Wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoek

Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 09:06

Oke wordt een lang verhaal.
Juni 2023 een 4 jarige gekocht. Volledig op de foto laten zetten voor aankoop omdat deze nog niet zadelmak was. Allemaal 1tjes en geen afwijkingen hals nek en rug.
Langzaam zadelmak laten maken elke week erbij geweest en na 4 maanden opgehaald.
Paard was zeer schraal ivm extreme wormbesmetting. Samen met veearts voedingschema opgesteld en kwam gedoseerd aan.
Paard met rijden erg onrustig met hoofd en staart. Is explosief in beweging. Niet bokken of rennen maar zeer expressief.
Januari 2024 Paard springen met been op bakrand snee in been en 10 dagen boxrust.
Mei 2024 paard kreupel. Compleet door laten lichten, echo's en conclusie zeer waarschijnlijk groeipijnen. 1 maand op weiland gezet en sindsdien nooit meer kreupel geweest.

Rijtechnisch blijft het drama met hoofdletters. Nu sinds een week een mylerbit in gaat al wel beter. Maar heel eerlijk we zijn nu 1.5 jaar verder en onrust blijft in lijf.
Hoofd blijft onrustig. Staart onrustig.
Waar je gisteren prima eindigde kan het zo maar zijn dat je weer bij 0 begint de volgende dag.
Met springen wil ie graag naar de hindernis rennen en kent dan ook regelmatig geen rem.
Osteo en tevens onze veearts gedaan. Geen gekke dingen.
Fysio er recent bij gehad die zei weten ze allemaal maar zo lekker los in het lijf.
Zadelmaker elke 4 maanden ongeveer.

Zou Den Hoek iets kunnen toevoegen aan alle geneeskunde die ik er al op los gelaten?

Of iemand nog een andere invalshoek?

capopjekop

Re: Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:11

Hoe gaat het als je hem met de dubbele longe aan het werk zet? Heb je weleens bitloos geprobeerd?

Hoe wordt je paard verder gehouden? Kan hij z'n ei buiten lang genoeg kwijt met vriendjes?

Heb je ook z'n bloed laten controleren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:11

Op basis van tekst is het lastig om er wat over te zeggen. Het is waarschijnlijk geen gemakkelijk paard. Maar hoe ervaren ben jij? En doet het paard het ook met andere ruiters?
Ik zou eerst dit soort dingen uitsluiten voordat je weer de medische molen in gaat, want het paard was immers gewoon goed.

Hoe was het paard na die 4 maanden (erg lang in mijn ogen) op die trainingsstal? Kon je er toen wel goed op wegrijden? Of was er toen ook al spanning e.d. ?

Ik ga er van uit dat je een passend zadel hebt. Hoe is het dier aan de longe?
En heb je er al eens iemand bijgehad die naar de tanden kon kijken? Dit omdat je zegt dat het met een myler beter gaat, maar wel onrustig met het hoofd.
En heb je bitloos geprobeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:13

Meestal is de vraag: mankeert het paard niets en is het tuig in orde als er een rijtechnisch probleem is.

Dit is dus een rijtechnisch probleem, lijkt me.

Ik zou eerder eens naar een 'horsemanship' trainer gaan uitkijken. Het klinkt alsof je 10 stappen te hard gaat voor het paard en de signalen "baas, dit snap ik niet/kan ik niet" niet goed herkent.
Springen zou ik sowieso voorlopig niet doen.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:13

Het paard is natuurlijk nog jong. Is het een idee veel grondwerk te doen?

Misschien kun je iets vertellen over de stal? Soms past een stal niet zo goed bij het paard.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:48

Als verder alles is uitgesloten (zadel,fysiek, etcetera), voelt dit voor mij met name als een jong paard wat simpelweg nog niet sterk genoeg is, geen balans heeft en waar te snel teveel van wordt gevraagd. Je geeft zelf al aan dat hij schraal was en tevens nog een wormenbesmetting heeft gehad; dit dier is jong, heeft nog vrijwel geen bespiering en mist kracht.

Wat hiervoor al wordt gevraagd: wat is jouw eigen ervaring, zeker met het opbouwen van een jong dier?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:13

Je geeft aan ‘zeer schraal’ ivm extreme bloedwormbesmetting.
Voor een paard zeer schraal is ben je wel even verder.
Is dit niet eerder opgevallen dat hij terugviel wanneer je er iedere week was?

M.a.w: wellicht is er meer niet helemaal goed gegaan in het inrijden op die stal? Niet voldoende voer, misschien toch niet met rust en beleid gewerkt waardoor er nu een negatieve associatie is?

Hoe ziet het leven van dit paard er verder uit?
Hoeveel komt hij buiten met andere paarden?
Hoe wordt hij gevoerd?
Wat is nu de trainingsfrequentie?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 12:48

germie schreef:
Op basis van tekst is het lastig om er wat over te zeggen. Het is waarschijnlijk geen gemakkelijk paard. Maar hoe ervaren ben jij? En doet het paard het ook met andere ruiters?
Ik zou eerst dit soort dingen uitsluiten voordat je weer de medische molen in gaat, want het paard was immers gewoon goed.

Hoe was het paard na die 4 maanden (erg lang in mijn ogen) op die trainingsstal? Kon je er toen wel goed op wegrijden? Of was er toen ook al spanning e.d. ?

Ik ga er van uit dat je een passend zadel hebt. Hoe is het dier aan de longe?
En heb je er al eens iemand bijgehad die naar de tanden kon kijken? Dit omdat je zegt dat het met een myler beter gaat, maar wel onrustig met het hoofd.
En heb je bitloos geprobeerd?

De 4 maanden was eigen keuze ook omdat hij toen al een mega worm besmetting had. Wij wilden het in alle rust gedaan hebben. Ook daar had ie dit gedrag al.
Mijn zoon rijdt hem en die heeft +15 jaar ervaring.

Ook bij andere ruiters laat ie dit gedrag zien.
Tanden elk half jaar bij de krommerijnstreek ivm dreigende overbeet.
Bitloos bood geen oplossing.
Ik wilde een filmpje plaatsen maar dit lukt mij niet

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 12:48

capopjekop schreef:
Hoe gaat het als je hem met de dubbele longe aan het werk zet? Heb je weleens bitloos geprobeerd?

Hoe wordt je paard verder gehouden? Kan hij z'n ei buiten lang genoeg kwijt met vriendjes?

Heb je ook z'n bloed laten controleren?

Bloed was helemaal goed.
Hij staat 8 uur op de weide elke dag.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 12:51

Ninx schreef:
Je geeft aan ‘zeer schraal’ ivm extreme bloedwormbesmetting.
Voor een paard zeer schraal is ben je wel even verder.
Is dit niet eerder opgevallen dat hij terugviel wanneer je er iedere week was?

M.a.w: wellicht is er meer niet helemaal goed gegaan in het inrijden op die stal? Niet voldoende voer, misschien toch niet met rust en beleid gewerkt waardoor er nu een negatieve associatie is?

Hoe ziet het leven van dit paard er verder uit?
Hoeveel komt hij buiten met andere paarden?
Hoe wordt hij gevoerd?
Wat is nu de trainingsfrequentie?

Juist omdat ie bij aankoop schraal was hebben we het inrijden zeer langzaam opgebouwd.
Staat nu 8 uur per dag op de wei en in stal, 4x4, onbeperkt ruwvoer.
Als wij hem niet bezighouden elke dag wordt ie echt vervelend.
4 keer per week ligt er een zadel op. 1 keer per week longeren en 2 keer per week grondwerk om hem bezig in zijn hoofd te houden.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:51

Hebben jullie ook ECVM uitgesloten? Volgens mij soms alleen te zien met een röntgenfoto vanuit een specifieke hoek.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 12:52

Baileyi schreef:
Hebben jullie ook ECVM uitgesloten? Volgens mij soms alleen te zien met een röntgenfoto vanuit een specifieke hoek.

Yesss ook uitgesloten. Alles wat licht kon geven uit elke hoek en alles wat geechood kon worden is gedaan.
Ook een inwendige foto van het SI gewricht

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:55

Maar doet hij het ook aan de dubbele longe? Als mijn pony eens afwijkend gedrag laat ziet zet ik haar aan de dubbele longe aan het werk. Dan kan ik nagaan of het een ruiter/zadel probleem is of dat het elders zit

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:57

Dan is het ‘gewoon’ een rijtechnisch probleem en past het paard misschien niet bij hoe jij wil rondrijden. Paarden komen in vele soorten en maten en temperamenten. Sommigen blijven lopen lopen lopen en roep je alleen maar Ho. Anderen blijf je maar aansporen en motiveren en klikken met je tong om hem aan de gang te houden. Dat hoeft allemaal niks medisch te zijn maar zit in het karakter. Dan is het voor jou misschien geen match. Er zijn mensen die hier dol op zijn en graag werken met zulke paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:10

Dus je hebt hem met of net na de wormbesmetting weggebracht. Het paard is niet overvraagd in die periode? (ook al was dat natuurlijk niet de bedoeling en nam je met 4 maanden echt ruim de tijd, soms kan iets toch te veel zijn).
Ging het daar met de trainer ook al zo? En dan echt vanaf dag 1? Of begon dit bijvoorbeeld na 2 weken?

En soms kun je met longeren ook veel zien. Daar al naar gekeken?

Het kan ook gewoon het karakter van het dier zijn. Sommige paarden zijn gewoon lastig.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:14

Hoofd en staart onrustig is spanning.Zoon kan vast geweldig rijden maar voelt dit dier misschien niet goed aan.Ik zou proberen rust te brengen .Niet te veel vragen en schakelen.Stille zachte handen en geen sporen .

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:23

office schreef:
Hoofd en staart onrustig is spanning.Zoon kan vast geweldig rijden maar voelt dit dier misschien niet goed aan.Ik zou proberen rust te brengen .Niet te veel vragen en schakelen.Stille zachte handen en geen sporen .

Ik heb nergens gezegd dat hij een geweldige ruiter is. Maar dat de ervaring ook met lastige paarden wel aanwezig is.
Er worden geen sporen gebruikt.
Wel een neusnetje dit bracht ook een soort van rust.
Wat de ene dag werkt werkt soms de volgende dag niet meer.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:25

germie schreef:
Dus je hebt hem met of net na de wormbesmetting weggebracht. Het paard is niet overvraagd in die periode? (ook al was dat natuurlijk niet de bedoeling en nam je met 4 maanden echt ruim de tijd, soms kan iets toch te veel zijn).
Ging het daar met de trainer ook al zo? En dan echt vanaf dag 1? Of begon dit bijvoorbeeld na 2 weken?

Het kan ook gewoon het karakter van het dier zijn. Sommige paarden zijn gewoon lastig.

Tja of hij overvraagd is daar durf ik niet te zeggen.
Vanaf dag 1 dit gedrag idd. Tis een Verdi en een ruin dus dubbelop langzaam.
Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust. Vandaar dat ik heb weer helemaal binnenste buiten heb laten keren om echt lichamelijke klachten uit te sluiten.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:27

Knoek schreef:
germie schreef:

Tja of hij overvraagd is daar durf ik niet te zeggen.
Vanaf dag 1 dit gedrag idd. Tis een Verdi en een ruin dus dubbelop langzaam.
Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust. Vandaar dat ik heb weer helemaal binnenste buiten heb laten keren om echt lichamelijke klachten uit te sluiten.

Heb je er een instructeur of ander ervaren persoon bij of bij gehad en wat zegt die ervan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:40

Ik zou er een tijdje een prof ruiter opzetten en kijken wat die zegt.

Bij longeren is er rust dus dan klinkt het als iets rijtechnisch in combinatie met karakter/ jongheid. En ik weet niet hoe vaak hij loopt, maar als hij gister prima eindigde kan hij ook heel goed spierpijn hebben de volgende dag waardoor het weer tien stappen terug is voor het gevoel.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:12

Ik zou dit ook rijtechnisch aanpakken, door iemand die dat met rust aanpakt. Dus geen cowboy. Iemand die ervoor kan zorgen dat je niet tot het punt komt dat hij stress en ongemak laat zien.
Maar is hij ook een hoofdschudder? Want dat is wel weer een aandoening apart natuurlijk...

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:51

Knoek schreef:
Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust.

Longeer je ook wel eens met de gewone rij optoming? En als je eerst even longeert en als hij de rust heeft je zoon erop aan de longe gewoon even stappen, er weer af en nog even paar minuten longeren totdat de rust er weer is? En zo eigenlijk even helemaal terug naar de basis alsof hij ngo niet beleerd is en zou rustig opnieuw beginnen?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 14:53

Earth schreef:
Ik zou dit ook rijtechnisch aanpakken, door iemand die dat met rust aanpakt. Dus geen cowboy. Iemand die ervoor kan zorgen dat je niet tot het punt komt dat hij stress en ongemak laat zien.
Maar is hij ook een hoofdschudder? Want dat is wel weer een aandoening apart natuurlijk...

Nee geen headshaker. Op gras en in contact met pollen vertoont hij dubbel het gedrag. Vandaar het pollennetje. Nu ook puur pollen erbij en het beeld wordt daarvan weer normaal druk.

Kan iemand zeggen hoe ik een filmpje kan plaatsen?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 14:54

SandraWierda schreef:
Knoek schreef:
Longeren vindt ie geweldig en dan is er ook rust.

Longeer je ook wel eens met de gewone rij optoming? En als je eerst even longeert en als hij de rust heeft je zoon erop aan de longe gewoon even stappen, er weer af en nog even paar minuten longeren totdat de rust er weer is? En zo eigenlijk even helemaal terug naar de basis alsof hij ngo niet beleerd is en zou rustig opnieuw beginnen?

Ja doen wel wel, maar dit kan wel een idee zijn. Hij krijgt bij ons alle tijd dus geen enkele druk van dan moet ie dit en dit kunnen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:00

Knoek schreef:
Ja doen wel wel, maar dit kan wel een idee zijn. Hij krijgt bij ons alle tijd dus geen enkele druk van dan moet ie dit en dit kunnen.

Misschien at je op deze manier iets kunt resetten, rust in het begin en zorgen dat je met rust afsluit. Alles puur op vertrouwen en met rust opbouwen. Dan kun je misschien ook beter zien wanneer er ongewenst gedrag ontstaat en dat beter en nog langzamer aanpakken/ begeleiden/ ondersteunen.