[WN] Kans: jaar naar Houston... Wie heeft ervaring / denkt mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Kans: jaar naar Houston... Wie heeft ervaring / denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 07:57

Dit is nog maar heeeeeeel pril, maar een goede voorbereiding is het halve werk...
Wie wil er even met mij mee denken? Of mij met beide benen op de grond zetten?

Mijn vriend kan mogelijk voor zijn werk een half jaar naar Houston. In de praktijk loopt dat zomaar op tot een jaar. Vriend een jaar missen is geen optie. En samen gaan hebben we voorheen ook afgedaan (ik heb ook een baan, we hebben een hypotheek, een paard, vrienden/familie missen, etcetc). Maar nu gaat het toch kriebelen om het wat verder te onderzoeken.

Mijn vriend heeft in Houston een baan, een huis en onkostenvergoeding. Ik ben dus aanhang en moet mezelf daar vermaken. Mijn ideaal: daar aan het werk op een trainingsstal natuurlijk! Of minimaal mezelf flink in training zetten daar.

Visum: dat wordt dan een toeristenvisum en elke drie maanden op en neer reizen, of heel praktisch: trouwen... Daar moeten we ons nog verder in verdiepen. Ook in het onderverhuren van het huis, verzekeringen, etc, etc. Paardlief zal hoogstwaarschijnlijk in Nederland blijven.

We hebben veel te lezen en uit te zoeken.Eigenlijk ben ik op zoek naar verhalen van mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan.
Hoe heb je het ervaren daar? Kon je aan werk komen? Of nog beter: zijn er mensen bekend in Houston of mensen die ervaring hebben bij een trainer daar?

Nogmaals, het is heel pril. Maar ik hoop op reacties, zodat we ons eigen plan verder kunnen vormgeven.

flettie

Re: Kans: jaar naar Houston... Wie heeft ervaring / denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:11

Heb je topic even doorgelinkt naar een (aangetrouwde) nicht van me die alweer een aantal jaar in Houston wonen :)

Overigens lijkt me trouwen het 'makkelijkst' wat visum krijgen betreft. Nog wel een nadeel is dat je dan niet automatisch een werkvisum krijgt. Volgens mij kun je die pas na een jaar aanvragen (wat ik me zo kan herinneren van een collega van me die 2-3 jaar in Philladelpia heeft gezeten).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:22

Spannend en leuk hoor!
Ik heb hier geen ervaring mee..wel met iemand die paar keer pj naar Houston gaat..nu weet ik niet hoe veilig het daar is..maar zij wonen in een beschermde omgeving en als ze met de auto weggaan, alles op slot en vooral niet uitstappen..
Ik weet niet of dat in heel Houston zo is, het is natuurlijk énorm groot daar..maar wilde je dit wel als tip mee geven, om goed van tevoren uit te zoeken..welke omgeving veilig is en waar je beter niet kunt wezen ;)

Veel voorgenietplezier :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:36

Wat flettie zegt is wel waar, je krijgt als partner geen werkvergunning. Je kunt dus niet zo maar aan het werk gaan daar. Zoek dat even goed uit. Als je alles geregeld krijgt zou ik het zeker doen, is een gave ervaring lijkt me.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 08:42

Wat leuk, de eerste reacties al!
Heel erg bedankt, ik heb veel behoeft aan klankborden op dit moment! :j

We hebben op dit moment een paar belangrijke uitzoekpunten:
1. De voorwaarden die de werkgever van mijn vriend stelt (= zijn huiswerk)
2. De mogelijkheden voor een visum voor mij (= mijn huiswerk)
3. Zaken als huis, belasting, verzekering, onderdak voor mijn paard, etc

En dan, afhankelijk van punt 2; de invulling mijn tijdsbesteding daar :D
In dit stadium heb ik nog niet echt een beeld of het een utopie is om daar bij een trainer te gaan werken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:05

Wbt tijdsbesteding alvast een voorzetje: http://www.newhorse.com/page/horse-trai ... tml?page=1 :D
In de omgeving van Houston is op (western) paardengebied niet zo veel te doen als in de Dallas/Fort Worth regio, maar je zultvast wel iets kunnen vinden :D
Houston heeft een paar echt slechte wijken met hoge criminaliteit (ben zelf eens in een dergelijk buurt beland op zoek naar een motel :=), maar andere wijken zijn weer normaal/veilig :j
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 28-04-14 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:40

Leuk voorpretje WB :D

Woning: mijn vriend krijgt een woning toegewezen. Het bedrijf waar hij voor werkt (groot internationaal bedrijf) stuurt regelmatig collega's voor deze periode naar Houston.
Ben me nu rustig aan het inlezen over alle verschillende visa, kansen en risico's.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:03

Ik heb een aantal maanden in Houston gewerkt, totaal 2,5 maand, wel stiekem op toeristenvisum :+
Veel collega's van mij hebben exact dezelfde situatie als jij, ik ken toevallig 1 stel die niet getrouwd is maar zij zit daar wel al 1,5 jaar, in haar geval echt niks te doen behalve dan dat ze inmiddels een kindje hebben gekregen :-) . Ik kan even navraag doen voor je hoe zij dit geregeld hebben.
Verder ben ik in die tijd bij een aantal western stallen gaan rijden, bij 2 daarvan waren ze toen (afgelopen Februari) op zoek naar mensen die buitenritten wilde begeleiden, ik kan de namen van de stallen wel even pb'en?
Als je meer informatie wilt over Houston zelf wilt weten, kun je denk ik ook beter pb'en, dat wordt een heel verhaal ;-)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:32

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:43

Leuk zo'n avontuur. Een werkvisa zal inderdaad moeilijk worden. Misschien kan je iets doen op het gebied van heen en weer vliegen van paarden? Ik weet dat Nedpoint vanaf Houston vloog. Zullen er vast wel meer zijn.

Je paard wil ik wel onderdak bieden :P :Y)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:39

Heb een reactie terug van mijn nicht
Citaat:
Voor werk moet je een werkvergunning hebben en die krijg je niet met een toeristenvisum. Als ze trouwt ligt het aan zijn visum. Als hij L1 heeft krijgt zij L2 en kan ze wel werken. Maar niet als hij een B of iets anders heeft. In The Woodlands zit een manege waar wij ze (de mensen) goed kennen en kan ze misschien als vrijwilligster meehelpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:43

Maar daar kennen ze toch ook vast wel zoiets als zwartwerken :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:48

DubbelDun schreef:
Maar daar kennen ze toch ook vast wel zoiets als zwartwerken :D

Ja maar of je dat risico wil nemen terwijl je daar woont op basis van een visum? Als ze je betrappen op zwartwerken vlieg je zo het land weer uit en kom je de eerstvolgende jaren (of de rest van je leven) de USA niet meer in.
Mijn collega (met zijn vrouw meegegaan die 2 jaar als sterrenkundige op de universiteit van Philly heeft gewerkt, overigens ook speciaal voor deze trip voor vertrek nog met elkaar getrouwd) heeft eerst ruim een half jaar als vrijwilliger in (een of ander) museum gewerkt en toen hij eenmaal zijn werkvergunning had is hij bij hetzelfde museum op de loonlijst gekomen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:50

Ik ben in mijn uppie een paar jaar geleden naar de VS gereisd om daar een half jaar te werken (career training heette dat toen). Dat is een andere situatie weliswaar maar kan het je wel ontzettend aanraden. Het is mega veel geregel natuurlijk maar 100% de moeite waard. Nu ben ik gesetteld incl kind en zou het niet meer kunnen. Ik weet zeker dat ik erg veel spijt zou hebben gehad als ik toen der tijd mijn kans voorbij had laten gaan.
Dus: You go girl!!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:57

Ik heb 3 maanden (via toeristenvisum) en 7 maanden in Oregon en korte periode in Minnesota gezeten, alweer in 2005 en 2006. Had het voor geen goud willen missen! Dus als je je thuisfront goed kan regelen, waarom niet!
Ik weet nog dat ik de eerste keer als toerist binnenkwam bij de USA ambassade, men wat zijn die lui streng!! Mocht mee, heel fijn, maar na in mijn backpack gekeken te hebben mocht ik door. Ik denk dat als je iedere keer als toerist weer het land binnenkomt, je gaat opvallen.
De langere periode heb ik een J1 visum gehad, dat was een tijdelijk werkvisum voor Young Professionals, oftewel net afgestudeerden (moet je werk wel studiegerelateerd zijn). Dat visum had ik voor 6 maanden en mocht er wat dagen aanplakken, maar kon ook voor 2 jaar.
Ik heb een bedrijfje ingehuurd om mijn visum te regelen, dacht VisaVersa dat het heette. Kost best wat maar was er blij mee. Moest zelf nog naar de ambassade met de papierwinkel, was spannend!
Dus je zou hun ook advies kunnen vragen, als je wat meer info hebt over het visum van je vriend.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:00

Ontzettend leuk en inspirerend om jullie reacties te lezen, heeeeeeel erg bedankt! _/-\o_

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:36

Ik ga hier ook even reageren, zit dan wel niet in Houston maar in upstate NY maar toch.

Mijn man is hier ook heen gestuurd vanuit zijn Nederlandse werkgever (voor minimaal 1 jaar) en we zijn mede daardoor ook eerder getrouwd dan dat onze bedoeling eerst was (bedoeling was wel in 2014 ergens maar niet al in Februari ;)).

Doordat we dus getrouwd zijn is mijn visum aan de zijne (L1) gekoppeld en mag ik dus hier werken als ik dat wil. Ik heb een L2 visum gekregen (het B2 visum is een toeristenvisum dat geld voor een langere periode dan de 90 dagen dat je als toerist in de VS mag zijn (met een ESTA visum) en word nog wel eens aangevraagd als mensen geen ESTA krijgen (en momenteel word ook dit soort aanvragen vaak geweigerd bij het consulaat (geen idee waarom precies)), enige is wel dat als ik hier ga werken (wat ik voor alsnog niet van plan ben) ik dan ook apart een zorgverzekering moet gaan krijgen, nu is alles geregeld via het bedrijf van mijn man en hoef ik me nergens zorgen over te maken maar mocht ik een baan gaan vinden dan word alles anders.

Maar als jouw vriend vanuit zijn Nederlandse werkgever deze kant uitgestuurd word zal hij wel op een L1 visum gaan, alle mensen die vanuit Nederland voor 'ons' bedrijf deze kant opgestuurd zijn zijn allemaal met een L1 en L2 visum hier (op 1 na, deze zit hier op een B2 visum omdat ze niet getrouwd zijn, zij mag hier dus niet werken)

Ik heb besloten om (zodra ik mijn NY rijbewijs heb) vrijwilligerswerk te gaan doen bij de SPCA of Upstate NY, zo heb ik wat om handen maar zit ik niet geheel werkeloos thuis. Om nu een baan hier te gaan zoeken zie ik niet zo zitten, kan ik wel doen maar dan moet ik m ook weer opzeggen ruim voordat we weer terug naar Nederland gaan en tja, dat vind ik ook weer zoiets om te doen. Nu ga ik dus hier vrijwilligerswerk doen, heb ik een pup om op te voeden (ook eentje die van de SPCA hier komt) en ga ik weer aan een studie beginnen....

Ben een stal in de omgeving aan het zoeken zodat ik het paardrijden ook weer op kan gaan pakken (mis mn paardjes in Nederland en Duitsland momenteel wel heel erg (al is die in Duitsland pas net 3 en staat die nog heerlijk te genieten van zijn jeugd ;), mn paard in Nederland is verleasd dus die heeft voorlopig een goed tehuis gevonden....).

Ook wij hebben hier een appartement gekregen vanuit het bedrijf en eigenlijk alles er omheen is prima geregeld. Wil niet zeggen dat als je eenmaal in de VS bent je niet nog voldoende te regelen hebt (SSN, bankrek etc) maar als je de kans hebt om dit avontuur te gaan beleven zou ik zeggen: DOEN! Ik heb ook deze kans gekregen en tot nu toe (en we zitten hier pas sinds 11 Maart) helemaal geen spijt er van!

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:26

Ik ben net terug van 3 maanden 'werken' op een ranch in Oklahoma, en ik kan het alleen maar aanraden! Het is iets wat je nooit meer zult mee maken en er zijn genoeg mensen die 'zwart' werken in amerika, denk maar eens aan alle mexicanen daar!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:51

Hier nog een houston-FAN ...eerst wil ik zeggen dat het een veilige stad is hoor, ben zelf regelmatig alleen op pad geweest met auto en bus en heb me nooit bedreigd gevoeld in de buitenwijken....februari/maart is het 3 weken rodeo en livestock shows en heel veel te doen , verder is het handig dat je veel geïntroduceerd word vooral met mensen met paarden, ze zijn daar heel gastvrij en zo zul je snel uitgenodigd worden voor een weekend trail incl. paard

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:55

In je openingspost noemde je en passant: of heel praktisch trouwen.
Dat gaat niet werken hoor! Dan nog steeds zal je voor jezelf een greencard moeten regelen.
Trouwen moet je alleen om andere redenen doen, en die zijn niet in de eerste plaats praktisch.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:12

Volgens mij heb je voor 1 jaar buitenland (in dit geval USA dus) geen greencard nodig (ik heb bijvoorbeeld een visum die geldig is tot 2019)... Een greencard is een permanente verblijfsvergunning en de TS is volgens mij niet van plan om permanent in de VS te blijven.

Mijn man en ik zijn ook om praktische redenen getrouwd hoor, zat er sowieso wel aan te komen voor ons alleen nu wat eerder getrouwd omdat dat het allemaal net iets makkelijker maakte.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:26

Als ik t goed begrijp wil je dus gaan werken op een toeristenvisum? T kan prima werken, maar er zir wel een risico aan. Je moet namelijk langs de douane, als die iets fouts zien heb je een probleem.. Zag heel toevallig gisteren een documantaire over smokkrlaars naar vs, was klein stukje over een man die naar de vs naar zn vrouw ging. Die wou daar ook werken, maar had een toeristenvisum. Hij werd niet toegelaten in de vs, en mag de komende 5 jaar er ook niet meer in...
Weet dus wel wat de risicos zijn ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:31

Op wat voor manier dan ook; gewoon doen!
Het is vast een hoop geregeld maar wat een once in a lifetime kans!
Met beide handen aanpakken! Je kan beter achteraf spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen doe je niet hebt gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:42

Aan de andere kant...als je iets niet gedaan hebt kun je het niet missen ook :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:01

Wauw RT! Wat gaaf!
Hopelijk vind je de antwoorden die je zoekt en ga je een leuke tijd tegemoet!

Onderdak voor je paard komt vast en zeker wel goed !