Show Jumping Academy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Show Jumping Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:05

In mei vorig jaar schreef ik een column over hoe het mogelijk zou zijn om drie partijen in de springsport allen samen te brengen in een vruchtbare samenwerking waarbij ieders belangen bediend worden: die van fokkers/eigenaren, sponsoren en ruiters. Nu kan ik melden: we gaan het proberen, het gaat gebeuren. In deze blog de opzet van het pilotjaar van The Show Jumping Academy.

Door Marcel Dufour
https://www.horses.nl/springen/springen ... -gebeuren/

Is dit een positieve bijdrage aan de sport, of een gat in de markt of gewoon business!!

Ben benieuwd of er bokkers aan mee gaan doen!!

edith: als het hier niet goed staat verplaats het graag naar waar het wel hoort

germie

Re: Show Jumping Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:59

Het is mooi dat de accomodatie voor de paardensport blijft. Maar verder?

De ruiter krijgt beschikking over een set paarden. Hoeveel paarden zijn dat? Want er wordt verwacht dat je ze wel 4 keer per week rijdt. Waarvan maar liefst 2 keer per week wedstrijden. 2 keer per week!!!!! Waar vinden die wedstrijden dan plaats?
De overige 2 keer volg je dus lessen. Betekent dit dat de paarden nooit eens lekker relaxed gereden worden? Of moet dit buiten de 4 keer gebeuren? Voor jonge paarden is 4 keer per week echt genoeg. En wie verzorgt de dieren? Komen ze wel dagelijks in de wei?

Ik zie het paard hier een ding worden, een sportattribuut. Het kan natuurlijk prima diervriendelijk, maar de ruiter heeft eigenlijk nooit een moment prive alleen met het dier, het is of les, er zijn camera's, prestatiedruk van wedstrijden, enz. Als je ook nog als ruiter een 'set' paarden moet rijden, en je doet dit naast je fulltime baan, dan heb je geen tijd om te tutten als het op de avonduren moet. Ik lees namelijk nergens dat je als ruiter overdag beschikbaar moet zijn.

Het kan voor de ruiter een kans zijn, mits het dus te combineren valt met werk of school. Maar na een jaar is je paard weer weg. En wat gebeurt er dan bij een blessure? Kan zowel bij paard als ruiter gebeuren immers.

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:40

Bijzonder concept. Heb het artikel gelezen, het roept vooral veel vragen bij me op. Aantal al genoemd hierboven. Maar je moet bijvoorbeeld ook ‘auditie’ doen. Op welk paard is dat dan? En deze manege heeft nauwelijks weides (ik woon vlakbij). Waar gaan de paarden naar buiten?

Benieuwd of het gaat lopen, zou leuk zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:41

Nou lijkt me verschrikkelijk..gezien de selectie criteria voor de ruiters.

Nee, daar leen je je paard toch niet voor?

Voor de rest wat Germie schrijft..er zitten heel veel risico's aan. Wordt het paard niet goed opgeleid dan is ie ook gelijk verkloot voor de rest van zijn leven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:59

Elisa2 schreef:
Nou lijkt me verschrikkelijk..gezien de selectie criteria voor de ruiters.

Nee, daar leen je je paard toch niet voor?

Voor de rest wat Germie schrijft..er zitten heel veel risico's aan. Wordt het paard niet goed opgeleid dan is ie ook gelijk verkloot voor de rest van zijn leven.

Nou ja, als je iemand treft die zo'n 'auditie' doet die gewoon een 1m-1.10m parcours gesprongen heeft en er verder veel oog voor heeft, die kun je met begeleiding verder krijgen. Maar het grootste probleem bij springen is dat je pas als je hoger gaat weet of je het echte lef wel hebt. Ik kan exact aanvoelen als ik op het paard zit of een paard goed uitkomt. Ik kan best wel goed een paard plaatsen. Daarmee kan ik een paard zeker trainen en parcoursklaar maken. Maar je moet mij niet vragen een M parcours te springen, dat lef heb ik gewoon niet meer. En dat selecteer je niet op zo'n selectiedag. terwijl ik absoluut durf te zeggen dat ik een paard in de basis fijn kan trainen, heb dat al vele malen gedaan.

Een ander punt is, je krijgt de beschikking over een 'set' paarden. Dat vind ik al erg klinken als sportattribuut. Het ene paard trekt goed aan op de sprong, de andere minder. Er zijn ook paarden die thuis goed springen, maar op concours snel afgeleid zijn. Er zijn ook paarden die echt amper te remmen zijn in een parcours. De ruiter krijgt gewoon wat paarden toegewezen, waarschijnlijk is er ook een soort van contract, maar wat nu als het paard niet bij de ruiter past?

En hoe vaak is een ruiter niet in de leeftijd van 16-22 jaar en verliest na een paar maanden ineens de interesse? Dat heb ik al meerdere keren gezien hoor. Maar als iemand 30+ of 40+ is, vinden ze die dan nog wel goed genoeg trainbaar? Die hebben vaak een heel andere basis en meer levenservaring.

en wat verwacht de eigenaar? Een beetje handige ruiter krijgt een 4 jarige binnen een jaar wel door de B en L (dus naar een 1.20m parcours). Maar iemand die nooit wedstrijden gereden heeft moet notabene eerst nog beginnen met parcourservaring (veelal via de winstpunt in de B dressuur en niet via de lagere instaphoogtes met springen).

Zijn hengsten welkom? Want niet iedereen mag die direct uitbrengen.

Het zou leuk zijn als er wat bokkers naar die selectiedag zouden gaan, al is het maar om gewoon te kijken wat ze willen zien. En daarna kun je immers eenvoudig nee zeggen. Voor mij is het te ver weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:15

Wat ik denk is dat de ruiters die zulke (verschillende)paarden goed op kunnen leiden hier niet aan mee zullen doen. Want die hebben aanbod genoeg..

Voor de eigenaar is er ook niet echt veel waarde vermeerdering voor het paard en wel veel risico.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:25

Ik mis vooral het professionele stuk in dit hele verhaal. Zo te lezen is de grens voor ruiters vrij laag (evenals voor de paarden). In het voorbeeld voor 6000€ ‘winst’ voor de fokker terwijl je alle risico draagt, geef ik liever iets meer uit zodat het paard echt professioneel getraind wordt.

Dit concept lijkt erg op bestaande iniatieven zoals fokker zoekt ruiter.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:56

Bijzondere constructie.

Paarden professioneel laten opleiden door ruiters zonder wedstrijd ervaring? Tegen een 'betaalbaar' tarief? Het is of het een, of het ander. Ik vrees dat hier voornamelijk ruiters op af komen die of gewoon het talent niet hebben om hogerop te komen, of het vooral als heel leuk zien om gratis wedstrijden te rijden.

Wat Elisa al zegt, een goede ruiter doet hier niet aan mee want die krijgt zijn stal wel vol, en een beetje fokker met goede paarden leent zijn paarden niet voor een project als deze. Die zet ze bij de eerstgenoemde ruiter op stal. Tegen vol tarief, want paarden in training zetten kost nou eenmaal geld.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:21

Wat ik me vooral afvraag;

Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)

En de Fokker zou hier dus maar 6000 van zien+ alle risico. Dan is het voor een Fokker toch veel voordeliger om paard bij een ervaren trainer neer te zetten voor 10.000 met minder risico en dan met 10.000 winst?

Enige die met deze contructie wint is de ruiter, die voor niets lekker mag paardrijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:47

Paardje02 schreef:

Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)

En de Fokker zou hier dus maar 6000 van zien+ alle risico. Dan is het voor een Fokker toch veel voordeliger om paard bij een ervaren trainer neer te zetten voor 10.000 met minder risico en dan met 10.000 winst?

Enige die met deze contructie wint is de ruiter, die voor niets lekker mag paardrijden.

De ervaren trainer vraag heel wat trainingsgeld plus een percentage van de verkoop. Ik denk niet dat de fokker goedkoper uit is.

Aan de andere kant weet hij wel bij wie het paard terecht komt en kan hij daar ook elk moment weer een andere beslissing in maken.

Persoonlijk zou ik mijn paard ook niet lenen voor een dergelijke constructie, de meeste redenen zijn hierboven al genoemd. Ik zie echt het voordeel niet van elke week 2x op wedstrijd met zo’n jonkie.
Ik heb liever een fijne trainer die hem meeneemt als hij er aan toe is en niet overvraagd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:50

Bijzonder verdienmodel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:11

Van/voor de nieuwe generatie paardenhouders,
business as usual het nieuwe - weer een bijzonder - verdien model, triest voor de paarden, verworden tot een financieel zeer luctratief ding wat niets meer met sport te maken heeft.
De goede niet te na gesproken. *D

Het KWPN gaat op diverse jonge paarden-wedstrijden en -opleidingen vier- en vijfjarige paarden beoordelen voor stamboekopname en eventuele predicaatverlening.

Door Savannah Pieters
Paarden worden tijdens hun verrichting onder het zadel door KWPN-inspecteurs beoordeeld volgens het puntensysteem van de IBOP. Aansluitend is er de mogelijkheid om via de stamboekkeuring op locatie aangeboden te worden voor predicaatverlening. “Zo krijgen meer jonge paarden op een toegankelijke manier de kans om een predicaat te verzamelen en is het stamboek verzekerd van dataverzameling“, aldus het KWPN.
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/kwp ... oekopname/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:16

Ja dat zag ik, dat vind ik dan wel weer vrij innovatief van het KWPN en geen slechte ontwikkeling. Dat geeft inderdaad meer dataverzameling en het is voor mensen makkelijker om zo een predicaat bij hun paard te krijgen.

Als ik als fokker niet het geld had voor een goede ruiter, dan zou ik of investeren in een jong talent (ruiter) maar deze thuis houden en lessen laten volgen zodat er toezicht blijft. Zo doet mijn achter oom het ook die springpaarden fokt. En samen gaan ze op concour.

Of ik zou het paard verkopen aan een goede of veelbelovende ruiter, ik zou echt nooit de risico's gaan nemen die deze constructie met zich meebrengt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:42

Op zich niet zo'n raar concept.

Een echte proff is gelijk goed aan de prijs en dan denk je wel even goed na welke paarden je daar goed genoeg voor vind. Genoeg 'grijze gebied' paarden die best fijn tot goed verkoopbare paarden kunnen worden als er maar wat tijd in gestopt kan worden.
En er worden nu ook genoeg groene paarden opgeleid door groene ruiters (met talent) met de juiste begeleiding.
En dat laatste ben ik dan het meest benieuwd naar in dit concept. Daar zal de grootste crux zitten denk ik. Kun je de juiste mensen bij elkaar krijgen (en houden). Die begeleiding.
Nu moet iedere fokker dat maar zelf organiseren en het kan best potentie hebben als je dat centraal regelt. Dus ik ben vooral benieuwd naar die professionals/trainers die dit traject gaan doen.

Dat er genoeg ruiters zijn die hier voor te porren zijn geloof ik ook nog wel. Er zit geen verdienmodel achter voor de ruiter denk ik? Alleen een leercurve? Vaak genoeg gezien dat (ouders van) ruiters hier best iets voor over hebben. Als je het niet in zo'n concept doet kost het ook gewoon bakken met tijd en geld.
En met de juiste begeleiding, genoeg vlieguren en fijne paarden kun je van heel veel gewone ruiters best binnen een korte tijd fijne ruiters maken. En eerlijk: als je paarden met wat aanleg hebt zijn die eerste klasses ook echt geen hogere wiskunde. Als je dan maar kunt zorgen voor een fijne galop, fijne instelling en niet in de weg zit kun je de meeste paarden best tot L/M goede ervaringen laten opdoen.
Dat is in niks te vergelijken met een amateur die 1 of 2 paarden rijdt en eens in de week/maand springles heeft. Dan blijf je gewoon veel langer op het niveau drol steken. Net al ik :P

Voor het positieve imago van de sport vind ik het verhaal niet helemaal lekker klinken op het moment. Dat punt wordt hier ook aangehaald en kan ik wel volgen. Misschien is het voor elkaar, misschien niet. Geen idee.
Maar je kunt jezelf imo alleen serieus nemen als duurzaam concept als je dat ook meeneemt.
Nu klinken de paarden als dozen waar je mee gaat schuiven. Dat is niet handig. Niet richting veel paardenliefhebbers en ook niet richting de buitenwereld. Dus hoop ik dat er ook aan dat welzijn gedacht is én het verhaal op dat punt wat aangescherpt kan worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:00

pol013 schreef:
En met de juiste begeleiding, genoeg vlieguren en fijne paarden kun je van heel veel gewone ruiters best binnen een korte tijd fijne ruiters maken. En eerlijk: als je paarden met wat aanleg hebt zijn die eerste klasses ook echt geen hogere wiskunde. Als je dan maar kunt zorgen voor een fijne galop, fijne instelling en niet in de weg zit kun je de meeste paarden best tot L/M goede ervaringen laten opdoen.

Als ik zie hoeveel plaatselijke paardentrainers op het niveau drol :P blijven steken heb ik hier toch wat twijels bij. En dan heb ik het over meiden met Orun, wedstrijdervaring, okay faciliteiten (=geld) en meerdere paarden te rijden. Zijn op wedstrijd niet te onderscheiden van doodgewone amateurs vaak.

Als fokker heb je er weinig aan denk ik, mensen die zich voor dit programma gaan aanmelden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:35

Dat klopt wel. Maar daar hebben ze dan ook geen selectie op toegepast toch? Dat is alleen eigen hoop en dromen van die plaatselijke paardentrainers. Die vervolgens ook nog eens niet in de semi luxe positie zijn om de paarden te selecteren.

Dus eerst een eerste selectie, dan tijd en toewijding en dan veel begeleiding.
Ze hoeven dan na dat jaar ook geen toppers te zijn krijg ik het idee?
Dit traject moet kunnen concurreren met de jongen uit het dorp die niet te bang is om op een jonkie te gaan zitten en lijkt qua bedrag ergens halverwege die gratis jongen uit het dorp te zitten en naar een proff te brengen. Dus daar ging mijn verwachtingspatroon ook ongeveer heen. Dan zullen er vast nog een paar halve drollen tussen zitten maar ook enkele juweeltjes in de dop. En de rest ertussenin.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:52

Maar nu wordt het gepresenteerd als een nieuw concept, wat nog niet bestaat, maar waar zit nu het grote onderscheid tussen dit en het fokker zoekt ruiter concept (of vergelijkbaar) wat overal al plaats vindt. Hier worden ook trainingen ed gecentraliseerd in een gebied, en ook daar mogen ruiters die min of meer een hindernis over komen meedoen met paarden die net zadelmak zijn.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:31

germie schreef:
Het is mooi dat de accomodatie voor de paardensport blijft. Maar verder?

De ruiter krijgt beschikking over een set paarden. Hoeveel paarden zijn dat? Want er wordt verwacht dat je ze wel 4 keer per week rijdt. Waarvan maar liefst 2 keer per week wedstrijden. 2 keer per week!!!!! Waar vinden die wedstrijden dan plaats?
De overige 2 keer volg je dus lessen. Betekent dit dat de paarden nooit eens lekker relaxed gereden worden? Of moet dit buiten de 4 keer gebeuren? Voor jonge paarden is 4 keer per week echt genoeg. En wie verzorgt de dieren? Komen ze wel dagelijks in de wei?

Ik zie het paard hier een ding worden, een sportattribuut. Het kan natuurlijk prima diervriendelijk, maar de ruiter heeft eigenlijk nooit een moment prive alleen met het dier, het is of les, er zijn camera's, prestatiedruk van wedstrijden, enz. Als je ook nog als ruiter een 'set' paarden moet rijden, en je doet dit naast je fulltime baan, dan heb je geen tijd om te tutten als het op de avonduren moet. Ik lees namelijk nergens dat je als ruiter overdag beschikbaar moet zijn.

Het kan voor de ruiter een kans zijn, mits het dus te combineren valt met werk of school. Maar na een jaar is je paard weer weg. En wat gebeurt er dan bij een blessure? Kan zowel bij paard als ruiter gebeuren immers.

1) Hoeveel paarden zijn dat?
a) Dat is aan iedere ruiter om zelf te bepalen. De een heeft meer tijd dan de ander en het minimum aantal keren dat je per week moet rijden is viermaal want zelfs wij kunnen iemand in een uurtje per week niet binnen een jaar de basis geven.

2) Waarvan maar liefst 2 keer per week wedstrijden. 2 keer per week!!!!!
a) Twee keer per week een parcours rijden is geen enkel probleem voor welk paard dan ook. Het is zelfs beter om twee dagen achter elkaar een parcours te rijden dan op een dag twee parcoursen.

3) Waar vinden die wedstrijden dan plaats?
a) Die zullen allemaal plaatsvinden op de Eindhovense manege zelf. De hoofdreden daarvoor is dat we als Academy dan zelf de controle hebben over hoogte en details van de parcoursen.

4) De overige 2 keer volg je dus lessen. Betekent dit dat de paarden nooit eens lekker relaxed gereden worden?
a) Deze vraagstelling gaat er voorbarig van uit dat dit niet zal gebeuren tijdens de twee lessen. Foutieve aanname derhalve.

5) Voor jonge paarden is 4 keer per week echt genoeg.
a) Precies daarom hebben wij het ook over viermaal per week rijden. Bij ons heerst de regel dat 4-jarige paarden viermaal per week bereden worden, 5-jarige paarden vijfmaal en vanaf zes jaar is dat zes dagen per week.

6) Ik zie het paard hier een ding worden, een sportattribuut. Het kan natuurlijk prima diervriendelijk, maar de ruiter heeft eigenlijk nooit een moment prive alleen met het dier
a) Integendeel, de ruiter heeft zoveel tijd als hij of zij wenst.

7) het is of les, er zijn camera's, prestatiedruk van wedstrijden, enz.
a) Er is geen enkele wedstrijddruk omdat de wedstrijden als enig doel hebben om zowel paard als ruiter te leren hoe je op de goede manier parcoursen moet rijden. Er is dus geen enkele sprake van druk.
Er zijn genoeg plekken waar camera's niet staan opgesteld dus iemand die schuw is kan zoveel als hij of zij wil daar vertoeven.

8) Als je ook nog als ruiter een 'set' paarden moet rijden, en je doet dit naast je fulltime baan, dan heb je geen tijd om te tutten als het op de avonduren moet. Ik lees namelijk nergens dat je als ruiter overdag beschikbaar moet zijn.
a) Er zijn diverse lessen per dag, zowel overdag als in de avond en de opzet is juist zo dat het maximaal flexibel is en goed gecombineerd kan worden met school en/of werk.
Om die flexibiliteit maximaal te laten zijn is er ook mogelijkheid tot overnachten.

9) Het kan voor de ruiter een kans zijn, mits het dus te combineren valt met werk of school. Maar na een jaar is je paard weer weg.
a) Dat is niet zeker want het kan zijn dat je paard over zoveel talent beschikt dat het behouden blijft en doorgaat naar het volgend jaar van de opleiding.

10) En wat gebeurt er dan bij een blessure?
a) Naast de paarden van de leerlingen zullen er ook enkele reservepaarden opgeleid en bereden worden door het team van de Academy. Indien een paard van een van de leerlingen geblesseerd raakt dan zal die (tijdelijk) vervangen worden door een van de reservepaarden.
Als een ruiter geblesseerd raakt dan zal gekeken worden naar de specifieke situatie en zal ook daar een oplossing voor worden gevonden.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:32

Vavane schreef:
Bijzonder concept. Heb het artikel gelezen, het roept vooral veel vragen bij me op. Aantal al genoemd hierboven. Maar je moet bijvoorbeeld ook ‘auditie’ doen. Op welk paard is dat dan? En deze manege heeft nauwelijks weides (ik woon vlakbij). Waar gaan de paarden naar buiten?

Benieuwd of het gaat lopen, zou leuk zijn!

11) Op welk paard is de 'auditie' dan?
a) Op een van onze eigen paarden.

12) En deze manege heeft nauwelijks weides (ik woon vlakbij). Waar gaan de paarden naar buiten?
a) Er zit 2ha wei bij, meer dan genoeg om alle paarden een paar uur buiten te laten per dag.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:37

germie schreef:
Nou ja, als je iemand treft die zo'n 'auditie' doet die gewoon een 1m-1.10m parcours gesprongen heeft en er verder veel oog voor heeft, die kun je met begeleiding verder krijgen. Maar het grootste probleem bij springen is dat je pas als je hoger gaat weet of je het echte lef wel hebt. Ik kan exact aanvoelen als ik op het paard zit of een paard goed uitkomt. Ik kan best wel goed een paard plaatsen. Daarmee kan ik een paard zeker trainen en parcoursklaar maken. Maar je moet mij niet vragen een M parcours te springen, dat lef heb ik gewoon niet meer. En dat selecteer je niet op zo'n selectiedag. terwijl ik absoluut durf te zeggen dat ik een paard in de basis fijn kan trainen, heb dat al vele malen gedaan.

Een ander punt is, je krijgt de beschikking over een 'set' paarden. Dat vind ik al erg klinken als sportattribuut. Het ene paard trekt goed aan op de sprong, de andere minder. Er zijn ook paarden die thuis goed springen, maar op concours snel afgeleid zijn. Er zijn ook paarden die echt amper te remmen zijn in een parcours. De ruiter krijgt gewoon wat paarden toegewezen, waarschijnlijk is er ook een soort van contract, maar wat nu als het paard niet bij de ruiter past?

En hoe vaak is een ruiter niet in de leeftijd van 16-22 jaar en verliest na een paar maanden ineens de interesse? Dat heb ik al meerdere keren gezien hoor. Maar als iemand 30+ of 40+ is, vinden ze die dan nog wel goed genoeg trainbaar? Die hebben vaak een heel andere basis en meer levenservaring.

en wat verwacht de eigenaar? Een beetje handige ruiter krijgt een 4 jarige binnen een jaar wel door de B en L (dus naar een 1.20m parcours). Maar iemand die nooit wedstrijden gereden heeft moet notabene eerst nog beginnen met parcourservaring (veelal via de winstpunt in de B dressuur en niet via de lagere instaphoogtes met springen).

Zijn hengsten welkom? Want niet iedereen mag die direct uitbrengen.

Het zou leuk zijn als er wat bokkers naar die selectiedag zouden gaan, al is het maar om gewoon te kijken wat ze willen zien. En daarna kun je immers eenvoudig nee zeggen. Voor mij is het te ver weg.

13) Nou ja, als je iemand treft die zo'n 'auditie' doet die gewoon een 1m-1.10m parcours gesprongen heeft en er verder veel oog voor heeft, die kun je met begeleiding verder krijgen. Maar het grootste probleem bij springen is dat je pas als je hoger gaat weet of je het echte lef wel hebt. Ik kan exact aanvoelen als ik op het paard zit of een paard goed uitkomt. Ik kan best wel goed een paard plaatsen. Daarmee kan ik een paard zeker trainen en parcoursklaar maken. Maar je moet mij niet vragen een M parcours te springen, dat lef heb ik gewoon niet meer. En dat selecteer je niet op zo'n selectiedag. terwijl ik absoluut durf te zeggen dat ik een paard in de basis fijn kan trainen, heb dat al vele malen gedaan.
a) Een paard goed opleiden gebeurt juist op lage hindernissen. Een goede instructeur kan oefeningen en parcoursen bouwen waardoor de afstand altijd goed is. Precies dat is ook een belangrijk onderdeel van wat we de leerlingen leren het eerste jaar. Iemand die 'in de basis fijn kan trainen' is uitermate geschikt voor de opleiding en zal dan ook zeker geselecteerd worden, ongeacht de leeftijd.

14) De ruiter krijgt gewoon wat paarden toegewezen, waarschijnlijk is er ook een soort van contract, maar wat nu als het paard niet bij de ruiter past?
a) Dat zal zeker niet het geval zijn want het is juist zeer belangrijk dat een ruiter een type paard krijgt dat bij hem of haar past. Daar zijn zowel bereider, paard en eigenaar bij gebaat.

15) en wat verwacht de eigenaar? Een beetje handige ruiter krijgt een 4 jarige binnen een jaar wel door de B en L (dus naar een 1.20m parcours). Maar iemand die nooit wedstrijden gereden heeft moet notabene eerst nog beginnen met parcourservaring (veelal via de winstpunt in de B dressuur en niet via de lagere instaphoogtes met springen)
a) Dat is wel het laatste dat we nastreven 'een handige ruiter die een paard vlug naar het 1.20 loodst. De rode draad door de hele opleiding is dat alles in rust gaat en in de juiste volgorde. Je moet eerst kunnen kruipen voordat je leert lopen en je moet goed kunnen lopen om te leren rennen.
Laatst bijgewerkt door TheSJA op 25-04-25 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:38

Oehlala schreef:
Ik mis vooral het professionele stuk in dit hele verhaal. Zo te lezen is de grens voor ruiters vrij laag (evenals voor de paarden). In het voorbeeld voor 6000€ ‘winst’ voor de fokker terwijl je alle risico draagt, geef ik liever iets meer uit zodat het paard echt professioneel getraind wordt.

Dit concept lijkt erg op bestaande iniatieven zoals fokker zoekt ruiter.

17) In het voorbeeld voor 6000€ ‘winst’ voor de fokker terwijl je alle risico draagt, geef ik liever iets meer uit zodat het paard echt professioneel getraind wordt.
a) Beter lezen in het vervolg want in het aangehaalde voorbeeld krijgt de eigenaar/fokker geen €6.000 maar €26.000. Het basisbedrag plus het deel dat boven dat basisbedrag wordt betaald.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:39

Paardje02 schreef:

18) Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)
a) Een extra reden om het paard bij ons onder te brengen want voor onze klanten is €40.000 voor een fijn eerlijk gereden paard eerder een instapbedrag dan de hoofdprijs.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:41

Fly_high schreef:
Als ik zie hoeveel plaatselijke paardentrainers op het niveau drol :P blijven steken heb ik hier toch wat twijels bij. En dan heb ik het over meiden met Orun, wedstrijdervaring, okay faciliteiten (=geld) en meerdere paarden te rijden. Zijn op wedstrijd niet te onderscheiden van doodgewone amateurs vaak.

Als fokker heb je er weinig aan denk ik, mensen die zich voor dit programma gaan aanmelden.

19) Als ik zie hoeveel plaatselijke paardentrainers op het niveau drol :P blijven steken
a) De trainers die verbonden zijn aan de Academy zijn dan ook niet van het niveau drol maar zijn van het niveau 'top of the bill' omdat ze zelf op het allerhoogste niveau rijden of hebben gereden en getraind.

TheSJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:42

pol013 schreef:
Dus eerst een eerste selectie, dan tijd en toewijding en dan veel begeleiding.
Ze hoeven dan na dat jaar ook geen toppers te zijn krijg ik het idee?
Dit traject moet kunnen concurreren met de jongen uit het dorp die niet te bang is om op een jonkie te gaan zitten en lijkt qua bedrag ergens halverwege die gratis jongen uit het dorp te zitten en naar een proff te brengen. Dus daar ging mijn verwachtingspatroon ook ongeveer heen. Dan zullen er vast nog een paar halve drollen tussen zitten maar ook enkele juweeltjes in de dop. En de rest ertussenin.

20) @pol013 heeft het best begrepen wat de opzet is en de doelstelling.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:28

TheSJA schreef:
Paardje02 schreef:

18) Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)
a) Een extra reden om het paard bij ons onder te brengen want voor onze klanten is €40.000 voor een fijn eerlijk gereden paard eerder een instapbedrag dan de hoofdprijs.

Dat weet je niet. Het is een pilot, en je hebt helemaal geen referentiekader om te zeggen dat dit een instapprijs is ipv de hoofdsprijs (een 20k- 100% stijging binnen een jaar) in de regel bij jullie.