Welke opleiding om buitenritten te begeleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Welke opleiding om buitenritten te begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:33

Hallo allemaal!

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, welke opleiding heb je nu anno 2025 officieel nodig voor het begeleiden van buitenritten?

Vroeger was dat geloof ik een ruiter bewijs? Is het nu daadwerkelijk alleen een ORUN 2?

Een type instructeurs opleiding ervoor volgen vind ik geen probleem, leuk juist, maar de ORUN 2 met de verplichting tot het geven van manege lessen en 40 uur aan stage vind ik wat ingewikkeld voor hetgeen wat ik ooit graag zou willen mogen doen.

Is er eventueel een opleiding die ook voldoet aan de gestelde eisen?

Dank! :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:46

Ik heb wat vacatures bekeken van maneges in de buurt waar ze op zoek zijn naar begeleiders voor buitenritten. Ik zie nergens bij vereiste punten staan dat er een orun behaald moet zijn. Maar ik zou het wel goed uit zoeken je wilt geen gedoe met verzekeringen ect.

Mogelijke optie is op een manege solliciteren en daar ervaring opdoen. Misschien kan een manage je ook verder helpen.

Maar ik denk dat heel veel mensen ritten begeleiden zonder opleiding, en het vaak ook nog hele jonge mensen zijn.

Celebi

Re: Welke opleiding om buitenritten te begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:53

Dat laatste weet ik ja. Het meerendeel doet dit volgens mij inderdaad zonder opleiding maar ik wil gewoon goed verzekerd zijn omdat ik weet dat je gewoon aansprakelijk bent en dat veel geld kan kosten. Het is mij ook wel eens gevraagd om ergens te doen maar zeker als het gaat om een eigen onderneming voelt het niet oke om dat zonder de juiste papieren te doen.

Bij een manege solliciteren gaat niet lijkt me? Dan heb je toch al een ORUN 2 of 3 nodig om aan het werk te mogen zijn? Het is ook niet iets wat ik perse ambieer ofzo om op een manege te werken en zou niet weten hoe ik aan een stageplek moet komen binnen die wereld en überhaupt die uren moet maken naast mijn huidige werkzaamheden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:53

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 12:56

Ja die aspirant opleiding had ik gevonden maar dan heb je op een manege intern al een plek nodig om je ervaring op te doen om jezelf zo klaar te stomen voor het examen..

Betwijfel of ik die leservaring binnen een manege voor elkaar ga krijgen en of het realistisch is om daar zoveel moeite in te stoppen als ik alleen zo nu en dan een leuk ritje wil gaan begeleiden in de toekomst.

Ervaring met begeleiding heb ik al redelijk wat opgedaan doordat ik in het buitenland heb geholpen bij het begeleiden van ritten en met mijn eigen paard veel onzekere ruiters meegenomen om ze wegwijs te maken buiten de afgelopen jaren. Veel op routekaarten gereden ook. Maar dat soort dingen zijn niks waard tot je kinderen op een manege les kan geven.. Hoopte eigenlijk dat er inmiddels toch weer een andere opleiding/certificaat te behalen was die meer gericht is op veilige begeleiding en niet zozeer op het lesgeven van kinderen maar denk dat dat niet bestaat..
Laatst bijgewerkt door Celebi op 07-01-25 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:58

Je zou ook ipv voor de manege variant voor de allround variant kunnen kiezen van de orun 2. Dan heb je al niet dat je vanuit een manege begeleid moet worden.
Ik heb de zelfstudie versie gedaan, dan zit er helemaal geen verplichte stage bij (wel goed om alsnog te doen), maar weet niet of die wordt aangeboden komend jaar. Waren veel mensen die hiervoor kozen die hier eigenlijk niet geschikt voor bleken te zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 13:05

Daar kom ik sowieso niet voor in aanmerking als ik de beschrijving doorlees:

Citaat:
Het Sporttraject Aspirant Instructeur Allround is voor deelnemers die al ervaring hebben in het rijden en lesgeven. De opleiding zal grotendeels in zelfstudie gedaan worden waarbij met enkele webinars en een digitale leeromgeving ondersteuning wordt geboden.

En bij de toelatingseisen:

Citaat:
Je hebt een sportstand in dressuur (Z1+1) of springen(1.30+1), eventing (Z+1), behaald met een paard.

Als ruiter zonder wedstrijd ambities met momenteel een paard met pensioen gaat dit 'm natuurlijk nooit worden. :+

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:08

Celebi schreef:
Daar kom ik sowieso niet voor in aanmerking als ik de beschrijving doorlees:

Citaat:
Het Sporttraject Aspirant Instructeur Allround is voor deelnemers die al ervaring hebben in het rijden en lesgeven. De opleiding zal grotendeels in zelfstudie gedaan worden waarbij met enkele webinars en een digitale leeromgeving ondersteuning wordt geboden.

En bij de toelatingseisen:

Citaat:
Je hebt een sportstand in dressuur (Z1+1) of springen(1.30+1), eventing (Z+1), behaald met een paard.

Als ruiter zonder wedstrijd ambities met momenteel een paard met pensioen gaat dit 'm natuurlijk nooit worden. :+

Dat is het sporttraject. Ik heb vorig jaar een zelfstudie gedaan zonder zulke toelatingseisen.
Maar wat ik zeg, er waren er veel die daar zaten die er eigenlijk niet hoorden, dus kan zijn dat daardoor alleen de sportversie er nog is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:08

Die eis ligt voor aspirant instructeur helemaal niet zo hoor hoor.
Ik heb hem voor het mennen, maar voor ohz allround even opgezocht:
Citaat:
e bent lid van de KNHS.
Je bent minstens 16 jaar oud.
Je rijdt op minimaal B/L1 niveau dressuur en kan een 60 cm parcours springen.
Je hebt voor de lesavonden wekelijks de beschikking over een E-pony(meting in het paspoort) of paard om mee te nemen naar de opleidingslocatie voor de praktijklessen en de examens Trainen van een paard (PVB 2.5) en Praktische paardenkennis, Omgang & Verzorging (PVB 2.4b).
Je hebt de beschikking over een combinatie met een E-pony (meting in het paspoort) of paard, die je mee kan nemen naar een aantal lesavonden (om te oefenen) en naar het examen (PVB 2.1b) Geven van lessen. De combinatie rijdt op B/L1 niveau dressuur en kan een 60 cm parcours springen.
Jij en jouw lescombinaties beschikken over een veelzijdigheids- of springzadel voor de lessen met springen en het examenonderdeel springen.
Je beschikt over een laptop of tablet (met WiFi mogelijkheden) om de theorietoetsen te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:09

Celebi schreef:
Ja die aspirant opleiding had ik gevonden maar dan heb je op een manege intern al een plek nodig om je ervaring op te doen om jezelf zo klaar te stomen voor het examen..

Betwijfel of ik die leservaring binnen een manege voor elkaar ga krijgen en of het realistisch is om daar zoveel moeite in te stoppen als ik alleen zo nu en dan een leuk ritje wil gaan begeleiden in de toekomst.

Ervaring met begeleiding heb ik al redelijk wat opgedaan doordat ik in het buitenland heb geholpen bij het begeleiden van ritten en met mijn eigen paard veel onzekere ruiters meegenomen om ze wegwijs te maken buiten de afgelopen jaren. Veel op routekaarten gereden ook. Maar dat soort dingen zijn niks waard tot je kinderen op een manege les kan geven.. Hoopte eigenlijk dat er inmiddels toch weer een andere opleiding/certificaat te behalen was die meer gericht is op veilige begeleiding en niet zozeer op het lesgeven van kinderen maar denk dat dat niet bestaat..

Maar wil je het voor jezelf gaan doen? Anders zou ik gewoon de verzekering bellen wat er precies voor nodig is.

https://www.dressuurnatuurlijkacademy.n ... -opleiding

Misschien dat zoiets ook geldig is voor de verzekering.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:11

Ik moest voor mijn paardenhouderij opleiding ook lesgeven, ik liep stage destijds op een manage. Ben er heel gemakkelijk tussengerold als ze maar zien dat je graag wil is er altijd plek. Je zou bijv. In de avonduren wat kunnen doen. Ik vond het lesgeven echt heel leuk! Ik wou er ook wel mee verder, maar mijn paard voldeed niet aan de eisen ( te klein). Ik heb het laten gaan, maar ik vond het verbazingwekkend genoeg echt heel leuk! Als ik terug ga de paarden in wil ik daar ook toch weer naar kijken.

Je zou de KHNS ook eens kunnen bellen met de vraag wat je voor opleiding nodig zou zijn.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:12

Als het bedrijf een veiligheidscertificaat heeft via de stichting veilig paardrijden dan staan de eisen waar ze aan moeten voldoen in het handboek die je kan vinden op de site https://www.veiligpaardrijden.nl/
Voor buitenritten staat in het protocol dat de begeleider een instructeursdiploma of ruiterbewijs moet hebben.
https://www.veiligpaardrijden.nl/wp-con ... rijden.doc
Ik kan me voorstellen dat een verzekeraar nog aanvullende eisen kan stellen, dus ik zou het bedrijf waar je voor rijdt dat even na laten vragen.
Maar wat ik eruit haal is dat een ruiterbewijs dus nog voldoende zou moeten zijn, en anders voor les geven min. ORUN 2.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 13:16

@Elisa2 Nouja ik heb natuurlijk nog geen bedrijfsmatige verzekering dus even opbellen is wat lastig. :D

Maar als zoiets als Dressuur Natuurlijk ook geldig is dan klinkt dat veel passender dan een ORUN certificaat inderdaad. Naar dat soort ervaringen was ik eigenlijk op zoek inderdaad. Of er nog andere wegen zijn die passender zijn bij het begeleiden van ritten.

En inderdaad dit is puur voor mezelf, niet bij een stal of manege ofzoiets.

@boeflover hmm dus het ruiter bewijs is toch misschien voldoende? Want dat is natuurlijk wel een stuk haalbaarder.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:25

Celebi schreef:
@Elisa2 Nouja ik heb natuurlijk nog geen bedrijfsmatige verzekering dus even opbellen is wat lastig. :D

Maar als zoiets als Dressuur Natuurlijk ook geldig is dan klinkt dat veel passender dan een ORUN certificaat inderdaad. Naar dat soort ervaringen was ik eigenlijk op zoek inderdaad. Of er nog andere wegen zijn die passender zijn bij het begeleiden van ritten.

En inderdaad dit is puur voor mezelf, niet bij een stal of manege ofzoiets.

@boeflover hmm dus het ruiter bewijs is toch misschien voldoende? Want dat is natuurlijk wel een stuk haalbaarder.

Dus je wilt zelf buitenritten met je eigen paarden gaan uitvoeren, dus niet in dienst van een bedrijf?
Wat ik linkte zijn de eisen van de stichting veilige paardensport. Daar zijn veel bedrijven (niet alleen Fnrs) bij aangesloten maar zij hebben dus wel specifieke eisen qua opleidingen en dit certificaat wordt ook door meerdere verzekeraars geeist en gevolgd als minimum eisen (wil niet zeggen dat ze niet méér kunnen eisen!)
Mocht je jouw bedrijf daar ooit voor willen aanmelden iets om mee te nemen en goed door te lezen.

Maar ben je van plan om dit zelf commercieel te gaan opzetten zou ik je vooral adviseren om nu al eens na te gaan bij een verzekeringsagent welke eisen eraan gesteld kunnen worden door hun om straks ook een aansprakelijkheidsverzekering af te kúnnen sluiten. Kan je wel contactgegevens toesturen als je dat wilt?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 13:36

Oh ja heel graag! Informeren kan nooit kwaad. Daarom open ik dit topic ook om te kijken of er mogelijkheden zijn en zo ja wat dan.

Er zijn nu nog geen concrete plannen maar ritten begeleiden op toekomstig eigen paarden of eventueel een eigen paard van degene waarmee ik ga rijden lijkt me wel echt heel tof om iets mee te kunnen doen. Een echt goed verdienmodel zie ik er niet in overigens, dus als het alleen kan met een dure opleiding én dure verzekering moet ik dit misschien ook gaan loslaten maar het speelt al een flinke tijd in mijn achterhoofd dat ik hier in de toekomst misschien iets mee wil doen als de omstandigheden ernaar zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:40

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:45

Op het moment is er bijna niet een verzekering meer te vinden die je (bedrijf) nog verzekeren als je geen ruiterbewijs of ORUN hebt. Als jij toekomst plannen hebt zou ik gaan voor ORUN, want het ruiterbewijs gaat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort ook niet meer genoeg zijn.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:50

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 13:58

Oh daar staan er inderdaad veel meer bij. Dan is het een kwestie van zoeken naar een verzekering die daadwerkelijk bedrijfsmatig ook buitenritten dekt bij een van die opleidingen. Dat staat natuurlijk nergens nadrukkelijk bij.

Denk dat er veel meer passende opleidingen bij zitten dan de ORUN. Neemt niet weg dat ORUN ook harstikke gaaf is, maar momenteel geen geschikt paard en nog geen connecties binnen maneges dus dat maakt het toch wat lastiger. Maar goed het zijn natuurlijk ook mogelijke toekomstplannen en niet iets voor nu per direct.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:22

Ja, ik weet inderdaad niet of Equine Risk buitenritten begeleiding als instructie zou aanmerken, maar dat kan je natuurlijk ook aan ze vragen! Een andere verzekering die ook wel paardenberoepen aanneemt is Unive, daar heb ik ook weleens mee gebeld en ze gaven telefonisch heel uitgebreid advies over wat ze precies dekten (en ik heb geen ORUN, maar ook een ander diploma).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 14:33

Ik heb even een vrijblijvend berichtje gestuurd naar Equine Risk en zal ook Unive gaan onderzoeken. Dank allemaal!

Het is inderdaad een lastige hoe het begeleiden van buitenritten zal vallen in een type verzekering. Daarom ook dit topic. Ik wil gewoon graag goed voorbereid zijn voordat ik mijn toekomstplannen verder concretiseer om te kijken of het überhaupt wel haalbaar is en ook financieel interessant blijft. Dat ik er niet veel mee kan verdienen snap ik, maar als de verzekering veel meer zal moeten gaan kosten dan dat ik überhaupt kan gaan verdienen is dat natuurlijk ook niet verstandig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:43

Ik ken iemand die zich aanbiedt als gids te paard. En die heeft zo te zien ook een samenwerking met een stal die paarden verhuurd. Misschien kun je bij haar eens informeren hoe ze het geregeld hebben?

https://gidstepaardopdeveluwe.com/HOME/

En wellicht is zo,n format ook nog wel interessant voor jou.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:03

Celebi schreef:
Ik heb even een vrijblijvend berichtje gestuurd naar Equine Risk en zal ook Unive gaan onderzoeken. Dank allemaal!

Het is inderdaad een lastige hoe het begeleiden van buitenritten zal vallen in een type verzekering. Daarom ook dit topic. Ik wil gewoon graag goed voorbereid zijn voordat ik mijn toekomstplannen verder concretiseer om te kijken of het überhaupt wel haalbaar is en ook financieel interessant blijft. Dat ik er niet veel mee kan verdienen snap ik, maar als de verzekering veel meer zal moeten gaan kosten dan dat ik überhaupt kan gaan verdienen is dat natuurlijk ook niet verstandig.

Ik ben benieuwd naar de reacties van equine risk en Univé. Zou je hier willen updaten of anders misschien per pb?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 22:18

Jahoor daar kan ik zeker een update over geven als ik informatie heb gekregen. :j

@Elisa2 die ben ik wel eens tegen gekomen ja, zou er eens een berichtje aan kunnen wagen. Voor zover ik lees moet je een eigen AVP hebben en zijn de ritten voor eigen risico. Lijkt me niet dat dat stand houdt wanneer er echt wat loos is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:42

Ik heb echt geen idee hoe dat juridisch zit en hoe "veilig" het is..dacht, misschien hebben zij het anders opgelost ofzo.