Moderne caps

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Moderne caps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 20:37

Ik ben op zoek naar een nieuwe cap omdat mijn oude toch echt wel aan vervanging toe is...

Nu kwam ik de winkel binnen en vrijwel alle aanwezig caps waren verstelbaar (wat tegenwoordig de norm is werd me verteld), en van champignon formaat en model :').
De verkoopster vertelde me dat verstelbare caps veiliger zijn dan die niet te verstellen zijn, omdat de lining toch dunner wordt met de tijd. Ik heb er een aantal gepast en vind zo'n knop achterin mijn nek helemaal niet zo lekker zitten en groot en loch, naast dat ik er als een Mario champignon uit zie....

Volgens haar zat een cap goed als deze je 'wenkbrauwen mee laat bewegen', als je de cap als het ware een beetje optilt...

Is een verstelbare cap écht veiliger? En wat is de richtlijn voor een goed passende cap volgens jou?

Evt. tips voor fijne meer gestroomlijnde modellen, die misschien wat hoger zitten/meer uitgesneden (danwel verstelbaar, danwel niet verstelbaar) (in een betaalbare prijsklasse...) zijn welkom! Ik zit te twijfelen om er een aantal online bij Agradi te bestellen en dan terug te sturen indien niet goed, maar heb geen goede verhalen gehoord over retourzendingen bij Agradi, dus weet niet of dat wijs is, het zijn toch behoorlijke prijzen voor die caps...

Edit: zijn caps met een MIPS systeem (dat meebeweegt om de klap te incasseren) het waard?
Laatst bijgewerkt door Fink op 10-03-25 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Re: Moderne caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:43

Een cap zit goed als je hem NIET dichtdoet, je gaat ondersteboven hangen en de cap blijft op je hoofd zitten.
Alles wat je moet verstellen om passend te maken, past dus niet. Een cap past, of past niet. Ik koop nooit iets wat versteld moet worden. Als het systeem lam wordt, of het niet doet, is je hoofd niet beschermd. Ik wil iets wat altijd past.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:57

Ik vind zo'n verstelbare knop ook niks.. Een oud stalgenoot is een keer met zo'n cap gevallen en hield er een beste snee aan over waar die knop zat. Enige cap die bij mij lekker zat was een Kep Italia (de goedkoopste versie dan). Die past goed met een liner. De prijzen van veel caps zijn echt wel hoog. Al denk ik dat het wel een investering waard is qua veiligheid. Een goede motorhelm bijvoorbeeld kost ook best wat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:01

MissyNr1 schreef:
Ik vind zo'n verstelbare knop ook niks.. Een oud stalgenoot is een keer met zo'n cap gevallen en hield er een beste snee aan over waar die knop zat. Enige cap die bij mij lekker zat was een Kep Italia (de goedkoopste versie dan). Die past goed met een liner. De prijzen van veel caps zijn echt wel hoog. Al denk ik dat het wel een investering waard is qua veiligheid. Een goede motorhelm bijvoorbeeld kost ook best wat.

Alle caps moeten voldoen aan dezelfde veiligheidsnormen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:05

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:06

Hier knapte dat systeem spontaan toen ik aan ht rijden was. Vond het prima als kind, af en toe eens rijden. Maar verder nooit en raad ik het ook niemand aan.

Ik zou een cap kopen met losse schaal en liter. Kun je de liner eens vervangen.. wassen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:11

Ik heb ook een Uvex. Was min of meer noodzaak omdat het de enige was die ik paste in de hele Epplejeck. Ik zou ook echt niet iets online kopen als het niet een exact merk en model is die je al hebt en die paste. De kans is namelijk klein dat iets online meteen perfect zit.

Waar je in ieder geval op kunt letten is dat het nergens zeer doet of echt klemmend voelt. Het moet wel mooi nauw aansluiten. De cap mag niet schuiven van links naar rechts of voor naar achter en natuurlijk ook niet kunnen draaien. Oh en de cap moet goed om je hoofd passen (soms zie je wel eens caps of helmen die meer op het hoofd liggen).

Die draaiknoppen kunnen best prettig zijn want daardoor sluiten caps vaak beter aan, maar ik vraag me altijd ook af hoe stevig zoiets is als je erop valt maar ik ga er wel vanuit dat zoiets uitvoerig getest is.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 10-03-25 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:12

Caps moeten idd aan de veiligheidsnormen voldoen, maar MIPS is wel echt van toegevoegde waarde.

Helaas staan geen van de caps met MIPS mij fatsoenlijk. Ik voel me er net Calimero ermee _O-

Ik heb wel echt dat het ene merk beter past en staat dan de andere. Pikeur x Abus en KEP Italia staan mij prima, maar Back on Track, Kask en Samshield geven dus het Calimero-effect.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:20

Caps met mips zijn veiliger dan gewone caps. Verder is wel of geen draaiknop persoonlijke voorkeur. Hier fan van de uvex Exxential met mips. Beste comfort, koeling en veiligheid. Vind die ook niet championig vallen zoals veel andere caps wel doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:23

Ik heb een hekel aan draaiknoppen. Heb na lang zoeken een tweedehands Antares en eentje van de Decathlon gevonden zonder knop, die goed pasten. Dat laatste is het allerbelangrijkste, als hij niet past heb je niks aan knoppen, mips of wat dan ook.

Had vroeger een Equithème zonder knop, die vind ik nergens meer, en zag ook nog wat Charles Owen zonder, maar die zaten niet goed en waren duur. Ze zijn er zeker, maar schaars.

Nog niet helemaal overtuigd door je verkoopster, trouwens. Als de lining zo dun wordt dat hij niet meer past, is de houdbaarheidsdatum van de cap waarschijnlijk ook alweer verstreken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:31

De beste cap is er een die goed past. Het stukje over de liner snap ik niet helemaal. Het klopt inderdaad dat een liner dunner kan worden, maar dan kan je ook een nieuwe liner kopen?

Ik weet niet of je een rond of ovaal hoofd hebt? Zelf heb ik een ovaal hoofd en ik heb een Samshield. Deze heeft ook geen draaiknop

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:59

Ik heb er ook 1 van Uvex. Maar dat die met draaiknoppen en verstelbaar minder veilig zouden zijn, klopt niet. Alle caps moeten aan dezelfde veiligheidsnormen voldoen. Of je nu een cap van 50 euro bij de Decathlon koopt of 1 van 1000 euro van Kep.

Ben blij met mijn Uvex. Zit echt heel fijn!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:41

Ik zou ook echt gaan passen in een goede (!) ruitersportzaak. Dan kun je gelijk een model zoeken dat ook leuk staat maar vooral goed zit. Ikzelf kwam zo bij een Samshield cap uit, inderdaad een met liner. Geen draaiknop .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:44

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:38

Ik ben juist heel blij met mijn luchtige, verstelbare Casco cap.

Kan ik hem wat losser doen in de zomer en wat strakker in de winter.

Hebben julie daar geen last van dan? Opgezet hoofd van de warmte?

En de draaiknop merkmik ook niks van.

https://hypostore.nl/casco-mistrall-cap.html

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 00:00

Als je ergens zuinig op moet willen zijn, zijn het je hersens. Je kunt beter een ledemaat verliezen dan niet-functionerende hersens hebben. Ik zou dus zeker voor een cap met MIPS technologie gaan.

En ik vind de meeste caps ook geen gezicht nee. -O-

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 00:54

Hoe kan je hoofd nou opgezet raken in de zomer :? Een cap zit op je schedel en die zet niet uit en krimpt niet (gelukkig)

TS ik weet niet waar je geweest bent maar wat een kul is je verteld in die winkel.
Ga naar een goede winkel en lekker passen! KEP paste mij voor geen meter, ik had daar idd een champignon kop mee. ik heb nu een samshield zonder draaiknop, de liner was ik af en toe en dan is ie ook weer wat ‘dikker’.
Ik heb toen mn samshield voor onderhoud weg was een Harry’s horse gehad. Die had wel een draaiknop en was prima voor even maar heb ik toen weer verkocht; samshield past mij echt beter en zat veel fijner. Mocht m’n huidige cap weg moeten na een valpartij koop ik er eentje bij

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 01:07

Alle caps in Nederlandse winkels verkocht moeten voldoen aan standaard veiligheidseisen. Ik heb nu bijvoorbeeld een niet-verstelbare cap van Decathlon welke erg fijn zit.

Ik ben niet bekend in de wereld van caps waarbij de fabrikant hogere veiligheidseisen heeft. Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 01:36

Nog niet zo lang geleden een nieuwe cap gekocht voor mijn puber nichtje die mijn pony rijdt. Kind heeft de neiging om Stef stuntpiloot uit te hangen en heeft een hekel aan draaiknoppen. Ik wilde er graag eentje met MIPS systeem voor haar, uiteindelijk op een OneK uitgekomen waar ze heel blij mee is. Geen draaiknop maar een liner, en geen enorme champignon.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 01:37

Marie111 schreef:
Ik ben juist heel blij met mijn luchtige, verstelbare Casco cap.

Kan ik hem wat losser doen in de zomer en wat strakker in de winter.

Hebben julie daar geen last van dan? Opgezet hoofd van de warmte?

En de draaiknop merkmik ook niks van.

https://hypostore.nl/casco-mistrall-cap.html

Dit vind ik ook de allerfijnste cap, heb er 3 :D

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 07:23

Furst schreef:
Ik heb er ook 1 van Uvex. Maar dat die met draaiknoppen en verstelbaar minder veilig zouden zijn, klopt niet. Alle caps moeten aan dezelfde veiligheidsnormen voldoen. Of je nu een cap van 50 euro bij de Decathlon koopt of 1 van 1000 euro van Kep.

Ben blij met mijn Uvex. Zit echt heel fijn!

Alle caps die in NL verkocht worden moeten minimaal aan de Europese eisen voldoen, het VG-1 keurmerk. Bij veel van de duurdere merken, zoals KEP, zul je zien dat ze aan meer (internationale) keurmerken voldoen en dus nog uitgebreider getest zijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:10

Pallatin schreef:
Hoe kan je hoofd nou opgezet raken in de zomer :? Een cap zit op je schedel en die zet niet uit en krimpt niet (gelukkig)

TS ik weet niet waar je geweest bent maar wat een kul is je verteld in die winkel.
Ga naar een goede winkel en lekker passen! KEP paste mij voor geen meter, ik had daar idd een champignon kop mee. ik heb nu een samshield zonder draaiknop, de liner was ik af en toe en dan is ie ook weer wat ‘dikker’.
Ik heb toen mn samshield voor onderhoud weg was een Harry’s horse gehad. Die had wel een draaiknop en was prima voor even maar heb ik toen weer verkocht; samshield past mij echt beter en zat veel fijner. Mocht m’n huidige cap weg moeten na een valpartij koop ik er eentje bij

Natuurlijk zet je schedel (botten) niet uit, maar je huid wel. Net zoals je vingers dikker worden van de warmte (vocht vasthouden).
Heb jij nooit een afdruk van je cap op je voorhoofd in de zomer?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:51

Als ik opstap zit ie strak en draai ik hem losser om tijdens het rijden strakker te zetten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:54

Tip: kijk eens naar One K caps. Geen aandraaiknop, maar wel fijn op maat te maken d.m.v. liners. BR heeft ook nog caps zonder aandraaiknop (en leuk betaalbaar).

Maar het belangrijkste is inderdaad het het vanaf het begin goed zit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:47

Oh heel herkenbaar. Ik heb zo’n vreselijke hekel aan caps met draaiknop. Heb er van verschillende merken nog geen op gehad waarbij ik me ook echt safe voelde. Dus mochten er nog mensen merken weten die caps verkopen zonder draaiknop, houd ik me aanbevolen. Ik zal ondertussen hier even terug lezen.