Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeeweij3

Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:38

De titel is heel kort door de bocht dus ik zal het uitleggen.

Ik heb mijn paard op 5 april 2024 gekoch. We zijn samen heel erg gegroeid alleen lopen we telkens tegen een paar dingen aan. Het tempo, actie reactie en voor mij de belangrijkste de nagevelijkheid.

Ik heb hem eigenlijk gekocht met het idee dat ik hem zou gaan verkopen alleen het is zo’n bijzonder paard. Alleen op buitenrit, groot verkeer, alles kan, een kind van 7 erop en kan ook nog eens heeel goed lopen.

Ik vind het lastig, ik merk doordat het niet goed gaat en ik niet meer weet hoe ik het moet oplossen, ik eigenlijk niks meer met hem doe.

Ik zocht eigenlijk een heel braaf paard maar ik merk toch wel dat hij te braaf voor mij is.

Ik weet het gewoon niet meer en zit met mijn handen in het haar.

Ik kocht hem met een dubbel gebroken watertrens maar dat was geen bit voor mij. Nu heb ik een trust inno sense bit, harde een stang. Waar het wel beter op gaat maar echt van een 3/10 naar een 5/10.

Dus misschien iemand nog een bit wat ik kan proberen…

Ik heb een goed bod op hem gehad. Ik zeg altijd voor een goed bod is alles te koop maar ik zit dan toch ook mee dat ik zelf een paard moet vinden.

Ik weet het gewoon niet meer…

Charaz

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:40

Waarom zou je hem houden als er een goed bod is en jullie elkaar niet gelukkig maken?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:41

Charaz schreef:
Waarom zou je hem houden als er een goed bod is en jullie elkaar niet gelukkig maken?

Heyy, omdat ik er zelf ook een goed betrouwbaar paard voor terug moet hebben en die zijn er tegenwoordig bijna niet. Of je wordt voorgelogen…

Ook ging het rijden prima van januari-begin maart!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:48

Als je een echte klik hebt wil je niet verkopen. Zonder klik kan het voor beiden beter zijn te verkopen. Een klik is iets anders dan dat alles vanzelf gaat maar je wilt hem toch niet kwijt. Dan zou je verkopen zelfs niet overwegen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:49

Nagefelijkheid is een cadeautje die je gratis krijgt als je het dier juist traint. Zoiets komt vanzelf. Dat los je ook niet op met een bit

Heb je al eens een (goede!) bitfitter laten komen als je denkt dat daar het probleem weg komt?

Ik vind het heel dubbel. Het paard is te bijzonder om door te verkopen maar hij is te mak? Rijd je wel consequent genoeg? Is hij lui bedoel je? Heb je les? Wat zegt de instructeur?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:50

anjali schreef:
Als je een echte klik hebt wil je niet verkopen. Zonder klik kan het voor beiden beter zijn te verkopen. Een klik is iets anders dan dat alles vanzelf gaat maar je wilt hem toch niet kwijt. Dan zou je verkopen zelfs niet overwegen.

Het is echt heeel heeel veel geld.. ik vind het zo zielig voor hem. Hij hinnikt altijd als hij mij ziet wilt het liefste de hele tijd tegen mij aan staan. Terwijl hij dat bij mijn moeder bijvoorbeeld dat allemaal niet doen. Hij helemaal niemand. Niemand mag hem scheren behalve ik. Niemand kan aan zijn oren zitten behalve ik…

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:50

Ik struikel even driedubbel over jouw zin ‘ik kocht hem met een watertrens maar dat was geen bit voor mij’.
Hoezo? Jij hebt daar toch verder geen doen van? Het is immers je paard die het bit te dragen heeft. Niet jij. Als hij het daar goed op deed snap ik niet waarom je dat veranderd hebt. Verder ontbreekt mij uit jouw verhaal of je lessen neemt. Zo ja; probeer eens een andere instructie. Zo nee; begin daar eens mee.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 17-06-25 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:51

Ik begrijp niet precies waar je nu tegenaan loopt. Bedoel je dat je hem te sloom vindt? Maar wat heeft het bit er dan mee te maken? En hij kan heeel goed lopen, schrijf je, maar tempo, actie reactie en nageeflijkheid zijn dan weer niet goed?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:52

Klinkt naar mijn weten als een heel fijn paard.
Hoe is het met de lessen?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:54

Eretria schreef:
Ik struikel even driedubbel over jouw zin ‘ik kocht hem met een watertrens maar dat was geen bit voor mij’.
Hoezo? Jij hebt daar toch verder geen doen van? Het is immers je paard die het bit te dragen heeft. Niet jij. Als hij het daar goed op deed snap ik niet waarom je dat veranderd hebt. Verder ontbreekt mij uit jouw verhaal of je lessen neemt. Zo ja; probeer eens een andere instructie. Zo nee; begin daar eens mee.

Het is geen bit voor mij omdat ik niet een super stille hand heb!

Hij vindt het fijn als iets stil in zijn mond ligt en met mijn hand is dat niet zo! Dus ik heb daar wel wat mee te doen! Ik heb nooit gezegd dat hij het daar goed op deed dat een een aanname van jou…

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:55

Lieser schreef:
Ik begrijp niet precies waar je nu tegenaan loopt. Bedoel je dat je hem te sloom vindt? Maar wat heeft het bit er dan mee te maken? En hij kan heeel goed lopen, schrijf je, maar tempo, actie reactie en nageeflijkheid zijn dan weer niet goed?

Zijn twee losse dingen
1. Ik vind hem lui
2. Nagevelijk is bij hem of hij het bit aanneemt want hij gooit zijn tong erover…!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:56

Heb je al eens bitloos geprobeerd?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:56

roosa schreef:
Klinkt naar mijn weten als een heel fijn paard.
Hoe is het met de lessen?

Met het lessen is bij eigenlijk bijna altijd erg fijn. Hij heeft soms zijn slechte dag en ik ook. Maar over het algemeen gaat het dan oké. Ik weet vaak ook niet hoe ik het zelf moet oplossen!

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:57

Bellatrix schreef:
Heb je al eens bitloos geprobeerd?

Ja! Dan gaan hij duikelen naar voren en loopt hij op de voorhand en wordt hij heel zwaar in de hand..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:58

Maar ik lees ook dat jouw hand dus niet zo stil is. Dat kan weer een reden zijn voor hem om zijn tong over het bit te gooien. Hoevaak heb je les? Want de dingen waar je tegenaan loopt die je noemt, zijn allemaal dingen die je met goed les op zou kunnen lossen natuurlijk. Maar dan zou ik wel de knoop doorhakken óf investeren in goed les, of paard verkopen. Hoe het nu gaat is dan niet fijn.

edit: ik lees dat je les hebt. Misschien tijd voor een andere insteek? Als je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:01

XladyX schreef:
Maar ik lees ook dat jouw hand dus niet zo stil is. Dat kan weer een reden zijn voor hem om zijn tong over het bit te gooien. Hoevaak heb je les? Want de dingen waar je tegenaan loopt die je noemt, zijn allemaal dingen die je met goed les op zou kunnen lossen natuurlijk. Maar dan zou ik wel de knoop doorhakken óf investeren in goed les, of paard verkopen. Hoe het nu gaat is dan niet fijn.

edit: ik lees dat je les hebt. Misschien tijd voor een andere insteek? Als je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt?

Ik vind het erg lastig, ik heb al 8 jaar les van deze mevrouw. Ik heb bij 3 andere instructrices gelest en iedere keer ben ik het niet eens hoe zij het doen. Bijna allemaal zeggen ze “hand tegen houden en been geven” wat hij hem er toe tot leidt dat hij zijn mond open doet door de druk in zijn mond!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:01

romeeweij3 schreef:
anjali schreef:

Het is echt heeel heeel veel geld.. ik vind het zo zielig voor hem. Hij hinnikt altijd als hij mij ziet wilt het liefste de hele tijd tegen mij aan staan. Terwijl hij dat bij mijn moeder bijvoorbeeld dat allemaal niet doen. Hij helemaal niemand. Niemand mag hem scheren behalve ik. Niemand kan aan zijn oren zitten behalve ik…

Kennelijk is het paard aan jou gehecht. Ik persoonlijk vind dat meer waard dan geld. Maar het kan dat jij je doelen niet kunt bereiken met hem. Mogelijk kan hij\zij bij iemand anders daarom meer op zijn plaats zijn .Het is volkomen legaal om een paard te verkopen aan een nieuw goed tehuis. Anders zou toch niemand aan een paard kunnen komen anders dan door eigen fok. Het lijkt mij volgens jouw beschrijving een heel fijn paard-goed en braaf karakter is goud waard. Maar jij zelf moet de klik ook voelen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:02

Maar dan zie ik het meer als een rijtechnisch probleem vanuit de ruiter.
Een paard kan niet nageeflijk zijn, zonder de stille hand van de ruiter (een stille hand te opzichte van de paarden mond). Dus focus en oefen eerst op je eigen balans, houding en zit. Zo te lezen heb je daar een perfect paard voor, die dat allemaal accepteerd en die jou dat kan leren :)

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:03

Het is echt heeel heeel veel geld.. ik vind het zo zielig voor hem. Hij hinnikt altijd als hij mij ziet wilt het liefste de hele tijd tegen mij aan staan. Terwijl hij dat bij mijn moeder bijvoorbeeld dat allemaal niet doen. Hij helemaal niemand. Niemand mag hem scheren behalve ik. Niemand kan aan zijn oren zitten behalve ik…[/quote]
Kennelijk is het paard aan jou gehecht. Ik persoonlijk vind dat meer waard dan geld. Maar het kan dat jij je doelen niet kunt bereiken met hem. Mogelijk kan hij\zij bij iemand anders daarom meer op zijn plaats zijn .Het is volkomen legaal om een paard te verkopen aan een nieuw goed tehuis. Anders zou toch niemand aan een paard kunnen komen anders dan door eigen fok. Het lijkt mij volgens jouw beschrijving een heel fijn paard-goed en braaf karakter is goud waard. Maar jij zelf moet de klik ook voelen.[/quote]

Dat is hij ook echt, iedereen zegt ook die hem tegen komt wat heb jij toch een braaf en fantastisch paard..

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:03

DJZ schreef:
Maar dan zie ik het meer als een rijtechnisch probleem vanuit de ruiter.
Een paard kan niet nageeflijk zijn, zonder de stille hand van de ruiter (een stille hand te opzichte van de paarden mond). Dus focus en oefen eerst op je eigen balans, houding en zit. Zo te lezen heb je daar een perfect paard voor, die dat allemaal accepteerd en die jou dat kan leren :)

Het is alleen niet alleen bij mij maar bij iedereen die erop zit..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:04

Heb je filmpjes van je rijden? Misschien kunnen we meekijken?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:06

Hoe oud is jouw paard en kent hij de basis van dressuurmatig rijden wel? Dus idd met je been naar de hand toe rijden, soepel in zijn lijf zijn, meebuigen met de wending die je rijdt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:08

Ik zou eerst investeren in goede les. Naar voren duikelen en zwaar worden kun je rijtechnisch oplossen. Je hand is nog niet zo stil dus daar kun je ook nog veel winst halen.

Is je paard wel soepel en in goede conditie? Een bit moet passen maar zal verder geen invloed hebben op nageeflijk zijn of niet. Als je je paard correct rijdt dan komt dat vanzelf. Dus ook hier valt rijtechnisch winst te behalen.

Mijn bijrijdster krijgt nu les waarbij het doel echt rechtrichten van het paard is. Het is net een andere insteek dan ik zelf altijd gevolgd heb, maar mijn pony doet het echt super. Ze zijn echt met sprongen vooruit gegaan. Wellicht past een net wat andere manier van rijden beter bij jullie?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:09

romeeweij3 schreef:
Lieser schreef:

Zijn twee losse dingen
1. Ik vind hem lui
2. Nagevelijk is bij hem of hij het bit aanneemt want hij gooit zijn tong erover…!

"Vroeger" gebruikte men dan een bit met tonglepel, ik weet niet of dat nog is toegestaan. Maar vlotter wordt hij daar niet van. (Ik vind een "lui" paard juist fijn maar anderen willen een actieve, dat is ontzettend persoonlijk!)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:12

romeeweij3 schreef:
Het is alleen niet alleen bij mij maar bij iedereen die erop zit..

Toch is er blijkbaar iemand die hem graag wil hebben. En dan heb jij geld om naar een ander paard te kijken, dat beter bij je past. Want betrouwbaar op buitenrit is alleen fijn als dat je doel is. En ik lees dat je eigenlijk liever een paard wilt hebben voor in de dressuurring.