instructeur en dan nog is de vraag of de verzekering dat zou dekken. Stel dat de instructeur zegt: verkoop hem een mep! en kind lazert er af, dan zegt de verzekering wsl: jaaa daaag dat is gevaarlijk gedrag van de instructeur, dat verzekeren we niet.
Met kinderen onder de 14 zit dat nog wel anders dat klopt. Maar ik verwacht dat puntje bij paaltje veelal de eigenaar van paard verantwoordelijk is, of de ruiter zelf. Voor de duidelijkheid, het is wel jullie eigen paard? Of een verzorgpaard?

Edit: je kan natuurlijk wel "per ongeluk" schade veroorzaken, dat dekt een bedrijfsaansprakelijkheids-verzekering ook gewoon.

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:03

Het is wettelijk zo geregeld dat als een instructeur les geeft en hier een geldelijke vergoeding voor krijgt ze bij een ongeval (in ieder geval deels, maar bij kinderen vaak helemaal) aansprakelijk gesteld kan worden, ook als het paard schrikt oid. Het gaat dan om een paard dat de instructeur in zakelijk gebruik heeft. Wij hebben geen eigen paard, ze rijdt op het paard van de instructeur.
Zie ook deze link: https://slotletselschade.nl/aansprakeli ... ijongeval/

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:05

Caira schreef:
Je bent als instructeur niet zomaar aansprakelijk, dan moet echt nalatigheid geconstateerd worden; aan de andere kant: een aansprakelijkheidsverzekering kost mij 21 euro in de maand, dus waarom zou je dat laten? Ik vraag me eerder af of ze wel een opleiding gehad heeft en zich dus kan verzekeren?

Ze heeft wel een opleiding gevolgd, heeft ze desgevraagd gezegd. Ze wil dit kleinschalig aanbieden omdat ze het leuk vindt om te doen en niet om er geld mee te verdienen, maar ze krijgt er dus wel voor betaald.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:06

Goede en terechte vraag. Ik weet niet of de instructeur aansprakelijk gesteld wordt, maar ik denk wel dat je een risico loopt. Stel er valt niks te verhalen bij de instructeur omdat die geen geld heeft, wat dan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:16

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:26

Maar is ze gediplomeerd?
Afbeelding
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:28

Owww kijk dit is een hele andere situatie, zij rijdt op paard van instructeur. Dan is de instructeur(dus de eigenaar van het paard, dat ze instructeur is is daarin minder van belang, echter alleen voor het punt beroepsmatig of niet)
Als de instructeur geen bedrijfsmatige verzekering heeft zou ik dan lessen stoppen ja.

Want als er iets gebeurd is de kans groot dat instructeur aansprakelijk wordt gesteld, als deze geen bedrijfsmatige verzekering heeft kan dit wel erg vervelend lopen

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:41

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:43

siskeh schreef:
Owww kijk dit is een hele andere situatie, zij rijdt op paard van instructeur. Dan is de instructeur(dus de eigenaar van het paard, dat ze instructeur is is daarin minder van belang, echter alleen voor het punt beroepsmatig of niet)
Als de instructeur geen bedrijfsmatige verzekering heeft zou ik dan lessen stoppen ja.

Want als er iets gebeurd is de kans groot dat instructeur aansprakelijk wordt gesteld, als deze geen bedrijfsmatige verzekering heeft kan dit wel erg vervelend lopen

Sorry dat dit niet duidelijk was. Ja daarom gaat het idd. Bedankt voor jouw antwoord. Mijn vraag hierin aan de instructeur was dus ook niet raar toch? Want ondanks dat ze dit voor de leuk doet.masr er toch geld voor krijgt maakt haar niet minder aansprakelijk toch?

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:46

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:49

Bleubilly schreef:
Boras schreef:

Bij ons is situatie 2 van toepassing, zij rijdt op het paard (pony) van de instructeur

Wordt de les bedrijfsmatig gegeven of is het een "particulier met paard" die lesgeeft?
In dat laatste geval is een AVP voldoende.

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 20:27

Wordt de les bedrijfsmatig gegeven of is het een "particulier met paard" die lesgeeft?
In dat laatste geval is een AVP voldoende.[/quote]

Het is inderdaad een particulier met paard die les geeft (wel tegen betaling)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:57

Betaling met officiële facturen of cash in het handje?

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 22:02

Petpa schreef:
Betaling met officiële facturen of cash in het handje?

Cash

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 22:05

Dan is het dus gewoon een particulier die iemand op haar paard laat rijden.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten kan niet.
En is ook overbodig.
Igv een calamiteit is een AVP voldoende.

Wellicht is het voor jezelf zinvol stil te staan. bij de vraag of je je kind toevertrouwt aan een bijbeunende paardrijdjuf.