Hartslag is slechte indicatie conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hartslag is slechte indicatie conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 22:19

Wat ik nou niet zo goed snap is dat er zo ontzettend veel gewicht toegekend aan de hartslag bij de finish. Heb je een arab, mooi, dan heb je geluk. Heb je een ander ras, pech, trainen tot je er dood bij neervalt...

Mijn ongetrainde arab heeft na de trainingsritten een veel lagere hartslag dan de getrainde draver klasse II van reindu.

Maar ik geloof nooit dat mijn arab een betere conditie heeft dan deze draver. :? Na de rit was mijn arab zichtbaar moe (keek zielig en stond te slapen) en de draver keek alsof hij zojuist een proefrondje had gereden en de echte rit nog moest komen. Arab hartslag 51, de draver 72.

Ook bij herhaling van metingen bij elke rit blijkt dat mijn arab telkens veel lager uitkomt dan de draver.

Kortom koop dus een arab en ga endurance rijden.....

rox_en_wilvy

Re: Hartslag is slechte indicatie conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:19

Maar de uitdaging en de voldoening achteraf is veel groter :D ik rij zelf ook met een draver ( hitte petit ) die hogere harstlagwaardes heeft dan de standaard arabier.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:17

Mijn ervaring met een draver is anders. Mijn draver zijn hartslag zat ongeveer gelijk aan de arabier, behalve in galop. Het is ook raar dat deze hoger zou zijn of langzamer zou herstellen. Dravers, arabieren en vooral engels volbloeden hebben een relatief groter hart en dus snel een lagere hartslag.
Andere mensen die ik ken met een draver geven juist ook aan dat er een lage basishartslag is. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;)
Of idd stresskippen, die blijven ook hoger, maar dan is het niet iets conditioneel. Dat is ook niet rasgebonden trouwens. Ook mensen genoeg met stressarabier die moeite hebben die hartslag snel te laten zakken. Elk ras heeft zijn voor en na.

Die van Rein is niet geschoren toch? Misschien gewoon teveel warmte? Scheelt maar zo 10 hartslagen nl..
Of, hij schakelt minder makkelijk af zoals jouw arabier waardoor zijn hartslag hoger blijft.

Over de vraag of hartslag een objectieve meting is? Nee. Herstel (dus hoe snel zakt de hartslag) zou een betere indicatie zijn, maar dat wordt net zo ingewikkeld als je verschillende rassen gaat vergelijken. Maar je moet meetpunten maken. En dat betekent dat als je met rassen start die door een kleiner hart/dikkere huid meer moeite hebben die hartslag omlaag te krijgen, je je management moet aanpassen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:04

Ik begrijp je punt idd.
Wat als je paard van zichzelf al een hogere hartslag heeft in rust? Als je paard start met een hartslag van 40 is dit toch heel anders als starten met een hartslag van 50, of denk ik nu heel krom.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:40

De hartslag van een arabier hoeft echt niet altijd lager te zijn hoor. Mijn ongetrainde draver kwam vorig jaar bij wateren met een hartslag van 36 over de finish.
Waaraan zou jij (ts) dan de conditie willen meten?
Mijn draver kijkt trouwens standaart moe en slaperig. Ookal kan hij nog makkelijk een rondje ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:49

Heel wetenschappelijk dit :D
Omdat toevallig de Arabier een lagere hartslag heeft dan de draver moet de hele wereld aan de Arabier?

Best grappig :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:55

Ik geloof dat je het punt grandioos mist Billy.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:11

Tsja, je moet iets meten... :)

Hoewel ik nooit uitgesloten zou kunnen worden als zieligkijken een criterium zou zijn!

Denk dat de mensen die graag ver komen in de endurance ook vaakl een arabier kopen. De rest zal zich door je topic overhalen. :P

Lijkt mij leuk 'speelgoed', een hartslagmeter. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:17

Nee, ten eerste kun je niet op basis van een enkele meting zeggen wie er een betere conditie heeft.

Interne factoren, zoals leeftijd etc speelt een rol in omslag punt en rust hartslag.

Daarnaast externe factoren, bijvoorbeeld dat het paard opgewonden raakte van de omgeving. Of slecht had geslapen waardoor hij wat verhoogd was.

Uiteindelijk gaat het allemaal om percentages en zones. Dus appels met peren vergelijken.

Er zijn ontelbaar veel redenen waarom de HS van de draver hoger was. Wel denk ik, dat de HS van jouw arabier misschien wel aangeeft dat hij aanleg heeft voor duur werk. Maar goed, nogmaals. 1 hartslag meting, het zegt zo weinig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:57

Je wint ook niet op de hartslag hè (behalve bij ex aequo, maar dat komt zelden voor). Paard wordt hartslag gemeten om te kijken of hij wel of niet goed is. En daarvoor is de limiet in NL op 60 gezet. Al mag die van mij wel terug naar 64, net als internationaal. (hij is in NL zelfs een seizoen 56 geweest :+

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:04

Billy schreef:
Heel wetenschappelijk dit :D
Omdat toevallig de Arabier een lagere hartslag heeft dan de draver moet de hele wereld aan de Arabier?

Best grappig :D

Uhhh, say what?

Maar dan zou een betere meting misschien toch zijn het verschil tussen hartslag waar het paard mee start en eindigt? Ik roep nu ook maar even iets.
Stel een paard begint met 40 en eindigt met 59, is dit eigenlijk in verhouding hetzelfde als iemand zou beginnen met 50 en eindigen 69? Of wijst een hoge hartslag in rust ook op een slechtere conditie?
Ik heb nu pas 2 impulsrubrieken gereden dus heb er echt niet weinig verstand van hoor :+ maar mijn paard heeft al een hoge hartslag als we daar zijn, we begonnen al met 52. Uiteindelijk eindigde we met 56, zit wel maar 4 hartslagen verschil in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:26

Ja, maar die hogere hartslag bij de start kan ook opwinding zijn geweest. Dus je kunt die waardes daarvoor niet gebruiken. Dus dan een vaste waarde neerzetten voor wel of niet goed.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:30

Djilna schreef:
Ja, maar die hogere hartslag bij de start kan ook opwinding zijn geweest. Dus je kunt die waardes daarvoor niet gebruiken. Dus dan een vaste waarde neerzetten voor wel of niet goed.

Ja meer kun je er eigenlijk ook niet van maken. Je moet toch op een manier een lijn trekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:32

Mijn warmbloedje had een lagere hartslag dan de arab waar ik mee reed.. Dus :+

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:11

Ja dit herken ik maar zegt niks over de conditie.
Mijn draver x kwpn start gewoon met 36 en heeft op de nakeuring ook 36. Alleen als ik erop zit en finish komt hij niet onder de 70. Zodra ik afstap, minuutje wachten dan zakt hij onder de 60.
Ze moeten ook leren afschakelen. Ik weet nog dat Bliksem in Ermelo vorig jaar ook niet wilde zakken op de vetgate, terwijl we helemaal niet zo hard hadden gereden. Kwestie van aanleg misschien?
Vaak wordt het wel beter na jaren trainen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:27

Ten eerste waren het meerdere metingen, na elke rit, na meerdere ritten en per rit ook minimaal drie keer gemeten. Reindu is natuurkundig ingenieur he en ik chemisch ingenieur, :+ ik weet hoe je statistisch enigszins verantwoord onderzoek moet doen :D

Bliksem wilde in Otterlo ook niet voldoende zakken, terwijl zijn conditie op zich prima is, daarom is hartslag als indicatie imo ook een beetje onredelijk. Trainen zal ongetwijfeld helpen, ik ben blij dat ik dan dus kennelijk een kant en klare lage hartslag arab heb.

Iedereen aan de arab dus, misschien dat ik die van mij dan eindelijk eens kan slijten _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:34

Arabesk schreef:
Ten eerste waren het meerdere metingen, na elke rit, na meerdere ritten en per rit ook minimaal drie keer gemeten. Reindu is natuurkundig ingenieur he en ik chemisch ingenieur, :+ ik weet hoe je statistisch enigszins verantwoord onderzoek moet doen :D

Bliksem wilde in Otterlo ook niet voldoende zakken, terwijl zijn conditie op zich prima is, daarom is hartslag als indicatie imo ook een beetje onredelijk. Trainen zal ongetwijfeld helpen, ik ben blij dat ik dan dus kennelijk een kant en klare lage hartslag arab heb.

Iedereen aan de arab dus, misschien dat ik die van mij dan eindelijk eens kan slijten _O-

Nee. Leeftijd speelt ook een hele grote rol. Het uiteindelijk omfe relatieve getallen. Niet de absolute.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 18:45

Mijn stinkarab is 14, de draver is 6

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:50

Stinkarab :')

Maar dan is het opzich logisch naar mijn idee dat de HS van die van jou lager ligt. Die is immers ouders, alle waardes zullen dus in het algemeen lager uitvallen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:17

Rein heeft gewoon een afwijkende draver :+
Er zijn zat rassen die geen probleem hebben met de hartslag en als ik het zo hoor doet een koudbloed het nog beter dan die van Rein. Dus vermoed dat er een andere factor speelt dan dat het geen arabier is..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:21

Bij mensen werkt het zo dat de hartslag bij kinderen hoger is ten opzichte van een volwassene. Wanneer een gevorderde leeftijd is bereikt, zakt de hartslag nog meer. Ik neem aan dat dit bij paarden net zo werkt, want het hart van het paard werkt ook gelijk aan dat van een mens. Dus dan is het logisch dat jouw 14 jarige arabier een lagere hartslag heeft dan de draver van 6. Dit heeft niet perse met ras te maken, meer met leeftijd.
Ook kan het zijn dat jouw arabier geboren is met een sterkere hartspier dan de draver. Ook dan is het logisch dat jouw arabier een lagere hartslag heeft, want het hart is dan in staat meer zuurstofrijk bloed weg te pompen in één hartslag. Dit wil niet zeggen dat elke arabier geboren wordt met een sterkere hartspier. Dit verschilt ook per paard, net als dit per mens verschilt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:56

Maar z'n ander draver, Dartel, is 10 jaar en heeft een ultra lage hartslag. Nadat hij op hol ging met Reindu, had ie een hartslag van 53, Reindu zat iets hoger :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:10

Nou dan Arabesk, bewijs toch dat Bliksem de afwijkende factor is ;) Dat van Dartel vind ik meer standaard draver :))

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:14

Vind endurance wel super interessant aangezien ik zelf ook veel en intensief bezig ben met duursporten. Ben je meer van dit soort metingen van plan arabesk?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:43

Arabesk schreef:
Wat ik nou niet zo goed snap is dat er zo ontzettend veel gewicht toegekend aan de hartslag bij de finish. Heb je een arab, mooi, dan heb je geluk. Heb je een ander ras, pech, trainen tot je er dood bij neervalt...

Mijn ongetrainde arab heeft na de trainingsritten een veel lagere hartslag dan de getrainde draver klasse II van reindu.

Maar ik geloof nooit dat mijn arab een betere conditie heeft dan deze draver. :? Na de rit was mijn arab zichtbaar moe (keek zielig en stond te slapen) en de draver keek alsof hij zojuist een proefrondje had gereden en de echte rit nog moest komen. Arab hartslag 51, de draver 72.

Ook bij herhaling van metingen bij elke rit blijkt dat mijn arab telkens veel lager uitkomt dan de draver.

Kortom koop dus een arab en ga endurance rijden.....

Ha ha, gooi ik de knuppel in het hoenderhok, denk dat je ook geen AV moet nemen dan maar een fjord...
Uiteraard ook zonder enige wetenschappelijke basis..
voorbeeldje start 30, onderweg 44, eind 48, na herstel eind keuring 30.
Of andere wedstrijd 36, 48, 44, 30
Maar die kwam ook niet doodop over de eindstreep gelukkig.
Helaas verleden tijd, ze vond het zo leuk en ik ook.
Waren wel maar klasse 1 wedstrijden hoor, varierend van KWB kort tot 46 km in waar was het?

Just kidding uiteraard, Fjord is niet meteen het meest gebruikte en optimaal geschikte ras.