[WN] Spins verbeteren (bang om zichzelf te raken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Spins verbeteren (bang om zichzelf te raken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 18:16

Hoi!

Ik heb een vraagje, wij zijn nu al een tijd bezig met spins, uiteraard onder goede begeleiding in de vorm van privélessen.
Mijn merrie spint opzich redelijk netjes, ze kruist netjes en ze laat haar pivotbeen nog niet helemaal staan maar dat gaat steeds beter. Echter als ze dat pivotbeen laat staan, kruist ze haar voorbeen om vervolgens 'te denken' dat ze gaat vallen en dan springt ze omhoog (mini-steiger) om zichzelf uit die positie te krijgen.
We zijn nu veel bezig met zij-gangen, achteruit in bochtjes, korte stukjes spin ipv veel achter elkaar.
Ze heeft bell boots en beenbescherming om aan haar voorbenen.

Iemand nog tips om dit probleempje op te lossen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:02

Ik vind dat heel lastig om te beoordelen zonder er een video van te zien.

Het klinkt een beetje alsof je haar te veel opsluit met je buitenteugel om haar pivotbeen te laten staan. Als haar voorbeentechniek nog niet goed genoeg is komt ze dan in de knoop met zichzelf, wat zich uit in blokkeren en dus omhoog springen.

Zet ze haar binnenvoorbeen schuin naar achteren of alleen opzij? Bij alleen opzij zou ik het probleem daar gaan zoeken.

Vanuit een cirkel met stelling naar binnen binnenteugel paar passen laten volgen, en doormiddel van een ophouding op het juiste moment zorgen dat ze binnenvoorbeen naar achteren gaat zetten op moment dat ze deze optilt.

Als je probleem is dat ze de buitenschouder naar buiten gooit gaat dit juist averechts werken. Belangrijk is dus om eerst goed te weten waar je probleem zit.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:07

gaucho schreef:
Ik vind dat heel lastig om te beoordelen zonder er een video van te zien.

Het klinkt een beetje alsof je haar te veel opsluit met je buitenteugel om haar pivotbeen te laten staan. Als haar voorbeentechniek nog niet goed genoeg is komt ze dan in de knoop met zichzelf, wat zich uit in blokkeren en dus omhoog springen.

Zet ze haar binnenvoorbeen schuin naar achteren of alleen opzij? Bij alleen opzij zou ik het probleem daar gaan zoeken.

Vanuit een cirkel met stelling naar binnen binnenteugel paar passen laten volgen, en doormiddel van een ophouding op het juiste moment zorgen dat ze binnenvoorbeen naar achteren gaat zetten op moment dat ze deze optilt.

Als je probleem is dat ze de buitenschouder naar buiten gooit gaat dit juist averechts werken. Belangrijk is dus om eerst goed te weten waar je probleem zit.

Het probleem zit er inderdaad in het overstappen. Ze stapt over maar nog niet ruim genoeg omdat ze haar buitenschouder iets teveel uitdrukt naar buiten. Ze zet haar binnenvoorbeen nl. wel schuin naar achteren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:22

Als je probleem in de buitenschouder zit, zit je met de oefeningen die je nu doet op zich goed. Belangrijk dat je dan zorgt dat ze met inspinnen recht blijft tussen je teugels en been.

Goede oefening kan zijn: Linkercirkel, neusje naar binnen vragen, op het moment dat je dit doet met je binnenbeen naar buiten zetten en zorgen dat ze daar duidelijk voor opzij gaat. Zodra ze dit doet druk weg en rustig rechtuit laten stappen.

Dat een paar keer doen, totdat ze heel licht is op je binnenbeen. Dan doe je de zelfde oefening, 1 stapje er uit om recht te maken en dan naar rechts spinnen. Idee is dat ze dan lichter is op je linkerbeen en ribbenkast + schouder rechter houdt met inspinnen.

Andere kant om werkt hetzelfde :)

Belangrijk is in alle gevallen dat je zelf wel goed gaat zitten. Gewicht op je binnenzitbeenknobbel, benen rustig langs het paard zodat je kan voelen als ze ergens tegen aan hangt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:26

gaucho schreef:
Als je probleem in de buitenschouder zit, zit je met de oefeningen die je nu doet op zich goed. Belangrijk dat je dan zorgt dat ze met inspinnen recht blijft tussen je teugels en been.

Goede oefening kan zijn: Linkercirkel, neusje naar binnen vragen, op het moment dat je dit doet met je binnenbeen naar buiten zetten en zorgen dat ze daar duidelijk voor opzij gaat. Zodra ze dit doet druk weg en rustig rechtuit laten stappen.

Dat een paar keer doen, totdat ze heel licht is op je binnenbeen. Dan doe je de zelfde oefening, 1 stapje er uit om recht te maken en dan naar rechts spinnen. Idee is dat ze dan lichter is op je linkerbeen en ribbenkast + schouder rechter houdt met inspinnen.

Andere kant om werkt hetzelfde :)

Belangrijk is in alle gevallen dat je zelf wel goed gaat zitten. Gewicht op je binnenzitbeenknobbel, benen rustig langs het paard zodat je kan voelen als ze ergens tegen aan hangt.

Dus cirkel naar links, neus naar binnen, en zodra ze dus die ''holte'' aanneemt, met het binnenbeen eigenlijk in een cirkel naar rechts zetten met ''contra'' buiging?
Begrijp ik hem zo goed?
Die oefening kan ik inderdaad wel eens oefenen!
Kan eventueel via privébericht wel een filmpje sturen van de spins.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:30

Nee, je houdt haar in dezelfde buiging, laat haar alleen een paar passen naar buiten wijken. Beetje zoals cirkel verruimen a la dressuur. Alleen je wilt dat ze hierbij duidelijk opzij gaat.

Ik heb met mijn paard een vergelijkbaar probleem ;) dus met les doen we veel van dit soort oefeningen.

Ik ben wel benieuwd naar een video.

MelissaV

Re: Spins verbeteren (bang om zichzelf te raken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:34

Ja dat bedoelde ik, zelfde buiging aanhouden, maar je blijft dan op de zelfde cirkel dus niet de rechtercirkel op rijden? Dan snap ik hem! Ga het morgen meteen proberen.
Zie net dat het echt een combinatie is van achterhand uitzwaaien en schouder te weinig in de spin.

Ik stuur je via pb even een filmpje.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:38

Ja, klopt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:41

Ik ben geen westernruiter, maar ik heb wel ooit een westernruiter ermee geholpen.
Die had te weinig controle over de buitenkant en oprichting. Als het paard te veel buiging krijgt of te diep gaat dan kan het de achterbenen niet meer sturen en moet het wel overstappen of uit de circel vallen.
Ik heb toen de combinatie een dressuurmatige keertwending en pirouette laten zien.
Door wat meer te oefenen oprichten en rechtstellen door bijvoorbeeld 4-kanten te rijden was het probleem eigenlijk meteen over.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:43

4 kantjes rijden doen we ook heel veel in de les, dat helpt inderdaad wel als ik daarna dan spins doe. Kan ik misschien nog eens meepakken in de training.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:48

Filmpje gezien, ik denk ook inderdaad dat het probleem in de buitenschouder zit.

En vierkantjes zijn daarvoor ook een heel goede oefening, zeker als je zorgt dat ze goed recht en rechtop blijft en goed voorwaarts.

Ik zie dat je zelf ook wat onderuit zakt op buitenachter, zorg dat je goed op binnen blijft zitten.

Ze vindt het moeilijk, daarom probeert ze het op deze manier wat makkelijker voor zichzelf te maken. Dus probeer kleine stukjes te doen en goede stukjes meteen te belonen.

En zorg dat ze niet al helemaal bekaf is als je aan je spins begint.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:52

Inderdaad die schouder ja, veel vierkantjes rijden dus en de oefening met de cirkel.
En natuurlijk mijn eigen houding in de gaten blijven houden!
Daarom steigert ze denk ik ook, gewoon omdat ze het lastig vind. Het is niet eens hoog, meer gewoon om uit de spin te kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:02

Ik hoop dat het geen vloeken in de kerk is, maar je krijgt ontzettend veel schouder controle door galopappuyementen die goed voorhand voor gereden zijn.
Eerst een paar keer vanuit het appuyement weer recht stellen. Lukt dit zuiver zonder uitzwaai dan kun je veilig met dezelde stelling en buiging van het appuyement een spin inzetten.
Ik heb een tijd tussen western ruiters gezeten en verdacht veel overeenkomsten opgemerkt :D
Heb ook veel van hun geleerd.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:04

Oh god daar had mijn lesgever het ook al over, dat ik appuyementen moest gaan rijden. Woensdag in de privéles mss eens proberen onder zijn begeleiding :p

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:05

Haha _O-

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:05

Ben eens benieuwd wat voor spring en gestuiter sessie ik dan voorgeschoteld krijg :p

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:09

Zou niet moeten, appuyementen brengen juist rust erin omdat het veel concentratie vergt voor beide, daarom zijn ze zo goed in de voorbereiding voor de spin of pirouette die in jullie geval veel sneller is, maar je moet desalnietemin toch tempo en ritme controle houden.
In de appuyementen kun je richten op regelmast, ritme en spronggrootte.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:10

Sizzle schreef:
Zou niet moeten, appuyementen brengen juist rust erin omdat het veel concentratie vergt voor beide, daarom zijn ze zo goed in de voorbereiding voor de spin of pirouette die in jullie geval veel sneller is, maar je moet desalnietemin toch tempo en ritme controle houden.
In de appuyementen kun je richten op regelmast, ritme en spronggrootte.

Kan het inderdaad woensdag in de les eens proberen, onder begeleiding zal het springen en rodeo geven wel mee vallen :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:17

Je begint simpelweg met schoudervoor galopperen (evtl op de binnenhoefslag) en stelt weer recht, na een paar keer draai je je heup wat verder mee, geeft ruimte en zet hem opzij voor je buitenbeen. In principe begrijpen de meeste paarden het direct.
In het begin niet meer willen dan 2-3 galopsprongen.
Als het schoudervoor goed gaat is de inzet van een appuyement goed te doen, het daarna uitbreiden over een halve diagonaal is zwaar en kost tijd.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:18

Okee dankje voor de tips!
Ga het gewoon onder begeleiding proberen, verpest ik ook niks.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:30

Ik heb net even gereden en daarbij veel vierkantjes gestapt. Ook het cirkeltje gedaan een paar keer. Heb nog even gefilmd hoe ze het vandaag deed.Ik heb het idee dat ze met iets meer snelheid, sneller de neiging heeft om dat pivotbeen te belasten en hem niet telkens schuin weg te zetten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:31

je mag mij ook filmpje per pb sturen als je wilt.
kan het zo lastig zeggen maar ik denk juist veel in kleine circels werken waarmee ze leert haar binnenvoorbeen naar achter te zetten (door binnenteugel naar binnen/achter te doen) en buitenbeen ruim om te zetten (door te zorgen dat ze goed van je buitenteugel af gaat). eigenlijk kleine circeltjes stappen en vooral ook draven (voorbenen maken eigenlijk een draf beweging in de spin, vandaag dat veel spintrainingen in draf zijn) waarbij je hierop let. en dan bedoel ik echt klein, dus eigenlijk net geen spin waarbij je vooral let op voorbeengebruik en na paar goede pasjes steeds een beetje eruit gaat en dan weer opnieuw vraagt.

het blijft heel lastig rijtechinische dingen via papier op te lossen.

ik zou zorgen voor een goede lesgever, als je huidige je hier niet mee kan helpen (wat toch wel redelijk basis probleem is met de spin/reining) misschien eens een andere lesgever zoeken die hier wel meer ervaring mee heeft...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:50

Hoe was de les gegaan?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:00

quarterH schreef:
je mag mij ook filmpje per pb sturen als je wilt.
kan het zo lastig zeggen maar ik denk juist veel in kleine circels werken waarmee ze leert haar binnenvoorbeen naar achter te zetten (door binnenteugel naar binnen/achter te doen) en buitenbeen ruim om te zetten (door te zorgen dat ze goed van je buitenteugel af gaat). eigenlijk kleine circeltjes stappen en vooral ook draven (voorbenen maken eigenlijk een draf beweging in de spin, vandaag dat veel spintrainingen in draf zijn) waarbij je hierop let. en dan bedoel ik echt klein, dus eigenlijk net geen spin waarbij je vooral let op voorbeengebruik en na paar goede pasjes steeds een beetje eruit gaat en dan weer opnieuw vraagt.

het blijft heel lastig rijtechinische dingen via papier op te lossen.

ik zou zorgen voor een goede lesgever, als je huidige je hier niet mee kan helpen (wat toch wel redelijk basis probleem is met de spin/reining) misschien eens een andere lesgever zoeken die hier wel meer ervaring mee heeft...

Lesgever is in orde hoor, hij heeft me enkele oefeningen gegeven om dit probleem beter te maken/op te lossen. Maar was gewoon benieuwd of iemand anders nog oefeningen wist waar wij niet direct aan gedacht hebben :)

Sizzle: de les ging goed, ze begint steeds meer haar pivotbeen te belasten, ze blijft nog niet staan maar zet het been steeds minder ver weg. :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:37

Ik ga mee met quarterH en zou ook vanuit een cirkel werken. Kleine circel, been eraf en meteen paar pasje doorvragen en schouder meenemen. Na paar pasje er weer uit. Vierkantjes rijden is ook erg goed maar zorg dan wel dat het ook echt vierkantjes zijn. Goed die schouder meenemen en als die niet meekomt doordraaien tot die wel mee komt. Zo leert hij wat de bedoeling is.
Sta jij niet in omgeving Hamont?