[WN] Alpenquarter Jim door Suzanne van Dijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Alpenquarter Jim door Suzanne van Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:22

Afgelopen zondag hebben we een wat onverwachte fotoshoot gedaan met Suzanne (Suuszels @ bokt).
Eerst wat foto's aan de hand en daarna onder het zadel. Tijdens het rijden ging zijn maatje weg en werd hij behoorlijk heet, wat nog wat leuke plaatjes na het rijden opleverde. Het was moeilijk om de 15 leukste eruit te kiezen, maar dit zijn ze geworden :D
Suzanne, bedankt!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Deze is toch wel favoriet <3
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Nog een paar van het rijden. Vorig jaar zijn we overgestapt op western. We zijn dus nog niet super ervaren, leren elke dag weer bij, maar zijn wel enorm vooruit gegaan. Vind ik zelf dan :+
De grootste vooruitgang is Jim zijn plezier in het rijden. Hij is blij, werkt graag en hard en denkt enorm mee. Niet altijd even handig, maar iets wat ik wel heel positief vind, aangezien we met de dressuur nogal eens ruzie hadden. Mijn houding is niet geweldig in dit zadel, maar ik heb sinds gister een beter passend zadel, dus daar moeten jullie maar even doorheen kijken.
We hebben ongeveer om de week les van onze vaste instructrice en eens in de 4-6 weken van Paulette Zorn.
8.
Afbeelding

9. We pakken af en toe een uitbreiding van de rollback mee richting begin van de spin, uiteraard onder begeleiding van instructrice. Nog heel langzaam, waarbij ik hem vooral op de achterhand wil zetten, want hij heeft nogal de neiging om om mijn as te draaien. Het gaat heel spelenderwijs, hij vindt het een leuke oefening en ach, we zien wel wat er meer komt. Het gaat nog lang niet perfect, maar elke keer een beetje beter.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. De reden waarom wij geen stopjes meer meepakken in de training. Hij doet het te goed. Maar op deze bodem, zonder plates gaat dat niet goedkomen. Ijzers (babyplates) komen er op aanraden van de osteo wel onder, omdat hij al zo makkelijk onderschuift. In de training richten we ons vooral op halthouden vanuit verzamelde galop en een HMS stopje. Alleen in zijn enthousiasme krijg je dus dit. Mooi dat hij het zo aanbiedt, maar niet zo handig. Daarom train ik het ook niet meer. Dit was even in mijn enthousiasme in de uitleg naar de fotograaf en voor je het weet sta je dus stil :o
Iets met denken, automatisch gaan verzitten en dus doen.
Dit is een mooie basis wat we kunnen gaan uitbreiden. Met babyplates op een goede bodem. ;)
Afbeelding

En toen ging hij nog even uit zijn dak :D
13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Suuszels

Re: Alpenquarter Jim door Suzanne van Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:27

Wat leuk dat je er een topic van hebt gemaakt! Vond het erg leuk om foto's te komen maken :)!
Hij staat er mooi bij, ondanks dat hij het opgegeven moment wel zat was haha

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:32

14! Blij ei :D

Mooie foto's geworden, ik snap dat je er blij mee bent :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:33

Haha ik dacht serieus wat is dat voor ras dat ken ik niet? Leuke foto's en succes met hem!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:44

Leuke foto's weer Amanda :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:24

Mooie foto's Amanda!! Hij en jij zien er goed uit.
Voor het oefenen van spins kun je ook aan bellboots denken. Dan is het niet erg als hij zich voor eens aantikt met overstappen als je wat tempo wil maken. :D

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:47

Blij kuiken <3
Leuke foto's :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:50

Zo zeg dat is echt een uniek ras, zo eentje wil ik ook wel ;) Hoeft geen eens een strikje om!
Foto 7 is echt de mooiste, wat een mooie blik.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:53

Wat een leuke foto's :D !

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:00

Mooie foto's hoor !
Ziet er inderdaad uit alsof jullie het allebei erg naar jullie zin hebben :D

Ik heb maandag mijn 1e westernles met mijn pony, ik hoop over een jaar ook een
soortgelijk topic aan te maken :o

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:54

Heerlijke fotos aman <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:34

Hij doet het echt al goed zeg, duidelijk meer zijn straatje dan de dressuur! :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:26

Vind ik leuk! :D

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:32

Ik vind het er leuk uitzien!

Wel 1 kanttekening, ik denk dat Jim zeker 100kg te zwaar is... Bedenk wel dat een stevig gebouwd paard als een haflinger ongeveer 20% van het gewicht kan dragen, maar dat overgewicht daarin meetelt. Met jouw eigen gewicht daarbij (plus zadel) kom je aan een behoorlijke overschrijding van die 20%.
Ik ga de risico's van overgewicht hier niet opschrijven, want ik denk dat iedereen die zelf inmiddels wel weet. Ik rijd zelf ook twee haflingers (1 ook van een breed type), dus mocht je tips willen om ze op gewicht te houden, dan kan je altijd pb'en.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:35

Wat een leuk tankje is Jim en samen zijn jullie een leuke combinatie. Mooie foto's.

Je onderschrift is geweldig trouwens.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:52

alpenquarter?! Hhahahaha dat is wel een hele leuke benaming voor een haf!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:53

Wat een leuke reacties allemaal! Bedankt!

justkid: ik rij altijd zonder, maar moet er inderdaad toch maar eens over na gaan denken geloof ik. In zijn onervarenheid (en de mijne :+ ) raakt hij wel eens uit balans. En been problemen wil je liever voorkomen :))

chimello: voorlopig mag ie nog even hier blijven, hopelijk nog een jaar of 20 :D

xApple: succes en veel plezier alvast!

Piera: hij is al zo'n 50 kilo kwijt, dus dat komt goed. Ik weet zelf prima wat ik er aan moet doen, hij staat op rantsoen van ruwvoer met een vitaminebrokje en wordt 5-6 dagen in de week gereden. Meer opties dan dat zijn er niet ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:53

Haha, ik was heel nieuwsgierig naar het ras! Maar superstoere haflinger heb je!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:54

Piera schreef:

Wel 1 kanttekening, ik denk dat Jim zeker 100kg te zwaar is... Bedenk wel dat een stevig gebouwd paard als een haflinger ongeveer 20% van het gewicht kan dragen, maar dat overgewicht daarin meetelt. Met jouw eigen gewicht daarbij (plus zadel) kom je aan een behoorlijke overschrijding van die 20%.
Ik ga de risico's van overgewicht hier niet opschrijven, want ik denk dat iedereen die zelf inmiddels wel weet. Ik rijd zelf ook twee haflingers (1 ook van een breed type), dus mocht je tips willen om ze op gewicht te houden, dan kan je altijd pb'en.

Ik vind het altijd zo knap van mensen buitenaf, zonder een paard te hebben gezien en gevoeld dat zij kunnen zeggen hoeveel kg een paard te zwaar is :+

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:04

annebe schreef:
Piera schreef:

Ik vind het altijd zo knap van mensen buitenaf, zonder een paard te hebben gezien en gevoeld dat zij kunnen zeggen hoeveel kg een paard te zwaar is :+

Als ze zo veel te zwaar zijn is dat niet zo moeilijk hoor...
Indicatoren: vetkwab op de schouder, een flinke appelkont en een vrij bolle buik onder het zadel :+
Ik heb mij ook vrij goed ingelezen over het gewicht en overgewicht bij paarden. Daarnaast erkent de eigenaresse het ook, dus blijkbaar zat ik er niet naast.

@ Amanda, goed bezig! Ik snap dat het irritant is als er weer zo'n belerende bokker iets zegt, maar ik krijg er echt pijn in mn buik van dat er zoveel paarden in NL te dik zijn.. Ik vind het echt sneu, dus zodoende dat ik er af en toe wat constructiefs over probeer te zeggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:04

Oh nee hoor, irritant niet. Ik ken alleen het probleem al. Sinds hij gestopt is met groeien is hij het type: dik worden van lucht :+
Hij krijgt nu alleen hooi (3x per dag) en vitaminebrokje. Soms nog een wortel of handje muesli na het werk. Maar dat is het. Daar doet hij het prima op, mits hij maar voldoende loopt.

Ik heb vanaf september tot januari weinig kunnen doen en zo na het zomerseizoen is dat eigenlijk wel nodig. Hij werd wel gereden, maar vooral onderhoudstraining zeg maar. En dat is gewoon te weinig om op een normaal gewicht te blijven. Sinds een paar maanden pak ik hem weer op en zie je de kilo's eraf gaan (zadel te groot enzo, kostbaar grapje :+ ). De appelbillen heeft hij sowieso hoor, ook als hij schraal is, dat is echt iets dat bij hem hoort. Maar de buik moet echt nog een stuk minder. En ik moet wel zeggen, met zadel vertekent het ook echt heel erg. Dit is een foto van dezelfde serie.
Afbeelding

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:14

Leuke foto's weer van je 'alpenquarter' :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:28

Leuke foto's! :)
Ik moest even goed kijken, maar met rijden heb je er weer een snaffle in gedaan, dacht eerst dat je halverwege het rijden van bit gewisseld was :+

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:30

Amanda schreef:
Oh nee hoor, irritant niet. Ik ken alleen het probleem al. Sinds hij gestopt is met groeien is hij het type: dik worden van lucht :+
Hij krijgt nu alleen hooi (3x per dag) en vitaminebrokje. Soms nog een wortel of handje muesli na het werk. Maar dat is het. Daar doet hij het prima op, mits hij maar voldoende loopt.

Ik heb vanaf september tot januari weinig kunnen doen en zo na het zomerseizoen is dat eigenlijk wel nodig. Hij werd wel gereden, maar vooral onderhoudstraining zeg maar. En dat is gewoon te weinig om op een normaal gewicht te blijven. Sinds een paar maanden pak ik hem weer op en zie je de kilo's eraf gaan (zadel te groot enzo, kostbaar grapje :+ ). De appelbillen heeft hij sowieso hoor, ook als hij schraal is, dat is echt iets dat bij hem hoort. Maar de buik moet echt nog een stuk minder. En ik moet wel zeggen, met zadel vertekent het ook echt heel erg. Dit is een foto van dezelfde serie.
[ Afbeelding ]

Tsja dik van lucht.. Ik ken het, we hebben dan ook zulke lekker grasjes in Nederland :Y)

Ik vind zelf de kwabjes op de schouder een goede indicator voor te zwaar. Zolang daar nog een zacht, blubberig laagje zit, kan er nog wat af. De eigenaresse van de haflinger die ik rijd was zelf van mening dat die vetkwab daar gewoon hoorde want die was nog nooit weggeweest :D Nou, na een half jaar intensieve endurancetraining was er niks meer van over haha.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:08

Knappe Jim!!! Wanneer gaat hij op trailerbootcamp, dan kan ik daarna als het goed is hem in het echie ontmoeten!

Mooie foto's amanda en top dat jullie zoveel plezier weer hebben in het rijden!