[WN] Rechtergalop linksom, ik merk t verschil niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonny123

Rechtergalop linksom, ik merk t verschil niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:32

Mijn Western paardje kruising tinker-fjord is nu net overgegaan op rijden met shanks. Dat gaat uitstekend, hij was er echt aan toe. Echter, één klein probleempje.
De linkergalop is altijd al het struikelblok geweest. Hij vindt aanspringen moeilijk. Springt vaak verkeerd aan of overkruisd. Hij heeft ook een 4 take in galop, zomdat zijn linkerbeen nèt wat trager is. Maar het gaat steeds beter. Nu we sinds 2 maanden op shanks rijden (en dus ook op één hand) word zijn zwakke plek weer duidelijk: de linkergalop.
Ik heb een chirractor (tevens orthopedisch chiriurg)erbij gehaald. Zij vindt m op zich prima lopen, hij loopt op eigen benen. Het Western rijden blijkt voor mij.n paard, met zijn bouw en mogelijkheden, een goede keuze. Wat betreft die linkergalop, de 4 takt en 'sleepbeentje' is de wijten aan si gewricht dat niet lekker zat. Dat is verholpen door de chiropractor en jawel: weg 4 takt en sleepbeentje.
Maar... De linkergalop is natuurlijk zo lang moeilijk geweest voor hem dat hij nog steeds graag aanspringt in de rechtergalop terwijl we linksom gaan. Nu heb ik van mijn instructrice oefeningen meegekregen om hem te helpen in de goede galop aan te springen.

Nu het probleem: ik merk het verschil tussen linker en rechtergalop niet bij mijn paard! Zijn schouders zijn zo steil dat ik niet zie welke schouder het meest naar voren gaan. Ook voel ik het niet wat zit betreft. Hij vindt de rechtergalop zo makkelijk, dat hij ook linksom erg soepel is. Ook is zijn galop vrij vlak. Vooral omdat hij nu net is behandeld vind ik het belangrijk om consequent te zijn. Maar ja, moet ik wel weten wanneer hij in de verkeerde galop zit.

Dus: graag tips om te zien/merken/voelen wanneer een paard in de verkeerde galop zit.

aeolusnr1

Re: Rechtergalop linksom, ik merk t verschil niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:02

Nog heel veel les nemen, en leren kijken en vooral leren aanvoelen, eigenlijk zou je zo met je ogen dicht al dadelijk na het aanspringen moeten voelen aan de beweging van je eigen bekken in welke galop je zit. Daar zijn geen kwik-fix trucjes voor, das enkel jaren en jaren en jaren oefenen en leren aanvoelen.
Als de linker galop moeilijkheden geeft zit het probleem bij het paard aan zijn rechter kant.
Uiteraard moet ook het linker achterbeen meer onder de massa geplaatst kunnen worden (steun).
Je zegt nu zelf dat je nu al 2 maanden op shanks aan het rijden bent, dit is een foute keuze in dit stadium van de opleiding van het paard, het paard moet op een trensje gewoon nageven, gewillig lateraal buigen, elke gang correct uitvoeren, tempo wisselingen maken op jouw vraag en alles zonder enig protest uitvoeren, pas dan is een paard klaar om de overstap te maken naar shanks, niet omdat het meer druk kan opleveren en dus makkelijker voor de ruiter is om het betreffende paardje tegen te houden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:08

Ik heb geen verstand van western rijden, maar zag je topic :-)

De juiste galop kan je voelen met je zit/bekken. Je wordt dan van buiten-achter naar binnen-voren gegooid met je zit.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 22:26

Jammer aeolusnr, je neemt de moeite om uitgebreid tips te geven, maar ik denk dat we niet op zelfde spoor zitten.

, pas dan is een paard klaar om de overstap te maken naar shanks, niet omdat het meer druk kan opleveren en dus makkelijker voor de ruiter is om het betreffende paardje tegen te houden.

Dit schrijf ik niet. Ik schrijf dat hij toe was aan het rijden met shanks en dat het een goede stap is geweest. Van de snaffle werd hij heel onrusitg met zijn hoofd, dat is nu weg. Ik schrijf nergens dat het te maken heeft met druk of tegen kunnen houden. Met een snaffle gingen alle oefeningen goed.
Ik heb regelmatig les.
Zoals ik schrijf: het verschil is niet te voelen. Zijn galop is erg vlak. En de rechtergalop linksom voelt hetzelfde als de linkergalop linksom.
Tevens heb ik net mijn paard laten behandelen, zoals ik schrijf, voor de lichamelijke oorzaak. Nu is stap 2 aan de beurt, het goed houden.

Jennyxx: De buiten achter- en binnen voren zal ik de volgende x extra op letten. Misschien dat ik dan een verschil voel. Thnx!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:30

Tijdens je les vooral concentreren op het gevoel. Dus aanspringen, ogen dicht en je instructrice 'links' of 'rechts' laten roepen. Dan voelen hoe je beweegt en dit gevoel meenemen. Uiteindelijk ga je het omdraaien. Aanspringen, ogen dicht en zelf naar je instructrice 'links' of 'rechts' roepen ter controle. Overigens begin ik deze oefening altijd op een barebackpad in stap, zodat je leert alle benen te voelen zonder te hoeven kijken.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 22:41

Leuk spelletje! Goed plan. Ook de bareback ga ik uitproberen. Dan zou ik het toch echt wel moeten voelen! Thnx Hilary

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:41

Als je het niet kan voelen dan kijk je toch gewoon even naar de voorbenen, gewoon even naar voren buigen en kijken. Ik denk dat je het op den duur wel leert voelen, maar daarvoor moet je gewoon nog meer meters maken nu de problemen rond het aanspringen opgelost zijn.
Het lijkt me dat het fijn voor je zal zijn als je oefeningen met je beest doet waar hij lekker soepel van wordt voor je aan de galop begint, oefeningen als wijken links en rechts, schouder voor links en rechts, schouderbinnenwaards, gebroken lijnen en voltes die je kleiner en weer groter maakt. Hoe soepeler hij is, hoe makkelijker hij zal galloperen en des te minder kans heb je op dat hij weer vast gaat zitten.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:19

Ik denk ook dat het verstandig is dat je alleen gaat galopperen als er iemand aanwezig is die jou kan helpen. Al roept maar iemand vanaf de kant goed of fout. Zo kun je het direct corrigeren. Ook het paard moet leren wanneer hij rechts of links aan moet springen, hoe korter je "fout" galoppeert, hoe eerder het kwartje ook bij je paard valt. Verder is het vaak een kwestie van aanvoelen, maar dat is bij het ene paard makkelijker dan bij het andere. Stug oefenen dus. Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:20

IK zou ook zeggen scharen eruit en terug op snaffle, zoek daar eens waarom hij gaat schudde met het hoofd, jij ben in elk geval nog niet toe aan een scharwen bit, omdat jou ruiter gevoel nog niet zover is ontwikkeld.

Ik zou zeggen ga je paard gymnastiseren, ga aan de gang met de zijgangen, dat word vaak vergeten in de recreatie western, ook die paarden moeten kunnen dragen, maar veel western gereden paarden lopen op de voorhand en dat is dus ook gelijk het galop probleem, ik zou dus aanraden ga werken aan balans in jezelf en je paard en leer te voelen waar welk been van het paard is en dan pas aan galop gaan denken ,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:21

eldie schreef:
Ik denk ook dat het verstandig is dat je alleen gaat galopperen als er iemand aanwezig is die jou kan helpen. Al roept maar iemand vanaf de kant goed of fout. Zo kun je het direct corrigeren. Ook het paard moet leren wanneer hij rechts of links aan moet springen, hoe korter je "fout" galoppeert, hoe eerder het kwartje ook bij je paard valt. Verder is het vaak een kwestie van aanvoelen, maar dat is bij het ene paard makkelijker dan bij het andere. Stug oefenen dus. Succes

Het kwartje moet niet bij het paard vallen maar bij de ruiter

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:28

Je hebt overduidelijk hier te maken met een scheef paard.. ( is elk paard)
Neem les in t rechtrichten van je paard! Suc6!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:51

voel je het op andere paarden wel? Je kunt ook jezelf eens filmen, misschien dat je daarna ook beter het gevoel weet te plaatsen? En idd iemand die vanaf de grond kan assisteren.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:56

Mijn paard sprong eerder linksom ook graag rechtergalop aan, voelde totaal niet ongemakkelijk aan.
Ik merkte het daardoor ook niet direct vanaf de eerste sprong op, zeker in het begin zat ik echt naar de schouder te kijken. Daarom vroeg ik altijd even aan iemand om met me mee te kijken, tegenwoordig springt hij vrijwel altijd goed aan en voel ik het zelf meteen als het niet goed is. Ik zou dus gewoon iemand vragen om goed of fout te roepen, ik denk dat je het dan snel genoeg leert herkennen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:24

Heb je niet de mogelijkheid om in een bak te rijden met spiegels? Dan kun je het proberen te voelen en controleren via de spiegels :)

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:17

Bedankt voor de reacties

Biscaya en mrie: inderdaad, ieder paard is scheef. En iedere ruiter ook! Mijn paard is erg soepel en buigzaam. Dan is het natuurlijk niet vreemd dat hij met gemak een kleine cirkel linksom in de rechtergalop kan. Het ontbreekt hem wel aan kracht. Hiervoor doe ik specifieke oefeningen. Met name om zijn achterhand sterker te maken.

Midgie: ik schrijf al eerder dat mijn paard toe is aan het rijden met shanks. Ik vind het bijzonder dat men op basis van een geschreven tekst kan beoordelen of ik wel of geen ruitergevoel heb of dat ik en mijn paard niet toe zijn aan het rijden met shanks. Ik ben van mening dat er geen causaal verband bestaat tussen het rijden met shanks en het niet kunnen voelen van de juiste galop. Ook de chiropractor, mijn instructrice (centrered riding instructeur en 5 x allround nl kampioen) en mijn bijrijder zien dit verband niet. Wel is er een verband met een vastzittend si gewricht.

Mysterie en Mekkes: op andere paarden voel ik het altijd direct als ze in de verkeerde galop zitten. Ik leun idd ook regelmatig helemaal naar voren om naar z'n benen te kijken. Staat een beetje raar maar werkt wel

Helaas geen spiegels. Maar wel een idee om te investeren en bij de buren gaan rijden die een binnenbak en spiegels hebben (15 euro per uur). Maar beter ook die investering doen dan over 3 maanden wéér een chiropractor laten komen

Bedankt allemaal! Ik ga ermee aan de slag!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:52

ok paard is dus toe aan het rijden met shanks , maar het rijden van heel gewoon basis rijden lukt niet zo heel goed tjaaaa ieder zijn manier van trainen hé.
succes verder zou ik zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 01:41

Probeer eens meer vanuit de travers aan te galopperen dan moet zn buiten achterbeen eronder en zijn lijf buigen en wordt het lastig om contra aan te springen. Als dat goed gaat kun je m rechter gaan instellen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:58

Als jij niet voelt in welke galop je zit en voor over moet hangen om te kijken of hij in de juiste galop zit zou ik denken miss is je paard wel toe aan scharen maar jij niet, want met scharen rij je pas als je met verfijning bezig ben niet met een ruiter die op de voorhand moet gaan hangen om te zien dat hij in de juiste galop zit, dat is geen verfijning, maar basis en daar hoort geen schaar bij zou ik zo denken
Ik zou eerst eens werken aan de basis en luister naar je paard.
En wat doet volgens jou de schaar dan als je zegt dat je paard er aan toe is??
En hoe gebruik jij de schaar en waarom??

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:08

Iedereen met zinvolle tips bedankt! Ik ga ze allemaal uitproberen (tegelijkertijd haha!)

Wat betreft het commentaar over het rijden met shanks: ben er behoorlijk klaar mee. Je kent mij niet, je kent mijn paard niet. Ik heb een simpele vraag, waar ik gelukkig van mede blokkers goede tips voor heb gekregen. Deze blokkers hebben mijn post kennelijk wel goed gelezen en geïnterpreteerd. Gezien de forum geschiedenis van beide commentatoren is stevig en ongenuanceerd commentaar geven kennelijk een nieuwe hobby.

Moderator: kan er een slotje op deze discussie?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:19

En ik ga nog een stapje verder gaan: eerst onbelast kracht opbouwen en aan de kwaliteit van zijn galop werken en pas daarna onder het zadel. Je paard moet ongehinderd zijn spieren en balans kunnen ontwikkelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:25

maximuss schreef:
En ik ga nog een stapje verder gaan: eerst onbelast kracht opbouwen en aan de kwaliteit van zijn galop werken en pas daarna onder het zadel. Je paard moet ongehinderd zijn spieren en balans kunnen ontwikkelen.

Ben ik het helemaal mee eens, helaas staan vele niet open om meer naar zichzelf te kijken, omdat het probleem daar eigenlijk altijd vandaan komt en dat het paard dat hun verteld , maar ja daar word niet naar geluisterd helaas.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:32

bonny123 schreef:
Iedereen met zinvolle tips bedankt! Ik ga ze allemaal uitproberen (tegelijkertijd haha!)

Wat betreft het commentaar over het rijden met shanks: ben er behoorlijk klaar mee. Je kent mij niet, je kent mijn paard niet. Ik heb een simpele vraag, waar ik gelukkig van mede blokkers goede tips voor heb gekregen. Deze blokkers hebben mijn post kennelijk wel goed gelezen en geïnterpreteerd. Gezien de forum geschiedenis van beide commentatoren is stevig en ongenuanceerd commentaar geven kennelijk een nieuwe hobby.

Moderator: kan er een slotje op deze discussie?

Ik ken jou niet en jij kent mij niet, maar je vraagt zelf aan onbekende advies,
Wat wil je horen, dat je goed bezig ben, het is geen simpel probleem, het is een technisch probleem en ik hoef jou paard niet te kennen om te weten dat hij miss nog helemaal niet toe is aan galop onder de man, een paard wat moeite heeft met balans dat lees ik aan jou verhaal heeft hulp nodig van de ruiter, een ruiter die om advies vraagt hier op bokt omdat ze het zelf niet weet op te lossen , is in mijn beleving nog niet aan scharen toe, dat zou jou instructrice ook moeten weten,

Maar mijn vraag was wat wil je met de scharen bereiken op dit moment en wat doen ze , heeft je instructrice dat ook verteld? dat is erg belangrijk namelijk dat je weet wat je doet ,

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:58

Ik heb ongeveer het zelfde probleem alleen mijn pony springt rechtsom graag in de linker galop. Bij die van mij voelt zijn verkeerde galop dan ook nog als goed aan en zijn goede als verkeert (erg verwarrend met rijden),
Bij mij is er vaak wel iemand bij die ik kan vragen of hij goed zit
En anders buig ik even naar voren om te kijken welk been het meest naar voren gaat
Veder heb ik veel aan de longeerlijn geoefend met hem

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:07

Rijd je echt alleen maar op 1 hand met de shanks?
Ik train met shanks nog steeds op 2 handen. Zeker het loswerken, pas het 2e deel van de training of soms zelfs alleen maar het laatste stukje gaat op 1 hand.

Ook wissel ik regelmatig af met snaffle. Omdat ik daar toch net iets meer mee kan in de buiging en het rechtrichten.
Misschien kun je daar ook eens naar kijken :j

Hoe is het verder met de zijgangen? Naast het rechtrichten is het goed om het wijken en de travers meenemen. Zo worden ze zich heel goed bewust van hun lichaam en soepel in de buiging. :j
Daarnaast helpt het naar binnen zetten van de achterhand goed om aan te springen.

Een trucje dat ook kan helpen is net voor het aanspringen je paard contra te stellen zodat de binnen schouder vrij komt met aanspringen. Maar dit is wel echt een trucje. Dit lost het probleem van sterker en recht maken niet op, maar kan hem wel helpen in het aanspringen.

Wat is je hulp om aan te springen in galop?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:10

-> WN-AM