[SGW] internationaal->startgeld,hoe doen amateur ruiters dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

starremans

internationaal->startgeld,hoe doen amateur ruiters dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:30

hoi allemaal,

sinds vorig jaar ben ik de klasse's doorgereden
in de eventing, en sta nu op het punt om Z en 1* eventing te
gaan starten met mijn paard.
vorig jaar altijd bij de beste 3 gereden en ook een aantal keer
een 1e prijs.

ik heb zelf een tijdelijke baan in de planten sector.
paarden staan bij mijn ouders achter huis.

het startgeld van de basis klasse's zijn nog wel leuk te betalen,
echter heb ik me nu ingeschreven voor 1* en ik schrok van
het startgeld wat je moet betalen.
tuurlijk er zit natuurlijk meer organisatie aan zo'n evenement,
maar daarom vroeg ik mij af....HOE betalen andere amateur
ruiters deze wedstrijden ???
mijn paard heeft het talent, maar waar haal ik het geld vandaan... ? :o

MamaMiesje

Re: internationaal->startgeld,hoe doen amateur ruiters dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:32

Ik denk toch hard naar sponsors zoeken?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:12

Heel hard werken en alles er voor opzij zetten. Het is echt een kwestie van keuzes maken.

Ik werk 3 dagen in de week als jurist. Al mijn geld gaat naar de paarden en de wedstrijden.
Ik heb het geluk een vriend te hebben die mij volledig steunt en wij in de situatie verkeren dat we niet hoeven te leven van mijn inkomen.

Maar het is idd een duur grapje die wedstrijden. Voor internationale wedstrijden in Nederland heb je geen FEI paspoort nodig, die kost nl ook nog een 270,-.

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 22:42

nee maar ik vindt 450 euro startgeld wel een hoop....ik zet ook alles opzij, maar er zijn
grenzen..toch maar op zoek naar iemand die een bijdrage kan leveren...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:42

450 vind ik voor een * behoorlijk veel geld! Welke wedstrijd kost zoveel?
Tis idd een dure grap, en eigenlijk is internationaal rijden niet leuk meer voor de ruiter met een gewoon inkomen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:45

Dat is vaak het grootste probleem.
Als je goed ben in de paarden sport.
Het kost zoveel geld dst het voor veel mensen niet is weg gelegd.
Kennis van ons moet ook vaak zat na Frankrijk of andere landen maar hun hebben geld zat.
maar als ik hoor wat het allemaal kost.
dat is erg veel geld.
en daarom zijn er zat ruiters die niet verder kunnen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:51

Om de top te bereiken is geld uiteindelijk belangrijker dan talent, hoe zuur ook.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:54

Ik verdien best netjes en heb daar ook altijd m'n paard van onderhouden maar ik heb me altijd al afgevraagd hoe mensen de basissport erbij nog kunnen betalen. Dan bedoel ik al trailer, extra zware auto, lessen. Dagje weg kost ook altijd wat.
Ben heel benieuwd naar de antwoorden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:09

Dat vind ik tegenwoordig ook een serieus probleem Jenny; je moet steeds creatiever worden!

Ik heb de paarden bij mijn ouders staan, zij hebben wat land wat ik tot mijn beschikking heb, zelf hebben ze niks met paarden.

Ik had altijd een oldtimer 4x4 diesel, betaalde dus geen wegenbelasting en die trok met gemak een twee paards trailer. Nu heb ik die helaas weg moeten doen vanwege de nieuwe regeling m.b.t. oldtimers die nu wel vol in de wegenbelasting kwamen...

Nu heb ik een golf en een 1,5 prds trailer.

Ik rijd tegenwoordig echter alleen wedstrijden als ik ook echt een winstpunt kan halen en start dan bij voorkeur in de hoogst mogelijke klasse (ik mag nu alle paarden meteen L2 starten). Ik heb dus het afgelopen jaar geen wedstrijd gereden en ben dus ook niet lid van een rijvereniging of KNHS (dat scheelt ook weer), ik word pas weer lid als ik een startkaart aanvraag en dan vraag ik een beperkte aan voor 55 euro. Start ik vaker dan die 4 keer, dan wordt hij automatisch omgezet en betaal ik nog 25 euro, maar stel mijn paard gaat niet fijn of raakt kreupel/verkocht, dan heeft het weer 25 euro gescheeld. Mijn spullen haal ik uit de uitverkoop of van MP. Les en voer bezuinig ik dan weer niet op, maar hooi maken we zelf, dat scheelt al weer.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:15

Hebben wij thuis ook.
Wij zijn met 3 meiden en 3 paarden.
maar alles gaat op aan de paarden.
zijn voor stal geld al bijna 1000 euro verder per maand
en wij gaan bijna weer beginnen met wedstrijden en komt er ook allemaal nog over heen.
en de paarden zijn verzekerd en komt er dus ookallemaal nog over heen.
En tandarts er even bij gehaald en kost ook ong 175 euro.
en noem maar op.

maar als je dan nog goed bent moet je ook nog heel veel geld betalen aan de wedstrijd.
Bij ons op stal rijden ze internationaal.
En kost klauwen met geld

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:09

starremans schreef:
nee maar ik vindt 450 euro startgeld wel een hoop....ik zet ook alles opzij, maar er zijn
grenzen..toch maar op zoek naar iemand die een bijdrage kan leveren...

450EURO kost het ook niet. Denk eerder aan 350,-
Althans, ik ben nog nooit 450,- kwijt geweest aan stalling en startgeld.

Veel succes met een sponsor vinden. Dat lukt de topruiters nog amper.
Zoals jij zijn er gewoon vele en allemaal lopen ze hier tegen aan.
Nu scheelt het wel dat je een 1* niet iedere week rijdt.
Ik heb momenteel 2 paarden en wil dit jaar rond de 5/6 1* en 2** rijden. 2** is nog duurder....

Dat betekent dat ik mijn volledige salaris er aan spendeer en een hele lieve moeder en vriend heb..
Dat is gewoon de sport.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:37

Kei en kei hard werken en elk dubbeltje op zijn kant leggen om het allemaal te kunnen bekostigen. Ook ik heb geluk met mijn ouders. Daarnaast studeer ik nog en daar doe ik dan ook langer over omdat er veel tijd naar de paarden gaat. Ik heb een tijdje ook op een stal gewerkt, naast mijn sport én studie en dat trok ik niet. Maar dat scheelde ook weer kosten. Ik heb de keus gemaakt om mijn studie af te maken omdat dat meer zekerheid kan bieden voor mijn toekomst.

Ik studeer nu dus nog, geef les wanneer ik kan en train mijn paarden. Maar inmiddels ben ik opgeklommen naar CIC3* en mijn andere paard heb ik in de CIC2* gestart. Die sponsor? Ik zou niet weten hoe ik eraan kan komen.

Maar zolang dit niet het geval is gaan we gewoon door met keihard werken, al het geld naar de paarden en weinig tot niets voor mezelf. Ik loop in kleding die ik al had toen ik 13/14 was en ben nu 24 af en toe heb ik wat geluk en kan ik wat nieuws kopen maar verder gaat alles maar dan ook alles op aan mijn sport zowel tijd als geld.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:06

En dan word ook nog het verlengen van het FEI paspoort vergeten. Stalgeld, hooi en stro, stroomkosten.

Was het maar zo makkelijk om een sponsor te vinden.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:41

En de administratiekosten van de knhs die komen er ook nog bij. En het jaarlijks registreren bij de FEI

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:23

Internationaal starten is vaak wel tussen de 350 tot 450 Euro (375 - 450) Er is een enkele keer een goedkopere wedstrijd.

Dat is incl. stalling.

Daar komen de administratiekosten van de KNHS (44,50) nog bij en tevens, om naar het buitenland te gaan (buiten BeNeLux) ook de kosten van de NVWA voor de exportkeuring (136,-)

Edit: ook nog stroomkosten komen daar bij (als je daar gebruik van maakt) en een enkele keer rekenen ze extra geld voor bijvoorbeeld zaagsel. In principe zit de eerste keer bodembedekking (stro/zaagsel) bij het startgeld).

De meeste mensen nemen zelf hooi/kuil mee.
Laatst bijgewerkt door capriole op 30-06-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:27

Ik denk dat veel ruiters daarom paarden van andere mensen (met veel geld) rijden, dan betalen die dat
Of voor een stal rijden
Sponsor zoeken is leuk maar dan zal je wel leuk mee moeten draaien of meerdere paarden moeten hebben om in de picture te rijden. Maar is proberen waard

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:44

Ik kies er bewust voor geen paarden van anderen te rijden. Ik wil zelf kunnen beslissen.

Vriendje sponsort mij een beetje omdat hij het ook zo leuk vindt. Maar over 3 weken met 2 paarden naar Renswoude. Mag dan even 600,- aftikken... Dat kan ik echt niet iedere maand doen. Ga dus in augustus maar naar Hambach in Duitsland. Wel een eindje rijden, maar startgeld is 135,- per paard. Daan rij ik liever iets verder dan in Helvoirt de week erna weer bijna 600,- te moeten betalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:47

Misschien een domme vraag van een leek, maar als je zoveel moet betalen kun je dan ook veel geld winnen als je bij de eerste drie zit? Want dan haalt TS het wel eruit. Of werkt het zo niet. Ik rijd dus geen wedstrijden maar ben gewoon nieuwsgierig.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:22

pien_2010 schreef:
Misschien een domme vraag van een leek, maar als je zoveel moet betalen kun je dan ook veel geld winnen als je bij de eerste drie zit? Want dan haalt TS het wel eruit. Of werkt het zo niet. Ik rijd dus geen wedstrijden maar ben gewoon nieuwsgierig.

Vraag ik me idd ook af.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:29

Je kan inderdaad ook wel wat geld winnen als je vooraan staat.
Ben dit weekend op internationale geweest.
Daar was de stalprijs 300 euro + 20 euro stroom.
Prijzen geld voor de 1* was voor de 1ste 1200, 2de 1000 3de 800 4de 600, 5de 500, 6de 400, 7de300, dan 200 en dan 100. van 11 tot 29 kregen nog elk 50 euro
2*
1ste plek 1600, 2de plek 1250 3deplek 1000
3*
1ste 1800 , 2de 1500, 3de 1200

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 07:26

Maar dat is een uniek prijzenpotje, ik heb toch wel enkele keren in de top 10 gestaan en ook een keer een 2* gewonnen en het hoogst aan prijzengeld wat ik ooit heb mogen ontvangen was €500,- Als we het over de wedstrijden hebben dan.

2 weken terug in DL kreeg ik voor de 4e prijs €120,- wat toch wel lekker is, maar het inschrijfgeld en kosten haal je er bij lange na niet uit.

Maar je moet het doen voor jezelf, want als je er serieus aan wil gaan verdienen moet je én paarden voor anderen rijden een sponser hebben en niet in de eventingsport willen meedoen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:50

Vaak zijn er bovendien meer dan 100 starts in een 1 ster, dus de kans dat je dan wint is ook niet zo heel groot..

Afdracht aan de KNHS vind ik echt belachelijk. Waar betaal ik dan mijn lidmaatschap voor? Enige dat ze doen is inschrijvingen verzamelen en doorgeven aan de organisatie (geen idee waarom je dat niet zelf zou kunnen doen) en daarna het doorgeven van de uitslag aan de FEI (wat bij mijn weten niet meer is dan een mailtje met als bijlage de uitslag...). Zeg dat er gemiddeld 100 combinaties per weekend int. starten (alle disciplines), dan verdienen ze daar 4.400 euro mee.....en je doet er geen flikker aan, want ja, monopoly van de KNHS he... Ik vind het gewoon het afpersen van ruiters die graag internationaal starten (simpelweg omdat het na de Z klasse afgelopen is met de nationale rubrieken). En als je vraagt waarom het zo duur is en waar dat geld heengaat dan is het antwoord: dat staat nu eenmaal zo in de tarievenlijst |o

Ben maar een beetje gefrustreerd over de knhs hoor :x

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:00

Herkenbaar....

Ik stem voor een aparte eventingbond :P

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:39

Afgelopen weekend in Arville gereden, super mooie wedstrijd maar daar vond ik het inschrijf geld wel erg prijzig 300 euro inschrijven + 30 euro stroom.. en nog 20 euro voor de mest dan moet je ook nog stro of zaagsel bij kopen aangezien er maar 1 plak stro in lag..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:49

Arville is altijd duur. Renswoude is ook maar 15€ goedkoper.