Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Beemsterkaas schreef:Wat goed dat je hier je twijfels deelt. Jouw buikgevoel zit behoorlijk goed hoor.. alleen is de vraag: waar vind je nog een manege zónder deze problemen?
Uit welke regio kom je?
Misschien heeft iemand hier suggesties.
Claudia1707 schreef:Hoi allemaal,
Ik ben een beginner en rijd nu ongeveer drie maanden op een manege. Omdat ik soms nog best onzeker ben, vooral als een paard gaat bijten of trappen, haal ik er bij het opzadelen een instructrice bij als ik me niet veilig voel en het niet lukt. Toch merk ik een paar dingen op die me laten twijfelen, en ik vroeg me af of dit normaal is.
• Er zijn twee paarden waar je zonder personeel niet bij in de stal mag komen en die je alleen met begeleiding mag opzadelen vanwege veiligheid. Is dit gebruikelijk op maneges?
• Ik heb meegemaakt dat een paard begon te bokken bij het aandraven en de instructrice gaf aan dat dit wel eens kan gebeuren. Maar ik heb dit ook zien gebeuren bij andere ruiters en andere paarden. Is dit normaal of een teken dat er iets niet klopt?
• Ik heb lessen in de ochtend, middag en avond gehad, maar ik heb nog nooit een paard buiten in de wei of paddock zien staan. Kan dat toeval zijn, of is het vreemd dat ze altijd op stal staan?
• Bij drie paarden merkte ik dat ze meteen begonnen te bijten of tegen de staldeur te trappen zodra je ze begroet of alleen maar bij de ingang staat. Ik snap dat sommige paarden chagrijnig kunnen zijn, maar is dit normaal gedrag op een manege?
• Vandaag had ik tijdens het hoofdstel omdoen hulp van een instructrice omdat ik het niet alleen lukte. Maar zelfs de instructrice kreeg het hoofdstel eerst niet om, en op een gegeven moment beet het paard haar. Ze gaf hem toen een klap.
Ik wil niet te snel oordelen, maar iets voelt voor mij niet helemaal goed. Misschien hoort dit er allemaal bij en maak ik me zorgen om niks, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe zou je kunnen beoordelen of een manege goed met haar paarden omgaat?
Kookaburra schreef:Wat ontzettend jammer dat ik in jou regio niet bekend ben met stallen.
Ik heb zelf ook een tijdje op een manege gereden waar soortgelijke dingen plaatsvonden. Ik dacht ook even dat je het over die manege had![]()
En ja, ik snap dat het niet fijn voelt. (Een deel van) de paarden lijker er niet fijn en blij bij te staan. En dat is wel belangrijk, want je werkt samen met een dier en wilt ook dat het dier er goed bij staat.
Kun je op een andere manege eens een les meerijden? Kijken hoe dat gaat?
troi schreef:Manege paarden moeren omgaan met verschillende mensen die soms niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken, de begeleiding is vaak matig en daar worden sommige dieren knap defensief van. Dat snap ik best.
Dat de dieren weinig vrije beweging krijgen vind ik nog het meest kwalijk eigenlijk
ASF schreef:Wat betreft paarden die je als klant niet zelf mag poetsen en opzadelen:
er zijn paarden die het lastig vinden om in hun huis telkens andere mensen over de vloer te krijgen. Fijn dat de manege daar rekening mee houdt en ze door personeel laat doen. Die zijn kundig, houden (bij ons dan) vaste volgordes aan in wat zij doen en kunnen zo het paard veilig en voor het paard zo prettig mogelijk poetsen en opzadelen.
Het trappen tegen de deur:
Is het boosheid of bedelen om eten? Veel paarden zijn gewend dat mensen wandelende snoeptrommels zijn en reageren daar dan op door aandacht te vragen dmv schoppen.
Mijn buurpaard is er trouwens eentje die zich niet zo fijn gedraagt op stal en die tegen de deur schopt. Dit is een pensionpaard. Dus het komt in alle geledingen voor.
Het bokken bij aandraven:
Als meer dan 75% vd manegepaarden dit doet zou ik denken dat ze hun zadels vaker mogen laten checken. Of het is frissigheid omdat ze teveel op stal staan. Maar dat buiten komen kun je natuurlijk gewoon ook vragen. Misschien staan ze buiten openingstijden los, dat weet je nog niet zeker.
Paarden slaan is zeker niet goed, maar een paard dat bijt ook niet. Rode vlag wat mij betreft.
Legde de instructeur uit wat er gebeurde en waarom zij handelde zoals ze deed? Ik laat me ook niet zomaar bijten, maar vaak is het wel zo dat ik al van alles heb gemist als het me gebeurt. Dus dan verontschuldig ik me zeker bij een klant. En leg ik ook uit dat ik wat signalen heb gemist waardoor het paard noodzaak zag in bijten.
Vaak is het ook zo dat je net te laat wordt gehaald om te helpen op stal. Paard is al chagrijnig van de pogingen die ondernomen zijn en jij als instructeur moet het dan oplossen met waarschijnlijk nog tijdsdruk ook, want de les moet wel op tijd beginnen. Dan kan het eerder misgaan.
germie schreef:Dat een manege wil dat er iemand bij is om te helpen met lastiger paarden snap ik wel. Ze zijn wel verantwoordelijk als er wat gebeurt. En meestal mogen de echt ervaren ruiters zulke paarden echt wel zelf pakken hoor. Maar het heeft er gewoon mee te maken dat ze geen ongelukken willen.
Een keer bokken kan, dat doen alle paarden wel eens. Dat hoeft niet direct een teken te zijn. Je kunt ook gewoon vragen hoe vaak een manege zadels laat controleren. meestal krijg je dan gewoon een eerlijk antwoord.
Dat geldt ook voor weidegang. Je kunt het eens noemen dat je nooit een paard buiten ziet staan, of ze wel buiten komen.
Waar ik me meer zorgen om zou maken zijn die chagrijnige paarden. Je hebt dus al een paar waar je verplicht met hulp moet opzadelen en je hebt paarden die gewoon al zuur zijn als je zelf moet opzadelen. Een paar zure paarden is niet raar, maar dit klinkt alsof het er veel zijn.
Als ik gewoon naar de vele paarden die ik heb ingereden kijk, dan was er maar 1 echt zuur paard met altijd de oren in de nek en dat was Germie. Was overigens met rijden gewoon vrolijk, maar hield niet van mensen in haar stal en te veel getut. Dus borstelen buiten de stal was ok, een halster omdoen was ook geen issue, de oren stonden alleen op standje onweer en omdat ik wel overwicht had waren ontblote tanden alleen de glimlach zeg maar. Bij minder ervaren mensen zou dat wel tot een hap komen. Maar verder heb ik nooit echt zure paarden meegemaakt.
Wel dat sommige paarden niet zo graag drukte hadden, die kwamen in de stal niet naar je toe, die bleven gewoon rustig achterin staan. Maar je kon ze wel benaderen.
Een hoofdstel niet om krijgen kan verschillende dingen betekenen. Een paard wat slim is en dus bij jou de baas is en het vervolgens ook probeert bij de instructrice, er kan ergens pijn zijn, dat is niet zo te beoordelen. Maar als het geen pijn is, dan mag je het wel corrigeren, want het is ongewenst gedrag.
Ik rij nu ook zo'n paard die mijn bijrijder dus omver loopt, die m'n bijrijder soms bijt. En bij mij doet die niets. Heeft te maken met angst en overwicht. Zij vindt het paard eng, en dat voelt hij en dus gebruikt hij het. Ik tolereer dat gedrag niet en dus doet hij het niet.
Elk paard is een individu. Dus allemaal anders met een eigen karakter. En niet elk paard is geschikt voor een manege.
nannyrana7 schreef:Ga idd lekker om je heen kijken of er een fijnere plek is om te gaan rijden waar ze de tijd nemen om je paarden taal te leren en je mooi kan werken aan een eenheid worden . Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen hoe je ons op de hoogte !!
Claudia1707 schreef:nannyrana7 schreef:Ga idd lekker om je heen kijken of er een fijnere plek is om te gaan rijden waar ze de tijd nemen om je paarden taal te leren en je mooi kan werken aan een eenheid worden . Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen hoe je ons op de hoogte !!
Hooi!
Ik ben inmiddels al een tijdje bij een andere manege en wat een wereld van verschil! Ik ben veel zekerder geworden in het rijden wat echt superfijn is. Ik merk dat de paarden veel liever en toegankelijker zijn en natuurlijk zijn sommige wel eens koppig maar op een hele andere manier dan mijn vorige manege. Hier zetten wij de paarden meestal na de rijlessen weer terug in de paddock/weide wat ik erg fijn vind om te zien. En ook al ben ik nog beginner heb ik ‘t gevoel dat ik hier in een korte periode al erg veel geleerd heb, maar dat is denk ik de basis van de vorige manege die ik gemist heb.. nou gelukkig goed gekomen en kijk elke week met plezier naar m’n volgende les uit
Keell94 schreef:Houd er rekening mee dat manegepaarden elke dag meerdere verschillende mensen op hun rug/omgang krijgen. Veelal die net als jou beginnend zijn en dus nog niet heel veel van paarden gedrag afweten. Dus dat manege paarden chagerijnig zijn kan ik me alles bij voorstellen. Daarnaast is het tuig ook vaak niet/slecht passend omdat maneges nou eenmaal geen budget hebben om voor elk paard een op maat gemaakt zadel te hebben. Ze kopen vaak een partij zadels/hoofdstellen op en dan wordt er vanuit het oog gekeken of het 'goed' ligt. Veel manege paarden hebben dan ook rugklachten.
Maar dit is op bijna alle maneges zo, dus van manege veranderen zal denk ik niet zoveel uitmaken.