Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 21:50

Ik ben van mijn Fjord een kinderpony aan het bouwen :D .

Ik dacht goh, wat zijn nou echt dingen die een bomproof paard moet kunnen?

Dus

Als jij een lijst opnoemt voor een bomproof pony wat zou daar dan opstaan?

Of: welke doelen heb jij dit jaar om je paard nog braver te krijgen?

Mag van mij echt alles in genoemd worden, ik denk dan dat ik mijn eigen 'basis' er goed in heb, maar vind het juist boeiend om te lezen wat een andere basis is om te gaan trainen.

scrabbel

Re: Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:54

Bij een Kinder pony denk ik aan wapperende jassen, rennen, zadel verkeerd opgooien, er naast springen, harde geluiden, voeten op een stomme manier oppakken, opstappen en daarbij met je been de kont aanraken, openen van flesjes met prik, schreeuwen, opstapjes lomp neergooien en vast nog veel meer als ik nadenk

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:56

Ik ga volgen :D nu is de fjord hier semi bomproof. Dingen waarvan ik de k dat vind een paard eng, daar loopt ie langs. Maar boswachters die bezig zijn met een hek of balen kuil in een weiland?

Kindproof is denk ik ook eromheen rond kunnen springen en wapperen _O-

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:59

Target training is ook handig, is er iets eng, samen even kijken, even snuffelen en snoepje, leren ze zo. Verder vond ik Cat-h ontzettend fijn en ben ik niet ''voorzichtig'' met iets engs. Dus niet heel langzaam een paraplu openklappen met schriktraining, verschilt per paard, maar over het algemeen ben ik expres onhandig, :)
Heb wel snel geleerd dat paarden erg snel overprikkeld raken, er ligt een dunne lijn tussen actief meedoen en bevriezen. Veel ''brave'' paarden staan stijf van angst, de mijne in het begin ook, dat komt er langzaam uit. Hij geeft inmiddels duidelijk aan wanneer het genoeg is, in het begin was het opletten(tril lipje bijv), dan stop ik ook. Is vaak 15min. Zou daar goed op letten, zo niet, krijg je zo alsnog een bommetje.
Verder ga ik gewoon naar buiten, groot verkeer, viaducten, honden, etc. Snoep mee en meters maken, kan geen zeiltje tegenop. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:59

Achterstevoren zitten, achtjes draaien in zadel, zwiepende zwepen of armen, instabiele ruiters. Pony die stopt als ruiter er half naast hangt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:01

Het allerbelangrijkste...een bomproof dier is geleerd hoe hij moet reageren als hij iets eng vindt. ( Zie featherlight en Tristan Tucker).
Dus het gaat er niet om, om ze zo veel mogelijk te desensibiliseren, maar om ze te leren hoe ze moeten reageren als ze iets spannend vinden, en hoe je je paard kan helpen in zijn reactie.

Maar, uiteindelijk helpt veel wandelen in drukke gebieden ( ook met groot verkeer), in de bak oefenen met paraplu s etc daar in mee.
En niet alleen laten wennen aan dingen zien, maar ook aan geluiden...
Vooral focussen op het leren ontspannen als ze iets eng vinden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:03

scrabbel schreef:
Bij een Kinder pony denk ik aan wapperende jassen, rennen, zadel verkeerd opgooien, er naast springen, harde geluiden, voeten op een stomme manier oppakken, opstappen en daarbij met je been de kont aanraken, openen van flesjes met prik, schreeuwen, opstapjes lomp neergooien en vast nog veel meer als ik nadenk

Dit inderdaad, met een kanttekening: Mijn Haf vind dit allemaal geen probleem, maar hij is niet geschikt als kinderpony wat betreft rijden (wel in omgang). Wat ik zelf ook heel erg belangrijk vind is wat de pony doet als hij iets spannend vind of schrikt. Als mijn pony iets spannend vind, dan gaat hij stilstaan en kijken, en als hij iets ontspant geef ik been of loop met hem vooruit en gaat hij er ook echt op af en onderzoeken, waarna je eigenlijk alles met het voorwerp kan doen. Als hij schrikt, springt hij opzij of hij gaat een paar passen rennen, maar dat is het dan ook. Hij is controleerbaar als er wel iets gebeurd wat niet helemaal in zijn straatje past, en dat is helemaal prima. Ik denk dat dat het belangrijkste is in of een paard geschikt kan zijn als kinder/beginnerspony.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 22:12

Ah, boeiende posts al!

Flesjes met prik of voeten stom optillen had ik echt NOOIT aan gedacht maar zijn wel echt typisch kinderpony, thanks :D

MarjanB, ik heb wel hetzelfde met mijn Fjord. Mijn Dravers zijn veel meer dat als iets bevestigd is, dan is het overal bevestigd. Mijn Fjord zegt heel snel: 'Neeee, nu ben ik in een andere bak, nu telt dat niet' :D . Ik moet heel veel generaliseren. Echt balen :)

Anastasia, herkenbaar wat betreft de volle emmer. Ik stop nu ook vaak na een korte tijd, ik ben daarin nog wel zoekende in hoe dat meer te trainen. Vanuit trainers perspectief vind ik dat een paard niet te lang getraind/overprikkeld mag worden. Vanuit kinderpony perspectief eh ja, dan moet ze wel daar tegen gaan kunnen. Hoe sta jij daar in?

Rocamor: had ik ook nog niet aan gedacht, trainen dat ze stil gaat staan als je ernaast hangt! Goeie, is er iemand die dat oprecht al getraind heeft en hoe?

Vind het nu al leuk, al deze tips :D

Wat betreft de laatste 2 berichten( over wat moet een paard doen als ze iets spannend vind) , die basis heb ik er dit jaar in gekregen. Ze is van rennen bij angst naar stilstaan bij angst gegaan. Maar ik vind dan nog dat ik daar meer in moet generaliseren. Ze staat nu stil bij een onzekere ruiter of een parasol of een trekker, maar of ze ook stil gaat staan als er dus iemand naast zou hangen weet ik niet? Trainen jullie dat, of vertrouw je erop?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:27

bomproof lukt never, tis een levend wezen met eigen denk en reactie vermogen zeg ik altijd.

Wat je wel super kunt trainen met dit soort dingen is jouw reactie vermogen en het leren lezen van je paard/pony. Hoe reageer je op zijn bevindingen van een vreemd voorwerp, hoe los je dat op op een snelle en vooral veilige manier voor allebei, kun je aankomende reactie verminderen/voorkomen door iets te doen??? Geef jij genoeg signalen af dat vreemde obstakels niet eng maar juist leuk zijn om bv mee te spelen.... Hindernisbanen bv. Sommige pony's/paarden gaan dat zo leuk vinden dat ze zelf fanatiek erin worden. Dit zijn ook mooie voorbereidingen voor spring wedstrijden, trails, cross, men wedstrijden..

naast hangen met stilstaan, zeker wel getraind, ook om eventuele gekken die je van paard willen halen af te kunnen weren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:29

Dat zijn dingen die yvet van featherlight wel oefent ja.
Dan gaat ze draven en dan gaat ze naar voren zijwaarts om de nek hangen en door het voorwerk wat ze doet gaan de paarden stilstaan en dan beloont ze dat. Even kort en simpel uitgelegd.

Daarbij is de one rein stop altijd goed om te leren. En ook in draf wat uit het ritme licht rijden en express eens achter de beweging gaan zitten.
Niet op zo'n manier dat je ze zeer doet, maar wel om eens de reactie te testen of ze te leren op zon moment stil te gaan staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:31

Wat oa Heidy_wilco zegt _/-\o_

En goede post ook Ruitje. Hoe je dat laatste zou moeten trainen durf ik je niet te zeggen...

Verder: naast gillende/ spelende kinderen kunnen lopen ( zwembad of trampoline naast de bak doen t ook goed)

Plastic..
Paard er overheen in de 3 gangen ( moet wel veilig kunnen natuurlijk), plastic over het paard leggen.

Jassen uit kunnen doen te paard....

Veel bewegingen van de ruiter er op. Armen draaien, zwaaien, rondje om de wereld , per ongeluk kont aan raken met voet, er lomp afglijden ( eventueel via de achterkant)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:33

Naast de dingen die ik al lees, ground-tying. Dus gaan stilstaan zodra het touw/teugel op de grond ligt. Zodat als er 1 naast ligt, of de pony hem smeert hij sneller zal gaan stilstaan. Ook zou ik veel ponying doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:33

Eentje die volgens mij echt heel belangrijk is rond kinderen is dat ze het moeten snappen wat ze moeten doen als ze verstrikt raken in iets, dus op het touw staan, in de teugels stappen, dat soort dingen.

En omgekeerd juist wat ze moeten doen als ze ineens los raken en er eigenlijk niemand is om ze te sturen. Bij voorkeur stilstaan of naar het dichtsbijzijnde hooi/gras gaan en zich daar weer laten pakken.

En ik zou bij kinderpony's veel meer aandacht besteden aan stilstaan in alle mogelijke omstandigheden, en daarnaast stilstaan ook echt als strategie als dingen ingewikkeld worden. (Net als bij het verstrikt raken in het touw dus.) Het moet geen staken worden, maar bij twijfel toch liever stilstaan dan iets anders.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:43

Ik weet niet hoe makkelijk hij/zij is bij de edele delen. Kinderen poetsen soms nog wel eens raar. Dus laat ze wennen dat er daar wat kan gebeuren. Hier 1 die er niets van aantrekt en de ander draait weg. Maar ik test dat altijd weglopen en laten weten niet fijn mag maar wil niet direct vliegende voeten hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:45

ruitje schreef:
Ik ben van mijn Fjord een kinderpony aan het bouwen :D .

Ik dacht goh, wat zijn nou echt dingen die een bomproof paard moet kunnen?

Dus

Als jij een lijst opnoemt voor een bomproof pony wat zou daar dan opstaan?

Of: welke doelen heb jij dit jaar om je paard nog braver te krijgen?

Mag van mij echt alles in genoemd worden, ik denk dan dat ik mijn eigen 'basis' er goed in heb, maar vind het juist boeiend om te lezen wat een andere basis is om te gaan trainen.

Bij mij zit bomproof in de manier waarop een paard reageert. Niet zo zeer op de dingen.

Maar bij bomproof denk ik aan een paard/ pony die niet snel in paniek raakt. Die geleerd heeft met enge dingen om te gaan en vertrouwd op de mens.

Bij een kinderpony denk ik dan aan een dier die niet snel onder de indruk is van wat kinderen doen. Die zichzelf goed kan reguleren zeg maar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:25

Kom net dit toepasselijke filmpje tegen op facebook :+ https://www.facebook.com/share/v/18ZeeZ ... tid=wwXIfr

En ben het wel eens met hierboven. Het is echt hoe ze reageren als ze iets eng vinden. Maar ik heb eigenlijk zelf geen idee hoe je bijvoorbeeld van een renner een ik ga staan paard maakt. Wat bij Lando werkt is als ie iets eng vind even laten kijken en dan weer stukje verder en weer ff staan. Als t echt eng is gaat er een snoepje in en is ie vaak weer snel bij zinnen. Maar een kinderpony wordt t denk ik niet. Hoe braaf ik hem ook vind voor mezelf.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:34

Als je TikTok hebt, dan is @charliej0hnson wel een leuke om te volgen :j Zij schoolt een rodeopony om naar kinderpony, zitten beste leuke ideeën tussen; erop springen zonder zadel, rijden zonder zadel, onhandig doen met op- en afstappen, etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 03:19

Ik heb niet echt doelen. Veel gaat een beetje tussendoor en soms verzin ik iets.

We hebben 2 jongens van 2,5 die erg verschillend zijn. Daar pas ik me wel iets op aan.

Omdat ze hier vanaf geboorte en 3 wkn zijn, hebben ze wel het veulen abc als basis. Maar ik ben ook gelijk begonnen met dingen op ze leggen, over ze heen halen, op de grond naast ze laten vallen etc. Ik doe niet altijd alles heel expres, maar laat het een beetje gebeuren.
Hun reactie bepaald wel een beetje mn aanpak en hoe vaak en hoe lang ik iets doe.

Daarnaast vind ik het heel fijn dat hun moeders en oom er ook bij lopen en ze vanaf jong er bovenop stonden als die verzorgd werden.
Ze hadden bijv vliegenmaskers op en die trokken ze los. Het klittenband maakte geluid en gaf een reactie. Dat sla ik op en pak ik er dan een keer bij.

We hebben een keer zo een grote piepkip gekocht en ze overal mee aangeraakt. We konden ze wel al overal prima aanraken en ze waren dus al iets gewend.
Ook pak ik af en toe een paraplu of de noedels.

Laatst heb ik een paar keer van een papieren voerzak een grabbelzak gemaakt. Stukken papier erin en snoepjes. De shet dook er zo in en gooit met de zak, gaat ermee rennen en vermaakt zich wel.
De quarter vond het spannend, maar ziet hem, zijn oom en moeder erin gaan, dus gaat dan ook. Hij vindt het nog steeds spannend, maar doet het toch. Ze staan los, dus ik forceer het niet.

Wat ik los heb aangeboden;

Ik heb een keer verjaardagsvlaggetje in de hoek van de bak gehangen en gingen ze zelf op af.
Ze hebben speelgoed (gehad vooral) en nieuwsgierigheid wint van angst. We hadden skippy beesten, joga ballen, joly bal en dus grote piepkip.
Leg soms een zeil neer zonder me ermee te bemoeien.
Maar ze zijn dan nooit alleen op onderzoek.

We hebben een heuvel, poel, wadi, bult en eetbaar groen. Ze gaan zelf door water en al die dingen. Ze krijgen ook takken en nooit iets aan de hand. Afgelopen zomer had de quarter een tak in zijn mond, hij schrok van de tak, maar liet niet los en heeft even gek lopen doen. Kan hem met alles overal aanraken, dus het is dan een combinatie waarschijnlijk waardoor hij toch even schrikt. Was wel de eerste keer dat hij zo heftig schrok.

Ik vind het heel belangrijk dat ook alles tegen hun benen kan vallen. Als ik mn mestvork neerzet en die valt, schrikken ze daar niet van.
Ze eten uit flextubs en als ik ze niet snel genoeg weg haal, gaan die ook tussen de benen door.

Met benen optillen doe ik ook niet alleen hoefjes uitkrabben, maar speel ook een beetje met het been vasthouden. Dan til ik de benen op en borstel ze bijv. Ik merk vaak dat mensen wel uitkrabben, maar het wel gehaast kan gaan en het neerzetten soms vrij hard gaat, zowel dat mensen het been opeens loslaten en het been valt, maar ook paarden die heel abrupt benen neerzetten.
Ik begeleid ze tot de grond en dan wachten ze ook netjes.

Als de fjord nog ingereden moet worden, zou ik ook goed stemhulpen bevestigen en af en toe met korte beugels rijden.
Onze zoon had zijn shet van zijn 3e en die vooral vanaf de grond voor hem beleerd.
Toen hij op die van mij ging rijden, heb ik een aantal keren met de beugels op zijn maat gereden omdat de hulpen behoorlijk anders waren op zijn maat.

En bij veel dingen is het ook wel leuk om te kijken of je paard ergens zelf voor wil kiezen. Je ziet zo vaak dat een halster omdoen eigenlijk heel automatisch gaat en men niet echt kijkt naar de reactie van het paard. Halster moet ook gewoon wel om kunnen. Tenzij je alles zonder kan. Maar je kan het paard ook leren zelf te kiezen om het halster om te willen. Dat kan voor kinderen echt schelen.
Ik ben zelf niet zo groot en als ik bij een groter paard een halster om moet doen dat altijd echt "gegrepen" wordt, is het echt lastig als je er niet goed bij kan. ( en het is dan niet aan mij om het anders aan te leren op dat moment )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 07:49

Expres borstels of zelfs een poetskist om laten vallen. Tegenaan schuiven met de voeten.

Vergeet ook onhandig wassen met water en een slang niet ( als het weer het toelaat)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:11

Hoe ze op vreemde en vaak onverwachte dingen en bewegingen reageren is het belangrijkste denk ik. Mijn ponys heb ik nou niet echt bewust kindproef gemaakt, toch blijken ze het wel te zijn.
Afgelopen weekend 2 jonge meisjes op bezoek, laarzen vergeten dus plastic zakjes om de voeten om de gympen schoon te houden. Zowel Maan als Bas boeide het niet dat ze al krakend rondliepen of op hun rug zaten met flapperende zakjes. De buurpaarden deelde die mening niet :') die vonden het niks.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 08:24

Niet alle pony's komen zover dat ze een kinderpony worden. Zeker niet na een half jaartje training bij wijze van spreken.. Over het algemeen zijn oudere ponytjes die op een goede manier begeleid zijn en alles al hebben gezien en meegemaakt hebben en alleen lopen als ze moeten lopen de fijnste ponytjes. Zeker als je er ook vanuit gaat dat er op gereden moet gaan worden, in het verkeer en springen en dressuren. Je gaat geen pony dat allemaal even leren. Het resultaat van jarenlang meemaken en doen ga je maar een hele enkele keer overtreffen met een jongere pony. Dat is dan een lot uit de loterij.En die zijn er ook, misschien is jouw fjord er 1 van. Ogen voor een achter met jonge beestjes en kinderen zijn noodzakelijk, maar ook dat kan leuk zijn als je zelf daar heel ervaren in bent en de kinderen geen angst en veel handigheid hebben met dieren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 08:42

Oke, even een algemene inleiding eerst, misschien had ik die eerst moeten maken :o . Ik heb letterlijk honderden paarden beleerd, zowel aan de hand, onder het zadel als voor de kar. Ik snap dus dat je nooit de garantie hebt op een bomproof paard, of op een kinderpony. Algemene berichten daarover snap ik, maar zijn als waarschuwingen naar mij niet echt nodig :o . Ook heb ik ruime ervaring in een paard leren zich te ontspannen bij spanning, dus dat 'algemene stuk' zit wel goed.

Dat gezegd hebbende, dit is de eerste pony die ik echt bewust beleer als kinderpony, dus ik vroeg mij af waar de hiaten zaten in mijn basis. En die heb ik dus al zeker gevonden, want ik zie hier dingen die ik nog nooit getraind heb waarvan ik denk: Zo potver, dat is handig! Bijvoorbeeld het stil blijven staan als er een teugel af gaat, of een fris flesje openen.

Ik heb haar groen gekocht uit een natuurgebied, eerst een veulen mee gefokt en nu is ze sinds een jaar onder het zadel. Ze is in de basis dus braaf,( ook te rijden door onzekere ruiters, waar ze nu gaat stilstaan als ze niet genoeg vertrouwen voelt) heeft alle schriktrainingen die je kunt bedenken wel gehad, is helemaal beleerd volgens het freestyle systeem en dus ook vanaf de grond te sturen als er iemand op zit. Maar... mijn dochter is nu 3 en voordat die van de verzorgshetlander af gegroeid is hebben we nog wel een jaar of wat en ik wil gewoon dat ze dan echt zo af is als kan :D .

En ik ben dan dus vooral van het meters maken met zoveel mogelijk situaties. Dus hoe tof dat hier verschillende dingen gedeeld worden. Ik ga even wat dingen quoten om er op in te gaan voor het overzicht :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 08:46

speurneusc schreef:
naast hangen met stilstaan, zeker wel getraind, ook om eventuele gekken die je van paard willen halen af te kunnen weren.

Hoe bedoel je dit? Voor als er met buitenrijden iemand jou van je paard af wil trekken? Nooit over nagedacht eigenlijk zeg....

Sky_As schreef:
Dat zijn dingen die yvet van featherlight wel oefent ja.
Dan gaat ze draven en dan gaat ze naar voren zijwaarts om de nek hangen en door het voorwerk wat ze doet gaan de paarden stilstaan en dan beloont ze dat. Even kort en simpel uitgelegd.

Boeiend, deze gaat zeker op mijn lijst om te trainen! Bedankt voor de inspiratie!

troi schreef:
Naast de dingen die ik al lees, ground-tying. Dus gaan stilstaan zodra het touw/teugel op de grond ligt. Zodat als er 1 naast ligt, of de pony hem smeert hij sneller zal gaan stilstaan. Ook zou ik veel ponying doen.

Ja top, gaat ook op de lijst, heb je hier misschien materiaal van of trainers die dit wat jou betreft op een goede manier aanleren?
@ Shadow, heb jij nog trainers die dit wat jou betreft handig uitleggen?
Laatst bijgewerkt door ruitje op 24-12-24 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 08:47

Getup schreef:
Wat oa Heidy_wilco zegt _/-\o_

En goede post ook Ruitje. Hoe je dat laatste zou moeten trainen durf ik je niet te zeggen...

Verder: naast gillende/ spelende kinderen kunnen lopen ( zwembad of trampoline naast de bak doen t ook goed)

Plastic..
Paard er overheen in de 3 gangen ( moet wel veilig kunnen natuurlijk), plastic over het paard leggen.

Jassen uit kunnen doen te paard....

Veel bewegingen van de ruiter er op. Armen draaien, zwaaien, rondje om de wereld , per ongeluk kont aan raken met voet, er lomp afglijden ( eventueel via de achterkant)

Dit kan ze denk ik allemaal al wel, behalve het rondje om de wereld, ik denk dat ze dat kan maar nog nooit gedaan, dus binnenkort gaan mensen op stal denken: Wat zijn ze in hemelsnaam als volwassenen met die Fjord aan het doen }:0

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 08:52

butengeweun schreef:
Ik weet niet hoe makkelijk hij/zij is bij de edele delen. Kinderen poetsen soms nog wel eens raar. Dus laat ze wennen dat er daar wat kan gebeuren. Hier 1 die er niets van aantrekt en de ander draait weg. Maar ik test dat altijd weglopen en laten weten niet fijn mag maar wil niet direct vliegende voeten hebben

Ook een goede, ik denk dat ze dit wel kan maar ook nog nooit zo bewust geoefend, top zeg dit topic, had helemaal een winterdip en nu 10 dingen om te trainen in de donkere maanden haha :')

MarjanB schreef:
Kom net dit toepasselijke filmpje tegen op facebook :+ https://www.facebook.com/share/v/18ZeeZ ... tid=wwXIfr

En ben het wel eens met hierboven. Het is echt hoe ze reageren als ze iets eng vinden. Maar ik heb eigenlijk zelf geen idee hoe je bijvoorbeeld van een renner een ik ga staan paard maakt. Wat bij Lando werkt is als ie iets eng vind even laten kijken en dan weer stukje verder en weer ff staan. Als t echt eng is gaat er een snoepje in en is ie vaak weer snel bij zinnen. Maar een kinderpony wordt t denk ik niet. Hoe braaf ik hem ook vind voor mezelf.

Dat filmpje, ik ging stuk :D

Die van mij is dus echt gegaan van een renner naar een staander. Daar zit echt heel heel veel grondwerk in en constant belonen als ze bij spanning voor de juiste reactie zorgde.
Ik heb haar de laatste 2 maanden zelfs weer wat terug moeten ombouwen, omdat ik vond dat ze klaar was om gereden te worden door onzekere ruiters en ze daar heel snel koos voor stilstaan. Dat is dan heel erg grappig, want daar heb je een jaar op getraind en ben je trots op.

Maar als ze alleen maar stil gaan staan krijg je een staker en denk je: Ja, dit heb ik jou geleerd, heel goed, maar zo goed hoeft het ook weer niet :D !

Lang verhaal kort: in alle spannende situaties uitleggen wat de reactie moet zijn, maar daarvoor heb ik dus op de grond super veel gedaan. En dat werkt dan door onder het zadel. Als mensen hier een andere visie in hebben hoor ik het graag: altijd boeiend te leren hoe anderen dit doen!

@ Wendy, bedankt voor de tip!
@ Ineke, die kent ze al, mijn dochter van 3 kan haar wassen en dat gaat nooit zoals het moet zeg maar haha