[WN] 2 beginners in western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmien1008

2 beginners in western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:30

Hoi, ik heb met mijn iPhone en statiefje Charly en mij gefilmd om dan eventueel (goed beeld e.d.) een topic te openen in HAW.

We zijn allebei beginners in de discipline western dus er is zeker nog veel werk aan de winkel. Ik zou daarom graag tips van jullie krijgen zodat ik optimaal met hem kan trainen. Hou het a.u.b vriendelijk :)

Achtergrond:
Ikzelf heb lang op een manege gereden (waar ze eigenlijk niet veel aanleerden buiten de basics). Later heb ik altijd op de paarden van mijn oom gereden (vooral buitenritten).

Charly werd bij de vorige eigenaars gebruikt als dekhengst en voor endurance . Dressuur en springen werd niet intensief op hem uitgeoefend geloof ik (ik merk dit omdat hij niet meteen reageert op galop hulpen (wordt aan gewerkt!))

Charly is 17 jaar.

Nu:
Ik volg les op een goede western manege (Lone Star Stables) waar ik op een paard van de manege (die alles goed kent) leer.
Helaas heb ik nog niet te kans gehad om met Charly zelf op de manege les te nemen. (transport probleem)
Tijdens mijn lessen daar stel ik wel zeer veel vragen over problemen die ik ondervind met Charly. Ze helpen me er zeer goed verder :)
Ik ga er zeker werk van maken om met hem tot de manege te geraken want ik weet dat ik het meeste zal leren wanneer ervaren mensen kunnen zien en reageren op wat ik/Charly doe.

werkpunten:
-galop in het algemeen (aanspringen, verzameld, in balans, sturing (stuurt zeer slecht in galop))
- neck reining
- achteruit stappen (dit ga ik nog meer vanaf de grond oefenen, daar doet hij het namelijk veel vlotter)
-minder benen gebruiken

positieve punten:
-verzameld draven (dit had hij zeer snel onder de knie en ben zeer trots op zijn drafje :) )

doelen:
-onmiddelijk stoppen (vanuit draf & galop)
-vlot achteruit stappen
-verbeterde galop (m.b.t. alles wat hierboven staat bij werkpunten)
-m.b.v. benen er voor kunnen zorgen dat hij zijn heup/schouders verplaats (wat geloof ik nodig is voor spin uit te kunnen voeren)

In de video ben ik vooral bezig met het oefenen van de neck reining.

SuzanLarissa

Re: 2 beginners in western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:42

Leuk kleurtje heeft ie, ben ik erg fan van :)

Het lijkt alsof hij in stap onregelmatig loopt van achteren, in draf lijkt dit minder maar vind em niet helemaal soepel bewegen..
Met het achteruit stappen heeft hij zijn mond te veel open, het lijkt alsof je hem echt naar achteren trekt.
Correct me if Im wrong

Veel succes verder :)!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:50

hi, best lastig om je tips te geven, je rijdt hier op een manege paard en je wilt je eigen paard ook western leren?
Dat is echt wel heel moeilijk.

Wat me in het filmpje opvalt is dat het paard wel heel veel zijn mond open heeft, dat betekent dat je toch iets niet goed doet met je teugels maar je hebt les dus dan kunnen ze je veel beter helpen dan ik vanaf een schermpje. Als het paard het heel goed kent zou je de teugels veel losser kunnen laten en echt op neckreining sturen. Je zit mij wat teveel in het "grijze" gebied. Je pakt half de teugels erbij en laat ze half los. Ik zou zeggen of je pakt op, of je laat los.
Het principe is dat het paard eerst een fout mag maken en dat je daarna corrigeert. Niet steeds begeleiden wat ik je nu zie doen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt ervaring heb met (western)manegepaarden. En ik weet ook niet zo goed wat je lesgeefster voor doel heeft en hoe ze de lessen opbouwt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:51

Je back cinch zit veel te los. Op deze manier heb je er niks aan.

Je stuuroefeningen zien er ontspannen uit. Ik zou er wel wat meer variatie in aanbrengen: in plaats van alleen wendingen ook eens wat turns, of een stukje sidepass of schoudervoor.

In galop zie ik je z'n hoofd opzij trekken. Dan maak je het 'm heel moeilijk om te blijven galopperen. In plaats van met je handen zou je ook met je binnenbeen de wending kunnen rijden: binnenbeen wat langer maken. Dan kan hij de bocht ook zo ruim of krap maken als hij kán, nu gaat hij balansloos door de bochten heen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:58

Misschien kijken anders voor een instructie die op stal kom dan.

Wat mij opval is een paard dat sloffend door de bak gaat en dus totaal niet actief is. Hierdoor krijg je ook een beeld van onregelmatig en stijf. Maar heb ook het idee dat de bak best zwaar is om in te rijden. Het laatste stukje film waar je paard uit de galop val en stevig door draaft dat is pas een draf. Alleen loop hierbij je paard onder je vandaan.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:05

Inderdaad moeilijk om tips te geven vraag het eens aan mensen op stal Mischien weten die het beter zelf rij ik ook nog maar net een jaartje western :)

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:26

SuzanLarissa schreef:
Leuk kleurtje heeft ie, ben ik erg fan van :)

Het lijkt alsof hij in stap onregelmatig loopt van achteren, in draf lijkt dit minder maar vind em niet helemaal soepel bewegen..
Met het achteruit stappen heeft hij zijn mond te veel open, het lijkt alsof je hem echt naar achteren trekt.
Correct me if Im wrong

Veel succes verder :)!

zijn mond open had ik ook wat zorgen over.
Het lijkt idd alsof ik hem achteruit trek, maar wanneer hij de kleinste beweging naar achter maakt laat ik de teugels ook meteen los (pressure - release). Het kan zijn dat ik dit verkeerd doe maar heb toch al veel in filmpjes gezien en op de manege gehoord dat het zo mogelijk is. Hij reageert er in ieder geval niet zo goed op, vandaar dat ik terug meer vanaf de grond dit gaat oefenen (met snoepjes doet hij het super maar dan ben je afhankelijk van iets) :)

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:28

justkid schreef:
hi, best lastig om je tips te geven, je rijdt hier op een manege paard en je wilt je eigen paard ook western leren?
Dat is echt wel heel moeilijk.

Wat me in het filmpje opvalt is dat het paard wel heel veel zijn mond open heeft, dat betekent dat je toch iets niet goed doet met je teugels maar je hebt les dus dan kunnen ze je veel beter helpen dan ik vanaf een schermpje. Als het paard het heel goed kent zou je de teugels veel losser kunnen laten en echt op neckreining sturen. Je zit mij wat teveel in het "grijze" gebied. Je pakt half de teugels erbij en laat ze half los. Ik zou zeggen of je pakt op, of je laat los.
Het principe is dat het paard eerst een fout mag maken en dat je daarna corrigeert. Niet steeds begeleiden wat ik je nu zie doen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt ervaring heb met (western)manegepaarden. En ik weet ook niet zo goed wat je lesgeefster voor doel heeft en hoe ze de lessen opbouwt.

voor de duidelijkheid: het paard in de video is Charly en is niet het manege paard :) Hij kent neck reining nog niet goed vandaar dat ik nog wel contact maak met de mond (wanneer hij niet reageert op de teugel).

Ik heb ook de indruk dat Charly zijn mond soms open doet ook wanneer de teugels los hangen.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:32

Koper schreef:
Je back cinch zit veel te los. Op deze manier heb je er niks aan.

Je stuuroefeningen zien er ontspannen uit. Ik zou er wel wat meer variatie in aanbrengen: in plaats van alleen wendingen ook eens wat turns, of een stukje sidepass of schoudervoor.

In galop zie ik je z'n hoofd opzij trekken. Dan maak je het 'm heel moeilijk om te blijven galopperen. In plaats van met je handen zou je ook met je binnenbeen de wending kunnen rijden: binnenbeen wat langer maken. Dan kan hij de bocht ook zo ruim of krap maken als hij kán, nu gaat hij balansloos door de bochten heen.

turns, sidepas en schoudervoor zou ik ook graag trainen maar weet nog niet goed hoe dit moet. Ik heb al geprobeerd om wat druk uit te oefen met mijn been maar hij lijkt hij niet echt op te reageren. Tips zijn zeker welkom :) Dit is namelijk iets wat bij mijn 'doelen' staat omdat het geloof ik nodig is voordat je aan een spin kan beginnen oefenen.

Ik had van iemand op het forum de tip gekregen om binnenteugel losser te laten (wat ik dan versta als meer contact met buitenteugel) omdat Charly wat naar binnen hangt in galop of uit balans is. (naar mijn mening) Het kan natuurlijk zijn dat ik de uitleg fout begrepen heb, ik merkte tijdens het rijden ook dat dit niet zo vlot verliep :)

Ik zal jouw tip van het binnenbeen volgende keer eens uitvoeren, bedankt!

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:38

Marcella schreef:
Misschien kijken anders voor een instructie die op stal kom dan.

Wat mij opval is een paard dat sloffend door de bak gaat en dus totaal niet actief is. Hierdoor krijg je ook een beeld van onregelmatig en stijf. Maar heb ook het idee dat de bak best zwaar is om in te rijden. Het laatste stukje film waar je paard uit de galop val en stevig door draaft dat is pas een draf. Alleen loop hierbij je paard onder je vandaan.

Voor instructie op stal heb ik ook al gezocht maar er zijn weinig mensen in mijn buurt die dat doen helaas :)

De bak is inderdaad redelijk zwaar (wat dan weer effect kan hebben op de galop die redelijk wat vaart nodig heeft) . Die laatste draf zou voor mij heel moeilijk zijn om te blijven doorzitten :D maar dat heeft dan training langs mijn kan nodig waarschijnlijk. Al heb ik wel de indruk dat bij het western rijden de meeste paarden 'sloffend' lijken te draven omdat ze net zo rustig draven. (correct me if I'm wrong)

Ik denk wel dat Charly actief is. In het begon draafde hij namelijk altijd te snel.

Over het algemeen denk ik dat de bak ook redelijk wat invloed heeft op zijn manier van voortbewegen. Ik zal ook wat meer trainen buiten de piste.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:43

Eerst een vraagje, kan het niet goed zien in het filmpje: Wat voor bit heb je inhangen? Iets met pelhamriempjes? :?

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:50

Yinthee schreef:
Eerst een vraagje, kan het niet goed zien in het filmpje: Wat voor bit heb je inhangen? Iets met pelhamriempjes? :?

Het is inderdaad een pelham bit met pelhamriempjes (wat voor minder hefboom zorgt heb ik gelezen).

Ik ga wel van dit bit afstappen want heb er de laatste dagen veel van gelezen dat het een redelijk scherp bit is wat vaak voor zeer sterke paarden gebruikt wordt.

Mijn nonkel had dit bit liggen en wou eens zien hoe hij erop reageerde (toen wist ik nog niets van het bit af, behalve dat er een hefboom werkin in zit. Ik weet het, geen slim idee) . Ik merkte dat hij sneller reageerde met veel minder druk op de teugels. Uiteraard wil dat niet zeggen dat het een geweldig bit is. Misschien ook de reden waarom hij zijn mond veel opent.

Hij heeft nog maar 5x met dit bit gereden en ik probeer altijd zo min mogelijk contact de maken met de mond.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:56

Ah ik dacht dat dit het manegepaard was. Dan zou ik het anders doen, ik ga even een filmpje voor je zoeken wat echt heel goed laat zien hoe je neckreining goed aanleert, gewoon op een snaffeltje (gebroken bitje)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:59

Denk dat dit bit inderdaad wel eens te maken kan hebben met het openen van zijn mond en hoe hij reageert. Ik zou je willen adviseren om met een simpele snaffle te beginnen. En gewoon op 2 handen rijden. :) Contact met de mond moet je altijd hebben. En zolang jullie beide nog onervaren zijn is het simpelweg wel eens nodig om even iets meer contact te hebben. Ik zie ook in het filmpje terug dat je regelmatig aan je (binnen)teugel 'trekt'. Met een snaffle kan dit geen kwaad, met een pelham of ander hefboom bit (western shank bijv.) gaat je paard dit minder prettig vinden. ;)

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:34

@ justkid Bedankt voor het filmpje! Die had ik nog niet gezien. Ik deed het wel op die manier, behalve dan dat ik hem ook een stukje recht door liet lopen. Ga ik nu ook toepassen.

@Yinthee Ik dacht ook dat je niet meteen met losse teugels moet gaan rijden als je paard de basis nog niet kent. :) Terug een snaffle inhangen dan maar en letten op zijn mond. Shanks 'zien' er ergens wel leuker uit omdat je dan nog meer op een 'western paard' lijkt. Dat is een hele foute instelling en dat weet ik ook want het welzijn van het paard is toch net wat belangrijker dan zijn looks ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:36

Met snaffle zie je eruit als iemand die zich ervan bewust is dat ze nog een lange weg te gaan heeft :) En het is een minder vreemd gezicht dan een pelham :=

smospo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:52

kan je dit filmpje niet aan je instructie op de manege laten zien en dan haar commentaar vragen erop?

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 17:23

smospo schreef:
kan je dit filmpje niet aan je instructie op de manege laten zien en dan haar commentaar vragen erop?

Kan ik inderdaad doen :) bedankt voor de tip!

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:07

Ik vind het in draf niet zo fijn uit zien. Paard loopt met zijn staart scheef. Ik zou voor een lichter bit gaan. Ook mag het een beetje actiever in draf

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:12

ik denk dat je filmpje meer commentaar (opbouwend en rijtechnisch) als je hem in het western deel van Bokt plaatst, ik zal even temmen voor verplaatsen.

Wat ik vooral zie is dat het paard veel over de buitenschouder gaat en jij dit niet corrigeert, de draf lijkt verzameld maar is het niet want hij loopt hier en daar vreselijk uitelkaar.
Je gebruikt veel te weinig je benen om mee te sturen en te corrigeren en er valt nog genoeg te leren. Bit vervangen door een snaffle, je beugels wat naar achteren plaatsen (kan door de fender wat naar achteren in de ophanging te trekken) zodat je wat minder in stoelzit zit.

Kortom, laat het filmpje inderdaad aan je lesgeefster zien daar kun je heel wat van leren.
Het klinkt nu misschien net alsof je helemaal niet rijden kunt maar dat valt mee hoor! :D Gewoon lekker blijven lessen, iedereen is ergens begonnen en je bent nog maar net bezig dus even doorzetten.
Je hebt een leuk paardje dus ga ervoor!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:37

Talia123 schreef:
Ik vind het in draf niet zo fijn uit zien. Paard loopt met zijn staart scheef. Ik zou voor een lichter bit gaan. Ook mag het een beetje actiever in draf

Overigens HOEFT die scheve staart niets te betekenen hoor... Ik weet natuurlijk niet of Charly arabisch is (of arabisch bloed draagt), maar die hebben zoiezo snel die neiging... Mijn paard is volledig doorgelicht, ook omdat ik dacht dat er IETS niet goed was, maar hij loopt gezond, blij en vrolijk rond in de sport, MET een oerscheve staart :j Overigens een AV-ruin.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:08

cissy schreef:
ik denk dat je filmpje meer commentaar (opbouwend en rijtechnisch) als je hem in het western deel van Bokt plaatst, ik zal even temmen voor verplaatsen.

Wat ik vooral zie is dat het paard veel over de buitenschouder gaat en jij dit niet corrigeert, de draf lijkt verzameld maar is het niet want hij loopt hier en daar vreselijk uitelkaar.
Je gebruikt veel te weinig je benen om mee te sturen en te corrigeren en er valt nog genoeg te leren. Bit vervangen door een snaffle, je beugels wat naar achteren plaatsen (kan door de fender wat naar achteren in de ophanging te trekken) zodat je wat minder in stoelzit zit.

Kortom, laat het filmpje inderdaad aan je lesgeefster zien daar kun je heel wat van leren.
Het klinkt nu misschien net alsof je helemaal niet rijden kunt maar dat valt mee hoor! :D Gewoon lekker blijven lessen, iedereen is ergens begonnen en je bent nog maar net bezig dus even doorzetten.
Je hebt een leuk paardje dus ga ervoor!

Bedankt :D na veel gelezen te hebben op het forum heb ik inderdaad het gevoel niet te kunnen rijden (technisch gezien). Ik heb zo'n dingen namelijk nooit geleerd op de manege(wat ik jammer vind!). Maar ik ben nog jong dus er valt nog zeer veel te leren en daar heb ik echt zin in :D

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:09

Jolindaa schreef:
Talia123 schreef:

Overigens HOEFT die scheve staart niets te betekenen hoor... Ik weet natuurlijk niet of Charly arabisch is (of arabisch bloed draagt), maar die hebben zoiezo snel die neiging... Mijn paard is volledig doorgelicht, ook omdat ik dacht dat er IETS niet goed was, maar hij loopt gezond, blij en vrolijk rond in de sport, MET een oerscheve staart :j Overigens een AV-ruin.

Charly is 80% AV en 20% palomino. Dat zou dus de reden kunnen zijn van de scheve staart :p

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:11

HAW -> WN-ITP

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:35

Palomino is een kleur, geen ras..

Hoe zit het met tandarts, osteo behandelingen? Is alles oké?
Snaffle in je paard, een lesgeefster aan huis zoeken, meer snelheid in je paard, met je benen rijden.
Maar hiervoor ga je echt iemand nodig hebben die naast je staat.
Zou eerder daar in investeren en de lessen op het manegepaard even laten voor wat het is.
Je leert een pak meer door het met je eigen paard te leren.

Verzameld draven is niet hetzelfde als traag draven, je paard moet vanuit zijn achterhand werken, waardoor de rug goed gebruikt wordt. Nu slentert hij maar wat rond. Je moet hem actiever maken, later kan je aan het tempo gaan werken.

Succes, komt helemaal goed!