[SGW] Ojee ik ga starten met oefencross/eventing wat echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSylvano

Ojee ik ga starten met oefencross/eventing wat echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:24

Met mijn bij rijd paardje opgegeven voor de oefencross op 6 april icm les van Jan Oortveld. Hartstikke leuk maar ik heb nog nooit gecrosst enkel hier in t bos eens wat en vroeger op Bussloo wel eens wat gesprongen.
Welke beenbescherming MOET je hebben? Ik heb peesbeschermers, strijklappen en springschoenen maar lees overal speciale bescherming maar voor die paar x per jaar dat ik eventing ga rijden wil ik eigenlijk niet gelijk 100 euro uitgeven. Dus wat moet je echt hebben??

lolotjeh

Re: Ojee ik ga starten met oefencross/eventing wat echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:29

Een bodyprotector dat is met dat soort dingen echt wel verplicht.
Maar kwa been bescherming weet ik niet zo het ligt ook aan je paard of hij zijn voorbenen aan tikt of niet

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:29

Volgens mij heb je eerst aan peesbeschermers, strijklappen en springschoenen wel genoeg. Maar je moet wel een Bodyprotector hebben.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:30

fro schreef:
Volgens mij heb je eerst aan peesbeschermers, strijklappen en springschoenen wel genoeg. Maar je moet wel een Bodyprotector hebben.

Ja dacht ook dan kom ik wel een heel eind. Ja dat van de bodyprotector wist ik !

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:30

Ik ben erg voor crossbescherming. Een van mijn paarden is namelijk een keer op de hindernis terecht gekomen (miscommunicatie) en de krassen stonden diep in de crossbeschermers. Paard mankeerde niks!

Verder is een borsttuig ook prettig, eventueel in combinatie met martingaal. En voor jezelf natuurlijk een bodyprotector.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:32

Normaal gesproken is bij de oefen cross verplicht goede beenbeschermer.
In ieder geval voor peesbeschermers.
De rest is niet verplicht
En voor jou de bodyprotector en cap verplicht.
Zorg voor goed passend spul
Alles wat niet correct past werkt tegen.

Als je met de SGW wil beginnen zou ik wel een knap setje been beschermers nemen.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:41

Heb gewoon rubberen springschoenen is dat voldoende?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:47

Ja hoor dat werkt best.
Daar hebben wij ook mee gecrosst.
Voordeel is dat het geen water opneemt

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:40

Ik gebruik voor de oefencrossjes vaak 3-in-1 beschermers is altijd prima gegaan.

p.s Les van Jan is heel erg leuk ;). Veel plezier

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 11:49

O fijn een positief bericht heb er ook erg zin in, is een voorbereiding op de tripalon van Bussloo :) !

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:51

Ik zou liever voor een gewone peesbeschermer gaan dan voor een 3 in 1 beschermer.

Die zijn zacht dus minder bescherming bij aantikken en die zuigen zich vol water en worden zwaar.

Op marktplaats zijn regelmatig cross beschermers te vinden als je het leuk vind en er nog niet veel geld aan uit wilt geven.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:36

Ik volg even:) zelfde probleem. Zo vaak crossen we niet en om nou die beschermers van 100 euro te halen word me iets te gek.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:37

Ik denk dat ik voor nu gewoon peesbeschermers voor, strijklappen achter en springschoenen ga gebruiken ! Nog wel een borsttuig want dat mn zadel verschuift moet ik niet hebben !

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:44

Ik heb met mn eerste paar crosslessen voorbeen beschermers om de achterbenen gedaan. Dan waren ze toch beter beschermd dan met alleen strijklappen.
Heb nu wel crossbeschermers :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:55

HAR → SGW

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:00

Bij eventing wedstrijden zie je mensen met alleen peesbeschermers rijden.
Ik zelf rijd met pees- en kogelbeschermers en wil er eigenlijk nog wel springschoenen bij :D

Ik raad je aan een t-shirt met lange (!!) mouwen aan te doen voor betere bescherming.
Een bodyprotector is in elk geval verplicht :)

Edit:
Ik heb tot op heden nog altijd deze gebruikt:
http://www.ej.nl/paard/beenbescherming/ ... _1217.html
http://www.ej.nl/paard/beenbescherming/ ... _1224.html
maar heb sinds kort deze voor de cross:
http://www.ej.nl/paard/beenbescherming/ ... _1981.html
alleen heb ik deze set nog niet gebruikt, aangezien ik sindsdien nog geen eventing wedstrijden heb gehad :o

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:43

Als je gewone peesbeschermers gebruikt doe er dan tape om heen zodat ze niet zakken door het water

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:19

Voor een crossles zijn 'gewone' springuitrusting met dus peesbeschermers voor en achter en springschoenen genoeg hoor. Ik ga nu wat fanatieker crossen en heb crossbeschermers bestelt (betere koeling en worden minder zwaar), maar voor een eerste crossles nog niet essentieel. Les bij Jan is erg leuk, hij geeft goede tips en laat je uitdaging opzoeken :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:29

Qua bescherming heb ik zelf niets toe te voegen. Wel zou je nog aanraden om eerst een keer een gewone crossles te doen. Nu ga je een oefencross doen met begeleiding en dan heb je er toch wat meer een wedstrijdelement bij.
Er wordt er bij een oefencross toch van uit gegaan dat je paard redelijk soepel alles springt en voor de eerste keer is het dan fijn dat je in een les rustig een keer kan oefenen. Dan heb je er bij je oefencross profijt van.
Succes!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:32

brechtje122 schreef:
Qua bescherming heb ik zelf niets toe te voegen. Wel zou je nog aanraden om eerst een keer een gewone crossles te doen. Nu ga je een oefencross doen met begeleiding en dan heb je er toch wat meer een wedstrijdelement bij.
Er wordt er bij een oefencross toch van uit gegaan dat je paard redelijk soepel alles springt en voor de eerste keer is het dan fijn dat je in een les rustig een keer kan oefenen. Dan heb je er bij je oefencross profijt van.
Succes!

Bij Jan (de les die TS) gaat doen heb je eerst een crossles en daarna maken ze van de hindernissen die je hebt geoefend een parcoursje. Dus er is niet een echt wedstrijd element.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:28

annelieke92 schreef:
brechtje122 schreef:
Succes!

Bij Jan (de les die TS) gaat doen heb je eerst een crossles en daarna maken ze van de hindernissen die je hebt geoefend een parcoursje. Dus er is niet een echt wedstrijd element.

Okee dan is het anders als de oefencrossen die ik gewend ben ;)

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:15

Idd het is eerst les :) paard heeft al wel ervaring ik nog niet.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:42

Hey wat leuk, ik rij hem ook 6 april bij Jan.
ik volg op moment de springcursus bij hem. Hij is echt een hele fijne instructeur!! Ik ben ook nog op zoek naar de juiste beenbescherming. Ik heb hier ook geen ervaring mee, dus ik lees ook gezellig mee!! *\o/*

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 17:01

Risje80 schreef:
Hey wat leuk, ik rij hem ook 6 april bij Jan.
ik volg op moment de springcursus bij hem. Hij is echt een hele fijne instructeur!! Ik ben ook nog op zoek naar de juiste beenbescherming. Ik heb hier ook geen ervaring mee, dus ik lees ook gezellig mee!! *\o/*

O gezellig! Heb inmiddels crossbeschermers gescoord op marktplaats van cso voor 30 euro prima voor t begin denk ik :)

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:10

Ik ben ook aan het zoeken! Vraag me af waar spring schoenen precies voor zijn? Sorry hoor ik ben echt een groentje. Ik rij nooit met wat voor bescherming dan ook :)
Leuk, misschien worden we welnin dezelfde groep ingedeeld :D