Last van been/ bil/ onderrug aan 1 zijde door scheef paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Last van been/ bil/ onderrug aan 1 zijde door scheef paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 10:58

Misschien een beetje vragen naar de bekende weg, maar ik baal er nogal van... hoop dat iemand het herkent.

Mijn ruin is heel lang uit de running geweest, geblesseerd... een oude blessure die er vanaf aankoop (bleek later) al in zit.
Ik heb hem al erg lang, en hij heeft dus vaak zichzelf scheef belast door deze blessure. Ik heb dan ook weinig met hem gewerkt, alleen onbelast.
Na diverse klinieken ging het bergafwaarts, maar ik heb een soort 'laatste kans' poging gewaagd met iemand die hem heeft behandeld en het paard doet het geweldig.

Maar: hij is redelijk breed, en door deze langdurige blessure zal hij altijd wat 'scheef' blijven. In de praktijk betekent dat, dat hij graag van het linkerachterbeen af loopt en op rechtsvoor wil vallen.
Ik ondersteun hem dus veelvuldig met mijn rechterbeen.

Ik was al een hele poos (mqaaannnnden) aan het opbouwen in stap. Hij gaat super. Ik pak er nu wat versnelling bij.
Maar strand ik zelf dus. Onwijs veel pijn aan mijn rechterbeen, slapend gevoel in voet, pijnlijke heup/ onderrug. Alleen rechts.
Vorige keer dat ik dit had, had ik ook meer met hem gereden. Klachten waren zo intens dat ik toen een mri heb laten maken. Maar had gelukkig de rug van een 16 jarige :-P

Enfin, ik ben zelf dus vrij smal en licht. Ik ben denk ik op zoek naar tips en ideeën. Kijken of mijn pijn daar inderdaad vandaan komt. Of ik nog dingen kan doen om het te verbeteren.
Ik word wel een beetje verdrietig van het idee dat ik na al die jaren namelijk niet met hem door zou kunnen en dat we weer terug gaan naar fietsen, wandelen, longeren. Want hoe leuk ik dat ook vind, ik geniet nu ook erg van het rijden.

Goof

Re: Last van been/ bil/ onderrug aan 1 zijde door scheef paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:02

Zoek eens een goede sportfysio of sportmasseur. Het klinkt als de piriformis (maar kan natuurlijk van alles zijn) en dat is echt wel te verlichten of verhelpen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:05

Goof schreef:
Zoek eens een goede sportfysio of sportmasseur. Het klinkt als de piriformis (maar kan natuurlijk van alles zijn) en dat is echt wel te verlichten of verhelpen.

Dit ja.

En je zadel. Daar zou ik ook heel kritisch naar kijken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:06

Wat voor zadel heb je erop liggen? Dat een zadel met ook een brede twist? Veel zadels zijn namelijk gemaakt voor de mannelijke zit.

Sinds ik een zadel heb met smalle twist wil ik niet anders meer. Het scheelt echt een klachten in mijn eigen lichaam.

Daarnaast klinkt het wel alsof je teveel aan hulpen geeft ( onbewust )
Ondanks dat je paard altijd iets scheef zal blijven, geef je hem wel de kans om een fout te maken waarop dan een kleine correctie komt zodat hij kan snappen waarom die correctie komt en zelf meer gaat proberen om het goed te doen ipv dat jij hem constant ondersteunt en als het ware op jouw lichaam steunt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:07

Goof schreef:

Dank voor je reactie. Is het denk ik ook wel.... ik ben ook wel een frequent bezoeker van een behandelaar.
Maar ik ben denk ik ook een beetje op zoeken naar ideeën of tips van mensen die iets dergelijks hebben gehad en misschien nog ideeën hebben om dit te verhelpen aan de basis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:08

[quote="Ineke2"]Wat voor zadel heb je erop liggen? Dat een zadel met ook een brede twist? Veel zadels zijn namelijk gemaakt voor de mannelijke zit.

Sinds ik een zadel heb met smalle twist wil ik niet anders meer. Het scheelt echt een klachten in mijn eigen lichaam.

Daarnaast klinkt het wel alsof je teveel aan hulpen geeft ( onbewust )
Ondanks dat je paard altijd iets scheef zal blijven, geef je hem wel de kans om een fout te maken waarop dan een kleine correctie komt zodat hij kan snappen waarom die correctie komt en zelf meer gaat proberen om het goed te doen ipv dat jij hem constant ondersteunt en als het ware op jouw lichaam steunt?[
/quote]

Goed punt. Dat is denk ik ook wel waar.
In het revalidatietraject moest ik hem ook steeds, op aanwijzing van instructeur, veelvuldig ondersteunen. Daar ben ik denk ik nooit meer mee opgehouden.
Ik zou eigenlijk moeten kijken hoe ik dat afbouw.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:11

Ninx schreef:
Goof schreef:

Dank voor je reactie. Is het denk ik ook wel.... ik ben ook wel een frequent bezoeker van een behandelaar.
Maar ik ben denk ik ook een beetje op zoeken naar ideeën of tips van mensen die iets dergelijks hebben gehad en misschien nog ideeën hebben om dit te verhelpen aan de basis.

Nou, ik heb deze klachten ook gehad (langdurig) en heb het verholpen door een goede sportmasseur te zoeken.
Daarnaast door oefeningen te doen om de boel sterk en soepel te houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 11:15

Goof schreef:
Nou, ik heb deze klachten ook gehad (langdurig) en heb het verholpen door een goede sportmasseur te zoeken.

Dat is een beetje het frustrerende. Ik heb 2 keer in de week sport van een fysio. Ga naar een ruiterfysio voor behandeling en doe regelmatig een massage.
Verder yoga om soepel te blijven.
Ik doe dus al een beetje meer dan gemiddeld, en toch veel last.
Wel heel fijn dat het voor jou veel heeft opgelost, dat is wel bemoedigend.

Maar ik denk dat Ineke best een goed punt heeft.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:19

Wat voor zadel heb je?

Bij mij zijn de problemen ook deels verholpen door een ander zadel. Niet elk zadel is geschikt voor elke ruiter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:25

Kun je met zweepje rijden? Dan geef je 1x hulp met je rechterbeen. Dan ontspannen en merk je dat hij weer een hulp nodig heeft leg je de zweep tegen de schouder of een heel klein tikje. Als hij de goede reactie geeft natuurlijk heel erg belonen.

Dit zal al schelen in jouw lijf denk ik.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:58

Een bezoek bij de chiropractor kan ook nog weleens helpen. Langdurige overbelasting van 1 kant kan resulteren in scheefstand van je eigen lichaam, wat je paard ook niet helpt met rechter worden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:10

Het kan ook zijn dat er bij jou iets op een zenuw drukt door de houding die je hebt op je paard. Ik kan door een hernia niet langer dan 15 min erop zitten want dan is alles verkrampt aan mijn rechterkant. Wellicht kun je bij de fysio aangeven wat je precies voelt en in welke houding. Voel je dit alleen met rijden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:13

Ischias of triggerpoints? Ik had de laatste en dat is verholpen door dry needling.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:30

Ninx schreef:
Goof schreef:

Dat is een beetje het frustrerende. Ik heb 2 keer in de week sport van een fysio. Ga naar een ruiterfysio voor behandeling en doe regelmatig een massage.
Verder yoga om soepel te blijven.
Ik doe dus al een beetje meer dan gemiddeld, en toch veel last.
Wel heel fijn dat het voor jou veel heeft opgelost, dat is wel bemoedigend.

Maar ik denk dat Ineke best een goed punt heeft.

NInx,
kan best zijn dat je bekken niet past op dit paard, paard breed en zelf smal!! paard misschien wel scheef zoals je schrijft wat voor jou compenceren - kan - betekenen en dus overbelasten van een kant
https://www.deruiterschool.nl/blog/bekkentypes/

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 13:50

mce schreef:
NInx,
kan best zijn dat je bekken niet past op dit paard, paard breed en zelf smal!! paard misschien wel scheef zoals je schrijft wat voor jou compenceren - kan - betekenen en dus overbelasten van een kant
https://www.deruiterschool.nl/blog/bekkentypes/

Leuk, heel interessant dit!

Ja, een smaller paard was wellicht verstandiger..... Maar ik ga kijken hoe ver ik kom door alles wat jullie noemen toch nog eens onder de loep te nemen.
Ik denk dat er echt nog wel veel winst te behalen valt qua houding en zit in het rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:50

Doe je ook iets met je hand/ teugel?
Sinds ik geleerd heb om met de teugel aan de kant waar hij heen valt, af en toe (en vlak voor de wending) omhoog-opzij te tillen, zodat als het ware je gewicht in beide denkbeeldige boodschappentassen weer gelijk wordt.

Dus eigenlijk de voorhand voor de achterhand plaatsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:04

Het lijkt mij dat je teveel doet met je been.Ik zou kijken hoe je dat kunt vervangen door bijv. zweephulp op de schouder, spoortje voor meer reactie. Oefeningen, wijken voor het rechterbeen naar links, schoudervoor of binnen zetten.

Op een scheef paard wil een ruiter inderdaad nog weleens gaan compenseren. Bekende van me heeft hier ook altijd snel last van en die laat zich dan los tikken bij de ruiterfysio. Maar dat doe jij al dus dat lijkt me niet de oplossing.

Zadel kan inderdaad zoals genoemd ook nog wel uitmaken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:29

Hij is dus linksgebogen als ik het goed begrijp ?
Wat ik fijn vind is dan de teugels regelmatig beide in je linkerhand nemen en daarmee rijden ik draai dan vanzelf ook meer rechtsom met mijn lichaam en dat helpt .En dan laat ik dus mijn rechterarm los hangen.
Niet gezegd dat jij met 1 hand rijden ook fijn vind uiteraard ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:07

Je klachten worden niet veroorzaakt door je paard. Wel versterkt. Maar de oorzaak ligt in jou.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:55

Misschien een stomme vraag maar zijn je beugels wel gelijk? Ik heb dus heel lang met ongelijke beugels gereden omdat ik de gaatjes telde en niet af en toe eens keek of ze wel gelijk hingen.
Ik had dus ook van die klachten en kon na het rijden amper nog lopen van de pijn.
Met gelijke beugels was ik zo van mijn klachten af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 20:19

Hutcherson schreef:
Je klachten worden niet veroorzaakt door je paard. Wel versterkt. Maar de oorzaak ligt in jou.

Kun je dat uitleggen?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:54

TamaraFloor schreef:
Misschien een stomme vraag maar zijn je beugels wel gelijk? Ik heb dus heel lang met ongelijke beugels gereden omdat ik de gaatjes telde en niet af en toe eens keek of ze wel gelijk hingen.
Ik had dus ook van die klachten en kon na het rijden amper nog lopen van de pijn.
Met gelijke beugels was ik zo van mijn klachten af.

Tenzij je ongelijke benen hebt :+
Ik had ene been langer, beugels gelijk en iedere keer kreeg ik last... Ene beugel een gat langer en probleem opgelost!

Ik heb later wel een hele goede chiropractor gevonden die heeft gezorgd dat mijn benen weer even lang waren gelukkig :Y)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:46

Ninx schreef:
Hutcherson schreef:

Kun je dat uitleggen?

Hetzelfde als dat wij als ruiter met ons uurtje per dag rijden/trainen(en zelfs dat doet niet iedere ruiter) geen problemen IN het paard rijden. Als het lichaam van het dier verder in orde is, geen beperkingen heeft, ook al zou jij schots en scheef erop zitten, rijd je er geen blijvende beperkingen in. Dan is er hooguit wat spierpijn en dan heeft het lichaam weer 23 uur om te herstellen.

Waarschijnlijk als iemand anders op jouw paard rijdt, zal niet dezelfde klachten hebben als jij. Er zit dus al iets mis in jouw rug (en op een MRI zie je zeer weinig, want dat is liggend en de beeldvorming is beperkt) en je moet niet bang zijn dat je artrose hebt ofzo, dat bedoel ik niet. Maar hele kleine kanteling van 1 wervel geeft al allerlei gevolgen die doorgaans wss niet zoveel klachten geven maar dus met rijden wel. Vooral die uitstraling naar je been etc verklaard die theorie.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:10

Heb je de ligging van het zadel gecontroleerd? Doordat je paard schreef is, zal deze ook aangepast moeten worden. Indien dit niet gedaan is wil je zadel telkens schreef gaan liggen. Jij probeert dat dan te compenseren waardoor je klachten krijgt.

Vergelijk het met mensen die een voetafwijking hebben. Zonder steunzolen gaat het hele lichaam compenseren, met als gevolg last van heupen, knieën, rug etc. Dit gebeurt ook als je zadel scheef wil liggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:51

scrabbel schreef:
Heb je de ligging van het zadel gecontroleerd? Doordat je paard schreef is, zal deze ook aangepast moeten worden. Indien dit niet gedaan is wil je zadel telkens schreef gaan liggen. Jij probeert dat dan te compenseren waardoor je klachten krijgt.

Vergelijk het met mensen die een voetafwijking hebben. Zonder steunzolen gaat het hele lichaam compenseren, met als gevolg last van heupen, knieën, rug etc. Dit gebeurt ook als je zadel scheef wil liggen.

Totdat de podotherapeut dan steunzolen gaat aanmeten (compensatie van buitenaf) en de hele eigen compensatie wegvalt. Dan zijn wss de ervaren klachten weg maar krijg je gewoon andere klachten op andere plekken. Belangrijk is om paard te laten behandelen om die scheefstand zelf te kunnen corrigeren.