Zou jij een harmonie-prijs willen winnen? [poll]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij eerder aan een wedstrijd meedoen als je een prijs kon winnen voor harmonieus rijden?

A. Ja dat zou mij wel aantrekken.
64 (48%)
B. Als ik moest kiezen tussen 2 wedstrijden zou deze wedstrijd wel mijn voorkeur hebben.
25 (19%)
C. Dat doet me niet zoveel.
31 (23%)
D. Ik zou de rubriek wel graag komen bekijken
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 131

Earth

Zou jij een harmonie-prijs willen winnen? [poll]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 20:47

Voor een groot paardenevenement zijn we momenteel aan het kijken wat we kunnen doen om de sport interessanter te maken. Zo opperde ik het idee om dierenwelzijn meer uit te dragen, en om dit te belonen met een prijs.

Even een voorbeeld:
Er zijn de hele week dressuurwedstrijden. Van elke klasse (B tot Z1) worden er een aantal rubrieken uitgekozen waarbij men zich kan kwalificeren voor de harmonieprijs op zaterdag. Er wordt jury's gekeken naar de manier van rijden, zowel door een jury op het inrijterrein als door de jury tijdens de proef. Word je door beide jury's genoemd, dan word je uitgenodigd om mee te doen aan de Harmonieprijs. Dit staat los van de klassificering in de gereden proef.
In de Harmonie rubriek wordt er vooral de aandacht besteed aan harmonieus en vriendelijk rijden, dit wordt gescoord met een protocol die wordt ontwikkeld met de speerpunten van de KNHS. Het staat verder wel los van de KNHS proeven, middels de proeven die tijdens de hengstencompetitie worden gereden, worden de combinaties beoordeeld.
Er wordt dan echt gekeken naar de harmonie, vriendelijk rijden, een vriendelijk beeld. Hoe dat meetbaar wordt? Dat wordt dus uitgewerkt met de speerpunten van de KNHS (of mochten jullie nog ideeën hebben dan hoor ik dat graag.).

Na de proef wordt de uitslag toegelicht door de jury. Er worden een aantal prijzen uitgereikt. Dit kan verder nog worden ingevuld, bijvoorbeeld door geen 1 t/m 4 uit te reiken maar gewoon de eerste 4 combinaties dezelfde of de eerste prijs uit te reiken. Mogelijk verbindt zich nog een sponsor aan deze prijs die bijvoorbeeld een jaar sponsoring uitlooft voor de meest harmonieuze combinatie.

We zullen veel aandacht besteden aan de kadering van deze prijs. We willen waterdichte protocollen hiervoor maken maar, we willen ook graag hierover de discussie opstarten. Wat is harmonieus rijden, welke combinatie wel of niet? Misschien is het zelfs het idee om na de rubriek de jury, deelnemers en toeschouwers met elkaar in gesprek laten gaan. Maar of dat gaat lukken, weet ik nog niet. Maar het zou mooi zijn om het een gespreksonderwerp te laten zijn.

Maar goed, mijn bias is dus dat ruiters graag zo'n prijs zouden ontvangen en daardoor dus sneller zullen kiezen voor dit evenement, maar is dat ook wel zo?

Ik hoor graag jullie mening. Vragen of opmerkingen? Ik hoor ze heel graag!

We willen dit ook doen bij het springen, maar hoe dat vorm gegeven wordt is nog niet helder. We zouden dit ook bij de pony's willen doen, maar dat is maar een 3 daags concours met finales op de zondag dus dan nog apart een harmonieprijs laten rijden wordt wat lastig. Maar wellicht kunnen we dat op een andere manier doen. Bijvoorbeeld tijdens de finales extra jury's het inrijden laten beoordelen bijvoorbeeld.

Cioccolato

Re: Zou jij een harmonie-prijs willen winnen? [poll]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:59

Ik zou er niet voor terug willen komen om er speciaal voor extra te rijden.
Prima en leuk een extra prijs over de al gereden proeven of parcoursen.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:04

Ik zou er zelf geen interesse in hebben. Maar ik rij ook geen wedstrijden. Maar.. zocht ik een ruiter voor mijn paard. Dan zou ik enorm veel waarde hechten aan een ruiter die in het bezit is van deze prijzen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:16

Als het een extra beoordeling is tijdens je gewone proef, zou ik er geen moeite mee hebben.
Ik zou geen aparte proef willen rijden hiervoor.

Eigenlijk vind het ook niet echt een meerwaarde voor de toeschouwers?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:21

Zoiets heb ik wel eens gezien, maar dan werd het beoordeeld over de al gereden proeven.

Hie ga je het nu bijvoorbeeld met het inschrijfgeld doen? Moeten de deelnemers hier ook voor betalen? Als dat zo is vraag ik mij af of mensen dit willen als het niet voor winstpunten is

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 21:23

Kidde schreef:
Zoiets heb ik wel eens gezien, maar dan werd het beoordeeld over de al gereden proeven.

Hie ga je het nu bijvoorbeeld met het inschrijfgeld doen? Moeten de deelnemers hier ook voor betalen? Als dat zo is vraag ik mij af of mensen dit willen als het niet voor winstpunten is

Nee dat zou idd niet het geval zijn. :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:02

Ik zou het leuk vinden zo’n harmonie prijs maar alleen als het gewoon mee beoordeeld wordt met de proeven die ik toch al rijd. Ik zou me daar niet apart voor opgeven zelf en vind dat ook wat onzinnig. Alle deelnemers rijden al proeven dus dan is er altijd wel iemand daarvan de beste in harmonie zou ik denken. Simpel om daar dan een extra prijs aan te hangen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:10

Het onderscheid met de ‘normale’ prijzen voor dressuur is me vooralsnog niet helder. Je mag toch hopen dat degene die wint dat doet omdat die het meest harmonieuze beeld laat zien, toch?
Voor springen zie ik het misschien iets meer voor me. Balk eraf maar verder zachtaardig gereden kan best een harmonischer beeld geven dan foutloos rond geragd zeg maar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:16

Om eerlijk te zijn, ik vind het idee altijd heel mooi en het benadrukken van harmonie heel goed. Maar nadat een paar jaar geleden een vrij bekend jurylid hier in de regio na een wedstrijd vol lof op sociaal media postte over het enorme voorbeeld van harmonie dat ze in de ring had gehad en de record cijfers die ze kwijt kon, en dat ze wilde dat er meer zo gereden werd....en dat over een ruiter die ik juist een van de meest onvriendelijke, harde trainers vind uit de wijde omgeving. Dat is echt buigen of barsten, jonge paarden altijd met slof, heel veel druk en al meerdere paarden die dat mentaal helemaal niet trokken...heb ik geleerd dat je dat op wedstrijd toch niet echt heel lekker kan beoordelen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:17

Elanor schreef:
Het onderscheid met de ‘normale’ prijzen voor dressuur is me vooralsnog niet helder. Je mag toch hopen dat degene die wint dat doet omdat die het meest harmonieuze beeld laat zien, toch?

Nee dat is natuurlijk niet waar, want in een proef gaat het ook om de oefeningen.
Dus je kunt heel harmonieus en vriendelijk rijden.... Maar als je volte vierkant is, je 5 meter naast de ac lijn rijdt en je bij de m in galop springt ipv bij de k zul je niet snel winnen.

Of mensen er speciaal voor terug gaan komen zal van de te winnen prijzen afhangen.

Hier lees je dat mensen er niet voor terug zouden komen, maar verloot maar eens een zadel van een goed merk, dan kunnen mensen ineens wel terug komen. Niet de juiste motivatie wellicht.

Maar ik zou ook kiezen om het gewoon tijdens de proeven te laten beoordelen, de paarden lopen dan eigenlijk vaak al genoeg rubrieken bij een meerdaagse.
Of je moet er bij voorbaat al een aparte rubriek van maken.... Maar denk dat je er wel een beetje een prijs tegenover moet zetten wil je Animo krijgen bij een nieuw concept.

Dat hebben ze bijvoorbeeld toen bij het opzetten van de Jonge pony wedstrijd heel goed begrepen.
( Of bijvoorbeeld een bekende ruiter, Jill Huybrechts bijvoorbeeld, die mensen die door zijn naar een halve finale of zo een kwartier helpt bijvoorbeeld om te kijken hoe coachbaar ze zijn)
Promotie is alles....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:19

Jill heeft overigens zelf een keer zon soort concours georganiseerd.... Echt op harmonie gejureerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:20

Pfff, mij te ingewikkeld hoor...

Als ik op de selecties wordt uitgenodigd voor een dergelijke prijs op de regio, à la... Of als er een extra prijs is in een rubriek, prima.
Maar er speciaal voor terugkomen, nee bedankt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:27

Ik zou ook geen extra proef willen rijden. Ik schrijf mijn paarden in naar wat ik denk dat ze aan kunnen op dat moment. Als daar dan nog eens een aparte proef bij komt zou ik passen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:15

Ik vind het wel een leuk idee. Bij het springen wel wat makkelijker dan bij de dressuur. In de dressuur gaat harmonieus rijden en een hoge klassering toch vaak hand in hand. Ik zou er dus geen aparte rubriek voor maken want dan zie je dezelfde combinaties als voor de finale (als het gaat over de wedstrijd waar ik denk dat het over gaat).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:25

Ik denk dat mensen graag die prijs willen ontvangen als het een flink geldbedrag is ofzo.. als ze er speciaal voor terug moeten komen dan he?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 23:30

Ja dat is wel iets om te overwegen. Want ik hoor idd dat mensen er het liefst niet voor terug komen. Dat klinkt ook wel logisch.
Op zondag zijn de finales, we kunnen het ook dan inzetten maar dan geef je niet aan alle deelnemers de kans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:42

Je kunt ook een extra starter toevoegen aan de finales. Degene die de harmonie prijs wint?

Even vanuit gaande dat het dan qua harmonie bij de rest van de finalisten wel goed zit.

En dan nog een harmonie prijs over de finale ofzo..?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:47

Ik ben juist 'bang' dat niet iedereen harmonieus rijden als hetzelfde ziet. Zou ontzettend jammer zijn als een ruiter die niet vriendelijk rijdt gekwalificeerd wordt. Je zou de protocollen dus waterdicht moeten maken, en ik denk dat dat de grootste uitdaging is. Nog groter dan 'is er animo'.

Ik vind het idee wel mooi (vooral als het een extra onderdeel is van de beoordeling van de gewone proef).

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:35

Ik ben helemaal voor, maar dan wel als extra prijs in de gewone proeven. Juist om te belonen dat mensen op wedstrijd meer gaan letten op harmonie. Dus niet apart, want dan heb je inderdaad enkel de mensen die al harmonieus willen rijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:05

Jill heeft een keer zon wedstrijd georganiseerd en daar was volgens mij veel animo voor hoor.... Dus ik denk dat het best kan werken, zelfs al zou je er een compleet losse rubriek van maken.

Het valt of staat vooral met de opzet en promotie.

Ik ben bijvoorbeeld een ruiter die geen reguliere wedstrijden meer wil rijden ( gewoon geen zin in en tijd voor).... Maar een wedstrijd enkel op harmonie gericht zou ik misschien in de toekomst nog wel een keer voor open staan, en zo zijn er vast nog wel meer ruiters te vinden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:34

Ik plan mijn wedstrijden op mijn (werk)agenda. Aangezien dat fulltime is vallen doordeweekse wedstrijden sowieso af. Dus iets met een kwalificatie op ma t/m vr en finale op zaterdag denk ik "leuk, weer iets voor de profs :roll: " en ga op zoek naar iets wat wel in mijn agenda past.

Wat betreft de beoordeling en (wel/niet) terugkomen. Een jury op het inrijterrein die de hoofdstelnummers noteert van combinaties die positief opvallen is geen slecht idee. Er kan wellicht ook een cijfer aan gekoppeld worden.
Op de protocollen staat ook een onderdeel "rijvaardigheid en harmonie". Eventueel neem je het hele blokje van "rechtgericht, ontspanning enz + rijvaardigheid & harmonie + effect van de hulpen*". Dat kan je ook van alle deelnemers overnemen op een lijst.**
De deelnemer die daarop het hoogste scoort en op de "voorterrein lijst" staat wint de prijs.

Voor springen kan je het soortgelijk doen. Een voorterrein jury en tijdens de parcoursen een afzonderlijke jury die de harmonie beoordeeld. Dat kan je ook doen op basis van effect van de hulpen, het gaan tussen de hindernissen en het rijden van de juiste afstanden/passend bij de sprong komen.

*Met het idee: harmonieus rijden is leuk, maar als het paard slecht aan de hulpen staat dat je 15 m nodig hebt om in galop aan te springen of zo scheef is dat het standaard op 4 hoefslagen loopt dan heb je er niet zoveel aan.

*Mogelijk moet je corrigeren voor juryverschillen. Dat kan je doen door het gemiddelde over de hele rubriek van de betreffende jury te bepalen (over het onderdeel/de onderdelen die je gebruikt voor de harmonieprijs). Stel, dit is een 6. Een deelnemer die daar een 7 heeft krijgt +1. Als bij de andere jury dit gemiddeld een 7 is krijgt een deelnemer +1 als er gemiddeld een 8 is gescoord.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:04

0000 schreef:
Om eerlijk te zijn, ik vind het idee altijd heel mooi en het benadrukken van harmonie heel goed. Maar nadat een paar jaar geleden een vrij bekend jurylid hier in de regio na een wedstrijd vol lof op sociaal media postte over het enorme voorbeeld van harmonie dat ze in de ring had gehad en de record cijfers die ze kwijt kon, en dat ze wilde dat er meer zo gereden werd....en dat over een ruiter die ik juist een van de meest onvriendelijke, harde trainers vind uit de wijde omgeving. Dat is echt buigen of barsten, jonge paarden altijd met slof, heel veel druk en al meerdere paarden die dat mentaal helemaal niet trokken...heb ik geleerd dat je dat op wedstrijd toch niet echt heel lekker kan beoordelen.

Dit verhaal geeft wel gelijk de moeilijkheid weer. Het kan er leuk uitzien op wedstrijd, maar je ziet niet wat er thuis aan vooraf is gegaan. De ruiter denkt dat hij goed bezig is en gaat door zoals hij altijd al trainde, pech als dat iemand is die thuis helemaal niet zo harmonieus met zijn paarden omgaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:09

Ik vind een harmonieprijs leuk, maar geen extra rubriek. Ik vind het niet eerlijk naar mijn paard (of mezelf) pm naast de proeven die ik opgegeven en gereden heb nog een extra keer te moeten komen opdraven. Ik plan wedstrijden expres op een manier die niet re zwaar is voor ons beide, helemaal bij meerdaagse. Dan kan je nog zo harmonisch rijden, maar een extra keer erop klimmen is voor mij dan daarmee in strijd.

Ik zie meer in wat roodvos oppert. Je hebt toch al een harmonie punt, dus pak losrijden erbij en klaar.
Met het losrijden erbij elimineer je er al een hoop die alleen in de proef harmonisch lijken. De kans dat iemand thuis schopt en met slof loopt te sleuren en dan het gehele losrijden en proeven ineens wel harmonisch kan rijden is veel kleiner als alleen de proef waarbij losrijden niet meegenomen wordt. Want dat herken ik wel, combinaties die best oké lijken, tot je ze ziet losrijden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:03

Dat herken ik inderdaad ook wel. Bij het losrijden lekker de kin op de borst trekken en dan in de proef ineens met veel lucht rijden of eindeloos door kalmeren zodat paard in de ring zich braaf houdt want hij is ondertussen bek af.

Ik zou het voor een eerste x denk ik heel simpel houden. Rubrieken bepalen waar de harmonieprijs voor wordt uitgereikt. 1 jury op het voorterrein die combinaties selecteert. Dit langs de protocollen leggen en dan gewoon de extra prijs uitreiken. Evt als extra eis dat je wel minimaal winst rijdt. Niet te ingewikkeld maken. Feedback verzamelen van de deelnemers en het dan de volgende wedstrijd wat verder uitwerken.

@roodvos, als een wedstrijd heel leuk is kan je er ook vrij voor nemen ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:48

Bij de ijslander wedstrijden wordt dit al met regelmatig uitgereikt.
Ook zie ik soms prijzen die ruiters op weg helpen met harmonieus rijden :)