[TEN] Werkende mensen, hoe trainen jullie in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

[TEN] Werkende mensen, hoe trainen jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 16:50

Hallo!
Ik ben zelf een student, en ik werk daarbij ook nog. Ik mag heel blij zijn als ik drie dagen in de week overdag op stal kan zijn. Meestal lukt dit niet, of ben ik er pas einde middag wanneer het alweer bijna donker wordt. Buitenrijden lukt dus maar heel weinig. Zondag is mijn enige vaste dag. Nu vraag ik me af, hoe doen mensen die die fulltime werken? Zijn er ook mensen die gewoon in het donker gaan rijden?

:D
Laatst bijgewerkt door Hilli op 14-02-15 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd voor de duidelijkheid.

NatasjavE

Re: Werkende mensen, hoe trainen jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:54

Vaak niet. De bak onder water of bevroren, nat vies donker en de stallen eerst uit mesten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:00

In het donker het bos in. Bij volle maan is het prachtig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:02

Momenteel rij ik niet vanwege een eigen blessure, maar in de winter lukt het mij vaak niet om te rijden. Ik heb wel een goed buitenbak. Alleen als ik om 7.00 uur van huis ga en 12 uur later thuis ben. Daarna de stallen moet mesten en nog eten moet koken, dan ben ik blij als ik om 21.00 uur klaar ben. Dus alleen om mijn vrije dagen dan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:36

En hoe doen jullie dit dan met wedstrijden? De eerste komt er al aan, ik heb maar heel weinig kunnen trainen. Maar ik rij nog maar de impulsrubriek. Kan me voorstellen voor mensen in hogere klasses dat dit wel een uitdaging is om je paard in de winter op pijl te houden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:38

Jennyj01 schreef:

Rij jij vanuit stal dan al direct het bos in? Ik vind het lastiger om in het bos te komen in het donker.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:51

Gewoon s avonds, rond of na acht. Zowel in de bak als buitenritjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:56

Ik hou op 3 keer per week en gelukkig duurt niet meer zo lang tot zomer tijd.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:03

Ik heb het afgelopen half jaar 5 dagen per week stage gelopen van 9 tot 6, toen reed ik ook echt alleen in het weekend op m'n verzorgpony, en soms kwam dat er zelfs niet van. Nouja, uiteindelijk heb ik toch nog meer kunnen rijden dan verwacht omdat de winter niet zo koud was. In de zomer zou ik gewoon 's avonds rijden :j maar heb geen beschikking over een verlichte bak, dus ben wel op zonlicht aangewezen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:04

Ik kan gewoon elke dag rijden. Buitenbak met verlichting. Nu rijden anderen mijn paard ivm eigen blessure.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:39

Ja in de bak rijden kan ik ook, ik heb het dan ook meer over trainen voor endurance wedstrijden en dan het onderdeel echt kilometers maken buiten. Mijn paard krijgt sowieso 6 dagen in de week beweging. Dit kan dan longeren of rijden zijn, maar echt de langere buitenritten om te trainen lukken mij niet meer dan 1-2x in de week in de winter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:55

Moos99 schreef:
Jennyj01 schreef:

Rij jij vanuit stal dan al direct het bos in? Ik vind het lastiger om in het bos te komen in het donker.

Ja ik hoefde maar 1 weg over te steken maar met goeie verlichting vind ik een stukje kangs de weg ook niet erg hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:56

Ik heb de afspraak op mijn werk dat ik in de winter alleen maar late diensten draai. dan ga ik om 13.30 van huis af en kom ik om 00.15 weer thuis. Kan ik dus in de ochtenduren de paarden doen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:02

Ik rijd wel in het donker, we hebben wel een goede bakverlichting.
Bakkabouters liggen meer op de loer in het donker, maar dat hoort er bij.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:06

Ik heb de luxe van een binnen en buitenbak met verlichting. En naar buiten in het weekend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:16

Moos99 schreef:
Ja in de bak rijden kan ik ook, ik heb het dan ook meer over trainen voor endurance wedstrijden en dan het onderdeel echt kilometers maken buiten. Mijn paard krijgt sowieso 6 dagen in de week beweging. Dit kan dan longeren of rijden zijn, maar echt de langere buitenritten om te trainen lukken mij niet meer dan 1-2x in de week in de winter.

Welke klasse rijd je? Daarvan is natuurlijk ook wel afhankelijk van hoe je traint.

In de winter kom ik doordeweeks altijd als het al donker is op stal, maar wij rijden op de rijvereniging, kleden dus paarden aan als lopende kerstboom en rijden naar de vereniging.
Gaan daar dressuur rijden of zo en rijden dan weer terug.
Met fanatiek dressuur rijden bouw je ook zekere basis conditie op en je kan er op letten dat ze ook correct lopen (recht op eigen benen etc.)
Je zou dan in het weekeind als het licht is een langere rit kunnen maken, is wat behelpen, maar is niet anders. Gelukkig hoef je voor het opbouwen van endurance conditie niet elke dag 30 km buiten te rijden :+ :D dan waren dagen en weken inderdaad te kort.

Ik rijd in ieder geval niet buiten op straat in het donker, anders dan naar en van de vereniging, omdat het toch wel gevaarlijk is op de weg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:28

Om de dag, 's avonds na het werken. We hebben een verlichtte gedraineerde bak die echt lang goed begaanbaar is. En zo niet dan enkel in het weekend buitenrijden. Pony staat op volpension en is geschoren, dus ik kan wel komen, rijden en weer vetrekken, dat vergemakkelijkt de boel.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:18

Het 1e jaar, opbouw basiskm's drie x in de week getraind via het schema van tonkie. 2 x in de week rond de 8 a 10 km als verlichte kerstboom en 1 x in het weekend een langere rit.

Nu als voorbereiding voor het wedstrijdseizoen soms een rit in de avond en 2 x in het weekend dmv bloktraining.
Meeste paarden gaan na het wedstrijdseizoen op rust en beginnen we in het nieuwe jaar weer met trainen.

arun

Re: [TEN] Werkende mensen, hoe trainen jullie in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:25

Niet rijden paarden hebben ook eens rust nodig hoor. Vergeet ook niet dat een getraind paard dat wel vrije beweging krijgt (weidegang) zijn conditie ongeveer 3 maanden bijna constant blijft. Traditioneel start ik terug met trainen op lichtmis. Buitenrit enkel in het weekend en tijdens de week 1x longeren en 1x aquatraining dat is voldoende op terug op niveau te komen. Start van de wedstrijden doen we een 80km als eerste serieuze trainingsprikkel om dan verder op te bouwen. Heb vaak het gevoel dat jullie te veel willen trainen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 17:36

arun schreef:
Niet rijden paarden hebben ook eens rust nodig hoor. Vergeet ook niet dat een getraind paard dat wel vrije beweging krijgt (weidegang) zijn conditie ongeveer 3 maanden bijna constant blijft. Traditioneel start ik terug met trainen op lichtmis. Buitenrit enkel in het weekend en tijdens de week 1x longeren en 1x aquatraining dat is voldoende op terug op niveau te komen. Start van de wedstrijden doen we een 80km als eerste serieuze trainingsprikkel om dan verder op te bouwen. Heb vaak het gevoel dat jullie te veel willen trainen.

80 km als trainingsprikkel :wow: zo een lange rit heb ik uberhaubt nog nooit gereden haha.
Ik ben nog maar in de impulsrubriek bezig! Dus het komt idd niet zo nauw. Ze krijgt iedere dag beweging (met 1 rust dag in de week) en das vooral ff longeren, uurtje dressuren en dan 1 a 2x een buitenrit van 1-3 uur.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:34

Dat prikkeltje is nog maar de helft van wat het doel is :)
Elke dag beweging is voor mij buiten de weide op en spelen met hun vrienden (en hopen dat ze zich niet blesseren al dom doen).
Je wisselt eigenlijk beter trainingsdag af met rustdag of meerdere dagen tegelijk trainen en evenveel dagen rust geven.
Als je paard een buitenrit op tempo kan van 3u kan het op wedstrijd niveau gerust meer dan impulsrubriek aan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:42

arun schreef:
Elke dag beweging is voor mij buiten de weide op en spelen met hun vrienden (en hopen dat ze zich niet blesseren al dom doen).
Je wisselt eigenlijk beter trainingsdag af met rustdag of meerdere dagen tegelijk trainen en evenveel dagen rust geven.
Als je paard een buitenrit op tempo kan van 3u kan het op wedstrijd niveau gerust meer dan impulsrubriek aan.

Jeetje! Welke klasse hebben we het nu over?

Gelukkig staat ze lekker 24/7 buiten in de kudde. Nu in de winter wel alleen op paddock met inloop, dus ze lopen al niet meer zoveel als dat ze op de weide doen met zn alle, maar ze staat iig nooit op stal. Dus eigenlijk is het t beste : werken, rustdag, werken, rustdag etc, of: werken, werken, werken, rustdag, rustdag, rustdag??

Nooit geweten. Ze krijgt maar 1 rustdag (soms 2) en dit is dan eigenlijk afhankelijk van wanneer ik echt geen tijd heb.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:48

Rust is heel belangrijk om je paard sterker te maken tijdens het trainen! Mijn paard krijgt per week meestal wel 3 a 4 dagen rust. Teveel trainen werkt juist averechts, de spieren moeten kunnen herstellen om sterker te kunnen worden!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:55

arun schreef:

Intresante benadering. Hier zou je eigenlijk een topic over moeten openen. Hoe je dat weer een beetje gaat opbouwen en zo. Ik zou zeker volgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:55

Om de dag trainen is inderdaad heel effectief zolang het paard vrij kan bewegen op de tussen dagen.
Staat het paard in een box dan is dat juist niet verstandig.