Ten eerste: Mijn excuses als dit topic hier niet hoort, ik ben sinds welgeteld een half uur lid, dus als hij verplaatst moet worden hoor ik dit graag
Welnu, ik heb al sinds 8 jaar fibromyalgie (i.c.m. hypermobiliteit) en ben iets meer dan een half jaar geleden officieel gediagnosticeerd - het is helaas zo lang uitgesteld door dwarsliggen van de huisarts en reumatoloog. Ik rijd vanaf mijn 7e paard en heb tot zo'n 2 jaar geleden niet tot nauwelijks last gehad van de klachten tijdens het rijden. Maar de afgelopen 2 jaar is dit verergerd en duidelijker naar voren gekomen. Zo kan ik geen 'snelle' hulpen geven, bijvoorbeeld het spelenderwijs in de teugels kleine kneepjes geven om een paard aan de teugel te laten lopen, krijg ik niet voor elkaar. Die hulp geef ik niet 'snel genoeg', waardoor menig manegepaard ook niet na zal geven. Dit is natuurlijk erg frustrerend, omdat een paard die niet voldoende over de rug loopt ook weer pijn in míjn rug en heupen veroorzaakt - het feit daar gelaten dat dit voor het paard ook beter is als het over de rug loopt, haha.
Nu ben ik inmiddels 20 jaar en wil nog altijd een eigen paard. Ik heb jarenlang gespaard en na alle voor- en nadelen tegen elkaar te hebben opgewogen (immers studeer ik ook nog op dit moment) ben ik van mening dat ik mijn laatste studiejaar prima kan overbruggen op financieel en vrije tijd-gebied. Mijn vraag is nu alleen: zijn er bepaalde rassen waarbij bekend is dat je minder last van je lijf krijgt? Bijvoorbeeld de vlakkere gang-paarden? Ik ben zelf 1m82, iets wat ook wel van belang is om te weten denk ik zomaar, haha. Mijn oog is al gevallen op PRE Andalusiërs, omdat ik heb begrepen dat deze erg sensibel zijn op de hulpen, wat in mijn geval ideaal is. Maar het wordt mijn 1e paard, en ik heb ook begrepen dat deze paarden iets anders in elkaar steken dan andere paarden (wat totaal niet nadelig bedoeld is!)
Ik zoek dus eigenlijk een niet al te klein paard wat reageert op kleine hulpen, een stevige en goede basis heeft (zowel op rij-gebied als gedragsmatig gebied) en bomproof en allround is (ik wil voornamelijk recreatief buiten rijden en afwisselend dressuurmatig werk en op zijn tijd een sprongetje als dit mogelijk is). Zijn er rassen waar deze kenmerken naar voren komen en ook geschikt zijn als 1e paard? Of is het gewoon net toevallig een match vinden tussen het overgrote aanbod op alle bestaande sites die in het teken van de verkoop van paarden staan?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!