Rij- en springfoto's met Ivy!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Rij- en springfoto's met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:31

Al een tijdje geleden (in september) heb ik samen met Ivy een fotoshoot gedaan. Voor de afwisseling een keer onder het zadel, want ik wilde graag ook een springfoto.

Ik had die dag lekker gereden in de buitenbak. We zijn begonnen met dressuurzadel (jaja, ik heb naar jullie tips geluisterd en heb nu ook een dressuurzadel).

https://boktimg.nl/img/m/NUge9W.jpg

https://boktimg.nl/img/m/zpgCCH.jpg

https://boktimg.nl/img/m/AfVj9u.jpg

https://boktimg.nl/img/m/Opm2ta.jpg

https://boktimg.nl/img/m/DixKFB.jpg

https://boktimg.nl/img/m/7ogKeB.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik vind dat de springfoto's een eigen bericht verdienen, deel ik die hieronder :)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-12-24 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:33

Daarna heb ik met mijn veelzijdigheidszadel gesprongen in de andere buitenbak. Niet zo hoog, ongeveer 60 centimeter. En ik heb nog meer naar jullie tips geluisterd: namelijk alles hebben we gereden zonder thiedeman.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fotograaf gaf ook al aan dat Ivy met dressuurzadel veel beter liep dan met veelzijdigheidszadel. Daarna hebben we lekker uitgestapt. Ze was super braaf.

Bedankt voor het kijken! Tips en reacties zijn natuurlijk altijd welkom :)

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:52

zeer leuk zou wel eens goed het veelzeidigheids zadel laten controleren. als je hier nog mee verder wilt. zie foto 4 van het springen het komt vanachter helemaal omhoog bij het springen

Kimmie25501

Re: Rij- en springfoto's met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 23:21

Dankjewel! Het is wel gecontroleerd door mijn zadelmaker toen ik het dressuurzadel kocht, maar ik zal het de volgende keer als ze komt nog even laten checken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:43

Voor mijn gevoel zijn je billen iets aan de grote kant voor het zadel. Maar voor de rest ziet het er plezierig uit.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:49

Dat ziet er goed uit! Jullie groeien samen flink, dat is onwijs te zien.

@purny: moet er nou werkelijk altijd kritiek geuit worden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:59

Denise_Storm schreef:
Dat ziet er goed uit! Jullie groeien samen flink, dat is onwijs te zien.

@purny: moet er nou werkelijk altijd kritiek geuit worden?

Ik zie dit niet als kritiek. Het is gewoon iets wat opvalt.
Maar goed jij ziet dit zo en ik niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:14

Leuke foto's en leuk paard.

Ps, ik heb bij professionele ruiters al vaak het zadel zien loskomen van de rug bij de sprong.
Hier zie je het bv ook, en een fractie van een seconde ervoor komt die nog feller los van de rug.
Afbeelding

Ik vind trouwens helemaal niet nodig om een dressuurzadel aan te schaffen omdat bokt dat zegt, dressuur kan prima met een VZH en zelfs met een springzadel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 09:58

Dankjewel allemaal!

Mijn veelzijdigheidszadel is inderdaad wat aan de kleine kant, maar mijn dressuurzadel past gewoon netjes. Hoewel ik ondertussen ook alweer 5 kilo ben afgevallen tov deze foto’s, dus misschien wordt het zelfs nog wel iets beter!

Art, ik zat daar zelf ook al aan te denken. Mijn zadelmaker gaf aan dat bij een sterke bolling van de rug (in dit geval hadden we het over hoesten) het zadel dat nooit helemaal kan opvangen, omdat dan alle spieren in de rug aangespannen zijn.

Verder maakte ik een beetje een grapje over Bokt, hoewel het er eerder wel genoemd was. Mijn instructeur raadde me al tijden een dressuurzadel aan en het stond ook al wel op mijn lijstje. Ik hou alleen totaal niet van een gedwongen zit. Op de een of andere reden had ik het idee dat dus een dressuurzadel niet bij mij zou passen, maar gelukkig heb ik er nu eentje gevonden waarin ik nog steeds veel vrijheid heb, maar niet de neiging heb om in stoelzit te gaan zitten. En Ivy loopt er ook echt super onder. Dat is megafijn.

Ik ben het overigens zeker met je eens dat zo’n zadel niet noodzakelijk is. Alleen in mijn geval heeft het toch heel prettig uitgepakt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:20

Leuk dat jullie lekker bezig zijn en veel plezier hebben samen!

Het ziet er redelijk netjes uit, maar bij de dressuurfoto's heb ik het idee dat jij of je paard of beide nog wat teveel vasthouden. Ik zou zeggen, probeer met iets meer lengte in de hals te gaan rijden en de hals wat lager te krijgen zodat je paard echt de hals wat meer gaat laten vallen en de bovenste halsspier vanuit de schoft gaat aanspannen. Dan gaat het paard ook fijner over de rug lopen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 10:22

Dankjewel! Wat jij benoemt is inderdaad echt iets wat ons grote werkpunt is en wat soms goed lukt, maar soms ook nog heel lastig is. We werken eraan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:24

Goedzo! Heel veel succes ermee..het is ook een lastig stuk.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 10:25

Ik weet wel ongeveer wat ik moet doen, maar soms heeft mijn handelen veel resultaat en soms helemaal niet haha. We zijn momenteel ook heel veel aan het longeren en daarin verbetert ze ook wel heel veel. Ik hoop dat dat in het rijden ook gaat helpen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:33

Ziet er netjes uit hoor, ik vind je houding in het dressuurzadel ook niet verkeerd.
Ivy ziet er ook erg goed uit!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 10:33

Dankjewel!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:43

Je zit is een stuk beter in het dressuurzadel, fijn! Ik zie alleen nog veel spanning in je armen :). Als je die wat meer kan ontspannen (bovenarmen recht naar beneden af laten hangen, buigen in je ellebogen) gaat het er nog fijner uit zien en voor jou lekkerder zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:53

Goede tip inderdaad!

Dat gaat vast helpen Kimmie, het is normaal dat het met ups en downs gaat. Gewoon rustig door blijven oefenen en dan komen jullie steeds een stapje verder. :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:43

Leuke foto's, ik vind je netjes zitten hoor. Ik zou net als wat Elisa2 zegt, proberen iets meer lengte in de hals te rijden, ik doe dat altijd door mijn handen wat naar voren te "steken" en dan been geven, zodat hij mijn hand wil volgen.
Hierdoor zal jouw paard ook zijn rug beter gebruiken, beter kunnen ondertreden met achterbenen en zijn topline beter ontwikkelen.
Is lastig hoor, ik moest het ook veel oefenen, in het begin krulde mijn paard zijn hals op en ging achter de teugel lopen, maar door dit op de volte te doen en ook been te blijven geven, snapt hij het uiteindelijk.
Ik moest van mijn instructrice denken aan "hals strekken"

Afbeelding

(ik weet het, houdt mijn handen te wijd, en zit ook niet geweldig, ik ben ook nog lerende)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 14:24

Desi, Dat zegt mijn instructeur ook ja! Bedankt verder voor je compliment en fijne tips! Daar ga ik mee aan de slag

Bedankt rest ook! Prompter, hmm ja dat is waar. Nu heb ik sowieso al snel de neiging om spanning vast te houden. Ik ga erop letten!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:05

Ik vind dat je echt vooruitgang maakt. Het lijkt alsof je meer in balans zit en Ivy lijkt prettiger te lopen. Het is altijd een momentopname, een foto. Maar ik vind het er positief uitzien!

Klein dingetje: het lijkt wel alsof je wat naar rechts hangt en/of inknikt in je rechter heup. Dat doe ik zelf ook, het gaat vaak vanzelf maar je er bewust van zijn helpt wel

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:43

Wat leuk om je vooruitgang te zien! En mooi dressuurzadel, staat je goed.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:38

Ik heb nog nooit gereageerd (denk ik) op je topics, maar wil je nu even een compliment geven! Ik zie grote vooruitgang! Goed hoe je altijd werkt aan verbetering en ook kritisch naar jezelf kunt kijken. Ik zie al een veel meer ontspannen ruiter met meer zelf vertrouwen. Ga zo door!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:49

ik vind jullie allebei vooruit gegaan! Ivy is goed op gewicht zo en ziet er gezond uit zo ! Jij bent beter gaan zitten met je nieuwe zadel ! complimenten, en ga zo door !

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 10:28

Dankjewel allemaal voor de complimenten!!

Het kan zeker zo zijn dat ik wat naar rechts in knik. Daar is vaker aandacht voor geweest. Ik weet gelukkig nog wel wat oefeningen om dat te verbeteren: die ga ik weer even inbouwen! Bedankt voor de reminder

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:35

Wat leuk om te zien hoe je vooruit bent gegaan met Ivy! Idd wat al eerder gezegd is, denk aan het knikje houden in je elleboog, hand wat verder naar voren plaatsen en niet zo dicht bij je lichaam houden. Met die hand naar voren een constante verbinding proberen te onderhouden en met je been naar je hand toerijden. Dan komt Ivy vanzelf meer op lengte. Maar petje af hoor hoe ver jullie al gekomen zijn!

Wat leuk dat jullie ook een sprongetje maken. Heel fijn voor de afwisseling en vaak worden ze dressuurmatig ook losser als ze af en toe springen of balkjes trainen.
Probeer met het springen met je kont dichter bij het zadel te blijven en minder met je hand op de schoft "steunen". Jij gaat staan in je beugels op de sprong, maar dat is voor dit soort sprongetjes echt veel te veel (overigens iets wat heel veel mensen doen hoor!). Meegaan op de sprong doe je vnl door te scharnieren in je knieën en heupgewricht. Je kont moet wel uit het zadel, maar dat doe je niet door te gaan staan maar door de hoek in je knieën en in je heupen allebei op ca 45 graden te veren en dan je handen naar voren te brengen. Je brengt je bovenlichaam dus naar voren en je kont juist iets naar achteren ipv naar voren. Je hebt dan veel meer balans en kunt veel soepeler en sneller terug in het zadel na de sprong en je houdt je paard ook veel meer in balans op de sprong, als jij dicht bij hem blijft. Ik bedoel het meer zoals op dit plaatje.

Afbeelding

Het echt gaan staan zoals op de foto van de professional, is puur voor de hele hoge stijlsprongen, als een paard ook echt bijna verticaal moet opstijgen. Maar ook dan zie je dat de ruiter juist met zijn bovenlichaam dicht bij zijn paard blijft om zijn paard optimaal in balans te houden. Heel veel succes en vooral lekker blijven afwisselen met springen!