Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Nou lijkt me verschrikkelijk..gezien de selectie criteria voor de ruiters.
Nee, daar leen je je paard toch niet voor?
Voor de rest wat Germie schrijft..er zitten heel veel risico's aan. Wordt het paard niet goed opgeleid dan is ie ook gelijk verkloot voor de rest van zijn leven.
Paardje02 schreef:Wat ik me vooral afvraag;
Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)
En de Fokker zou hier dus maar 6000 van zien+ alle risico. Dan is het voor een Fokker toch veel voordeliger om paard bij een ervaren trainer neer te zetten voor 10.000 met minder risico en dan met 10.000 winst?
Enige die met deze contructie wint is de ruiter, die voor niets lekker mag paardrijden.
pol013 schreef:En met de juiste begeleiding, genoeg vlieguren en fijne paarden kun je van heel veel gewone ruiters best binnen een korte tijd fijne ruiters maken. En eerlijk: als je paarden met wat aanleg hebt zijn die eerste klasses ook echt geen hogere wiskunde. Als je dan maar kunt zorgen voor een fijne galop, fijne instelling en niet in de weg zit kun je de meeste paarden best tot L/M goede ervaringen laten opdoen.
germie schreef:Het is mooi dat de accomodatie voor de paardensport blijft. Maar verder?
De ruiter krijgt beschikking over een set paarden. Hoeveel paarden zijn dat? Want er wordt verwacht dat je ze wel 4 keer per week rijdt. Waarvan maar liefst 2 keer per week wedstrijden. 2 keer per week!!!!! Waar vinden die wedstrijden dan plaats?
De overige 2 keer volg je dus lessen. Betekent dit dat de paarden nooit eens lekker relaxed gereden worden? Of moet dit buiten de 4 keer gebeuren? Voor jonge paarden is 4 keer per week echt genoeg. En wie verzorgt de dieren? Komen ze wel dagelijks in de wei?
Ik zie het paard hier een ding worden, een sportattribuut. Het kan natuurlijk prima diervriendelijk, maar de ruiter heeft eigenlijk nooit een moment prive alleen met het dier, het is of les, er zijn camera's, prestatiedruk van wedstrijden, enz. Als je ook nog als ruiter een 'set' paarden moet rijden, en je doet dit naast je fulltime baan, dan heb je geen tijd om te tutten als het op de avonduren moet. Ik lees namelijk nergens dat je als ruiter overdag beschikbaar moet zijn.
Het kan voor de ruiter een kans zijn, mits het dus te combineren valt met werk of school. Maar na een jaar is je paard weer weg. En wat gebeurt er dan bij een blessure? Kan zowel bij paard als ruiter gebeuren immers.
Vavane schreef:Bijzonder concept. Heb het artikel gelezen, het roept vooral veel vragen bij me op. Aantal al genoemd hierboven. Maar je moet bijvoorbeeld ook ‘auditie’ doen. Op welk paard is dat dan? En deze manege heeft nauwelijks weides (ik woon vlakbij). Waar gaan de paarden naar buiten?
Benieuwd of het gaat lopen, zou leuk zijn!
germie schreef:Nou ja, als je iemand treft die zo'n 'auditie' doet die gewoon een 1m-1.10m parcours gesprongen heeft en er verder veel oog voor heeft, die kun je met begeleiding verder krijgen. Maar het grootste probleem bij springen is dat je pas als je hoger gaat weet of je het echte lef wel hebt. Ik kan exact aanvoelen als ik op het paard zit of een paard goed uitkomt. Ik kan best wel goed een paard plaatsen. Daarmee kan ik een paard zeker trainen en parcoursklaar maken. Maar je moet mij niet vragen een M parcours te springen, dat lef heb ik gewoon niet meer. En dat selecteer je niet op zo'n selectiedag. terwijl ik absoluut durf te zeggen dat ik een paard in de basis fijn kan trainen, heb dat al vele malen gedaan.
Een ander punt is, je krijgt de beschikking over een 'set' paarden. Dat vind ik al erg klinken als sportattribuut. Het ene paard trekt goed aan op de sprong, de andere minder. Er zijn ook paarden die thuis goed springen, maar op concours snel afgeleid zijn. Er zijn ook paarden die echt amper te remmen zijn in een parcours. De ruiter krijgt gewoon wat paarden toegewezen, waarschijnlijk is er ook een soort van contract, maar wat nu als het paard niet bij de ruiter past?
En hoe vaak is een ruiter niet in de leeftijd van 16-22 jaar en verliest na een paar maanden ineens de interesse? Dat heb ik al meerdere keren gezien hoor. Maar als iemand 30+ of 40+ is, vinden ze die dan nog wel goed genoeg trainbaar? Die hebben vaak een heel andere basis en meer levenservaring.
en wat verwacht de eigenaar? Een beetje handige ruiter krijgt een 4 jarige binnen een jaar wel door de B en L (dus naar een 1.20m parcours). Maar iemand die nooit wedstrijden gereden heeft moet notabene eerst nog beginnen met parcourservaring (veelal via de winstpunt in de B dressuur en niet via de lagere instaphoogtes met springen).
Zijn hengsten welkom? Want niet iedereen mag die direct uitbrengen.
Het zou leuk zijn als er wat bokkers naar die selectiedag zouden gaan, al is het maar om gewoon te kijken wat ze willen zien. En daarna kun je immers eenvoudig nee zeggen. Voor mij is het te ver weg.
Oehlala schreef:Ik mis vooral het professionele stuk in dit hele verhaal. Zo te lezen is de grens voor ruiters vrij laag (evenals voor de paarden). In het voorbeeld voor 6000€ ‘winst’ voor de fokker terwijl je alle risico draagt, geef ik liever iets meer uit zodat het paard echt professioneel getraind wordt.
Dit concept lijkt erg op bestaande iniatieven zoals fokker zoekt ruiter.
Paardje02 schreef:Wat ik me vooral afvraag;
Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)
En de Fokker zou hier dus maar 6000 van zien+ alle risico. Dan is het voor een Fokker toch veel voordeliger om paard bij een ervaren trainer neer te zetten voor 10.000 met minder risico en dan met 10.000 winst?
Enige die met deze contructie wint is de ruiter, die voor niets lekker mag paardrijden.
Fly_high schreef:Als ik zie hoeveel plaatselijke paardentrainers op het niveau drolblijven steken heb ik hier toch wat twijels bij. En dan heb ik het over meiden met Orun, wedstrijdervaring, okay faciliteiten (=geld) en meerdere paarden te rijden. Zijn op wedstrijd niet te onderscheiden van doodgewone amateurs vaak.
Als fokker heb je er weinig aan denk ik, mensen die zich voor dit programma gaan aanmelden.
pol013 schreef:Dus eerst een eerste selectie, dan tijd en toewijding en dan veel begeleiding.
Ze hoeven dan na dat jaar ook geen toppers te zijn krijg ik het idee?
Dit traject moet kunnen concurreren met de jongen uit het dorp die niet te bang is om op een jonkie te gaan zitten en lijkt qua bedrag ergens halverwege die gratis jongen uit het dorp te zitten en naar een proff te brengen. Dus daar ging mijn verwachtingspatroon ook ongeveer heen. Dan zullen er vast nog een paar halve drollen tussen zitten maar ook enkele juweeltjes in de dop. En de rest ertussenin.
TheSJA schreef:Paardje02 schreef:Wat ik me vooral afvraag;
18) Is het rekenvoorbeeld is het desbetreffende paard 20.000 in waarde gestegen in een jaar (lijkt me heel erg veel, maar goed)
a) Een extra reden om het paard bij ons onder te brengen want voor onze klanten is €40.000 voor een fijn eerlijk gereden paard eerder een instapbedrag dan de hoofdprijs.