Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Alles wordt nogal snel op de hoop gegooid; je hebt bechterew, dus hoort erbij,
[***] schreef:Weet jij of er specifieke dingen goed zijn of juist minder goed?
Hier wordt bv. gezegd door mijn kiné dat veel stappen goed is vanwege de schommelingen, maar echt rijden dan weer minder. Daarnaast moet ik onverwachte klappen vermijden (dus schrikacties bv) en is vallen geen optie, maarja, zeg dat maar eens tegen je paard![]()
Dus vraag me af welke dingen anderen aangeraden krijgen.
Volgens mij reumatoloog is rijden trouwens maar niks en moet ik gaan zwemmen, maar dat vind ik dan weer niks dus ik doe beetje eigenwijs, haha.
[***] schreef:Dank je voor je uitgebreide verhaal nog
Pak jij nog iets op een specifieke manier aan bij je paard? Dingen die je zeker wel of juist niet doet? Of iets wat je wel/niet doet afhankelijk van de last die je hebt? Hoe vaak rij je op dit moment nog? Merk je veel verschil tussen meer of minder rijden? Hoe rij je dan (in de piste, buiten, veel stappen of juist veel draf/galop, .... )?
[***] schreef:Warm houden is inderdaad een mustVoel me ook beter als ik lekker ingepakt ben. En inderdaad opletten dat 's nachts (en overdag) mijn rug niet bloot komt maakt ook een wereld van verschil.
En ook zadels inderdaad, gedwongen zadels en kniewrongen is hier ook een no go. Zit nog het beste op mijn simpele boomloze zadel (waar ik overigens de kniewrongen afgehaald heb, die zaten gelukkig met klittenband vast).
Ik vind het super dat jullie gewoon doen, en jullie nergens door laten tegenhouden. Ik kan dit (nog) niet. Zit steeds te denken "wat als ik nu dit ga doen en ik heb straks/morgen last .. moet wel nog werken".
[***] schreef:Dank je Ninx voor je bijdrage, er zit zeker wat in![]()
Alleen vind ik dat het vaak heel simpel gesteld wordt .. 'doe even dit of dat, ga lekker gezond eten en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon'. Beetje dat idee zeg maar.
Ben er wel mee eens dat door goed in je vel te zitten en dingen te doen die je leuk vindt je beter met alles om kan gaan dan wanneer je slecht in je vel zit en dingen tegen je zin moet doen. Dat zal zeker een rol spelen in het pijnmanagement. Maar het is niet zo dat als je alleen maar leuke dingen doet, gezond eet (wat is gezond? Want er zijn genoeg discussies..) en geen stress hebt (voor zover dat kan, mijn paarden zijn hobby maar leveren ook genoeg stress op) dat je dan geen last meer hebt .. Of hier toch niet. En zelfs als je weet dat iets je negatief beïnvloed kan je dat wel erkennen, maar het is niet altijd zomaar makkelijk te veranderen. Dus moet je een andere manier vinden om er mee om te gaan.
Hier dus nog geen medicatie, en als het aan mij ligt nog voor jaren niet, maar ik merk wel dat het dit jaar slechter gaat dan vorig jaar bv. Ze hebben mijn wekelijkse kiné-beurten afgepakt, ligt het daaraan? Is het doordat ik gestopt was met paardrijden? Geen fitness meer? Minder bewogen in het algemeen? Ligt het aan andere dingen die stress opleveren? Is het gewoon toeval? Gaat mijn lichaam echt achteruit? Er zijn zoveel mogelijkheden ... En daar over nadenken/mee bezig zijn levert ook stress op ... Cirkeltjes ...
Ninx schreef:Nog een voorbeeld: ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin je je druk maakt om de paarden. "Vinden ze het leuk wat ik doe?" "Voer ik op de juiste manier?" "Vind ik het nog wel leuk?". Heel herkenbaar overigens
Als je jezelf deze vragen stelt krijg je er een down gevoel van. In het heden heel sterk beleven dat iets niet gaat zoals je wilt en dat sterk teleurstellend vinden, is het beste recept voor een toekomst die gevuld is met exact dezelfde ingrediënten.