Stilstaan tijdens opstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0llie

Stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 22:18

Ik heb sinds 2 weken een leasepaard. Ze is super lief, komt naar je toe als je in de wei staat en houdt van lekker poetsen.

Ik heb alleen 1 probleem: ze staat niet stil bij het opstappen. Ik kan naast haar staan op de grond als ze een zadel op heeft, maar zodra ik op een krukje ga staan of een voet in de beugel doe loopt ze naar voor of naar achter toe. Ik probeer haar te belonen als ze goed stil staat, maar dat is haast onmogelijk aangezien ze bij elke beweging gaat lopen.

Dit heeft nu als gevolg dat ik ga opstappen zonder krukje. Maar dat moet dan heel gehaast omdat ze wegloopt, waardoor ik mijn balans verlies en weer op de grond sta. Ik heb al geprobeerd dat iemand haar vasthoudt, dan draait ze haar kont weg. Ik heb ook geprobeerd buiten de bak op te stappen, dan is het probleem net zo.

Weet iemand hoe ik hiermee aan de slag kan gaan? Alvast bedankt :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:34

Al eens aan de andere kant opgestapt?
Destijds heb ik het mijn paard 'afgeleerd' middels clickertraining.
Hij heeft geleerd overal te blijven staan; krukje, boomstam, picknicktafel, stoel, het maakt niet uit. En met los teugeltje; wachten, geen stap, braaaaaaf en snoepje erin.

marije1109

Re: Stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:42

Mijn instructrice zei dat ik veel te lief was. Binnen teugel kort pakken, buiten teugel erbij nemen in linkerhand. Deze hou je iets boven de schoft. Met je rechterhand pak je de wrong rechts, dan kun je altijd hangen stel je paard loopt toch een pasje.
Iedere keer dat je paard een stap wil doen ingrijpen, duidelijk hoe is ho.
Door de korte binnen teugel kan hij alleen om je heen.
Bij mij was het 3x (gelijk achter elkaar) duidelijk zijn. De dagen erna geen strijd maar wel consequent en nooit geen probleem meer gehad.

Zet hem op, dit kun jij ook!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:50

Terug naar de basis. Ho is ho en niet een stap naar voren. Vergt even wat tijd maar heb je daarna plezier van

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:25

Ik heb mijn paard destijds leren inparkeren, daarbij leert je paard zichzelf naast het krukje te parkeren. Ik heb dat toen geleerd mbv een filmpje van snuitable volgens mij, weet niet of die nog te vinden is

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:53

Kent je paard een krukje? Mijn paarden namelijk niet die vinden dat maar gek... maar staan wel stil bij opstappen ( al heb ik mijn jonkie wel iets van een krukje geleerd )

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 00:07

Vervelend 'probleem' maar komt zo vaak voor... En als je er echt vanaf wil ga je erop moeten trainen. Ik ben er van overtuigd dat als je er een korte periode intensief op oefent, dat je er snel vanaf bent.
Leer je paard inparkeren. Zorg dat je voor en achterhand kan verzetten en naar je toe kan halen van de andere kant (als je begrijpt wat ik bedoel).
En je moet heel heel heel consequent zijn. Niet stilstaan is niet opstappen/niet rijden. Afstappen, paard terug zetten op zijn plek en opnieuw beginnen.
Mijn paard wil ook wel eens snel vertrekken, soms al voor ik erop zit. Maar eens ik op het krukje sta kom ik er niet meer af. Hij moet er weer naast komen staan. Maar daarvoor moet je grondwerk wel goed zitten zodat je kan 'manoevreren'.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 04:43

Paard leren inparkeren, werkt fantastisch!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:28

Paarden snoepjes heel veel paarden snoepjes.Ook als je eenmaal zit snoepjes vanaf z’n rug.
Ik ben niet van de harde aanpak of de trucjes.Een paard is behoorlijk intelligent en bovendien hoort een paard je vriend te zijn en niet je vijand die je hard aan moet pakken.
Een paard moet het fijn vinden om mee te werken en bij je te zijn.Dat is het meest diervriendelijk en ook het veiligste.
Je moet er ook aan denken dat er een opstap probleem is omdat er ergens pijn is bij opstappen of rijden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:37

Hier ook opgelost met geduld en snoepjes.
Goed gedrag belonen en dan wat anders doen, kleine stukjes steeds doen en zorgen dat die goed gaan. Dus eerst naast het krukje zetten, belonen en samen weglopen. Volgende stap is op het krukje gaan staan etc. De eerste keer oefenen ook niet het idee hebben dat je gaat rijden.
Klinkt als lang en traag maar in 2/3x oefenen gingen wij van stress, steigeren, vooruit/achteruit/over je heen weg willen lopen (en meteen weglopen/draven als je zat) naar eigenlijk best heel netjes stilstaan tijdens het opstappen en even wachten tot je rustig zat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:44

Ik ben juist niet van de snoepjes, ho is gewoon ho..

Zou beginnen met grondwerk, eerst aan de hand..stilstaan en geen pas meer lopen op commando, achterwaarts leren, goed naast je meelopen etc. Dan in een hoek gaan parkeren, zonder zadel, zonder opstappen. Dan (als het goed gaat) met zadel in de hoek parkeren, nog niet opstappen. Ho is Ho. En pas als dat alles goed gaat een keer opstappen, maar dan met zijn hoofd naar de muur, in de hoek. Buitenteugel korter pakken zodat de buik bol is jouw kant op en hij minder makkelijk van je weg kan stappen, en gewoon niet opstappen voordat hij helemaal stil blijft staan. Al doe je er twee uur over..vaak is het een kwestie van even goed aanpakken/ oppakken/ consequent zijn en dan is het klaar.

Daarnaast, check of het zadel goed past en paard geen rugpijn heeft..paard moet geen slechte associaties met het zadel/ ruiter hebben.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:56

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:05

Citaat:
Buitenteugel korter pakken zodat de buik bol is jouw kant op en hij minder makkelijk van je weg kan stappen

Lijkt me niet logisch, want die achterkant kan nog steeds draaien en komt dan dus jouw kant op.
Ik doe het juist andersom; binnenteugel heel kort en dan bedoel ik ook héél kort tot tegen jouw aan. Als hij dan gaat draaien kunnen alleen de achterbenen wat doen, maar hij kan je niet wegduwen en jij kunt op de plaats blijven staan. NIET proberen op te stappen, maar wachten tot hij het zat is en stil blijft staan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:05

marije1109 schreef:
Mijn instructrice zei dat ik veel te lief was. Binnen teugel kort pakken, buiten teugel erbij nemen in linkerhand. Deze hou je iets boven de schoft. Met je rechterhand pak je de wrong rechts, dan kun je altijd hangen stel je paard loopt toch een pasje.
Iedere keer dat je paard een stap wil doen ingrijpen, duidelijk hoe is ho.
Door de korte binnen teugel kan hij alleen om je heen.
Bij mij was het 3x (gelijk achter elkaar) duidelijk zijn. De dagen erna geen strijd maar wel consequent en nooit geen probleem meer gehad.

Zet hem op, dit kun jij ook!

Mijn paard loopt juist weg als ik de teugels kort neem. Als ze in een boogje hangen staat ze geduldig stil.
Ook met meelopen of gewoon ergens stil staan/wachten. Hou je stevig vast is ze druk en dribbelig, heb je het halstertouw losjes dan gaat het prima.

Elk paard is weer anders. Zou je bij die van mij bovenstaande manier toepassen denk ik niet dat dat goed af zal lopen (Stress, frustratie)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:07

DubbelFun schreef:
Citaat:
Buitenteugel korter pakken zodat de buik bol is jouw kant op en hij minder makkelijk van je weg kan stappen

Lijkt me niet logisch, want die achterkant kan nog steeds draaien en komt dan dus jouw kant op.
Ik doe het juist andersom; binnenteugel heel kort en dan bedoel ik ook héél kort tot tegen jouw aan. Als hij dan gaat draaien kunnen alleen de achterbenen wat doen, maar hij kan je niet wegduwen en jij kunt op de plaats blijven staan. NIET proberen op te stappen, maar wachten tot hij het zat is en stil blijft staan.

Bij andersom kan paard van je wegstappen, dat zie je dan ook vaak gebeuren zodra iemand een voet in de beugel zet. Bij buitenteugel korter komt de buik eerst jouw kant op, dus als voet al in de beugel is..is opstappen zo gedaan.

Ik denk trouwens dat het voor TS ook wel wijs is om een paar lesjes te nemen en iemand die irl kan helpen dit probleem op te lossen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:11

@quim: maar jouw paard toont dus ook duidelijk niet dit probleem... alleen als je het opzoekt :) dus don't ment what ain't broken .

@elisa: dat lijkt me een hele gevaarlijke manier om op te stappen. De bedoeling juist dat je NIET op stapt op een paard wat in beweging is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:13

Ik vind een snoepje geven wel handig.

Zodra ze het snappen staan ze braaf stil tot je het snoepje geeft (ze vragen het ook echt + het is meteen een goede buigoefening ;) ) én ook op buitenrit en/of in moeilijkere omstandigheden komt deze gewoonte goed van pas!

Maar (!) tijdens het aanleren moet je net zo goed consequent zijn met je teugels en begrenzen. Geen speciale dingen doen als tegen een muur parkeren, gewoon halt = halt. Desnoods vraag je iemand om hulp, zolang het maar consequent gebeurt :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:23

Beemsterkaas schreef:
Ik vind een snoepje geven wel handig.

Zodra ze het snappen staan ze braaf stil tot je het snoepje geeft (ze vragen het ook echt + het is meteen een goede buigoefening ;) ) én ook op buitenrit en/of in moeilijkere omstandigheden komt deze gewoonte goed van pas!

Maar (!) tijdens het aanleren moet je net zo goed consequent zijn met je teugels en begrenzen. Geen speciale dingen doen als tegen een muur parkeren, gewoon halt = halt. Desnoods vraag je iemand om hulp, zolang het maar consequent gebeurt :)

Precies dit. Ik ben ook van ho is ho, maar ook van belonen en niet alleen maar druk eraf is beloning. Want paard ziet dat toch anders. Mijne is van altijd weglopen naar volledig stil staan aan losse teugel gegaan en ik heb echt niet altijd snoepjes nodig. Ik geef ze wel regelmatig, omdat ik ook dingen die ze goed kunnen blijf belonen. Als ze geen snoep krijgt, krijgt ze een kriebel, maar ze worden altijd beloond. Elke keer opnieuw.
Maar als er ook maar 1 pas gelopen wordt starten we ook weer opnieuw. Zelfs als ik al zit. Dan stap ik gewoon weer af, ze moeten stil blijven staan tot ik zeg dat we gaan stappen. En de meeste paarden vinden snoep toch wel de ultieme beloning, dus dat geeft heel veel waarde aan het gedrag en zullen ze dus sneller en makkelijker het gewenste gedrag laten zien zodra ze het snappen. Ook op vreemd en spannend terrein.

Nu zonder krukje op gaan stappen zou ik juist niet doen. Dan ga je ook nog ongemak toevoegen aan het probleem, wat misschien toch al uit ongemak voortkomt. Je training bestaat nu uit opstappen en stil staan, dat hoort erbij en moet je dus ook de tijd voor nemen. Training is niet alleen rijden, dus wat maakt het uit dat je het grootste gedeelte van de tijd hiermee bezig bent een paar keer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:35

Ik ben wel van de snoepjes en niet van de teugel strakker pakken.
Er zijn paarden die daar juist stress van krijgen.
Uiteraard moet de gewone basis opvoeding van halthouden oke zijn.
Als dat niet is is rijden sowieso een stap te ver.

Maar kijk ook hoe je opstapt.

Prikt bijvoorbeeld met de voet in de buik.
Ploft misschien toch te hard in het zadel.

Film het eens. Dan kun je het eens rustig terug kijken. :)

En oefen het opstappen ook eens na 20 minuten rijden.
We oefenen bijvoorbeeld wel galop aanspringen regelmatig. Maar het opstappen tussendoor niet.

Zoals ik zei ik ben wel van de snoepjes en belonen.

Oefen eerst dat een krukje niet eng is. Of niet perse opstappen betekent.
Borstel vanuit het krukje, pruts met de manen vanuit het krukje enz.
Braaf is stoppen, snoepje

Daarna laat een helper het paard vasthouden.
Naast het krukje is een snoepje.
Opgestegen is een snoepje.
Even rustig wachten is een snoepje. (nu dus veel snoepjes omdat er al veel stress punten zijn)

Als dat goed gaat geeft de ruiter na het opstappen een snoepje. Sla je die vorige snoepjes al over.
Laat het paard daarbij naar achteren kijken.
Een paard dat het hoofd achteruit heeft loopt niet.
Geef het snoepje links dat als hij draait niet in het krukje draait.

Eerst geeft de ruiter het meteen. Daarna na 10 sec wachten. Halve minuut wachten. Min wachten enz.
Beloon ondertussen ook. Zodat later het snoepje weg gelaten kan worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:44

DubbelFun schreef:
@quim: maar jouw paard toont dus ook duidelijk niet dit probleem... alleen als je het opzoekt :) dus don't ment what ain't broken .

Ik probeer alleen maar te zeggen dat dit paard misschien ook zo werkt en dus strenger zijn (in de zin van nog harder trekken/blokkeren) helemaal niet past bij dit paard.
Want als er iemand anders opstapt die ook gewend is het paard 'tegen te houden' bij opstappen, dan loopt ze dus juist weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:47

voor je het paard wil leren stil te staan even een paar dingen na lopen namelijk,
zijn rug of andere problemen waardoor het paard pijn kan ervaren tijdens het rijden utgesloten? past het zadel goed?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:13

Ik ben ook Team Snoepje, mijn super sensibele paard had binnen een week door dat krukje>stilstaan>opstappen lekkers is en gaat nu zelf naast het krukje staan wachten tot we erop zitten. Ik had laatst de singel heel los en het zadel schoof, Dit zou normaal echt stress hebben opgeleverd, maar door dit proces zo strak te hebben, bleef ze rustig wachten op haar snoepje.

Maar wij clickeren ook (met snoepjes) en dat werkt in de breedte heel goed voor haar. Ook de angst voor sprays etc zijn we nu zo aan het oplossen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:08

DubbelFun schreef:
Citaat:

Ik heb wel geleerd de buitenteugel strakker dan binnen, want dan kan hij alleen maar met het lijf mijn kant opdraaien en daar sta ik, dus dat blokkeer ik en dan kan ik opstappen.
Met de binnenteugel korter draait de achterhand van mij weg en wordt de reikwijdte voor mijn been in de beugel te groot. Dan gaat die rondjes om je heen draaien waar je achteraan kunt hupsen met een been in de stijgbeugel.

Overigens heb ik ook de ho is ho aangeleerd aan mijn paard (zonder snoepjes, ik ben niet van de snoepjes bij een koudbloed, die van mij gaat onwijs goed op met de stem belonen als hij het goed doet) en is de enige plek waar hij dat wel eens vergeet in het bos waar veel te zien is, en waar ik dan ben afgestapt voor een hek of andere doorgang die te paard niet lukt.

En dan gebruik ik dus wel de methode van buitenteugel iets korter dan de binnenteugel, zodat hij niet met het lijf van me wegdraait.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:51

past het zadel wel? vind je paard het rijden ook wel leuk of ontspant ie tijdens het rijden? klinkt alsof die gewoon niet wil dat je opstapt en dat heeft vaak een reden.

misschien kan je zonder zadel gaan oefenen. eerst met enkel naast het krukje stilstaan, dan jij op het krukje staan, erover heen hangen, etc. even terug naar de basis?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:54

Als iemand je kan helpen is dit wellicht iets om te proberen. Parkeer het paard met zijn kont in een hoek, diegene die vast houdt staat er voor, jij doet je ding wat voor jou werkt (bijvoorbeeld met krukje opstijgen). Staat het paard stil belonen.