Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
speedfiets_2 schreef:Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Merrie kosten (scannen enzo) 100,- +\-
Opfokkosten veulen tot 3 jaar zon 3000 euro (ongeveer 1000 per jaar)
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)
Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.
Debby34 schreef:speedfiets_2 schreef:Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Dus zijn de onkosten van een ongetrainde 3 jarige al 3600. Dan moet er nog training bij komen en heb ik alles heel laag gehouden.
Dus die prijzen zijn zo om al te beginnen nog niet zo heel gek. 5000 voor een jong dier waar wat maanden training in zit (reken zon 650 per maand. Drie maanden training)
Natuurlijk kan je ieder ander paard voor western gebruiken. Maar hoe verre deze daarvoor geschikt is ligt aan het dier en zijn bouw.
Dat snap ik allemaal, maar waarom kan je een gemiddelde e-pony dan wel voor 2000-3000,- kopen?
Debby34 schreef:speedfiets_2 schreef:Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
Dat snap ik allemaal, maar waarom kan je een gemiddelde e-pony dan wel voor 2000-3000,- kopen?
Amanda schreef:Als je niet hoog in de sport wilt rijden, maar recreatief en af en toe een wedstrijd, kun je prima met een ander paard western rijden.
Er zijn er genoeg die bijvoorbeeld met een haflinger, andere koudbloed of arabier in de western rijden.
Zelf heb ik een haflinger en hij doet het prima
In de top meerijden zal niet gaan, maar dat wil ik ook niet. Wil je dat wel, dan zul je inderdaad een aardig budget moeten hebben.
speedfiets_2 schreef:Klein rekensommetje
Dekgeld 500,-
tengeltje11 schreef:@ TS,waar woon je en hoe ver wil je gaan voor een paardje te zien/testen?
want wij wonen bv bijna in frankrijk en daar zijn ze toch een stuk goedkoper en betaalbaarder.
hier bv een leuke paint:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1341427487.htm?ca=17_s
hier een iets oudere quarter merrie:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1312805724.htm?ca=17_s
Debby34 schreef:tengeltje11 schreef:@ TS,waar woon je en hoe ver wil je gaan voor een paardje te zien/testen?
want wij wonen bv bijna in frankrijk en daar zijn ze toch een stuk goedkoper en betaalbaarder.
hier bv een leuke paint:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1341427487.htm?ca=17_s
hier een iets oudere quarter merrie:
https://www.leboncoin.fr/animaux/1312805724.htm?ca=17_s
Oh die paint is leuk! de quarter vind ik te oud, sorry. Ik woon in de buurt van Amsterdam, dus dat is wel ver. Maar mocht het een heel leuke zijn, heb ik dat er voor over. Alleen is mijn Frans niet zo geweldig...
tengeltje11 schreef:maar ik veronderstel dat je toch geen paard koopt wat je niet zag/probeerde?
als je gaat en wil bv maar 1x gaan,of 2x,kan je evengoed de trailer meenemen,en dit ook zo afspreken met de eigenaren.
als je van echt ver komt,snappen die ook wel dat je geen 2x uren in de auto zit,dus dan lijkt een transportbedrijf me ook overbodig?het is ook geen reis van dagen natuurlijk.
ik gok dat het enkele reis max 5 uur is.
fransen spreken echt niet veel en vaak engels en zijn bij het verkopen enorm terughoudend naar buitenlanders.
(ik koop bv vaak dingen in fr,maar als het wat verder ligt,ga ik het liever niet afhalen.stuk voor stuk haken ze af als je via overboeking wil betalen.die zijn er volgens mij van overtuigd dat daarmee hun rekening leeggeroofd wordt ofzo,ook in de winkels is met cheque betalen nog de normaalste zaak van de wereld,dus op dat vlak zou ik me echt iemand zoeken die wat frans kan om in hun eigen taal te telefoneren)
tengeltje11 schreef:@ debby,zoiets is wat geregel,maar een DA in de buurt zoeken om het dier te keuren,brengt daar uitsluitsel over.
als je enkele duizenden euro's uitgeeft voor een paard,lijkt me dat iets wat je beter soweiso doet,als het nu eentje uit nl of een ander land is,want zat mensen die zonder keuring een kat in een zak bleken te kopen.
(edit,net even gekeken,paard staat op een goed half uur van de belgische grens,dus zelfs mogelijk om een nederlandstalige dierenarts uit de grensstreek te contacteren en die het dier te laten keuren,zo is dat tenminste in je eigen taal,zat da-en hier die bv ook mobiele rx-en hebben)
Debby34 schreef:tengeltje11 schreef:@ debby,zoiets is wat geregel,maar een DA in de buurt zoeken om het dier te keuren,brengt daar uitsluitsel over.
als je enkele duizenden euro's uitgeeft voor een paard,lijkt me dat iets wat je beter soweiso doet,als het nu eentje uit nl of een ander land is,want zat mensen die zonder keuring een kat in een zak bleken te kopen.
(edit,net even gekeken,paard staat op een goed half uur van de belgische grens,dus zelfs mogelijk om een nederlandstalige dierenarts uit de grensstreek te contacteren en die het dier te laten keuren,zo is dat tenminste in je eigen taal,zat da-en hier die bv ook mobiele rx-en hebben)
Ja, natuurlijk moet het paard gekeurd worden. Zo kun je iig dingen uitsluiten...
tengeltje11 schreef:het paard staat op een half uurtje van belgie,dat is wat helemaal anders dan het zuiden van frankrijk lijkt me?
en mensen die dagelijks in de in- en verkoop van paarden zitten,ok,die zullen behoorlijk wat internationale klanten hebben,maar een particulier?....ik ken er weinig die een aardig mondje deftig engels spreken in frankrijk.
nu,het is TS haar keuze,ik bracht alleen aan,dat als je wat verder kijkt,de prijzen van paints en quarters een stukje lager liggen dan de vaak absurde prijzen in nl.