[SGW] Beginnen met eventing, lastig hoor!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Beginnen met eventing, lastig hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:59

Ik heb inmiddels met mijn paard wel al wat ervaring in de eventing op gedaan (lees: meegedaan aan een KNHS eventingweek en een aantal oefencrossen gelopen) maar nu begint het echte werk: de wedstrijden. Ik wil gewoon outdoor beginnen en ik heb al een aantal wedstrijden op het oog. Maar ik heb ook nog een aantal dingen die me wat onduidelijk zijn.

Zo moet je voor en na de cross naar de dierenarts, maar wanneer moet dat, wat wordt er allemaal gedaan en hoe lang duurt dat?

Voor de cross loop je natuurlijk ook de route, van de oefencrossen ben ik gewend dat de hindernissen per niveau verhoogt worden of dat er gewoon een lage en hoge hindernis naast elkaar staan. Maar bij officiële crossen zijn er verschillende routes en soms splitst de route opeens drie kanten op. Bij het lopen zie je natuurlijk wel welke hindernis je moet nemen en welke route, maar raak je tijdens de cross op de hoge snelheid niet snel in de war? Dat lijkt me soms behoorlijk lastig. Staan er dan bordjes met een speciale kleur bij de hindernis van jou klasse en pijlen met die kleur waar jouw route langs gaat?

Ook zag ik dat je in de b bij verschillende wedstrijden met of zonder dressuur mag, je kunt dus ook als je geen dressuur doet wel winstpunten behalen, ik zag dat dan de score voor de dressuur gewoon voor iedereen gelijk was?

Hoeveel tijd zit er normaal gesproken tussen alle onderdelen, moet je dressuur echt in je normale dressuuroutfit rijden en je daarna omkleden of doe je dat ook al in je spring/cross outfit? En verwissel je nog iets aan je outfit/harnachement tussen het springen en de cross (ik dacht dat daar maar vijftien minuten tussen zaten)?

Wat moet je allemaal meenemen naar zo'n dag. Voor mijn paard heb ik een veelzijdigheid en springzadel, cross- en spring beschermers, borsttuig, hoofdstel, singel, oornetje en dekje (die kleuren mogen toch zelf gekozen worden?). Voor mijzelf heb ik gewoon een dressuuroutfit en springoutfit, voor de cross moet je nog een rugnummer, horloge(?), shirt met lange mouwen, bodyprotector en een cap zonder klep met capcover of mag het ook je gewone cap zijn? Voor de rest moeten er natuurlijk nog emmers en paspoort enzovoort mee, maar wat allemaal precies?

Ik ben ook wel benieuwd waar de mensen uit het noorden trainen en waar ze af en toe een les volgen.

Als laatste zou ik nog graag willen weten welke wedstrijden leuk zijn om mee te beginnen, de wedstrijden die in aanmerking komen zijn: Maarsbergen, Amstelveen, Markelo, Westerbork en Renswoude.

Ik bedank jullie alvast voor de moeite van het lezen van mijn iets te lang geworden verhaal :+

Bestaat er trouwens ook een topic speciaal voor eventers uit het noorden over welke wedstrijden iedereen gaat rijden enzo, of gewoon in het algemeen van alle eventers van bokt?

Sim

Re: Beginnen met eventing, lastig hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:41

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:44

Dankje, ik zal morgen kijken of ik alles kan vinden, nu nog geen tijd daarvoor gehad :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:33

ponycrosserr schreef:
Zo moet je voor en na de cross naar de dierenarts, maar wanneer moet dat, wat wordt er allemaal gedaan en hoe lang duurt dat?

Naar de dierenarts moet je voor en na de cross, soms mag je ook voor het springen al naar de dierenarts. Dit duurt niet zo lang, ze meten alleen de hartslag en kijken of je paard goed draaft heen en weer.
Citaat:
Voor de cross loop je natuurlijk ook de route, van de oefencrossen ben ik gewend dat de hindernissen per niveau verhoogt worden of dat er gewoon een lage en hoge hindernis naast elkaar staan. Maar bij officiële crossen zijn er verschillende routes en soms splitst de route opeens drie kanten op. Bij het lopen zie je natuurlijk wel welke hindernis je moet nemen en welke route, maar raak je tijdens de cross op de hoge snelheid niet snel in de war? Dat lijkt me soms behoorlijk lastig. Staan er dan bordjes met een speciale kleur bij de hindernis van jou klasse en pijlen met die kleur waar jouw route langs gaat?

Er staan inderdaad bordjes met kleuren bij. Geel = B pony's. Groen = B paarden/ L- pony's. Blauw = L paarden/ M pony's. Rood = M paarden/ Z pony's. Zwart = Z paarden.

Citaat:
Ook zag ik dat je in de b bij verschillende wedstrijden met of zonder dressuur mag, je kunt dus ook als je geen dressuur doet wel winstpunten behalen, ik zag dat dan de score voor de dressuur gewoon voor iedereen gelijk was?

Ja in de B mag je gewoon zonder dressuur rijden. Dat is allemaal hetzelfde als met de dressuur qua cross en springen. Enige verschil is dat er geen dressuur is en je dus minder tijd kwijt bent.

Citaat:
Hoeveel tijd zit er normaal gesproken tussen alle onderdelen, moet je dressuur echt in je normale dressuuroutfit rijden en je daarna omkleden of doe je dat ook al in je spring/cross outfit? En verwissel je nog iets aan je outfit/harnachement tussen het springen en de cross (ik dacht dat daar maar vijftien minuten tussen zaten)?

De tijd die tussen je dressuurproef en het springen zit verschilt heel erg. Dit kan een klein uur zijn, maar dit kan ook 5 uur zijn. Tussen je springparcours en de cross zit ongeveer 20 tot 30 minuten, dit verschilt per wedstrijd.
Dressuur rij je in je normale dressuuroutfit. Springen mag ook in je springoutfit, maar over het algemeen rijd iedereen in zijn of haar cross outfit.
Je kan wat wisselen aan je outfit/ harnachement tussen het springen en de cross. Net wat nodig is en/ of wat je zelf wilt. Ik doe bij 1 paard wel eens spring beschermers om bij het springen ipv cross beschermers, dus die wissel ik tussendoor.

Citaat:
Wat moet je allemaal meenemen naar zo'n dag. Voor mijn paard heb ik een veelzijdigheid en springzadel, cross- en spring beschermers, borsttuig, hoofdstel, singel, oornetje en dekje (die kleuren mogen toch zelf gekozen worden?). Voor mijzelf heb ik gewoon een dressuuroutfit en springoutfit, voor de cross moet je nog een rugnummer, horloge(?), shirt met lange mouwen, bodyprotector en een cap zonder klep met capcover of mag het ook je gewone cap zijn? Voor de rest moeten er natuurlijk nog emmers en paspoort enzovoort mee, maar wat allemaal precies?

Voor de cross moet je geen horloge, als je begint is dat ook nog niet gelijk nodig, eerst maar eens meters maken en genieten. :) Rugnummerhouder is wel nodig.
Je mag ook een gewone cap opdoen.
Ik denk dat als je zoekt op paklijst voor een SGW je hier ergens op bokt wel zo'n topic vind. Er was er 1 meen ik me te herinneren. Maar het meeste heb je al genoemd. Water en wat te eten voor je zelf en het paard is nog iets, daarnaast neem ik vaak extra spullen mee mocht er wat kapot gaan. :)

Citaat:
Ik ben ook wel benieuwd waar de mensen uit het noorden trainen en waar ze af en toe een les volgen.

Als laatste zou ik nog graag willen weten welke wedstrijden leuk zijn om mee te beginnen, de wedstrijden die in aanmerking komen zijn: Maarsbergen, Amstelveen, Markelo, Westerbork en Renswoude.

Ik kom niet uit het Noorden dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar het zijn allemaal leuke wedstrijden die je noemt! Amstelveen ken ik niet, maar de andere 4 zijn allemaal leuke wedstrijden! Markelo en Westerbork zijn iets makkelijker als de andere 2 denk ik.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:49

Ik ben vorig jaar begonnen en ik raad je gewoon aan om je in te schrijven en gewoon te gaan. Je kan als je iets niet weet altijd iemand aanspreken, iedereen is bereid je te helpen. Ik heb zelf van te voren een lijst gemaakt met wat ik allemaal mee moet nemen. Er is geloof ik ook een topic met lijsten.

Ik raad je zeker aan om ede putten, Gorssel en Wieringerwerf mee te doen. Dat waren voor mij crossen die ik goed te doen vond, zeker in het B. Renswoude is denk ik best lastig, het terrein kennende. Ik raad Alphen Chaam en Barchem af dit jaar tenzij het allemaal lekker gaat. Dit zijn vrij zware crossen. Er is ook een topic waarin over alle crossen wat geschreven staat. Ik zal even kijken of ik het kan vinden voor je. Voor vragen mag je altijd een Pb sturen.

Wij hebben ook Maarsbergen op de planning staan dus misschien zou ik je kunnen helpen als we op dezelfde dag starten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:48

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:49

Heel erg bedankt allemaal, hier heb ik echt wat aan!!

Is Maarsbergen goed te doen? Als ik de capfilmpjes zo zie, ziet het er uit als een mooie cross en goed te doen, maar ik zie ook dat er vorig jaar een afsprong het water in was voor de B paarden. Zo'n afsprong die het water in gaat vind mijn paard meestal nogal eng. Ze loopt nu meestal wel goed het water in, al moet ze daar de ene keer langer kijken dan de andere keer, maar ik weet niet of ze zo'n afsprong wel wil. Vorig jaar wou ze dat niet namelijk.

Ik heb even alle crossen opgezocht van dit jaar waar ik qua afstand heen zou kunnen. Ik weet niet hoeveel ik ga crossen dit jaar en misschien ga ik later in het jaar ook wel over naar het L, maar hebben jullie hier nog aanraders en/of afraders van? Sommige crossen vallen ook in dezelfde week, ik ga natuurlijk lang niet alles mee doen, maar daar moet ik sowieso van afstrepen.

Maarsbergen vr25-03 week 12
Amstelveen za2-04 week 13
Markelo za2-04 week 13
Westerbork 9/10-04 week 14
Renswoude 16-04 week 15
Oudkarspel 28/29-05 week 21
Bathmen 28/29-05 week 21
Vinkega 12-06 week 23
Ede 18/19-06 week 24
Ermelo 2/3-07 week 26
Oenkerk 16-07 week 28
Wieringerwerf 12/13/14-08 week 32
Norg 27/28-08 week 34
Gorssel 10/11-09 week 36
Heino 18-09 week 37
Gelselaar 23/24/25-09 week 38
Vasse 2-10 week 39
Hattem 14/15-10 week 41
Diepenheim 15/16-10 week 41
Barchem 22/23-10 week 42
Bathmen 29/26-10 week 43
Laatst bijgewerkt door ponycrosserr op 18-01-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:18

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:26

Dat is echt heel handig! Ik ga het vanavond even doorlezen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:55

Je komt uit het noorden toch? Texel vind ik echt een aanrader, erg leuke en gezellige cross. Vriendelijk gebouwd. Je kan er gelijk een leuk weekendje uit van maken :j .

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:15

Ik denk niet dat mijn ouders het goed vinden om naar Texel, dat kost denk ik nog wel wat. Het is wel heel leuk natuurlijk!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

Als ik jou was zou ik anders ook gewoon een keertje met 'n ruiter mee gaan. :) Gewoon de hele dag doorlopen: mee aanmelden, mee de cross lopen, voorlezen bij de dressuur, mee opzadelen/omzadelen, etc.. Zo kom je er snel genoeg achter wat handig is en wat niet. :D

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:28

Dat is inderdaad handig, ik zou alleen niet weten met wie :+

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:23

Misschien vind je wel een naburige bokker in een van de topics? :D

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 21:40

Haha ja, we zullen zien :)

Ik denk niet dat ik met Maarsbergen begin, die schijnt niet zo'n goede begincross te zijn. Amstelveen wordt hem denk ik ook niet. Ik denk dat ik met Markelo of Westerbork begin, misschien doe ik wel beide, of zou dat te veel zijn twee weken achter elkaar? Dat valt denk ik wel een beetje mee, toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:45

Wij doen dat nooit, 2 weken achter elkaar. Het mag sinds dit jaar wel, maar ik vind dat heel pittig.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:56

Tip van Bunn is goed idd! Loop een aantal keren mee, dan heb je zo door hoe het werkt! :) En wat er bij komt kijken.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 10:02

Oh oke, ik dacht dat dat nog wel zou meevallen in de B, zo vermoeiend is het toch ook weer niet? Nouja ik moet nog maar zien, daarna is er sowieso een paar weken niets.

Het is inderdaad een goede tip, als ik iemand vind en het is niet te ver dan wil ik dat zeker wel doen, maar anders merk je denk ik ook wel snel genoeg hoe het werkt.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:23

Allereerst, leuk dat je eventing gaat starten!! Pas op! Het is verslavend!! ;)

Je hebt er zo te lezen veel zin en je kunt niet wachten om te starten...
Iedere eventer kijkt weer uit naar de wedstrijden, maar vergis je er niet in, hoe vermoeiend het is.
Jij en je paard doen veel indrukken op. Het is vaak een lange dag, paard staat lang op de trailer.
Zelf ben je, waarschijnlijk, ook wat meer gespannen.
Je moet zelf ook minimaal 2 x de cross lopen om te verkennen, springparcours verkennen enz.

Markelo of Westerbork zijn zeker leuk om mee te beginnen. Kies 1 van de 2 en ga het eens ervaren, loop niet direct te hard van stapel om 2 weekenden achter elkaar te willen starten (ook al mag het tegenwoordig). Zelf (en ik denk meerdere met mij) zal ik niet snel vaker dan 2 x per maand een eventingwedstrijd starten en zeker niet 2 weken achter elkaar, dan is het kiezen. Zeker ook omdat je echt een hele dag van huis bent, je ook je voorbereiding hebt en daags erna ook nog druk bent met schoonmaken van het tuig enz. Je paard heeft natuurlijk ook de tijd nodig om te herstellen.

Maar ik zou echt eens rondhoren of je niet een keer met iemand mee kunt naar een wedstrijd. Hier leer je heel veel van!

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:01

Haha, ik ben al verslaafd geloof ik, elke heg, hek of sloot die ik zie als ik in de auto of op de fiets zit wil ik over heen springen :')

Ja, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, vooral als je net begint is twee weken achter elkaar misschien wat te veel van het goede. Ik denk dat ik dan in Westerbork begin, die schijnt niet heel moeilijk te zijn en is met trailer een uur rijden. Dichterbij vind je het bij ons bijna niet, Markelo is toch ook al weer anderhalf uur rijden. Wel jammer dat er daarna dik anderhalve maand geen wedstrijd in de buurt is.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:11

Haha het verslaaft inderdaad heel snel! Ik vond het heel nuttig om wat echte BB-klasses te rijden voor je B start. De BB-klasse op een echte grote wedstrijd geeft vaak een betere indruk dan kleinere oefencrossen. De route is vaak hetzelfde als de B-paarden of pony's, dus inderdaad ook met verschillende routes en kleurtjes. Goed je cross lopen is een must. Niet alleen om de route te bepalen, maar ook om te kijken hoe het met de bodem is. Hoe liggen de bochten, waar kun je gas geven, waar moet je oppassen in de landing? Plan voor alles ruim (ruim!) de tijd in. Ik heb meestal in totaal anderhalf uur extra in de planning staan, die ik vaak voor een groot deel gebruik. Wat ik ook heel fijn vind werken is via een lijstje op je telefoon (heb je tegenwoordig allemaal handige apps voor) een checklist voor je paklijst en een checklist voor je tijdsplanning te maken.

Voorbeeldje: Je moet om zo en zo laat starten, dan zet je die er eerst in en vanaf daar ga je per voorbereidend onderdeel terug rekenen. (10:00 dressuur starten dus om 09:30 inrijden dus om 09:15 naar het losrijterrein dus om 09:00 zadelen enz.) Dit geeft mij een hoop rust in de planning.

Twee weken achter elkaar zou ik niet snel doen, een B-klasse is toch weer anders dan een oefencrossje en alle indrukken voor jou en je paard zijn niet mis zo'n eerste keer. Lekker rustig beginnen. Hou ook rekening met de herstelperiode voor je paard. Crossen is best een aanslag op het lichaam, zelfs als alles goed gaat. Tikt je paard nog eens wat aan of maakt ie een glijer ergens in het parcours, dan kan je aan een weekje herstellen wel eens niet genoeg hebben.

Denk vooral aan al je spullen bij je hebben, dus ook wat reserveonderdelen. Check je tuig heel goed op alle naadjes en zorg dat je spullen schoon en in goede conditie zijn. Als het even kan, pak dan de trailer en de auto de avond van tevoren al zoveel mogelijk in. Dat scheelt weer stress in de ochtend en verkleint het risico dat je dingen vergeet.

En een keertje meekijken met iemand als groom is altijd een goed idee! Er zijn genoeg bokkers die SGW starten dus er is vast wel iemand in de omgeving met wie je een keer mee mag.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:13

Ik zou doen wat jou het beste ligt. Vind je het fijn om gelijk meer ritme te pakken dan zou ik best Markelo en Westerbork beiden rijden. Je mag tegenwoordig zelfs nog meer dan 2x achter elkaar starten met de nieuwe reglementen.
Zelf vind ik het fijner als ik er gelijk doorheen ben dus ik zou kiezen voor 2 achter elkaar, maar als je zelf liever rustiger aan doet dan zou ik verspreider gaan starten. Het zijn allebei wel hele fijne crossen om mee te beginnen, lekker in het bos en niet te moeilijk. Vooral doen wat je zelf denkt en wat goed voelt. :)

Ik heb tot en met M niveau zo nu en dan wel eens 2 weken achter elkaar gecrosst. Ik denk dat het prima kan als je paard in goede conditie is en je ze wel even de tijd geeft in die week om bij te komen. Zo zwaar is het ook weer niet als je paard goed voor elkaar is. Helemaal als je daarna een paar weken niks hebt staan.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:41

Ik denk niet dat ik eerst nog BB crossen ga starten, de oefencrossen die ik heb gedaan stonden ook wel 90/100cm. De hoogte en breedte doet ze makkelijk. Als ik zo naar de filmpjes kijk vind ik de hindernissen in de B meestal makkelijk te doen. Ik denk niet dat het echt nog nodig is om eerst nog BB te starten, in de B kom je er ook snel genoeg achter hoe het gaat. Een checklist voor de tijd maak ik inderdaad ook altijd al, zowel met dressuur als met springen.

Ik zal nog met mijn vader overleggen wat ik doe wat betreft Markelo en Westerbork. Ik snap dat zo'n wedstrijd wel vermoeiend is, maar na een dag longeren, een dag rust en een korte dressuurtraining lijkt mij dat je wel weer aan de slag kan. Mijn paard is in goede conditie en we maken ook wel lange buitenritten met lange stukken voluit galloperen erin. Dan is ze daarna ook niet echt moe. In de KNHS eventingweek moest ze twee keer op een dag lopen, en er zaten vermoeiende trainingen bij, in de loop van week werd ze wel wat moe, maar in principe hield ze het goed vol. Bij zo'n eventing wedstrijd komt natuurlijk wel alles in 1 dag, maar ik denk dat als we na een week nog 1 doen en dan een tijdje rustig aan dat ze dat wel aankan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:51

Gaat niet alleen om je paard he ;) ik loop altijd als groom mee en ik ben na 1 dag echt gesloopt. Je loopt/fietst wat af op zo'n dag. Komt nog bij dat je vroeg op moet, en laat thuis bent. Dan nog alles opruimen. Het is echt wel even wat meer werk en inspanning dan een dressuur of springwedstrijd. Ook voor degene die met jou mee moet.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:56

Haha ja, dat is waar, nouja ik zal het overleggen. Ik ben na een week ook wel weer hersteld (hoop ik) :D

Daarna kan ik weer een tijdje rustig aan doen. :o