afmelden wedstrijd, wel startgeld betalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

afmelden wedstrijd, wel startgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:57

Op dit moment is het paardwelzijn in de endurance nogal in opspraak.
Nu kom ik zelf pas net om de hoek kijken in de endurance en had me ingeschreven voor kootwijkerbroek as zondag.

Helaas heeft mijn paard een vervelend hoestje heeft waar hij maar moeilijk vanaf komt. We kunnen daarom niet starten.
Nu heb ik een hele tijd gehoopt dat hij snel genoeg weer fit zou zijn, helaas is dat niet het geval. Dus ik heb me vandaag, na sluitingsdatum van inschrijving, weer uitgeschreven.

Nu is het beleid zo dat ik dan volledig startgeld wel moet betalen. Ok, als het beleid zo is, houdt ik me daaraan, prima. Daarintegen kan er wel een da verklaring afgegeven kan worden dat er niet gestart kan worden.

Daar vind ik het dus dubbel. Het startgeld moet wel voldaan worden, werkt dat niet in de hand dat mensen sneller alsnog gaan starten. Dit bevordert het paardwelzijn niet echt.
Andere kant, als ze die regel niet invoeren, zal er waarschijnlijk makkelijker om gegaan worden met de inschrijving. Wellicht mensen die gewoon niet komen opdagen.

Hoe denken jullie hierover?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:59

Gewoon betalen, zo simpel is het. Wedstrijd organisatie moet ook kosten maken en tijd eraan besteden. Het is aan mensen zelf of ze dan starten, een beetje weldenkend mens kiest neem ik aan altijd voor het welzijn van zijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:00

Gewoon betalen, 3 dagen voor de wedstrijd kunnen ze jou plek ook niet meer opvullen. Zo zijn de regels nou eenmaal, anders krijg je steeds meer last minute afmeldingen.

Niet betalen kan je trouwens een sanctie opleveren vanuit de knhs.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:02

Ze doen dit om het aantal afmeldingen te beperken in mijn ogen. Ik zou de gezondheid van mijn paard altijd belangrijker vinden dan het startgeld dus er ook niet moeilijk over doen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 21:04

Even voor de duidelijkheid, zoals ik al zeg, het gaat me niet om het wel of niet betalen. Het is hun beleid, dus prima dat wist ik toen ik me inschreef en dit wordt gewoon voldaan.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken hoe ermee omgegaan wordt met.het oogpunt gezondheid van het paard. Aangezien dit toch al zo'n punt van discussie is op het moment

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:11

Ik ben het niet met je eens. Als je ondanks gezondheidsproblemen wel op wedstrijd gaat, pikken ze je er op de voorkeuring wel uit. Of je mag wel starten en je krijgt de rekening op conto van de gezondheid van je paard later wel. Als je je verstand gebruikt, dan is die €35,- ongebruikt startgeld nog zo gek nog niet.

Ik denk dat het zeker goed is om over welzijn na te denken, maar een stuk van de verantwoordelijkheid ligt echt bij jezelf. De regels moeten wel een kader schetsen, maar je moet uitkijken dat je niet overreguleert. Immers, naast de wedstrijd heb je thuus nog en bij bijv. 5 wedstrijden per jaar ben je dus 360 dagen per jaar thuis met je paard bezig. Dat komt geen wedstrijdDA of -reglement controleren.

Op basis van het aantal inschrijvingen regelt de organisatie dierenartsen, assistenten, officials en vrijwilligers. Die houden daar ook rekening mee, en als afhaken zo makkelijk zou zijn dan weet ik niet goed wat er gebeurt.

mellamoshan

Re: afmelden wedstrijd, wel startgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 21:28

Ikzelf heb mijn besluit gemaakt, heb liever een gezond paard dan die 35 euro hoor. Daar koop ik geen paard voor.

Wat betreft alle vrijwilligers, dierenartsen en alles erop en eraan dat er aan mensen rondom de wedstrijd snap ik dat er een heleboel geregel bij komt kijken.
Toch denk ik dat bij afmelding met dieren.arts verklaring er uitzonderingen gemaakt moeten worden. Maar dat is mijn mening he.
Andere afzeggingen of afwezigen denk ik dat het reglement prima passend is.

Werkt het trouwens zo in elke tak van de paardensport? Hier heb ik echt geen idee van namelijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:32

mellamoshan schreef:
Ikzelf heb mijn besluit gemaakt, heb liever een gezond paard dan die 35 euro hoor. Daar koop ik geen paard voor.

Wat betreft alle vrijwilligers, dierenartsen en alles erop en eraan dat er aan mensen rondom de wedstrijd snap ik dat er een heleboel geregel bij komt kijken.
Toch denk ik dat bij afmelding met dieren.arts verklaring er uitzonderingen gemaakt moeten worden. Maar dat is mijn mening he.
Andere afzeggingen of afwezigen denk ik dat het reglement prima passend is.

Werkt het trouwens zo in elke tak van de paardensport? Hier heb ik echt geen idee van namelijk. :)

Ja in iedere tak gebeurt het. Bij springen kom je er ooit nog onderuit omdat ze vaak toch genoeg starts hebben. Maar dressuur is altijd betalen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:59

Ik heb een aantal jaar het wedstrijdsecretariaat van een menvereniging gehad en er komen echt de meest uiteenlopende redenen voorbij waarom mensen zich afmelden. Variërend van overlijden in de familie, overlijden paard, gezondheidsproblemen (miskraam o.a.) tot afzeggen omdat het regent (wat de wedstrijd niet heel erg negatief beïnvloed) of inderdaad niet fit paard.

De kosten zijn al gemaakt, de regel is idd na sluitingsdatum betalen, maar als organisatie kan je nog wel wat schipperen in wie je laat betalen en wie niet (de voorbeelden die ik genoemd heb; overlijden, de miskraam, hebben bij ons niet betaald) Persoonlijk zou ik iemand in jouw situatie gewoon laten betalen, je wist al langer van het hoestje en ik vind het heel goed dat je voor je paard kiest, maar als je je eerder afgemeld had, had er misschien iemand anders kunnen starten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:04

Ik organiseer de endurance in Wateren en heb ook te maken met afmeldingen. Helaas komen die vaak nadat het weerbericht bekent is: als het gaat regenen zijn er ineens een heleboel paarden onvoldoende fit. Ik heb echter al dierenartsen, vrijwilligers, prijzen en give-aways al besteld en de kosten al gemaakt. Nadeel is wel dat mensen vaak laat pas inschrijven. Zelf heb ik het beleid als je afmeld en je komt wel vrijwilligen dan krijg je het geld wel terug.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 17:33

Dat is opzich ook een goed alternatief natie! :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:42

behoort zo en is prima zo...
je meldt je aan en vervolgens af na de sluitingsdatum van het aanmelden.
ze houden dus eigenlijk rekening met je starten etc.

Met de reden omdat je paard niet helemaal gezond is?
Als mensen hun geld terugkrijgen bij melding dat het aan het dier lag qua gezondheid, zou als pietje geen zin had om in de regen te rijden, tijdens het afbellen zeggen "ja hij hoest" en hoef pietje niet te betalen...
medische redenen worden te vaak als excuus bedacht etc...

en of je nou op vakantie gaat, of een wedstrijdje rijdt,
als je afmeldt zal je toch moeten betalen(mits afmeldverzekering, daar zijn ze voor) en dat is niet meer dan eerlijk..
met welke reden dan ook, ze hebben op je gerekend etc. dus het inschrijfgeld is voor hun :)
en het voorkomt tevens dat je 100 aanmeldingen hebt en dat er uiteindelijk 50 opdagen door bijvoorbeeld regen etc.
een organisatie weet gewoon meer waar ze aan toe zijn, als je toch moet betalen na de inschrijfsluitingsdatum :)
en als je een reden maakt waardoor ze dan niet zouden hoeven betalen, gaat iedereen die als excuus gebruiken bij afmelding...

(voor de inschrijf sluitingsdatum vindt ik wel dat je terug moet krijgen, zijn o.a. de planningen etc. nog niet gemaakt)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:18

Het is bij dressuur hetzelfde. Een verklaring van een dierenarts kan alleen voorkomen dat je geen boete van de KNHS krijgt, hoewel die maar zeer zelden opgelegd wordt. Dat staat ook en de reglementen van de KNHS.
Ik heb het bij een dressuurwedstrijd in de buurt jaren geleden gehad dat ik moest betalen terwijl mijn paard 3 dagen daarvoor overleden was, dat vond ik wel cru. Ik heb daar dan ook jaren niet meer gestart...
Maar in de endurance heb ik het ook wel meegemaakt dat net als bij Napie, als je ging vrijwilligen, je geen inschrijfgeld hoefde te betalen, dat vind ik wel positief als dat gebeurt.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:46

Wij hanteren de regel dat je je inschrijfgeld terug krijgt (na sluitingsdatum) als je een dierenartsverklaring kunt overleggen welke niet ouder is dan 1 week.
De regel van Napie vind ik ook wel een slimme tip, die ga ik onthouden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:50

Als je minder dan een week van tevoren afmeldt én ze hebben geen vervangers voor jouw plek, dan vind ik het logisch dat je moet betalen.

Ik heb het echter ook wel eens meegemaakt dat ik 2-3 weken van tevoren al afmeldde en fijn een verzoek kreeg om te betalen, terwijl mijn plaatsen al wel waren opgevuld (was een week lang starten, meer dan 50 euro). Toen heb ik niet betaald, vond het ook onbeschoft om daar dubbel voor te willen vangen.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:43

Vorige week vrijdag voor een springwedstrijd daags erna via de mail afgemeld. Daarbij aangegeven dat ik het inschrijfgeld op zondag zou komen betalen. Ik zou dan een dressuurproef rijden.
Ik had geen opgaaf van reden voor de afmelding gegeven.

Zondagochtend bij het betalen van de dressuur- en afgemelde springwedstrijd kreeg ik te horen dat ik alleen voor de dressuurproef diende te betalen. Op mijn vraag waarom werd geantwoord dat ik mezelf op een keurige manier had afgemeld en daarom niet hoefde te betalen. Het gros blijkt zich niet eens op een fatsoenlijke manier af te melden.

De 9 euro die ik ''over" had, heb ik in de tent gespendeerd.

Vorig jaar vanwege slijmbeursontsteking mijzelf na sluitingsdatum voor een dressuurwedstrijd afgemeld. Inschrijfgeld werd teruggestort.

Er zijn verenigingen die dus soepel met wel of niet innen van het startgeld omgaan.

De regel dat mensen die zich afmelden na sluitingsdatum en zich willen inzetten als vrijwilliger geen inschrijfgeld verschuldigd zijn, vind ik een prima regel.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:28

Deze vraag heb ik mij ook gesteld 5 jaar geleden. Ik had me voor het eerst ingeschreven voor Kootwijk en mijn paard werd ziek, hij had droes.
Ik had destijds ook een doktersverklaring en melde het geloof ik 1 dag na sluitingsdatum.
Er viel niet over te praten. Ik heb uitgelegd dat het mijn eerste endurance wedstrijd zou worden.

Nota bene had ik het jaar daarvoor nog een wedstrijd bij dezelfde organisatie als vrijwilliger meegelopen. Ik was nog helemaal niet bekend in de endurance maar vond dit zo'n enorme domper (waar zat hun gevoel???) dat ik dat hele jaar niet meer gestart ben.

Het jaar erop heb ik het toch weer geprobeerd. Na een aantal wedstrijden kreeg ik er meer begrip voor. Ze tuigen een hele wedstrijd op en gaan er vanuit dat je ook komt.
Ik heb me inmiddels wel vaker afgemeld, en kom dan bijna altijd vrijwilligen. Meestal hoef je dan geen startgeld meer te betalen, zeker in het geval van een ziek paard vind ik dit veel leuker (humaner) overkomen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:35

Napie schreef:
Ik organiseer de endurance in Wateren en heb ook te maken met afmeldingen. Helaas komen die vaak nadat het weerbericht bekent is: als het gaat regenen zijn er ineens een heleboel paarden onvoldoende fit. Ik heb echter al dierenartsen, vrijwilligers, prijzen en give-aways al besteld en de kosten al gemaakt. Nadeel is wel dat mensen vaak laat pas inschrijven. Zelf heb ik het beleid als je afmeld en je komt wel vrijwilligen dan krijg je het geld wel terug.

Vind ik ook een goede oplossing! Zouden van mij meer verenigingen mogen toepassen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:36

Bij ons is het ook: na sluitingsdatum betalen. Ik zet die sluitingsdatum dan ook laat, dit is ongeveer 1 week voor de wedstrijd. Dan heb ik de startlijsten online gezet. Daarna is het gewoon betalen. Als er echt een geval is van overlijden (familie of paard) dan wil ik die wel uit de lijsten verwijderen.

Maar idd, sommige mensen weten niet hoeveel werk het is om zo'n wedstrijd te organiseren. En ik kan soms de lege plekken ook weer opvullen, maar soms ook niet.

Edit: dit is wel bij een dressuurwedstrijd

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:38

Heb wel eens gehad dat ik op wedstrijdterrein aankwam, paard als een gek van de trailer af kwam en tijdens het losrijden kwam ik erachter dat hij kreupel liep. Jammer, maar de gezondheid van mn paard is toch belangrijker dan die 2 tientjes die je dan betaalt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:46

Het ligt er ook aan hoe de organisatie er mee omgaat.
De vereniging waar ik voorzitter van ben heeft de regel: na sluitingsdatum startgeld betalen, kunnen we je plek opvullen Door iemand van de reserve lijst hoef je niet te betalen.

Wel zo eerlijk. .. veel verenigingen vangen zo dus dubbel geld als ze en de gene laten betalen die zich afmeld, en degene van de reservelijst.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:50

Ik heb me laatst voor Etten-leur af moeten melden. Omdat de gezondheid van mijn paard bovenaan staat. Ik had er zeker geen moeite mee dat mijn startgeld dan niet terug komt of ik nu een doktersverklaring had of niet. Dat zijn de regels. Een wedstrijd organiseren is al een hele klus opzich als je dan ook bij alle afmeldingen een hele papierhandel krijgt van doktersverklaringen wel of niet een goede reden lijkt mij het er niet makkelijker op.

Als er dan toch mensen zijn die wel starten omdat ze anders hun geld kwijt zijn is natuurlijk bijzonder dom. Zoals Hilli al zei die worden er of uitgepikt of komen later in de problemen. Het blijft ten aller tijde toch de verantwoording van de eigenaar van het paard. Wedstrijdorganisatie's kunnen ook niet controleren hoe ze thuis trainen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:06

Ik snap dat het startgeld betaald moet worden ivm gemaakte kosten maar stel nou jij hebt én een dokters/dierenartsverklaring én jou plek word gewoon opgevuld aangezien er een wachtlijst aanwezig is dna is het argument van gemaakte kosten niet meer aanwezig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:57

Komt dat vaak voor, dat er een wachtlijst is, bliver? Ik vraag dat me af...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:58

TurdusMerula schreef:
Komt dat vaak voor, dat er een wachtlijst is, bliver? Ik vraag dat me af...

Nee niet altijd, maar op grotere wedstrijden wel. Verschilt denk ik per wedstrijd.