Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
koetjeboe schreef:Ik dacht juist dat er in die basis km ook best een klasse een mocht
bedenk je wel dat een jong paard heeel veel nieuwe indrukken opdoet op zo'n wedstrijddag en dat het heel druk voor ze is. Als je dan ook nog lichamelijk veel van hem vraagt, lijkt me dat zwaar voor zo'n jonkie. Maar dat zal ook per paard verschillen, dus dat zal je zelf het besten weten._suus19_ schreef:koetjeboe schreef:Ik dacht juist dat er in die basis km ook best een klasse een mocht
Zou best kunnen hoor, ik weet niet preciesbedenk je wel dat een jong paard heeel veel nieuwe indrukken opdoet op zo'n wedstrijddag en dat het heel druk voor ze is. Als je dan ook nog lichamelijk veel van hem vraagt, lijkt me dat zwaar voor zo'n jonkie. Maar dat zal ook per paard verschillen, dus dat zal je zelf het besten weten.
Ze zeggen wel vaak dat paarden die jong beginnen en dan al veel moeten presteren, het later niet zo goed meer doen.
En met een paar weken onder het zadel al 15 km gaan rijden... Ik heb daar m'n vraagtekens bij.
koetjeboe schreef:Omdat ik graag verder wil komen als de klasse 1, een klasse 1 is voor mij ook training hoor, ga niet om te winnen dan had ik wel een goede endurance gefokte Arabier gekocht.
Dus ik dacht komend jaar paar korte klasse 1 rijden, beetje laten kennis maken enz, gewoon rustig rijden. En dan 2016 voor de punten. weer klaase 1 starten maar dan de langere. Of zou dat al te veel zijn
Rossfechten schreef:Hier mijn mening.
Zeker zijn dat alles goed functioneert en goed loopt. dus evenwichtig en over 2 kanten correct.
Ga je paard harden, botten hoeven spieren, zijn nog zo week als wat, dat moet gewoon harder sterker worden. Dat kan door korte afstanden over harde bodem te rijden, en met beleid het max opzoeken.
En daarna je paard tijd te gunnen om te herstellen.
Hierbij kan je voorzichtig al naar klasse 1 toe gaan rijden.
koetjeboe schreef:Rossfechten schreef:Hier mijn mening.
Zeker zijn dat alles goed functioneert en goed loopt. dus evenwichtig en over 2 kanten correct.
Ga je paard harden, botten hoeven spieren, zijn nog zo week als wat, dat moet gewoon harder sterker worden. Dat kan door korte afstanden over harde bodem te rijden, en met beleid het max opzoeken.
En daarna je paard tijd te gunnen om te herstellen.
Hierbij kan je voorzichtig al naar klasse 1 toe gaan rijden.
wel over harde bodem rijden. Asfalt bedoel je dan. Ben daar altijd erg voorzichtig mee. Wat vind jij korte afstand. Ik vind 10km al vrij kort namelijk. Ik wil zo graag en snap uiteraard ook dat ik voorzichtig met haar moet doen. Daarom probeer ik advies in te winnen.
en waarom zo'n jong ding kopen. Omdat ik een paard zelf wil in rijden. En niet iemand anders er al aan heeft lopen prutsen

denice schreef:Ze vraagt hier toch juist om tips ? Hartstikke goed dat je er over nadenkt. Klopt het dat je nu twee tot drie keer per week rijdt? Hoe gaat dat mentaal gezien voor je paard? Ik denk dat volgend jaar zo af en toe eens een 20 km rit best kan, maar zorg dan wel voor genoeg rust tijdens en na, goede conditie En gezondheid van je paard etc.
gekvanfleur schreef:denice schreef:Ze vraagt hier toch juist om tips ? Hartstikke goed dat je er over nadenkt. Klopt het dat je nu twee tot drie keer per week rijdt? Hoe gaat dat mentaal gezien voor je paard? Ik denk dat volgend jaar zo af en toe eens een 20 km rit best kan, maar zorg dan wel voor genoeg rust tijdens en na, goede conditie En gezondheid van je paard etc.
Ja, maar ik vind het hele plaatje een beetje zorgelijk...
Dier is een aantal weken (volgens mij zelfs korter als twee maanden) onder het zadel..loopt al tien kilomter, loopt in de les...loopt zelfs al een enkele 15km, wat later ineens een ongelukje was en zou volgend seizoen (dat is al over vier maanden) al gestart moeten worden..en ts lijkt me niet de sterkste persoon om nog even wat langer te wachten..