Paard claustrofobie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Paard claustrofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 18:31

Hallo,

Vanmiddag ben ik wezen kijken om een paard bij te rijden. Het is een ex-polopaard van 15 jaar. Paard heeft altijd polo gespeeld, nooit wat anders, en daar zijn ze mee gestopt en nu heeft hij een nieuw 'werkje' nodig. Ik had ook al enkele jaren niet gereden(daarvoor 30 jaar met paarden) dus was wel wat gespannen natuurlijk om er weer op te klimmen. Uiteindelijk ben ik erop gaan rijden maar nu twijfel ik om het volgende, en hopelijk kunnen jullie meedenken wat hier speelt.
Het paard werd mij verteld had namelijk een gebruiksaanwijzing en dat was, de claustrofobie. Hij moest met een strotouw vastgemaakt worden tijdens het poetsen, want anders zou hij mogelijk zijn halster kapot trekken. Toen ik zijn hoofd wilde poetsen ging hij inderdaad ineens plots achteruit, raakte in soort paniek dat ie vastzat, en *knap* inderdaad, toen brak het strotouw en was hij los en weer rustig. Ja dat is de claustrofobie werd mij gezegd, en goed dat hij dus aan het strotouw vastzat anders zou het halster kapot getrokken worden.
Zo ook met het opzadelen, hij was bang voor het zadel zei men, opzadelen en aansingen kon alleen vanuit stap, dit omdat hij te bang was voor het zadel.
Uiteindelijk ben ik erop gegaan maar ook het opstijgen was nog een dingetje. Hij kon niet stilstaan, dus ook opstijgen kon alleen vanuit stap. Kostte moeite en met een krukje ben ik erop gaan zitten. Eenmaal erop prima voorwaarts en goed aan de hulpen. Alleen nu het grootste probleem; zodra hij 'iets voor hem vreemds' zag, gaat hij stilstaan. Geeft wel signalen af, zoals oren flink naar voren en in die richting kijken(bv een witte stoel), en dan ineens stilstaan. Of deels achteruitgaan/zijwaarts. Dit doet hij ook in draf of galop dit staken. Daardoor is menigeen die erop zat al zand wezen happen..
Wat opvallend was, het zadel eraf was geen probleem. Een deken erop was ook geen probleem.
Heeft iemand een idee of hier iets medisch speelt? En kan een paard inderdaad claustrofobie hebben?
Het is verder een lief paard, niet gemeen in de zin van slaan, bokken, en in de wei schijnt hij ook als eerste naar je toe te komen.
Ik ga morgen opnieuw kijken, dan komt er een andere ruiter zodat ik vanaf de grond kan kijken hoe die reageert.

tamary

Re: Paard claustrofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:37

Ja claustrofobie kan, maar dat is dit niet. Dier heeft problemen met wijken voor druk (vandaar lastig met vaststaan bv) en niet leren tegenbalans geven bij opstappen, gaan ze ook van lopen. Kan opleiding zijn en dus niet handig voor jouw, maar valt te trainen of ook fysiek probleem.
Vraag is dus of je zo'n "projectje" omzetten naar wat wij als normaal paard in de omgang zien wil na een goede uitslag keuring. Of wil je een zo opstappen wegrijden paard wat gezien de leeftijd ook de ervaring en km's heeft in jouw voorkeursrichting qua rij-gebruik.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:39

Problemen hoef je niet te kopen, die komen vanzelf. Al 15 en dan meerdere issues? Niet aan beginnen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:41

Ach wat sneu. Tja dat heeft wat werk nodig om voorzover mogelijk, eruit te krijgen
Heb je de tijd, geduld, kennis of hulp, zin in etc...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 18:44

Dank voor reacties. Dat met die druk, ik denk inderdaad dat dit meer speelt dan claustrofobie(want de deken erop was namelijk geen probleem).
Nee het is niet voor koop hoor, het is een bijrijdpaard die ik mag gaan bijrijden. Alleen ik twijfel dus of ik hier goed aandoe dit paard te gaan bijrijden(ik heb ervaring maar niet met dit staakgedrag).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:53

Sabri schreef:
Dank voor reacties. Dat met die druk, ik denk inderdaad dat dit meer speelt dan claustrofobie(want de deken erop was namelijk geen probleem).
Nee het is niet voor koop hoor, het is een bijrijdpaard die ik mag gaan bijrijden. Alleen ik twijfel dus of ik hier goed aandoe dit paard te gaan bijrijden(ik heb ervaring maar niet met dit staakgedrag).

Of je vindt een projectpaard een leuke uitdaging, (een paard kan op elke leeftijd nieuwe dingen aanleren en je hebt de energie en skills) of je hebt geen zin in de uitdaging.

Ik zou vooral overleggen hoeveel vrijheid je hebt om het paard 'bij te sturen'. Als die vrijheid er niet is zou ik er persoonlijk geen zin in hebben, want je wil toch graag band met een paard kunnen opbouwen. Als je die vrijheid wel krijgt kan het enorm veel voldoening schenken om zo'n paard weer meer zelfvertrouwen te kunnen aanleren.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:09

Lastig ts, ikzelf zou vallen over de angst richting het zadel. De rest is echt wel op te lossen\te trainen, maar als paard bang is voor het zadel speelt er toch vaak iets medisch inderdaad. Vooral op 15 is het geen wennen meer. Zo te horen was het, zacht gezegd, een interessante ervaring. Ikzelf zou geen paard willen bijrijden dat angst heeft van het zadel, dan zou ik altijd twijfelen of ik het dier pijn doe aangezien ik als bijrijder niet het medische traject in zou gaan natuurlijk. Aan jou of je daartoe wel bereid bent en in het ergste geval veel tijd en moeite wilt steken in de ''slechte'' gewoontes van het dier.
Er zijn wel paarden die liever niet vast staan, maar dan moet je dat oplossen met bijv een ground-tie. En niet aan een strotouw vast zetten en hem alsnog belonen (druk weg) eer dat het touw knapt. Dus je zult er wel werk aan hebben, aan jou of je daar zin in hebt. :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:19

Klinkt mij meer in de oren dat de eigenaar iemand zoekt die haar/zijn paard even opknapt, zonder zelf risico te lopen er op de kop af te gaan..
Ik zou er niet aan beginnen, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:29

Mijn paardje Polie had dit bij aankoop. Een paniekhalster en gewoon los laten staan hielpen. Ook het vertrouwen tussen ons. Maar het is nooit helemaal over gegaan en tot op de dag van vandaag heeft Polie nog nooit in een stal gestaan. Als het regende dat het goot stond Hercule binnen, en alleen haar hoofd stond binnen (we hadden open schuilstal) maar de rest was altijd in de stromende giet.
Met rijden was het een heel bang paardje dat we opgelost kregen maar een held is het nooit geworden ook al kon ik er alleen na een lange tijd, mee naar buiten.
Ik heb aan Polie een geweldig paard gehad en nog, maar het was niet gemakkelijk. Wel was ze heerlijk voorwaarts en zeer ijverig met een enorme wil om te pleasen. Iets dat ik zeer gewaardeerd heb.
Dus dit gedrag gaat niet veranderen maar je kunt wel leren er zelf mee om te gaan. Polie stond zelfs in de trailer met een paniekhalster vast en altijd als we aankwamen hing het halster los (schoof over haar hoofd bij paniek omhoogkomen) en stond ze heel rustig te knabbelen aan het hooi (jaren enorm zweten in de trailer van angst maar dat heeft ze overwonnen).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:45

Mijn sjimpie kon op een vreemde plek ook niet vast staan. Dan trok hij ook alles kapot.
En vreemd was minstens een half jaar.
Maar stond wel braaf los stil.

Met bijzet longeren deed hij ook niet. Al zat het erg los. Iets druk bij een rare beweging was vol in de ankers en steigeren.

Ook goed , dan niet.

Maar zadelen en opstappen ging wel gewoon.
Op concours was met opstijgen wel direct aanstappen.
Maar thuis gewoon normaal.

Maar bij dit paard zou ik wel willen weten is het niet normaal kunnen zadelen en opstappen pijn gerelateerd of niet geleerd.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-11-24 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 19:50

Dank voor jullie reacties! En delen van de ervaringen.
Ik neig nu zelf steeds meer naar een nee mbt of ik hier aan wil beginnen. Hoewel ik goed kon opschieten met de verzorgster die daar was, en het paard an sich ook niet 'vals' was, de lokatie top, heb ik toch sterk mijn twijfels. Ik merk dat het inderdaad een bijzondere ervaring was, maar dat ik vraagtekens heb of dit paard er wel zo happy bij is. Ik zou hem zelf denk ik, eerst door de medische molen halen. Ook omdat hij tijdens het rijden met zijn hoofd soms vreemd schudde en het bit leek vast te pakken en zijn hoofd wat opzij hield(bij wat langere teugel)? Dan de zadel angst inderdaad, nog het duidelijkst signaal misschien. En als ik naar mezelf kijk, wil ik een duidelijk risico lopen om zand te happen, ook niet heel erg graag..Dan zou ik vanaf de grond willen beginnen bv longeren maar daar was ze niet van zei ze. Ik merk dat ik achteraf toch nerveus van word bij het idee er nu weer op te stappen, en dat is denk ik niet goed. Ik zou het hooguit leuk vinden bv ermee te wandelen of grondwerk te doen. Jullie bevestigen eigenlijk mijn gevoel wat ik had, dus ik denk dat ik het ga besluiten er niet mee door te gaan aangezien men echt een berijder voor dit paard wilt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:57

Niet doen Sabri. Je weet dat zelf heel goed. Dus gewoon naar handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:24

Is het staken vanwege een vreemd voorwerp of iets anders of is het vanwege pezen die naar de vaantjes zijn. Bedenk wel dat dit paard in allerlei bochten/standen werd getrokken en dat heeft zijn weerslag op pezen en gewrichten.

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:52

Polopaarden zijn vaak wel beyond bom-proef, compleet afgemat op allerlei situaties..

Dat het dier het zadel niet leuk vond, kan ik snappen, ik heb nog nooit een fijn passend zadel op een polopaard zien liggen. Keiharde kussens en bomen in de vorm van wasknijpers.

Maar, alle waar naar zijn geld.

(Imo zijn polo-paarden hetzelfde waard als voetballen in de topsport, het is een werktuig, zou best wat moois van te maken zijn als je tijd&geld hebt :o )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:54

Sabri schreef:

Laat lekker staan of reserveer alvast een plekje voor een nieuwe heup. Problemen moet je niet opzoeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:59

Haaha Jan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:08

Dat stukje "claustrofobie" (wijken voor druk) zou ik me geen zorgen om maken. Dat is vrij makkelijk eruit te trainen. Alleen dat staken onder het zadel zou voor mij een grote rode vlag zijn.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:20

Ik zou er niet mee verder gaan. Je zou verongelukken met zoeen. En waarom?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:43

Nou nee mijn heupen uit de kom etc :o
Dat wijken voor druk is inderdaad wat er speelt, wel interessant om erover te lezen. Ik ga het in ieder geval afzeggen, ik ga hun wel laten weten mbt dat wijken voor druk, wellicht hebben ze er wat aan, of de andere bijrijdster die er ook pas bij is gekomen. Ik weet in ieder geval genoeg adv de reacties hier, bedankt!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 23:48

Ik heb het open gespeeld naar de verzorgster van dit paard. Zij gaf aan dat ik morgen alsnog kan komen kijken, ook hoe dit paard op de andere bijrijdster reageerde, ze hebben ook wel andere paarden staan(die niet zo waren) waar ik evt op zou kunnen. Het is vlakbij en ik vind dat goed.
Waar ik ook nog over nadacht was dat het aanspringen in galop niet ging zoals ik van mezelf gewend was. Volgens haar moest ik dit paard met een schopje achter de buitensingel hem in galop schoppen. Allen zo ben ik echt niet gewend? Een schopje voelt voor mij heel onnatuurlijk? Als het paard niet reageert op de hulpen dan geef ik er evt een tikje met de zweep achter mijn buitenbeen(niet hard naar meer om te zorgen dat hij wel daarna beter op de hulpen is) . (Alleen ik had geen zweepje nu).

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:55

Ik had een pony met claustrofobie. Veel issues kunnen worden opgelost, maar dat probleem tijdens het rijden lijkt me echt lastig. Natuurlijk is alles bijna wel aan te leren, maar de vraag is of je je tijd en inzet daarin wilt investeren.

Het kan vast, maar de vraag is of je daar gelukkig van wordt.

Sterkte met jouw beslissing.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 00:04

Inmiddels heb ik laten weten mijn twijfels mbt dit paard en toen bood de verzorgster aan dat ik alsnog morgen mag komen kijken naar de andere bijrijdster op dit paard. En dat ze eventueel ook andere paarden hebben, zonder deze issue waar ik op kan, dus dat vind ik wel super aardig. Al blijft dit paard wel in mijn gedachten of ik er misschien toch wel enige tijd in kan stoppen om te kijken of het gedrag verandert, of dat ik er bv aan de grond wat werk mee mag doen. Dit paard staat anders vaak niks te doen. Weer even over nadenken.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 11-11-24 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:05

lies schreef:
Klinkt mij meer in de oren dat de eigenaar iemand zoekt die haar/zijn paard even opknapt, zonder zelf risico te lopen er op de kop af te gaan..
Ik zou er niet aan beginnen, denk ik.

Mijn gedacht!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:23

Sabri schreef:
Inmiddels heb ik laten weten mijn twijfels mbt dit paard en toen bood de verzorgster aan dat ik alsnog morgen mag komen kijken naar de andere bijrijdster op dit paard. En dat ze eventueel ook andere paarden hebben, zonder deze issue waar ik op kan, dus dat vind ik wel super aardig. Al blijft dit paard wel in mijn gedachten of ik er misschien toch wel enige tijd in kan stoppen om te kijken of het gedrag verandert, of dat ik er bv aan de grond wat werk mee mag doen. Dit paard staat anders vaak niks te doen. Weer even over nadenken.

Grondwerken kan ook heel leuk zijn, en misschien kun jij dit paard op die manier ook helpen aan meer zelfvertrouwen zonder bang te zijn hem over te belasten of zelf zand te happen. :+

Voor hetzelfde geldt groeit hij over zijn zadel angst heen als je hem met zadel laat grondwerken en er juist niet op stapt. Dat zou in elk geval mijn eerste stap zijn, zorgen dat hij een positieve associatie gaat maken met het zadel. En zeker het zadel even nakijken of het wel echt fijn ligt.

In elk geval lijken de eigenaren wel met je mee te willen denken, dus als jij hier tijd in wil steken willen zij misschien wel wat investeren in zadel controle? Dan kun je terzijnertijd altijd bekijken of hij meer naar je toe groeit en je er eventueel toch nog op wil stappen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 07:37

Dat dier is 15 jaar, die gaat echt niet meer normaal worden hoor. Dat gedrag blijft af en toe boven komen. Fijn dat je met een ander paard aan de slag kan. Deze is vast ook prima gelukkig met in de wei lopen en dan heb jij tenminste ook geen brokken aan je eigen lijf.