[SGW] Ergelijke beslissingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruiterboer

Ergelijke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:47

Ergelijke (hindernis-) jury en KNHS official beslissingen.

Ik heb er lang over nagedacht en over geaarzeld, maar na een flink aantal mensen gesproken te hebben en een flink aantal incidenten, heb ik nu toch besloten er maar eens een bokt topic aan te wijden.
SGW wedstrijden kosten ons gewoon te veel tijd, geld en moeite om een aantal malen per jaar geconfronteerd te worden met onjuiste jury beslissingen.
Het gaat me uitdrukkelijk niet om beoordelingen van dressuur- of spring jury's, dat is gewoon een kwestie van smaak en inherent aan een jury sport.
Het gaat mij hier om hindernis jury's die niet weten wat een weigering is en wat niet, die zo druk met elkaar en/of vrienden in gesprek zijn dat ze niet zien wat er op of om hun hindernis gebeurt; hele families die op een hindernis zitten wanneer er een ruiter aankomt, loslopende honden (van publiek, hindernisjury en zelfs van de federatie vertegenwoordiger) etc.
Federatie vertegenwoordigers die toezeggen met je kontakt op te nemen (naam en telefoonnummer noteren) en nooit meer iets laten horen en zeer soepel omgaan met de waarheid (zelfs als de klacht bevestigd wordt door de dierenarts ter plekke (geen medische kwestie) en meer bezig zijn met netwerken dan met de wedstrijd en ruiters.
Dressuur jury's die niet weten dat in de M SGW de L dressur proef gewoon MET zweep gereden mag worden en daar lelijk overdoen wanneer ze daar op gewezen worden en gewoon persisteren in hun eigen waarheid ook al zegen de reglementen wat anders.
Een dressuurjury die een 13 jarig kind op een paard halverwege de dressuurproef uitsluit wegens het niet dragen van handschoenen en op mijn vraag of dat nu redelijk was antwoordde: dat zal ze leren voortaan handschoenen te dragen.
Vaders die in het volle zicht van hindernis jury"s het paard van hun dochter door de waterbak slaan. en dit accepteren.
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar zal dit niet doen. Ik weet dat dit soort zaken alle ruiters overkomt, maar dat wil niet zeggen dat we dit zomaar accepteren moeten.
Paardrijden en SGW wedstrijden zijn (ondanks bovenstaande) te leuk om het te laten verpesten door knulligheden en/of onkunde.
De vraag is: wat kunnen we hier aan doen en hoe voorkomen we in de toekomst deze onbegrijpelijke en voor de ruiter en begeleiders, pijnlijke, beslissingen?

janahxginger

Re: Ergelijke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:54

Hier in belgië is heeft mijn vriendin eens een weigering gehad. De jury heeft het niet gezien en ze werd opgeschreven als iemand die haar parcourd foutloos heeft gereden.

Iemand die ik ken sloeg haar paard. (Ja het was echt slaan) en is van het terein gestuurd. Op slaan etc. letten ze wel hier in belgië.

Al vind ik wel dat ze op sommige maneges geen jumpings meer mogen geven...

ruiterboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:15

Het zou heel goed zijn wanneer hier ook op de inrijterreinen een jury lid aanwezig zou zijn en rijders zou kunnen aanspreken, desnoods uitsluiten c.q. diskwalificeren op basis van hun gedrag.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:56

Hier ook. Kinderen van 6 jaar lopen erop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:32

Ben zelf ook geregeld hindernisjury en ik herken me eerlijk gezegd niet in het commentaar. De wedstrijden die wij bezoeken en waar mijn man als deelnemer mee rijdt ben ik dit ook nog nooit tegen gekomen (gelukkig). Ik jureer ook bij een internationale wedstrijd en wij krijgen ieder jaar weer een uitgebreide instructie door een official.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:10

Ik denk dat er nog heel wat te behalen valt op het informeren van de hindernisjury's. Sommige crossen steken daar veel werk in, hebben er een speciale avond voor. Andere crossen moet het op de ochtend ter plaatse, snel snel, hebben jullie het gehoord? Nee? Het staat ook wel op het papiertje. Veel plezier en tot aan het einde van de dag :evaw: .
Maar niet alleen de hindernisjury's mogen beter geïnformeerd worden, ook de dressuurjury's en de springjury's, zodat die de deelnemers meteen op de hoogte kunnen brengen of ze naar het volgende onderdeel mogen of niet. Vooral de dressuurjury's hebben geen idee dat de 180 punten grens helemaal niet 'bestaat' bij SGW's.
Springjury's hebben geen idee dat de tijdfouten niet meetellen om door te mogen naar de cross. Laatst hoorde ik de omroeper dat de deelnemer niet in de cross mocht starten, maar zonder tijdfouten had betreffende deelnemer 12 strafpunten en mocht dus gewoon door. Maar als je dan een goedgelovige deelnemer hebt of één die het reglement echt niet kent dan wordt de cross door die deelnemer z'n neus geboord, terwijl ze gewoon hadden mogen starten.

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:14

Ik herken het helaas wel. Voornamelijk de willekeur waarbij bij het ene paard een weigering wordt toegekend en bij het andere paard niet. Ik denk dat het erg afhankelijk is van de desbetreffende hindernisjury, het zicht dat hij/zij op dat moment heeft op de hindernis en de kennis&kunde van die persoon.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:52

Ben zelf als hindernis jury ook enkele keren naar een informatie avond gegaan over weigeringen etc. Vond het erg leerzaam, vooral als je nog niet zo bekend bent met de sport etc. De waterbak vindt ik nog altijd een trickie geval hoor, de rest is gewoon duidelijk over het algemeen naar mijn mening. Dat dressuur jury's en spring jury's voor begin van de start even op de andere reglementen worden gewezen lijkt me meer als voldoende.
Ik zou wel graag willen dat ze die informatie avonden voor de hindernisjury's vaker gaan houden voor de wedstrijden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:10

Kinderen van 6 jaar in de inrijterreinen zonder dat iemand er wat van zegt. En zo zijn er nog wel dingen die mogen veranderen.

En ook mogen er gewoon op sommige plekken geen wedstrijden meer gegeven worden naar mijn mening. Slechte piste, geen parking,..

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:16

het irriteerde mij vaak dat je als ruiter nog eens moet gillen dat mensen aan de kant moeten... :? niet normaal hoe vaak mensen voor de hindernis lopen zodat je niet kan aanrijden en zelfs daardoor weigeringen op loopt omdat je moeilijk over de mensen heen kan gallopperen... :n

Zo jammer! want het is zooo leuk om te doen *\o/*

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:26

MariJanneke schreef:
het irriteerde mij vaak dat je als ruiter nog eens moet gillen dat mensen aan de kant moeten... :? niet normaal hoe vaak mensen voor de hindernis lopen zodat je niet kan aanrijden en zelfs daardoor weigeringen op loopt omdat je moeilijk over de mensen heen kan gallopperen... :n

Zo jammer! want het is zooo leuk om te doen *\o/*

Heb je gelijk in. Hier is de afspraak rechtje of oxer te roepen op het inrijterrein. Maar niet iedereen gaat langs de kant of wil er rap tussen en dan mag jij een noodstop doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:01

Het is de taak van de hindernisjury's en de wedstrijdleiding om het publiek in goede banen te leiden. Heb zelf als jury vaak genoeg mee gemaakt dat mensen niet weten wat het fluitje betekend. Gelukkig kan ik heel hard roepen, en hielp dat voor dat moment voldoende. Kort berichtje naar de wedstrijdleiding was vervolgens genoeg om publiek van de aanrijroute weg te houden. Ik zat bij de laatste hindernis voor de finish, na een mooie lange rechte lijn dus de combinaties kwamen met een behoorlijk tempo aan. Die hadden echt nooit op tijd kunnen stoppen. Als jury moet je de regels kennen, en ook goed in kunnen schatten wat nog onder de noemer veilig en verantwoord valt. Hierover moet je helder kunnen communiceren met deelnemers, wedstrijdleiding en publiek.

Het mooie van SGW wedstrijden is dat het zo toegankelijk is voor toeschouwers, maar dat is ook gelijk 1 van de grootste risico's.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:32

helemaal mee eens SusanH dat bedoel ik :j

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:38

Weet je wat het vaak is, is dat de hindernis jury's ook vrijwilligers zijn. Bij ons bijvoorbeeld in Hattem waar we ook ieder jaar een cross organiseren is het ieder jaar weer geronsel om alle vrijwilligers goed rond te krijgen.
Gelukkig is er bij ons genoeg aandacht voor de jury's vooraf om alles duidelijk te krijgen.

Ik heb zelf vorig jaar een keer moeten schreeuwen dat iemand ervoor stond. (Ik zat midden in cross, focus en ritme) Echt niet fijn! Kunnen ze niet voor iedere cross verplicht een info avond aan die club organiseren voor alle regels?!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:57

Nu ben ik niet bekend met crossen enzo hoor maar ik vraag mij af hoe er mensen voor de hindernissen kunnen komen? Is het niet afgezet ofzo?

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:01

Uh... nee niet echt.. je kan de cross aan het verkennen zijn terwijl er al een rubriek gaande is. En blijkbaar vinden mensen het normaal dat de persoon die in de cross zit met zijn/haar paard er maar tussendoor moet slalommen en moet gillen dat ze aan de kant moeten. Heb ik echt al veel te vaak meegemaakt met zelfs al eens een weigering tot gevolg. De hindernis jury geeft een fluitje om de mensen te waarschuwen dat er een deelnemer aan komt, maar sommigen gaan dan heel laks of aarzelend voor de hindernis vandaan...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:03

friendly schreef:
Nu ben ik niet bekend met crossen enzo hoor maar ik vraag mij af hoe er mensen voor de hindernissen kunnen komen? Is het niet afgezet ofzo?

Tijdens de cross is het parcours gewoon vrijgesteld voor het parcours lopen en voor toeschouwers.

Ik heb een keer mijn volledige wedstrijd verpest doordat ik 3!! Keer bij 3 verschillende hindernissen iemand in de weg had lopen...
Tjah, bingo, uitgebeld...
Paard kan niet springen als er iemand in de weg loopt (of achter de hindernis gaat schuilen) maar het werd wel mooi genoteerd als 3 weigeringen.

Ook een keer gehad dat het paard even stopte voor de hindernis en vervolgens als nog sprong. Tjah ik vind dat geen weigering, ik heb niet voor de sprong moeten wegdraaien om opnieuw aan te rijden en het paard stond nauwelijks een seconde stil. Maar toch werd het aangerekend als een weigering.

Het is ook wel lastig hoor, wat nou precies een weigering is en wat niet, zeker met de waterbak is dat niet helemaal duidelijk.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:05

Dat laatste is gewoon een weigering in de cross. Staat letterlijk in de reglementen. Een sprong uit stilstand is een weigering.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:07

goh..! toevallig zeg dat meer mensen de ervaring van loslopend publiek hebben... :n

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:08

Klopt, dat staat in het regelement. Alleen weten sommige jury's dat niet en wordt je dus gematst... En denk je dus dat het nooit als weigering word gerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:08

Nou, en hier is dat dus niet Bar :) Zolang het paard niet wegdraait of een stap achteruit zet is het een geldige sprong :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:10

Een cross trekt ook veel publiek dat weinig of niets van paarden weet. Die realiseren zich niet altijd dat ze zich uit de voeten moeten maken als ze het fluitje horen.
Heel vervelend en ronduit gevaarlijk soms. Als hindernisjury's moet je ogen van voren en van achteren hebben om dat goed in de gaten te houden.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:11

@molenhoek, bedoel je in België?
Dat zou kunnen. Ik ken de Belgische reglementen niet

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:12

Bar schreef:
Dat laatste is gewoon een weigering in de cross. Staat letterlijk in de reglementen. Een sprong uit stilstand is een weigering.

Paard stond nauwelijks stil :')
het was eerder een hapering of een kleine twijfeling...
Hij kwam uit zijn ritme... maar zoals ik al zei, nauwelijks een seconde de voeten aan de grond, eigenlijk niet eens...

En ik heb ook wel eens gejureerd op een sgw en wij moesten dat gewoon tellen als een sprong :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:13

Ja, in België. Heb de regelementen er nog nooit op nagelezen hoor, maar bij de briefing wordt dit altijd enkele keren herhaalt om vergissen te vermijden. Ik ben overigens vrijwillig en zit aan een hindernis :)