Trec trainen, hoe te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_DYNC

Trec trainen, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:07

Mogelijk is het al tig keer gevraagd (en dan is dit ook nog eens mijn allereerste bericht hier op het forum haha...) maar ik zou heel graag wat tips en pointers ontvangen hoe ik kan starten met zelfstandig trainen voor trec.

Feiten op een rijtje: ben een ervaren ruiter maar echt geen hoogstandje. Vroeger aardig hoog niveau maar poos eruit geweest en vier kinderen gekregen dus tja het is niet meer wat het geweest is maar wel acceptabel. Ik rij een Arabiertje (ruin) van bijna vijf met zadeldwang en (nog) vrij weinig ervaring. Werk wel intensief met hem en hij gaat absoluut vooruit, we hebben ook een goede band/klik. Wederzijds vertrouwen en respect. Buiten is hij in z'n element, begint ook al aardig bomproof te worden, zeker in ogenschouw genomen hoe jong hij is en het is en blijft een Arabier. Springen is niet helemaal z'n kopje thee, hij weet nog niet goed wat hij daar nou mee aan moet. We oefenen wel, moet hem alleen nog zien te leren hoe hij z'n achterbenen moet meenemen.

Het is niet m'n ambitie om in no time m'n paard klaargestoomd te hebben om vervolgens de hele wedstrijdkalender af te werken. Ik wil gewoon op een leuke ontspannen manier, zelfstandig (!) proberen het één en ander aan principes onder de knie te krijgen en samen tegelijkertijd de conditie op te bouwen die zeker nodig zal zijn. Ik weet dat er cursussen gegeven worden (bijv in Didam) maar dat is nu nog onvoldoende lonend gezien het gebrek aan ervaring van zowel m'n paard als mijzelf. Er moet eerst minimaal een klein stukje basis gelegd worden lijkt me.

Dus, kort door de bocht... Waar en hoe kan ik beginnen...? Alle tips zijn welkom! :)

Groetjes
Esther

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:27

Beginnen met buitenrijden :) In principe gaat het bij TREC om het overwinnen van dingen tijdens een trektocht, dus in een simpele buitenrit kan je al een heleboel oefenen. Ik pak alles mee wat ik tegenkom; heuveltjes, boomstammetjes, ergens tussendoor manoeuvreren... Slalommen kan je om bomen oefenen, of een paar pylonen aanschaffen.
Voor het kaartlezen zou ik wel een cursus volgen, dat hoeft niet per se inclusief paard. Dat geeft je veel meer inzicht en duidelijkheid over de kaart en het navigeren.

stoffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:07

wat een leuk onderwerp.. weet dat er ergens in Didam ook trectrainingen worden gegeven. Dat is natuurlijk ook leuk om te beginnen. Volgens mij kan je daar ook een soort van cursus volgen. Weet je gelijk of het inderdaad iets is wat bij je past

Muronia

Re: Trec trainen, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:10

ik lees mee, ik vind het ook heel interessant namelijk!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:16

Ik lees ook mee! In het Noorden is er weliswaar niet zoveel, maar lijkt me ook errug gaaf!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:17

Wendy heeft het al harstikke goed uitgelegd!
ik heb mijn eerste training gevolgd in Eersel en ben daarna mee op wedstrijd gegaan met een ervaren 'TREC-er'. Erg leuke ervaringen opgedaan en zelfs al naar het buitenland geweest. Wat ik zo leuk vind aan TREC is dat het voor elk ras, niveau, discipline leuk kan zijn en uitdagend. Zo gaat het de ene keer harstikke goed en de volgende wedstrijd weer een stuk minder. Je blijft bezig en ontwikkeld steeds meer vaardigheden samen met je paard. Dat laatste vind ik harstikke leuk en verassend.

Het handigste is om voordat je mee doet aan een wedstrijd een cursus te volgen bij een van de TREC 'teams' ik weet niet waar je woont? Anders kunnen we kijken welke er in de buurt van jou zit ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:17

_sharonnn schreef:
Ik lees ook mee! In het Noorden is er weliswaar niet zoveel, maar lijkt me ook errug gaaf!

Drie wedstrijden komend jaar :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:19

Haha en is dat veel? Ik heb er niet zoveel verstand van :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:20

Toen ik een paar jaar geleden begon was de dichtstbijzijnde wedstrijd twee uur rijden met de trailer, dus ja, dat vind ik veel :D

Ik ben zelf a.s. zaterdag in Drachten, daar geef ik een TREC-clinic tijdens het evenement Paard & Zo, mocht je eens willen zien hoe het werkt. [TEN] TREC clinic bij Paard&Zo 2014!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:21

ik heb er overheen gelezen, sorry zie nu dat je eerst zelf aan de slag wilt.

je kunt veel dingen op eigen houtje uitproberen in het bos of in de bak.

- labyrint van balken
- achteruit
- stilstaan onder de man
- stilstaan zonder ruiter
- rechts opstappen
- een hindernis 'enger' maken en grenzen verleggen
- sla-om maken door staanders neer te zetten

op de site van TREC Club Nederland staan alle PTV oefeningen die je op een wedstrijd tegen kunt komen, met wat fantasie kom je al een heel eind! En als je vragen hebt, gewoon vragen!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:23

_sharonnn schreef:
Haha en is dat veel? Ik heb er niet zoveel verstand van :+

Voor onze begrippen inderdaad veel hihi :o
Maar doordat er niet teveel wedstrijden zijn is het ook 'specialer/leuker' om mee te rijden vind ik ;)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:23

WendyBZ schreef:
Toen ik een paar jaar geleden begon was de dichtstbijzijnde wedstrijd twee uur rijden met de trailer, dus ja, dat vind ik veel :D

Ik ben zelf a.s. zaterdag in Drachten, daar geef ik een TREC-clinic tijdens het evenement Paard & Zo, mocht je eens willen zien hoe het werkt. [TEN] TREC clinic bij Paard&Zo 2014!

Ahaa okee! Nee ik had wel van iets gehoord, maar ik bedoelde meer in tegenstelling tot de rest van het land, maar dat klopt dus wel :).
Helaas ben ik dit weekend druk, maar er zijn sowieso plannen om eens bij een clinic te kijken!
Paard ligt momenteel in de kreukels, maar als alles weer goed is lijkt het me erg gaaf om hiermee te beginnen!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:42

Ik volg dit topic ook even mee :-)

ik wil dit jaar namelijk ook graag kennismaken met trec .
Ik heb twee jaar terug Karin trec zien rijden en sindsdien ben ik geïnteresseerd maar met mijn onlangs overleden paard kon dat niet meer. Maar de bedoeling is dat ik het met mijn nieuwe wel moet lukken ;)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:48

Zou graag eens een training mee willen rijden in het Noorden.
Weet iemand of er al wat gepland staat aankomende periode?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:48

Ik doe er binnenkort nog eentje indoor :) Wat betreft kaartlezen moet je gewoon even mailen, dan plan ik gewoon wat in.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:51

Lijkt me leuk om eens met de hindernissen te oefenen :)
Heb je daar al een datum en locatie voor?

Kaartlezen... Is dat theorie met praktijk?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:59

Geen datum, wel een locatie (Zuidlaren). Kaartlezen is met theorie en praktijk :j Eventueel kan het ook op dezelfde dag, dan is het 's ochtends kaartlezen en in de middag hindernissen oefenen :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:05

Als het te combineren is zou dat mooi zijn, maar hoeft niet persé. Ik pas me aan :)
De datum verschijnt op site van Trec-Noord?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:07

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:11

Geen Facebook.... Ik hou de site in de gaten. Bedankt!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:48

Voor mensen in het oosten van het land....wij geven ook trec cursussen en ptv trainingen. Ook privelessen, www.trec-lessen.nl

Esther_DYNC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 08:09

Wow wat een reacties! Ik kreeg er op de één of andere manier geen notificatiemail van... Ik ben bezig om Fierro te "bomproofen". Inderdaad een labyrint gelegd in de bak met balkjes, vanaf z'n rug het hek open en dicht doen, als we het bos in gaan net even dat ene stukje tussen die bomen door pakken etc. Inmiddels heb ik hem zover dat hij niet zomaar meer een gat in de lucht springt van "rare obstakels", bij een aanstormende blaffende hond gaf hij geen krimp en zelfs als een ander paard ergens van schrikt, blijft hij keurig op eigen benen staan. Met ups en downs natuurlijk dat wel, maar zie zeker een stijgende lijn.

Woon in het oosten van het land, had die site inderdaad al eens langs zien komen piecon. Staat me ook zeker in de planning, ik wil dan alleen nog ietsje verder zijn en wat zekerder van m'n zaak.

pasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:09

Hallo allemaal,

Ik zou ook heel graag aanhaken als het enigzins mogelijk is....

Ook ik heb een arabiertje van 12 ,zeker geen heethoofd, en ik ben een moeder van 2 tiener zoons.
Ik rijdt paard sins mijn 7e, ben nu bijna 40 :o en ik ben ook eruuug toe aan iets nieuws.

Na een aantal jaren fanatiek endurance gereden te hebben met mijn oude paarden
zou ik het heel erg leuk vinden iets nieuws te gaan leren/ontdekken met mijn nieuwe paardje.

TREC heeft altijd al erg "getrokken" maar ik ben bijzonder slecht in kaart lezen en daardoor durfde ik hier simpelweg niet aan te beginnen, noem het drempel vrees.

Maar als er iemand is die het met mij aan zou durven dan ben ik meer dan bereid me in te diepe te gooien
en over mijn angst voor het kaart lezen heen te stappen. :o :D

Helaas ben ik te laat voor de demo die Wendy gegeven heeft, maar zoiets had mij geweldig geleken om eens kennis te maken.

Dusss,...is er iemand die weer een cursus gaat opstarten, eentje voor absolute 'dummies' dan houdt ik me aanbevolen hoor!

O, en ook ik woon ook in het hoge noorden. :j

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:36

Wendy geeft ook opstart cursussen dus daar kun je zeker ook terecht.
En ik geef hier in het midden van het land ook kaartlees avonden (zonder paard) en eerdaags waarschijnlijk ook een weekend met de paarden erbij.
Voor dat weekend komen er zelfs mensen uit Belgie en dan waken we er ook gewoon een gezellig weekendje uit van.

pasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:57

Klinkt heel goed allemaal, ik zou graag een training gaan volgen.

Het liefst niet al te ver van huis, ik woon namelijk in Duitsland, maar het noorden of het midden moet goed te doen zijn.

Nu ik dit topic ontdekt heb ga ik het goed volgen, ik wil niet weer te laat zijn voor een training. :j

Worden hier ook data's bekend gemaakt voor trainingen?