Hoe weet je of een manege “goed” is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia1707

Hoe weet je of een manege “goed” is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 22:57

Hoi allemaal,

Ik ben een beginner en rijd nu ongeveer drie maanden op een manege. Omdat ik soms nog best onzeker ben, vooral als een paard gaat bijten of trappen, haal ik er bij het opzadelen een instructrice bij als ik me niet veilig voel en het niet lukt. Toch merk ik een paar dingen op die me laten twijfelen, en ik vroeg me af of dit normaal is.

• Er zijn twee paarden waar je zonder personeel niet bij in de stal mag komen en die je alleen met begeleiding mag opzadelen vanwege veiligheid. Is dit gebruikelijk op maneges?
• Ik heb meegemaakt dat een paard begon te bokken bij het aandraven en de instructrice gaf aan dat dit wel eens kan gebeuren. Maar ik heb dit ook zien gebeuren bij andere ruiters en andere paarden. Is dit normaal of een teken dat er iets niet klopt?
• Ik heb lessen in de ochtend, middag en avond gehad, maar ik heb nog nooit een paard buiten in de wei of paddock zien staan. Kan dat toeval zijn, of is het vreemd dat ze altijd op stal staan?
• Bij drie paarden merkte ik dat ze meteen begonnen te bijten of tegen de staldeur te trappen zodra je ze begroet of alleen maar bij de ingang staat. Ik snap dat sommige paarden chagrijnig kunnen zijn, maar is dit normaal gedrag op een manege?
• Vandaag had ik tijdens het hoofdstel omdoen hulp van een instructrice omdat ik het niet alleen lukte. Maar zelfs de instructrice kreeg het hoofdstel eerst niet om, en op een gegeven moment beet het paard haar. Ze gaf hem toen een klap.

Ik wil niet te snel oordelen, maar iets voelt voor mij niet helemaal goed. Misschien hoort dit er allemaal bij en maak ik me zorgen om niks, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe zou je kunnen beoordelen of een manege goed met haar paarden omgaat?

Beemsterkaas

Re: Hoe weet je of een manege “goed” is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:01

Wat goed dat je hier je twijfels deelt. Jouw buikgevoel zit behoorlijk goed hoor.. alleen is de vraag: waar vind je nog een manege zónder deze problemen?

Uit welke regio kom je?
Misschien heeft iemand hier suggesties.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:06

Als het niet fijn voelt dan moet je naar je gevoel luisteren. Als je hier lang blijft rondhangen dan ga je het op een gegeven moment normaal vinden wat er gebeurt, dat zie je helaas veel bij mensen.

Ik vind de dingen die je opnoemt niet normaal. De dingen die je benoemt kunnen incidenteel voorkomen maar als het stelselmatig is dan is dat niet goed

Als ik een manege zoek dan wil ik dat de paarden dagelijks meerdere uren buiten komen, de paarden in goede fysieke conditie zijn, hoeven zijn goed, zadels passen (dus niet dat het normaal is dat een zadel scheef ligt), en dat de paarden normaal reageren als ze je zien

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 23:07

Beemsterkaas schreef:
Wat goed dat je hier je twijfels deelt. Jouw buikgevoel zit behoorlijk goed hoor.. alleen is de vraag: waar vind je nog een manege zónder deze problemen?

Uit welke regio kom je?
Misschien heeft iemand hier suggesties.

Regio Noord-Holland!

Jaa.. de eerste paar keer dacht ik dat ik zelf misschien te angstig reageerde en dat de paarden dat voelde, maar zelfs als ik vol vertrouwen en vrolijk de stal binnen loop wordt dit meestal niet in dank afgenomen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:27

Claudia1707 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben een beginner en rijd nu ongeveer drie maanden op een manege. Omdat ik soms nog best onzeker ben, vooral als een paard gaat bijten of trappen, haal ik er bij het opzadelen een instructrice bij als ik me niet veilig voel en het niet lukt. Toch merk ik een paar dingen op die me laten twijfelen, en ik vroeg me af of dit normaal is.

• Er zijn twee paarden waar je zonder personeel niet bij in de stal mag komen en die je alleen met begeleiding mag opzadelen vanwege veiligheid. Is dit gebruikelijk op maneges?
• Ik heb meegemaakt dat een paard begon te bokken bij het aandraven en de instructrice gaf aan dat dit wel eens kan gebeuren. Maar ik heb dit ook zien gebeuren bij andere ruiters en andere paarden. Is dit normaal of een teken dat er iets niet klopt?
• Ik heb lessen in de ochtend, middag en avond gehad, maar ik heb nog nooit een paard buiten in de wei of paddock zien staan. Kan dat toeval zijn, of is het vreemd dat ze altijd op stal staan?
• Bij drie paarden merkte ik dat ze meteen begonnen te bijten of tegen de staldeur te trappen zodra je ze begroet of alleen maar bij de ingang staat. Ik snap dat sommige paarden chagrijnig kunnen zijn, maar is dit normaal gedrag op een manege?
• Vandaag had ik tijdens het hoofdstel omdoen hulp van een instructrice omdat ik het niet alleen lukte. Maar zelfs de instructrice kreeg het hoofdstel eerst niet om, en op een gegeven moment beet het paard haar. Ze gaf hem toen een klap.

Ik wil niet te snel oordelen, maar iets voelt voor mij niet helemaal goed. Misschien hoort dit er allemaal bij en maak ik me zorgen om niks, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe zou je kunnen beoordelen of een manege goed met haar paarden omgaat?

Eigenlijk is dat heel simpel: veel paarden zijn niet zo geschikt voor manege-werk en bovendien kunnen veel maneges de huidige idioterie in de paardenhandel helemaal niet betalen.
Dan zul je moeten zien dat je houdt wat je hebt ook al zitten er gebruiksaanwijzingen bij. Iets anders is niet zo simpel te vinden.

Op de manege waar ik reed stonden paarden 's nachts buiten. Die werden dan naar binnen gehaald voor de eerste lessen en na de laatste les gingen ze weer naar de wei. Vaak gingen de ruiters van die laatste les zelf het paard naar de wei brengen. Voor de andere paarden was altijd wel iemand te vinden die mee liep.

Ook toen hadden ze daar paarden waar een gebruiksaanwijzing bij zat, een enkeling was ronduit gevaarlijk. Daar reden alleen de betere ruiters die al lang bij de manege reden en wisten hoe ze ermee om moesten gaan.

Los van dit alles ben je als klant natuurlijk ook een stukje van de instandhouding dus als het niet goed voelt, moet je daar niet blijven rijden.
De consequentie daarvan is wel: als je eisen stelt, zul je ook bereid moeten zijn meer te betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:29

Manege paarden moeren omgaan met verschillende mensen die soms niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken, de begeleiding is vaak matig en daar worden sommige dieren knap defensief van. Dat snap ik best.

Dat de dieren weinig vrije beweging krijgen vind ik nog het meest kwalijk eigenlijk

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:37

Wat ontzettend jammer dat ik in jou regio niet bekend ben met stallen.

Ik heb zelf ook een tijdje op een manege gereden waar soortgelijke dingen plaatsvonden. Ik dacht ook even dat je het over die manege had :=
En ja, ik snap dat het niet fijn voelt. (Een deel van) de paarden lijker er niet fijn en blij bij te staan. En dat is wel belangrijk, want je werkt samen met een dier en wilt ook dat het dier er goed bij staat.

Kun je op een andere manege eens een les meerijden? Kijken hoe dat gaat?

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 23:42

Kookaburra schreef:
Wat ontzettend jammer dat ik in jou regio niet bekend ben met stallen.

Ik heb zelf ook een tijdje op een manege gereden waar soortgelijke dingen plaatsvonden. Ik dacht ook even dat je het over die manege had :=
En ja, ik snap dat het niet fijn voelt. (Een deel van) de paarden lijker er niet fijn en blij bij te staan. En dat is wel belangrijk, want je werkt samen met een dier en wilt ook dat het dier er goed bij staat.

Kun je op een andere manege eens een les meerijden? Kijken hoe dat gaat?

Jaa ik ben er mee bezig! Sta bij mijn eigen stad op de wachtlijst en ben de eerst volgende gelukkig. Ik ben daar wel wezen kijken en kreeg een goede indruk van wat ik zag. Maar.. dit had ik de eerste 2 lessen ook bij huidige manege haha super lastig.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 23:42

troi schreef:
Manege paarden moeren omgaan met verschillende mensen die soms niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken, de begeleiding is vaak matig en daar worden sommige dieren knap defensief van. Dat snap ik best.

Dat de dieren weinig vrije beweging krijgen vind ik nog het meest kwalijk eigenlijk

Jaa dat snap ik ook en vind ik ook zielig! Maar het is een hobby voor mij en op deze manier niet leuk :(

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:05

Ik weet van manege in Haarlem dat ze daar op de manier paarden houden en lesgeven zoals ik het fijn vind.
24/7 buiten met grote schuilstal. Goed dat je net welzijn bezig bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:33

Dat een manege wil dat er iemand bij is om te helpen met lastiger paarden snap ik wel. Ze zijn wel verantwoordelijk als er wat gebeurt. En meestal mogen de echt ervaren ruiters zulke paarden echt wel zelf pakken hoor. Maar het heeft er gewoon mee te maken dat ze geen ongelukken willen.

Een keer bokken kan, dat doen alle paarden wel eens. Dat hoeft niet direct een teken te zijn. Je kunt ook gewoon vragen hoe vaak een manege zadels laat controleren. meestal krijg je dan gewoon een eerlijk antwoord.
Dat geldt ook voor weidegang. Je kunt het eens noemen dat je nooit een paard buiten ziet staan, of ze wel buiten komen.

Waar ik me meer zorgen om zou maken zijn die chagrijnige paarden. Je hebt dus al een paar waar je verplicht met hulp moet opzadelen en je hebt paarden die gewoon al zuur zijn als je zelf moet opzadelen. Een paar zure paarden is niet raar, maar dit klinkt alsof het er veel zijn.
Als ik gewoon naar de vele paarden die ik heb ingereden kijk, dan was er maar 1 echt zuur paard met altijd de oren in de nek en dat was Germie. Was overigens met rijden gewoon vrolijk, maar hield niet van mensen in haar stal en te veel getut. Dus borstelen buiten de stal was ok, een halster omdoen was ook geen issue, de oren stonden alleen op standje onweer en omdat ik wel overwicht had waren ontblote tanden alleen de glimlach zeg maar. Bij minder ervaren mensen zou dat wel tot een hap komen. Maar verder heb ik nooit echt zure paarden meegemaakt.
Wel dat sommige paarden niet zo graag drukte hadden, die kwamen in de stal niet naar je toe, die bleven gewoon rustig achterin staan. Maar je kon ze wel benaderen.

Een hoofdstel niet om krijgen kan verschillende dingen betekenen. Een paard wat slim is en dus bij jou de baas is en het vervolgens ook probeert bij de instructrice, er kan ergens pijn zijn, dat is niet zo te beoordelen. Maar als het geen pijn is, dan mag je het wel corrigeren, want het is ongewenst gedrag.

Ik rij nu ook zo'n paard die mijn bijrijder dus omver loopt, die m'n bijrijder soms bijt. En bij mij doet die niets. Heeft te maken met angst en overwicht. Zij vindt het paard eng, en dat voelt hij en dus gebruikt hij het. Ik tolereer dat gedrag niet en dus doet hij het niet.

Elk paard is een individu. Dus allemaal anders met een eigen karakter. En niet elk paard is geschikt voor een manege.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:53

Wat betreft paarden die je als klant niet zelf mag poetsen en opzadelen:
er zijn paarden die het lastig vinden om in hun huis telkens andere mensen over de vloer te krijgen. Fijn dat de manege daar rekening mee houdt en ze door personeel laat doen. Die zijn kundig, houden (bij ons dan) vaste volgordes aan in wat zij doen en kunnen zo het paard veilig en voor het paard zo prettig mogelijk poetsen en opzadelen.

Het trappen tegen de deur:
Is het boosheid of bedelen om eten? Veel paarden zijn gewend dat mensen wandelende snoeptrommels zijn en reageren daar dan op door aandacht te vragen dmv schoppen.

Mijn buurpaard is er trouwens eentje die zich niet zo fijn gedraagt op stal en die tegen de deur schopt. Dit is een pensionpaard. Dus het komt in alle geledingen voor.

Het bokken bij aandraven:
Als meer dan 75% vd manegepaarden dit doet zou ik denken dat ze hun zadels vaker mogen laten checken. Of het is frissigheid omdat ze teveel op stal staan. Maar dat buiten komen kun je natuurlijk gewoon ook vragen. Misschien staan ze buiten openingstijden los, dat weet je nog niet zeker.

Paarden slaan is zeker niet goed, maar een paard dat bijt ook niet. Rode vlag wat mij betreft.
Legde de instructeur uit wat er gebeurde en waarom zij handelde zoals ze deed? Ik laat me ook niet zomaar bijten, maar vaak is het wel zo dat ik al van alles heb gemist als het me gebeurt. Dus dan verontschuldig ik me zeker bij een klant. En leg ik ook uit dat ik wat signalen heb gemist waardoor het paard noodzaak zag in bijten.
Vaak is het ook zo dat je net te laat wordt gehaald om te helpen op stal. Paard is al chagrijnig van de pogingen die ondernomen zijn en jij als instructeur moet het dan oplossen met waarschijnlijk nog tijdsdruk ook, want de les moet wel op tijd beginnen. Dan kan het eerder misgaan.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 17:04

ASF schreef:
Wat betreft paarden die je als klant niet zelf mag poetsen en opzadelen:
er zijn paarden die het lastig vinden om in hun huis telkens andere mensen over de vloer te krijgen. Fijn dat de manege daar rekening mee houdt en ze door personeel laat doen. Die zijn kundig, houden (bij ons dan) vaste volgordes aan in wat zij doen en kunnen zo het paard veilig en voor het paard zo prettig mogelijk poetsen en opzadelen.

Het trappen tegen de deur:
Is het boosheid of bedelen om eten? Veel paarden zijn gewend dat mensen wandelende snoeptrommels zijn en reageren daar dan op door aandacht te vragen dmv schoppen.

Mijn buurpaard is er trouwens eentje die zich niet zo fijn gedraagt op stal en die tegen de deur schopt. Dit is een pensionpaard. Dus het komt in alle geledingen voor.

Het bokken bij aandraven:
Als meer dan 75% vd manegepaarden dit doet zou ik denken dat ze hun zadels vaker mogen laten checken. Of het is frissigheid omdat ze teveel op stal staan. Maar dat buiten komen kun je natuurlijk gewoon ook vragen. Misschien staan ze buiten openingstijden los, dat weet je nog niet zeker.

Paarden slaan is zeker niet goed, maar een paard dat bijt ook niet. Rode vlag wat mij betreft.
Legde de instructeur uit wat er gebeurde en waarom zij handelde zoals ze deed? Ik laat me ook niet zomaar bijten, maar vaak is het wel zo dat ik al van alles heb gemist als het me gebeurt. Dus dan verontschuldig ik me zeker bij een klant. En leg ik ook uit dat ik wat signalen heb gemist waardoor het paard noodzaak zag in bijten.
Vaak is het ook zo dat je net te laat wordt gehaald om te helpen op stal. Paard is al chagrijnig van de pogingen die ondernomen zijn en jij als instructeur moet het dan oplossen met waarschijnlijk nog tijdsdruk ook, want de les moet wel op tijd beginnen. Dan kan het eerder misgaan.

Ik heb gezien dat het zowel tijdens de eetmomenten als op willekeurige momenten gebeurt, dus het lijkt meer op boosheid dan op bedelen. Ik ga navragen hoe vaak de zadels gecontroleerd worden.

Wat betreft het bokken: bij de tweede keer dat mijn paard bokte, ben ik eraf gevallen. Het paard ging in galop en bokte vervolgens vijf keer achter elkaar, wat ik niet kon uitzitten. Toen ik om feedback vroeg en wilde weten wat er misging, gaf de instructrice aan dat als zij erop had gezeten, ze er zelf ook af zou zijn gevallen. Ze benadrukte dat het niet mijn schuld was en dat het paard op hol sloeg.

Ik heb niet altijd hulp nodig bij het opzadelen, soms lukt het me zelf. Ik wil me ook niet meteen laten kennen of opgeven, want dat voelt alsof ik het paard laat “winnen”. Maar als hij dan echt gericht gaat bijten en trappen, haal ik er wel iemand bij. Of zou ik dit eigenlijk eerder moeten doen?

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 17:10

germie schreef:
Dat een manege wil dat er iemand bij is om te helpen met lastiger paarden snap ik wel. Ze zijn wel verantwoordelijk als er wat gebeurt. En meestal mogen de echt ervaren ruiters zulke paarden echt wel zelf pakken hoor. Maar het heeft er gewoon mee te maken dat ze geen ongelukken willen.

Een keer bokken kan, dat doen alle paarden wel eens. Dat hoeft niet direct een teken te zijn. Je kunt ook gewoon vragen hoe vaak een manege zadels laat controleren. meestal krijg je dan gewoon een eerlijk antwoord.
Dat geldt ook voor weidegang. Je kunt het eens noemen dat je nooit een paard buiten ziet staan, of ze wel buiten komen.

Waar ik me meer zorgen om zou maken zijn die chagrijnige paarden. Je hebt dus al een paar waar je verplicht met hulp moet opzadelen en je hebt paarden die gewoon al zuur zijn als je zelf moet opzadelen. Een paar zure paarden is niet raar, maar dit klinkt alsof het er veel zijn.
Als ik gewoon naar de vele paarden die ik heb ingereden kijk, dan was er maar 1 echt zuur paard met altijd de oren in de nek en dat was Germie. Was overigens met rijden gewoon vrolijk, maar hield niet van mensen in haar stal en te veel getut. Dus borstelen buiten de stal was ok, een halster omdoen was ook geen issue, de oren stonden alleen op standje onweer en omdat ik wel overwicht had waren ontblote tanden alleen de glimlach zeg maar. Bij minder ervaren mensen zou dat wel tot een hap komen. Maar verder heb ik nooit echt zure paarden meegemaakt.
Wel dat sommige paarden niet zo graag drukte hadden, die kwamen in de stal niet naar je toe, die bleven gewoon rustig achterin staan. Maar je kon ze wel benaderen.

Een hoofdstel niet om krijgen kan verschillende dingen betekenen. Een paard wat slim is en dus bij jou de baas is en het vervolgens ook probeert bij de instructrice, er kan ergens pijn zijn, dat is niet zo te beoordelen. Maar als het geen pijn is, dan mag je het wel corrigeren, want het is ongewenst gedrag.

Ik rij nu ook zo'n paard die mijn bijrijder dus omver loopt, die m'n bijrijder soms bijt. En bij mij doet die niets. Heeft te maken met angst en overwicht. Zij vindt het paard eng, en dat voelt hij en dus gebruikt hij het. Ik tolereer dat gedrag niet en dus doet hij het niet.

Elk paard is een individu. Dus allemaal anders met een eigen karakter. En niet elk paard is geschikt voor een manege.

Jaa ik snap wat je zegt! Bij deze manege zie ik ook veel paarden met de oren strak naar achteren als je alleen al langs loopt (dus niet eens de stal binnen wilt komen). Ik probeer het altijd zelf, en ga ook niet na één bijt beweging weg.. ik corrigeer met m’n stem en probeer het dan nog een keer. Maar als de situatie echt dreigend word of ik voel me onveilig en zie dat het niet gaat lukken, dan haal ik er een ander bij.

Als ik er over nadenk is dat misschien te laat.. maar ik wil het graag zelf doen ipv steeds na 1 moeilijkheid hulp vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:40

Ik vind wel dat er personeel rond moet lopen die je verteld hoe een paard in elkaar zit. Niet ieder paard vind het namelijk fijn als je in zijn box komt. En als jij dan als persoon bij het paard in de box komt en hij of zij gooit de oren in de nek en maakt grote hap bewegingen dan is dat ook weer zoiets.

Je zou eventueel aan het stalpersoneel kunnen vragen hoe het paard is met borstelen en opzadelen.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:50

In Diemen zit stichting Waveren. Daar staan de paarden veel buiten. Als je daar gaat lessen wordt er wel van je verwacht dat je naast je les een half uurtje helpt op stal volgens mij. Ik denk dat dat heel leerzaam is en een goede manier om kinderen te leren dat er naast het rijden ook gezorgd moet worden voor de paarden en ponies. Dus ja, zulke maneges zijn er wel, maar ze zijn spaarzaam.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:30

Jeetje lastig verhaal het klinkt als een niet zo fijne manege. Het lastigste is natuurlijk dat een paard niet kan praten en dus ook niet kan aangeven wat hij wel of niet wil door te praten en zal doormiddel van zijn houding aan moeten geven wat hij wel of niet fijn vind. En als er iets moeilijk is is het de taal van een paard leren begrijpen En er zijn idd paarden die je beter door een ervaren iemand kan laten opzadelen . Omdat ze van gewoontes houden maar er zijn er ook die eigenlijk willen vertellen dat het niet goed zit of dat ze er last van hebben .
Als manege paard krijg je ook best een hoop te verduren heel vaak een andere ruiter op je rug dan eentje die niet meebeweegt dan eentje die denkt dat je nog niks gedaan heb de rest van de dag dus je moet ook een beetje voor je zelf op kunnen komen . En soms lijken die paarden dan heel dwars maar weten ze als ik even gek doe dan hoef ik zometeen niet meer want dan vinden ze het spannend. Paarden die in de les er alsmaar van tussen gaan zijn idd niet fijn en betrouwbaar genoeg om te leren rijden maar soms is het ook omdat iemand niet genoeg leiding geeft dat het niet soepel gaat en er problemen zijn met rug of benen . Ik ben ook van mening dat de echt brave manege paarden die super stoer waren en nooit kapot gingen er niet meer zijn dat we met fokken een verkeerd pad zijn ingegaan . Ga idd lekker om je heen kijken of er een fijnere plek is om te gaan rijden waar ze de tijd nemen om je paarden taal te leren en je mooi kan werken aan een eenheid worden . Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen hoe je ons op de hoogte !!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:30

Ik vind dat eraf gebokt worden van een manegepaard wel een punt van aandacht. Je mag verwachten dat manegepaarden braver zijn dan gemiddeld. Jij klinkt nog niet als een ervaren ruiter en dan verwacht ik dat je een paard onder de kont krijgt wat niet zomaar bokt. Natuurlijk is een paard een vluchtdier en zijn ze nooit 100% voorspelbaar, maar als ze door blijven bokken, daar zou ik zelfs als ervaren ruiter op een manegepaard echt niet blij van worden.

Ik heb zelf een paard, en als ik denk dat die fris is, dan gaat die eerst aan de longe om de bokken er uit te krijgen. Naast m'n eigen paard rij ik nog een paard van iemand anders en met dit weer moet die gewoon aan de longe omdat ik er anders absoluut naast lig. Zaterdag heeft hij ook echt even aan de longe de bak omgeploegd hoor, enorme bokken, benen uitslaan, flink racen, het moest er even uit. Daarna was hij gewoon braaf met rijden. Dat is een kwestie van de paarden kennen en weten wat je even moet doen om ze rustig en braaf te krijgen.

Op dit moment zijn veel paarden pittiger of vrolijker dan normaal, en dat komt door het weer en de maand. Het is bij mijn paard altijd in februari.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 01:42

nannyrana7 schreef:
Ga idd lekker om je heen kijken of er een fijnere plek is om te gaan rijden waar ze de tijd nemen om je paarden taal te leren en je mooi kan werken aan een eenheid worden . Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen hoe je ons op de hoogte !!

Hooi!

Ik ben inmiddels al een tijdje bij een andere manege en wat een wereld van verschil! Ik ben veel zekerder geworden in het rijden wat echt superfijn is. Ik merk dat de paarden veel liever en toegankelijker zijn en natuurlijk zijn sommige wel eens koppig maar op een hele andere manier dan mijn vorige manege. Hier zetten wij de paarden meestal na de rijlessen weer terug in de paddock/weide wat ik erg fijn vind om te zien. En ook al ben ik nog beginner heb ik ‘t gevoel dat ik hier in een korte periode al erg veel geleerd heb, maar dat is denk ik de basis van de vorige manege die ik gemist heb.. nou gelukkig goed gekomen en kijk elke week met plezier naar m’n volgende les uit :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 07:06

Dat is fijn te lezen!! Top dat je verder bent gaan zoeken! Zo te lezen hebben de paarden en jij plezier en zo hoort het

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:06

Dat klinkt goed

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:49

Claudia1707 schreef:
nannyrana7 schreef:
Ga idd lekker om je heen kijken of er een fijnere plek is om te gaan rijden waar ze de tijd nemen om je paarden taal te leren en je mooi kan werken aan een eenheid worden . Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen hoe je ons op de hoogte !!

Hooi!

Ik ben inmiddels al een tijdje bij een andere manege en wat een wereld van verschil! Ik ben veel zekerder geworden in het rijden wat echt superfijn is. Ik merk dat de paarden veel liever en toegankelijker zijn en natuurlijk zijn sommige wel eens koppig maar op een hele andere manier dan mijn vorige manege. Hier zetten wij de paarden meestal na de rijlessen weer terug in de paddock/weide wat ik erg fijn vind om te zien. En ook al ben ik nog beginner heb ik ‘t gevoel dat ik hier in een korte periode al erg veel geleerd heb, maar dat is denk ik de basis van de vorige manege die ik gemist heb.. nou gelukkig goed gekomen en kijk elke week met plezier naar m’n volgende les uit :)

Klinkt goed! Als de paarden vrolijk en gemoedelijk zijn is dat een heel goed teken.

Fijn dat je er ook meer plezier in hebt!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:41

Houd er rekening mee dat manegepaarden elke dag meerdere verschillende mensen op hun rug/omgang krijgen. Veelal die net als jou beginnend zijn en dus nog niet heel veel van paarden gedrag afweten. Dus dat manege paarden chagerijnig zijn kan ik me alles bij voorstellen. Daarnaast is het tuig ook vaak niet/slecht passend omdat maneges nou eenmaal geen budget hebben om voor elk paard een op maat gemaakt zadel te hebben. Ze kopen vaak een partij zadels/hoofdstellen op en dan wordt er vanuit het oog gekeken of het 'goed' ligt. Veel manege paarden hebben dan ook rugklachten.

Maar dit is op bijna alle maneges zo, dus van manege veranderen zal denk ik niet zoveel uitmaken.
Al maakt het vaak wel een groot verschil in hoe de paarden gehouden worden, de manege waar ik vroeger reed daar stonden de paarden gewoon de heel dag buiten in de paddock/wei en moesten we deze zelf ophalen en weer terug brengen. Ook liep elk paard maar 2 lessen per dag en dat verspreid.

Dus als jij hier geen goed gevoel bij hebt zou ik inderdaad kijken voor een andere optie als die er is.
Als je al aangeeft dat de paarden altijd op stal staan welk tijdstip je ook komt dan zullen ze enkel 'beweging' hebben als ze dus iemand op hun rug hebben.

Goed om te lezen dat ondanks je beginner bent toch al wel oog hebt voor het dieren welzijn

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:57

Keell94 schreef:
Houd er rekening mee dat manegepaarden elke dag meerdere verschillende mensen op hun rug/omgang krijgen. Veelal die net als jou beginnend zijn en dus nog niet heel veel van paarden gedrag afweten. Dus dat manege paarden chagerijnig zijn kan ik me alles bij voorstellen. Daarnaast is het tuig ook vaak niet/slecht passend omdat maneges nou eenmaal geen budget hebben om voor elk paard een op maat gemaakt zadel te hebben. Ze kopen vaak een partij zadels/hoofdstellen op en dan wordt er vanuit het oog gekeken of het 'goed' ligt. Veel manege paarden hebben dan ook rugklachten.

Maar dit is op bijna alle maneges zo, dus van manege veranderen zal denk ik niet zoveel uitmaken.

Ik snap helemaal dat manegepaarden het soms zwaar hebben en dat ze niet allemaal even vrolijk kunnen zijn. Maar bij deze manege viel het me echt op hoe veel paarden chagrijnig, gestrest of zelfs agressief waren. Achteraf ben ik (had ik uiteraard eerder moeten doen) recensies gaan lezen, en toen zag ik dat ik niet de enige was met een negatieve ervaring.

Ik vind het niet erg als een paard wat pittiger is, maar als je eraf wordt gebokt bij het aandraven, een instructrice een trap krijgt van een manegepaard en meerdere paarden al gestresst kijken en bijtbewegingen maken zodra je langsloopt, dan klopt er iets niet denk ik..

Inmiddels rij ik nu op een andere manege, en het verschil is echt gigantisch. Natuurlijk zijn er ook daar paarden met een gebruiksaanwijzing, maar dat is op een hele andere manier dan bij de vorige manege. Het voelt gewoon veel beter en de sfeer is een stuk fijner. Bij deze manege moeten wij ook de paarden ophalen en terugbrengen naar de weide :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:08

Ik wilde reageren op je eerste bericht en zag dat je inmiddels elders rijdt. Mijn kinderen rijden beide nog niet zo lang en ik heb er n de lessen nog geen zien bokken. Wel staan er 2 paarden die duidelijk laten merken geen zin te hebben in al dat gedoe. Maar de meeste vinden het allemaal prima. Mocht een paard iets hebben krijgt hjj de juiste behandeling. Ze Stan ook regelmatig buiten.