Ik weet dat elke peesblessure anders is en veel afhangt van de aard van de blessure en van de genezing (o.a. de leeftijd van het paard, de verzorging en herstelperiode die het paard krijgt, etc.), maar ik wou eens polsen of er ook mensen zijn met ervaringen.
Voornamelijk uit interesse, maar ook omdat ik hier in Canada een quarter heb ontmoet die mijn hart helemaal gestolen heeft. Het betreft een 4-jarige quarter ruin die reeds op 2-jarige leeftijd is ingereden en op 3-jarige leeftijd zijn eerste futurity won. Kortom, een paard met enorme potentie, een gouden karakter en een enorme 'will to please'. Helaas heeft hij dus een zware peesblessure opgelopen in zijn linkervoorbeen. Een blessure die niet te zien was met normale meettoestellen, hij heeft een MRI gekregen (kostelijk grapje) om te kunnen achterhalen wat het was. Men vreesde hoefkatrolonsteking, maar dat was het dus niet. Verdict 'ripped tendon' (= gescheurde pees) en minstens 7 maanden rust. Echt een triest verhaal eigenlijk, want dit paard is gewoon zo geweldig had ik geld, dan kocht ik hem meteen, peesblessure of niet
. Ik ben voornamelijk benieuwd hoe zijn toekomst er zal uit zien...Dit verhaal heeft me dus aan het denken gezet. Zijn er reiningpaarden die een dergelijke blessure krijgen, maar na een herstelperiode toch terug de sport in kunnen? En is het dan op hetzelfde niveau of lukt dat nooit meer? Of worden ze verkocht en gaan ze bvb. als recreatiepaard door het leven? Ik hoor het graag als iemand ervaring heeft met soortgelijke situaties.
Verder wil ik géén discussie starten over de leeftijd van inrijden e.d. (hier is een andere topic voor). Ik besef dat dit waarschijnlijk mede heeft bijgedragen aan zijn blessure, maar het kan ook stom toeval geweest zijn. Weet dat als het mijn paard was geweest, hij nu pas zadelmak zou worden gemaakt, meer wil ik er niet over kwijt.
. En dan heb ik het nog niet eens over zijn blessure. Maar toch bedankt voor de 'waarschuwingen'
Hij is nog knapper dan ik me kon herinneren
. En zijn humor is ie belange nog niet kwijt. Hij doet het goed, ik heb hem niet zien stappen ofzo, maar ik heb me laten vertellen dat hij vooruitgang maakt. Het ziet er hoopvol uit voor hem. Helaas betekent dat voor mij dat ik hem nu zeker niet kan betalen en voor hem dat hij weer de reiningsport zal ingaan. Hopelijk blijft hij dan blessurevrij...