Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 14:34

Sinds kort worden barrages bij het stijl klasse gereden op snelheid.

Ik ben benieuwd naar jullie mening?

Mijn mening en grote vraag:
Wat wil je KNHS er mee bereiken?
Dierenwelzijn kan het niet zijn, want de kinderen gaan er plat op met het nodige rukken en plukken stampen en gebruik zweep.
Nu gaat het vooral ten koste van de pony of paard.

Ik vind het een besluit wat een verkeerd signaal afgeeft. Van mij mogen ze in het L en misschien wel M ook een cijfer geven voor diervriendelijk gereden. Voldoende of onvoldoende. Bij onvoldoende wordt je niet in de uitslag opgenomen.

germie

Re: Barrage op snelheid in stijl klasse? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:53

Je bent al foutloos als je een barrage mag rijden.
En je gaat er nu van uit dat iedereen maar rukt en plukt in een barrage. Dat is dus niet waar.

Ik vind gewoon nog steeds dat foutloos 2 winstpunten moet zijn, en dan kun je de plaatsing op wijze van rijden doen. Bij foutloos ben je gewoon foutloos en beter kan dus niet.

Persoonlijk vond ik vroeger de 2 fasen parcoursen het mooiste in de B. Eerst foutloos en voor de winstpunten in deel 1 en dan mocht je door naar deel 2 voor de prijzen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:39

Ik vind dat de barage op stijl moet. Het tweede parcour kan dan direct op snelheid of met baragr op snelheid.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:11

Maar is het niet juist goed? Een barrage gaat altijd op snelheid toch? Juist in een stijlklasse beoordeel je ook rijstijl. Zo leer je dat netjes én snel ook mogelijk is. Beter dan dat je alleen de snelste beloont? Of zie ik het helemaal fout :'). Dat plat erover gaan, lijkt me juist in een stijlklasse afgestraft worden. Uiteindelijk gaat het bij springen ook om een stuk snelheid. En ergens onderweg moet je dat leren natuurlijk.
Qua welzijn zijn er regels, teveel zweepgebruik leidt bijv tot uitsluiting. En in een stijlklasse ook tot een laag puntenaantal neem ik aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:35

Er is altijd een toegestane tijd, dus de tijd is altijd meegenomen. Ik zie niet perse een noodzaak om gelijk in t eerste parcour van de B op tijd te rijden, behalve binnen de tijd rijden

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:44

Maar waarom zou jeniet in de B dat al leren? Dan kan het laagdrempelig en kun je op een lager niveau al leren hoe goed met die druk om te gaan. De hindernissen zijn lager en het parcours minder moeilijk dan bij bijv de L of M. Juist met stijlklasse kun je de pony's die te plat gaan of niet netjes gereden worden extra afstraffen. Ik zie het probleem echt niet zo.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:44

Dat doe je dan een tweede parcour. Stijl leren is veel belangrijker

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:49

Er zijn nog genoeg klasses waar men kan leren het gas te openen na de B. Ik zie ook niet echt de toegevoegde waarde van de snelste tijd in de B, ook al is het de barrage. Netjes de ronde rijden binnen de gestelde tijd lijkt mij helemaal prima. Boven de 85 stijl uitkomen met 1 balk is meestal al een taak op zich (geen idee of de regels nog hetzelfde zijn v.w.b. het behalen van een winstpunt met een balk, ben er alweer even uit...). Men kan er altijd nog voor kiezen om korte bochten te draaien als ze daar behoefte aan hebben, alleen zou stijl wel leidend moeten blijven imo. :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:15

Het is boven de 75 met 1 balk ;) volgens mij altijd al zo geweest?

cjb schreef:
Dierenwelzijn kan het niet zijn, want de kinderen gaan er plat op met het nodige rukken en plukken stampen en gebruik zweep.
Nu gaat het vooral ten koste van de pony of paard.

Ik vind het een besluit wat een verkeerd signaal afgeeft. Van mij mogen ze in het L en misschien wel M ook een cijfer geven voor diervriendelijk gereden. Voldoende of onvoldoende. Bij onvoldoende wordt je niet in de uitslag opgenomen.

Niet iedereen die hard gaar zit te stampen met sporen en meppen met een zweep, er zijn andere manieren om je paard goed fanatiek te krijgen ;) en basisparcours blijft op stijl dus het is niet zo dat je daarmee mensen een signaal geeft om helemaal niet meer netjes te rijden IMO.

Bij onvoldoende diervriendelijk gereden zou men sowieso een uitsluiting moeten krijgen, die regels zijn er al maar worden nauwelijks gehandhaafd en daar zou zeker een verbetering in mogen komen. Je moet in de praktijk echt heel erg ver gaan om uitgesloten te worden puur vanwege je zweepgebruik. Tot nu letterlijk nog maar 1 keer gezien terwijl je echt stuk vaker beelden ziet die niet mals zijn :\

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:15

In het nieuwe format is het mogelijk om basisparcours op stijl, en barrage op tijd uit te schrijven. Voor beide krijg je dan plaatsingspunten, en degene met de minste plaatsingspunten wint. Voor de barrage zelf worden dan dus geen stijlpunten meer gegeven. Het is dus zeker niet zo dat degene met de hoogste stijlpunten ook daadwerkelijk wint.

Er zijn voors en tegens voor dit format; de winstpunten worden gegeven adhv het basisparcours, de barrage maakt daarvoor niet uit. Dus met oog op promotie, zul je toch op stijl moeten kunnen rijden. Als je een jonge pony/paard opleidt, is het wel een nadeel als de barrage op tijd moet. In de lagere klassen zijn die beestjes daar gewoon nog niet aan toe. En zeker in de klasses voor de ABC ponies, is het een en al racerij in de barrage. Schoppen, trekken, zweep er bij, het kan niet gek genoeg. En de ouders maar joelen langs de kant dat het nog wilder en harder moet. En waar dat voorheen 'pas' in de AB70 en de C80 een ding was, krijg je dat nu ook al vanaf de lagere klasses. Niet iets wat je als KNHS moet willen denk ik.

Ik zou het eerder andersom doen; in de oude B klasses alles op stijl, en dan in de hogere klasses basisparcours op stijl, barrage op tijd. Dan laat je als KNHS zien dat je ook in de hogere klasses nog steeds waarde hecht aan fatsoenlijk rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:51

Ik zou het idee 'barrage op stijl én tijd' waarbij stijl leidend is, wel een goed idee geven. Dan leer je in de basis meteen al dat snelheid niet gelijk zou moeten staan aan rukken en plukken.
Als het idd is, stijl doet er niet meer toe in de barrage, je stijlpunten verdien je met 'rustig' rijden en daarna is het 'je gaat je gang maar als het maar hard gaat' dan lijkt mij dat ook een heel slechte ontwikkeling.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:03

Mee eens Ibbel, dat zou een mooi format zijn. Het is inderdaad helaas dat laatste nu.

Het staat wedstrijdorganisaties overigens vrij om het oude format uit te schrijven met zowel basisparcours als barrage op stijl. Al vermoed ik dat dat minder populair zal worden, omdat de KNHS nu ook de kampioenschappen in het nieuwe format uitschrijft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 15:46

Goh en ik wil stijlrijden bij het Kempische Regionale in België juist terug.

Hier geldt het alleen nog maar om zo snel mogelijk het parcours rond te crossen. En heel vaak is dat letterlijk crossen er zit niks rijtechnisch meer bij tegenwoordig. Zelfs jonge kinderen op hun ponies crossen het parcours rond.
Zag pas nog een score van 25sec in de barrage. Dan denk ik... hoe dan?
Ik rij met mijn paard juist zo mooi mogelijk ipv bochten zo af te snijden dat je al schuin over de hindernis moet springen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:32

SuperRocky schreef:
Als je een jonge pony/paard opleidt, is het wel een nadeel als de barrage op tijd moet. In de lagere klassen zijn die beestjes daar gewoon nog niet aan toe. En zeker in de klasses voor de ABC ponies, is het een en al racerij in de barrage. Schoppen, trekken, zweep er bij, het kan niet gek genoeg. En de ouders maar joelen langs de kant dat het nog wilder en harder moet. En waar dat voorheen 'pas' in de AB70 en de C80 een ding was, krijg je dat nu ook al vanaf de lagere klasses. Niet iets wat je als KNHS moet willen denk ik.

Ik zou het eerder andersom doen; in de oude B klasses alles op stijl, en dan in de hogere klasses basisparcours op stijl, barrage op tijd. Dan laat je als KNHS zien dat je ook in de hogere klasses nog steeds waarde hecht aan fatsoenlijk rijden.

Als je een paard of pony opleidt dan rij je toch geen barrage? :) In de praktijk zijn het bijna uitsluitend HC starts, anders kun je gewoon je barrage afgroeten. Mag hopen dat mensen die jonge paarden opleiden sowieso geen B rijden om prijzen binnen te harken :? :')

Bij de pony's is het misschien zo, geen idee, maar herken het totaal niet in BB/B paarden tbh. Als er sporen en zwepen worden ingezet is het meestal na een weigering (of het terecht is, is een hele andere discussie) niet om een paard harder te laten gaan.

Fatsoenlijk rijden in hogere klasses hoort getest te worden door het parcours zelf toch? Je kunt uit een kromme bocht en totaal blinde afstand 90cm nog hel makkelijk springen, 120 niet echt (of je moet zo'n paard hebben wat men vaak naar VAE verkoopt := ).

Art_Ificious schreef:
Ik rij met mijn paard juist zo mooi mogelijk ipv bochten zo af te snijden dat je al schuin over de hindernis moet springen.

Schuin over een hindernis springen is helemaal prima zolang je paard hier netjes op voorbereid is :) Idem heel kort draaien en uit krappe wendingen springen. Thuis spring je dan ook schuine lijntjes of uit 8-10m volte etc.

Moet je uiteraard niet willen met een jong of groen paard, maar dat is ook eigen verantwoordelijkheid van de ruiter toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:36

Yep idd. Maar als je rijd zoals mij op een rustig galop en mooie lijnen, mooi uitrijden en alsnog foutloos bent kom je niet in de prijzen omdat je tijd niet de beste tijd is.
En bij ons in België met Kempische Regionale kennen we geen winstpunten of BB/B L ofzo
Men springt hier met een 4 jarige al 90-95cm en in inspringpistes testen ze hun paard uit hoe hoog het kan (pas nog eentje door een oxer zien vallen omdat het te hoog was) ... Beetje onverantwoord rijden noem ik dat.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:09

Oude Nederlandse B heet nu 1 meter, zit vol met 4 jarige paarden. Dus het is niet zo anders toch?

Mbt rustig galop, het is ook net op wat voor paard je zit. Gemiddelde Nederlandse amateur met dressuur achtergrond gaat imo juist eerder te langzaam dan te hard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:15

Nja imo is 1m op 4 jaar gewoon te hoog.

Mijn paard is tinker x fries en die krijg je gewoon echt niet rondgecrosst zelfs op een veld buiten blijft hij in een gewone galop. En daar ben ik blij mee. Ik rij zelf liever beheerst dan met crossen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:19

Nu praat je ook over een type paard dat niet gemaakt is om te springen. Met een ander type paard gaat het door natuurlijke aanleg al 5x makkelijker :=

Met zo'n kruising begin je al met 1 0 achterstand. Niet erg. Maar niet gelijk over een kam scheren.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:24

Art_Ificious schreef:
Yep idd. Maar als je rijd zoals mij op een rustig galop en mooie lijnen, mooi uitrijden en alsnog foutloos bent kom je niet in de prijzen omdat je tijd niet de beste tijd is.
En bij ons in België met Kempische Regionale kennen we geen winstpunten of BB/B L ofzo
Men springt hier met een 4 jarige al 90-95cm en in inspringpistes testen ze hun paard uit hoe hoog het kan (pas nog eentje door een oxer zien vallen omdat het te hoog was) ... Beetje onverantwoord rijden noem ik dat.

Maar hiermee zou je op stijlpunten in de barrage ook niet in de prijzen komen vermoedelijk. Rustige galop en mooie lijnen, mooi uitrijden is namelijk niet wat een jury wil zien in de barrage. Je moet het verschil kunnen laten zien met je basisparcours: nog steeds netjes rijden, maar net wat meer tempo in de galop en de lijnen niet volledig uitrijden, maar juist kijken waar je (op een nette, correcte manier) kortere lijnen kunt rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:25

Maar met andere paarden rij ik ook op de rustige manier. Ik hoi niet van dat crossen, ik ben met crossen juist bang dat paard door de hindernis vliegt (wat ik tevens bij andere ruiters ook al gezien heb).

Tevens zegt mijn instructeur ook dat crossen helemaal niet nodig is. Gewoon rustig rijden en de lijnen goed rijden. zij is zelf geen voorstander van dat gecross van tegenwoordig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:37

Art_Ificious schreef:
Nja imo is 1m op 4 jaar gewoon te hoog.

Mijn paard is tinker x fries en die krijg je gewoon echt niet rondgecrosst zelfs op een veld buiten blijft hij in een gewone galop. En daar ben ik blij mee. Ik rij zelf liever beheerst dan met crossen.

Voor een springpaard is 1m nog geen hoogte :) Al die lagere rubrieken zijn vooral voor paarden met letterlijk 0 ervaring en verder puur voor de ruiters - als amateur zit je vaak moeilijk te doen over 80 vs 90cm (been there done that := ) maar voor een fatsoenlijk springpaard maakt het totaal niet uit.

Een tinker x fries is gewoon een paard waarmee je 2:0 achter staat. Zou gek zijn om het hele idee van springwedstrijden aan te passen op paarden die eigenlijk niet zo kunnen springen of galopperen :?

Ik weet niet wat voor jou "crossen" betekent maar gewoon wat vlotter parcourstempo of je lijntje op 6 ipv 7 rijden zorgt er echt niet voor dat paarden meteen door de hindernissen vliegen ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:16

Haha nou zou zeggen kom er eens wat bijwonen. Je ziet er echt gewoon crossen, gaan bijna plat door de bochten, en kinderen zie je ook werkelijk echt stampen op die ribben om ze nog sneller te doen gaan.

M'n kruising springt prima hoor. Parcours springt die zelfs beter dan thuis enkele sprongen.
Springt zelfs beter dan de draver die ik had.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:24

Maar tussen hetgeen wat jij crossen vindt en rustig rijden en de lijnen goed uitrijden zit nog heel wat tussen. En dat er tussenin is wat een jury in de barrage wil zien. Net een wat hoger tempo, een galopsprong minder tussen een lijn dan in het basisparcours, niet over Duitsland omrijden naar de volgende hindernis omdat je een supernette lijn wil rijden. Het tonen dat je weet dat het een barrage is en wat je daarin moet doen zónder als een malle te jakkeren. Want dat jakkeren is volgens mij wat jij bedoelt met rondcrossen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:49

Art_Ificious schreef:
Haha nou zou zeggen kom er eens wat bijwonen. Je ziet er echt gewoon crossen, gaan bijna plat door de bochten, en kinderen zie je ook werkelijk echt stampen op die ribben om ze nog sneller te doen gaan.

M'n kruising springt prima hoor. Parcours springt die zelfs beter dan thuis enkele sprongen.
Springt zelfs beter dan de draver die ik had.

Een draver is ook geen springpaard

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:14

Tja duidelijk mensen hier met vooroordelen over bepaalde rassen. Bah

Dravers kunnen prima parcoursen springen. Ken zelf iemand die parcoursen van 1m30 springt met een draver.
En ook tinkers die prima 1m10 of hoger springen.

Dat vooroordelen over rassen moet echt eens stoppen.