Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moonfish13 schreef:Soms kan je heel hard vitaminekorrel willen voeren, maar werkt dat niet.
Mijn pony heb ik 6 soorten getest, en op niks ging het goed.
Nu heb ik de middenweg gevonden, een vitaminekorrel en voor de looplust krijgt hij muesli erbij, en dan havens natural balance zelfs nog met 40% suiker/zetmeel.
Eerder gaf ik laag in suiker etc, maar ik moest er veel van geven en telkens een pony die dus niet meer vrat na anderhalve zak.
Nu krijgt hij, c pony, 150 gram natural balance erbij en hij zit super in zijn vel.
Ik weet dat hij max 180 gram suiker/zetmeel kan hebben uit muesli/brok, daar let ik dus op en niet op wat er in het voer zelf zit aan percentages.
Natural balance is meen ik 40% suiker/zetmeel, maar van cavalor strucomix sensitive met 21% uit mijn hoofd moest ik 2x zoveel voeren, en het beviel net niet.
Toen heb ik mijn principes opzij gezet, natural balance gehaald en daar krijgt hij nu van wat hij nodig heeft aangepast op wat zijn lichaam kan hebben.
Samen met zijn vitaminekorreltjes.
Nu is mijne niet makkelijk, luzerne blieft hij niet, suikerarm voer weigert hij, en gezien hij écht zijn supplement op moet eten was ik er klaar mee.
Nu krijgt hij gezond met een handje van alles behalve wat ik wilde, en heb een blije gezonde pony.![]()
Heb je al eens wat anders als vitalbix getest?
Mijn pony lerk wel gesedeert op vitalbix, ik heb dat spul na 5 dagen eruit gemikt omdat er niks meer van mijn blije speelse pony over was.
Ik weet dat er veel mensen blij mee zijn, maar mijn pony deed het er echt binnen 2-3 dagen al verschrikkelijk slecht op.
superpony schreef:Wat voor type is het? Quarters en spieren kijken nogal nauw.
Granen vallen ook in het rijtje, muesli, biks, melasse, suikers etc.
Als je paardje zo weinig doet, moet je zeker niet teveel bijvoeren. Alleen een dikke buik, is pure buikvulling van ruwvoer en of gras. Daar moet je natuurlijk mee oppassen, maar het is wel een logisch gevolg van veel eten en weinig bewegen.
Paarden die lang wel suikers en zetmeel hebben gehad, hebben het heel vaak moeilijk met de overgang naar zonder, maar dat is geen reden om het er dan weer in te gooien. Bij voldoende goed ruwvoer kom je echt al heel ver in de basis.
Vaak is de darmflora enorm verstoord, dus oa opname door jarenlang verkeerd voeren. Dan haalt een paard niet voldoende uit ruwvoer. Dat kost echt tijd.
Ruwvoer en gras in Nederland is erg eenzijdig en zou je moeten testen om te zien wat je tekort geeft. oa vit E, zeker bij quarters moet je dan goed bekijken.
Je paard heeft waarschijnlijk echt last van het overgewicht en niks doen. Eerst weer aan het werk en conditie opbouwen. Nu doet hij te weinig, eet veel en dan moet je energie geven niet aanvullen met nog meer voer.
Je hoeft niet altijd lang te werken om conditie en dus energie vermogen op te bouwen.
superpony schreef:Maar als je 10km rijdt 3x pw is dat natuurlijk niet veel tegenover alle dagen zoveel eten. En buikspieren komen echt van trainen. Dat kan uiteraard ook in het bos, maar doorgaans doen mensen dat niet veel.
Dat hij nu een buikje heeft en te weinig energie is echt helemaal logisch. Als dat buikje eraf is, zal hij weer vlotter lopen. Alleen een buikje is als hij geen wormen heeft en geen andere problemen echt puur ruwvoer/buikvulling. Zeker in zo een korte tijd van gespierd naar buikje denk ik dat het puur gemis van trainen is.
Dat probleem van opslag hebben veel mensen, wij ook. Vit E tekort komt veel voor en kijkt bij quarters nauw. Ik ken die van paardendrogist eigenlijk niet.
Hoeveel lucerne geef je? Want ook eiwitten zijn belangrijk voor spieren. Maar dat kan ook uit ander voer komen zoals coolstansa bijv.
Geef het vooral tijd en probeer anders toch wat extra's te doen zoals longeren met balkjes en veel overgangen. Hoef je niet meteen een uur te doen.
Snowdust schreef:moonfish13 schreef:Soms kan je heel hard vitaminekorrel willen voeren, maar werkt dat niet.
Mijn pony heb ik 6 soorten getest, en op niks ging het goed.
Nu heb ik de middenweg gevonden, een vitaminekorrel en voor de looplust krijgt hij muesli erbij, en dan havens natural balance zelfs nog met 40% suiker/zetmeel.
Eerder gaf ik laag in suiker etc, maar ik moest er veel van geven en telkens een pony die dus niet meer vrat na anderhalve zak.
Nu krijgt hij, c pony, 150 gram natural balance erbij en hij zit super in zijn vel.
Ik weet dat hij max 180 gram suiker/zetmeel kan hebben uit muesli/brok, daar let ik dus op en niet op wat er in het voer zelf zit aan percentages.
Natural balance is meen ik 40% suiker/zetmeel, maar van cavalor strucomix sensitive met 21% uit mijn hoofd moest ik 2x zoveel voeren, en het beviel net niet.
Toen heb ik mijn principes opzij gezet, natural balance gehaald en daar krijgt hij nu van wat hij nodig heeft aangepast op wat zijn lichaam kan hebben.
Samen met zijn vitaminekorreltjes.
Nu is mijne niet makkelijk, luzerne blieft hij niet, suikerarm voer weigert hij, en gezien hij écht zijn supplement op moet eten was ik er klaar mee.
Nu krijgt hij gezond met een handje van alles behalve wat ik wilde, en heb een blije gezonde pony.![]()
Heb je al eens wat anders als vitalbix getest?
Mijn pony lerk wel gesedeert op vitalbix, ik heb dat spul na 5 dagen eruit gemikt omdat er niks meer van mijn blije speelse pony over was.
Ik weet dat er veel mensen blij mee zijn, maar mijn pony deed het er echt binnen 2-3 dagen al verschrikkelijk slecht op.
Ik heb hem in het begin onderhouds muesli gevoerd. Daar werd hij rillerig op, niet normaal. Echt niet fijn te rijden. Na veel gepuzzel blijkt dus dat voorbewerkte voeding snel de suikerspiegel doet stijgen, waar hij dus gevoelig op is.
Ik heb nog niks anders als vitalbix geprobeerd, omdat dit eigenlijk de enige korrel is welke hier goed verkrijgbaar is. Ik zou ook niet weten welke ik anders zou moeten geven, welke goed in balans is.
Skippy01 schreef:Gras kan ook wel eens de 'dooddoener' zijn voor looplust. Sommige paarden doen het daar gewoon echt slecht op, gek genoeg. Ik heb zo'n paint merrie gereden. Gras eruit, paddock op, en 10kg hooi op een dag erin, écht droog spul. Kreeg vitaminekorrel met een paar honderd gram ruwe spelt per voerbeurt en zag er weer keurig droog uit qua bespiering en was absoluut niet vet of buikig.
Daarnaast doen veel paarden het helaas ook niet zo goed op luzerne, worden er óf heet, óf loom, óf jeukerig van.
troi schreef:Een strak lijntje krijgen paarden die wat krapper in het ruwvoer zitten en heel veel getraind worden, zou ik niet naar streven!
Verder, mijn quarter heeft ook meer nodig voor energie. Suikervrij is simpelweg te ‘arm’ voor hem. Ik heb hem nu op draversbrok zelfs staan (zou een jaar geleden nooit doen!) en hij doet het er geweldig op! Mooi gedoseerd energiek en hij glimt als een spiegeltje. Ik heb geleerd niet meer 100% op (koolhydraat= slecht) filosofie te vertrouwen maar 50% op filosofie en 50% op wat mijn paard me verteld.
moonfish13 schreef:Wat je ook kunt overwegen is onderhoudsmuesli naast vitalbix.
Desnoods 3/4 of een half vitalbix, en aanvullen met 100 gram muesli.
Gaat dat ok, prima, merk je niks 100 gram erbij.
En zo door tot je eventueel een balans vind, ik ken het probleem helaas heel goed.
Mijn pony kreeg ik niet goed, ik voer nu je paard gezond en fit balancer.
Duur spul en enkel online te koop, maar mijn pony doet het er zo goed op!
Mijn pony kan ook niet tegen enkel muesli/brok.
Waar mijn heethoofd wel goed tegen kan is pavo energy control, daar zit ook meer olie in en geeft bij mijn driftkikker geen problemen.
Sterker nog ik vind hem er niet scherp op te krijgen qua sportwerk, dus wie weet is dat nog het overwegen wel waard?
Maar ik heb een welsh, geen quarter.
MissYvette4u schreef:Ik voer mijn Quarter alleen draverssportbrok (1kg per dag), onbeperkt hooi en een paar keer per week een halve schep coolmix muesli van Havens. Overdag staat hij op de wei, 's avonds & 's nachts op de paddock. Hij heeft altijd toegang tot de stal.
Als er geen gras staat, geef ik hem grasbrokken (wiesencobs) bij. Verder krijgt hij niks. Ja wat wortels verspreid over de week.
Hij heeft sinds oktober 2017 vakantie en geeft zichzelf beweging. Hij is niet zo gespierd als toen hij in training was maar scheelt niet veel hij ziet er in conditie uit. Geen dikke buik of zo.
Vit E is vaak goed bij Quarters, of ijzer. Maar hangt net af wat je Quarter nodig heeft. Kom je met een bloedonderzoek pas achter.
In 't begin breken ze allemaal hun nek over balkjestenminste, die van mij wel hihi. Het is echter wel heel erg goed voor de achterhand heb ik me laten vertellen. Omdat die oefening vrij intensief is, zou ik het wel eerst rustig opbouwen
superpony schreef:Het is inderdaad verstandig om te kijken hoe hij het straks zonder gras doet en dan gewoon op alleen voldoende goed hooi met je vitamine brokje. Daarna kun je altijd nog aanvullen, maar die buik zit gewoon in de weg bij lopen.
En wat is geen energie? Mijn ruin is veel rustiger en langzamer in bewegingen dan mijn merrie, maar kan wel lopen.
Balkjes is een kwestie van trainen. Je begint met 1 balkje in stap. Laat hem vooral goed kijken. Dus geef hem lengte om in te schatten. Of je nou aan de longe oefent of erop, laat ze kijken. Daarna doe je het in draf. En daarna doe je op je cirkel ( aan de longe bijv ) een balkje op 6 en op 12 uur. Zo bouw je op. Als je cavaletti's hebt, zet je ze een keer op de hogere stand.
Mijn merrie was 20 dat ze het leerde en heeft er veel lol in.
Natuurlijk krijg je het buikje wel weg met voeding, maar je krijgt geen spieren zonder trainen. Als ze 24/7 buiten lopen, kun je ook wat uitdagen met balkjes op een pad, een heuveltje etc.
Normale bespiering moeten ze standaard hebben door vrij bewegen, net als conditie, maar de gebruikers bespiering komt echt alleen door trainen. Geen een voer of supplement is een wondermiddel. Ze verdienen wel goed aan de verkooppraatjes natuurlijk.
Alleen hooi is eigenlijk niet voldoende en niet afwisselend genoeg. Zeker als de darmflora niet in orde is. Paarden zouden zoveel meer moeten eten aan gewassen om aan een volledig dieet en gezonde spijsvertering te komen die alles opneemt.
Lucerne reageren die van ons ook niet goed op en zou ik zelf pas geven als ik veel meer vraag qua trainen.
Coolstanca is kokos en bevat ook eiwit.