Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
parnassia schreef:Niet fijn... eerste vragen natuurlijk;
Alleen ohz? Of ook aan de longe?
Hals- en rugfoto's laten maken?
Vanachter een toetsenbord lastig om iets over te zeggen.... iedereen staat achter zijn eigen manier van trainen bv. Maar m.i. kunnen paarden die vaak net wat te weinig ruimte krijgen ook 'onverwacht' exploderen.
Kmbly schreef:Kwa management kan het allemaal beter, maar dit is een plek waar alles goed in de gate wordt gehouden.
Hij staat in een stal van 3,5x4m met een luik naar buiten en de gang in.
Onbeperkt hooi, laag in suiker.
2 kilo basisbrok per dag met verminderd zetmeel en suiker. Verdeeld over 4 voerbeurten.
3 uur paddock en driekwartier stapmolen. En als ik er ben rond de namiddag/avond zet ik hem eerst nog even buiten voordat ik m’n spullen etc pak. Al staat hij dan meer bij het hek dan dat ie zijn dagelijkse geestverrijking doet…
Er staan genoeg paarden om hem heen, alleen niet bij hem in de paddock omdat er niks op stal is dat een beetje samen kan… daar baal ik van.
Nu snap ik misschien met buitenspeel tijd dat het meer mag. Hij heeft ook een tijdje op een plek gestaan waar die de hele dag buitenstond, maar hier ben ik weggegaan door onvervulde beloftes, veiligheid en gezondheid (straalkanker en rieten bodembedekking in stal en modder land)
ruitje schreef:Is de rug op de foto geweest? Ik zie dit vaak bij KS.
Kmbly schreef:Misschien dat ik inderdaad toch nog ga hameren bij de kliniek voor foto’s van de rug.
Nu ik het uitschrijf zat ik ook met de gedacht: wat als het kissing spines is… oh dan voel ik me schuldig…
De arts die had de optie van foto’s weggewuifd omdat hij niet gevoelig was en prima kon buigen met z’n koop tussen z’n benen.
Kmbly schreef:Misschien dat ik inderdaad toch nog ga hameren bij de kliniek voor foto’s van de rug.
Nu ik het uitschrijf zat ik ook met de gedacht: wat als het kissing spines is… oh dan voel ik me schuldig…
De arts die had de optie van foto’s weggewuifd omdat hij niet gevoelig was en prima kon buigen met z’n koop tussen z’n benen.
henshem schreef:Even zijn bloedlijn opgezocht en het is uiteindelijk een Nimmerdor. Geweldige paarden met karakter. Ik herken je verhaal van een van mijn vorige paarden dat was ook een Nimmerdor en mijn paard kon ook exploderen. Die ruin had kissing spines en werd daarvoor behandeld. Maar dat hielp niet voldoende. Uiteindelijk wees iemand mij op de, toen nog niet zo bekende, maagzwerenproblematiek. Toen ik die - na onderzoek - ging behandelen, kon ik hem goed gaan rijden en door goede training had hij geen last meer van de kissing spines en ontplofte hij ook niet meer.
pol013 schreef:Gut wat balen voor jullie TS. En dan heb je zo te zien al behoorlijk je best gedaan.
Nuttige ideeën worden er al aangedragen.
Maar ik ben toch ook wel kamp: bekijk eens of je paard het beter doet op meer privé uitlaat klep. Meer gezelschap, meer ruimte, meer uren.
Wat moet een paard nou ook helemaal gaan doen in een paddock in zijn eentje.... Ik zou het ze niet helemaal kwalijk nemen als ze het dan af en toe in de kop krijgen op de momenten dat er wat meer ruimte voor uiten is...
Nee, veel paarden hebben daar geen last van en blijven hun hele leven braaf op die manier. Maar het zal maar net de oplossing zijn voor jou paard.
Kmbly schreef:Ik heb even een oudere video die ik ooit op tiktok had geplaatst. Hier kun je goed zien wat ie weleens doet.
https://www.tiktok.com/@jazzohdear/vide ... 3356283168
In deze video kan ik me nog herinneren dat ik het wel voelde aankomen, maar juist ontspannen door wilde rijden.
Verder met het meemaken:
Meestal vlak voordat hij gaat ontploffen merk ik dat ie 'opkropt' Dan gaat ie een beetje achter de hand of juist naar voren duiken. Ook wordt hij om het zo te zeggen 'recht'. Ik krijg er weinig buiging in met mijn been en de hals dat niet wil buigen.
Hoe ik ermee omga was in het verleden gewoon verder rijden. Naar voren naar voren en naar voren in controle. Vaak was het een paar rondjes in galop en dan verlichte zit om onbelast naar ontspanning toe te rijden.
Op dit moment durf ik soms niet verder te rijden. Als hij in zo'n 'bui' is dan neem ik tegenwoordig een stap terug en wil ik eerst in stap ontspanning en rust voordat ik weer verder ga.