[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:18

Laat ik nu toevallig op zoek zijn naar een goed reiningpaard. Omdat de klik met mijn huidige paard er niet echt is, ben ik rustig aan het uitkijken naar een andere. Mijn huidige paard is gewoon braaf en correct en helemaal goedgekeurd, zowel klinisch als röntgenologisch, maar omdat hij nogal aan de maat is (1.63) en ikzelf niet zo groot ben, zoek ik naar een kleiner paard. Kortom : ik rijd er niet graag mee.
Ik zoek in een behoorlijke prijsklasse, het mag iets kosten, zeg maar... :o
Alle grote stallen zijn al gecontacteerd, en ook particulier worden mij van alle kanten paarden aangeboden. Maar nu komt de kat op de koord.
Het blijkt erg moeilijk, om niet te zeggen bijna onmogelijk om een correct paard te vinden. Telkens vallen ze bij keuring door de mand.
Manken. Spat. Arthrose. HKO. Cornage. Spierverzuring.
Ik word het zo moe.
Mijn man wou een tweejarige kopen, een futurity prospect. (niet om zelf mee te rijden, hoor :D ).
Afgekeurd op de foto's. De professor zei dat de kwaliteit van de quarterhorse tegenwoordig erg slecht is. Dat hij regelmatig tweejarigen, jaarlingen en zelfs veulens moet afkeuren voor beginnende spat of arthritis. :x
En dan denk ik bij mezelf : moet ik een goed en correct paard dan wegdoen, er nog eens zoveel bij opleggen, voor een paard met een "bemerking" ? Zijn er nog correcte quarters te koop ?
Misschien moeten we ons eens afvragen waar we mee bezig zijn in de westernsport.
Je zou er moedeloos van worden... -O-

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:28

Kun je moe van worden maar geen 1 paard is volmaakt! (net als de mens)
Er zijn zat quarters te koop die wel o.k zijn! Ook die op hoog niveau in de reining mee lopen.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:04

Hier dezelfde ervaring. Ik zoek (denk ik) wel in een iets lagere prijsklasse maar het valt tegen -O-

We hebben best wat paarden bekeken, 1 waarvan ik zelf al zoiets had van die is niet goed, dus laten staan. Daarna nog 2 andere paarden laten keuren en beide afgekeurd, de eerste werd afgekeurd op de foto's door beginnende artrose en een fragment wat niet verwijderd kan worden. De 2e kwam al niet door de buigproeven en op de harde volte stokkreupel.

Toch zei de keuringsarts die het laatste paard keurde dat hij genoeg Quarters en Paints goedkeurde en dat we waarschijnlijk gewoon pech hebben gehad....

We zoeken dus maar gewoon verder.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:10

Is denk ik een algemeen probleem heeft niets met Quarters te maken. Vriendin van mij heeft bv meer dan een jaar moeten zoeken naar fatsoenlijk lopende KWPN-er tijdens haar zoektocht zijn er echt tig voorbij gekomen die niet goed werden gekeurd. De kwaliteit van de KWPN-er is dus net zo bedroevend ....

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:13

een volmaakt paard is wat anders als een 100% gezond paard. die moet er toch wel zijn ?
en er lopen genoeg paarden toch een leuk proefje, terwijl ze afgekeurd zijn, of zouden worden, dus dat is geen maat om aan te houden..
maar het is wel triest. buiten alle genetische ziektes, waar gewoon mee doorgefokt word, loop je hier ook nog eens tegen aan..

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:14

http://www.lelymarehorses.com zou ik eens adviseren om op die site te kijken. Mensen hebben opfok, doen hoog mee in wedstrijden en verkopen goedgekeurde paarden. Zitten in leystad flevoland. Misschien iets voor jullie?

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:23

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:26

ik denk dat het voortaan bij ieder ras, net als met rashonden, vaak moeilijk is om een kerngezond dier te hebben..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:28

Goede, gezonde paarden zijn er echt wel te koop. Wellicht moet je er wat dieper voor in de buidel tasten....

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:31

dieper kan niet, rapido ;) als je de OP goed leest, zie je het al staan. :list: ... " Ik zoek in een behoorlijke prijsklasse, het mag iets kosten, zeg maar.""
je bent te vlug met die conclusie :P
je weet haar budget niet , ik wel.juist voor een groot budget moet je wel aannemen, dat je daar wat goeds voor kan kopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:35

Hoezo te vlug? wat jullie een behoorlijke prijsklasse vinden weet ik niet!

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:36

is niet wat wij vinden, ik denk dat bijna iedereen dat vind.. ;)
en het is meer als behoorlijk.laten we gewoon hogere prijsklasse zeggen, mss is dat duidelijker..
en het is te vlug, omdat je gelijk zegt, dat ze dieper in de buidel moet tasten, zonder dat je weet , hoe diep de buidel is.en dat, terwijl ze al aangeeft, dat het bst wel wat mag kosten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:43

nou zo erg gericht op de TS is dat niet hoor maar goed!
Jammer dat je daar zo een probleem van maakt in een topic met je school juf toontje!
Enyway, ik heb de laatste paar jaar een aantal zeer leuke paarden gekocht en deze zijn allen goed gekeurd voor de sport. De prijsklasse was nogal verschillend en de adressen ook. Ik zie daarom het probleem niet zo!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:49

Ik heb eigenlijk ook nooit problemen daarmee gehad. Ik heb van alle paarden die ik gehad heb er slechts 1 die bij een keuring is afgekeurd. Wellicht zoals Rapido zegt, wat meer budget vrijmaken.
Een 75-paard wat én jong is én braaf én gezond, dat gaat nu eenmaal (ruim) over de 50k.

Idem met de futurity prospects. Ik zie dus echt het probleem niet zo.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:57

school juf toontje ? alleen omdat ik zeg dat je te vlug was met je conclusie ? ik maak er geen probleem van, ik zeg alleen dat je er naast zit.
ik zeg ook nergens dat het gericht is op TS.

over welk niveau heb je het, als je bedoeld ; goedgekeurd voor de sport ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:59

hoog niveau reining. Open!

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:05

maar die vond je dan wss niet in de lagere prijsklasse..

maar goed, een gezond paard hoort de basis te zijn met fokken. en niet een uitzondering, in de zeer-diepe- buidel klasse.
en dat is wat TS bedoeld.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 12:09

Jullie weten niet wat mijn budget is, maar je kunt het gerust hogere prijsklasse noemen. Verder zoek ik geen 75-paard, maar wel een 72-paard. Een goed non-pro paard, zeg maar. De futurity prospect was erg duur, erg goed gefokt, én van een gerenommeerde stal. De foto's waren erg slecht, meer dan een 'bemerking'. En ik ben niet bereid zoveel geld uit te geven aan een paard wat medisch niet OK is. Ik kanleven met een paard wat een beetje minder spint, of niet kan plussen op zijn cirkels, maar ik ga niet de sport in met een paard wat niet door de buigproeven komt door aantoonbare arthrose. Misschien heb ik dan gewoon pech, kan best, maar ik begin mij toch vragen te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:16

Ik denk wel dat het belangrijk is om de juiste contacten te hebben als je naar zo'n paard gaat kijken.
Met veel paarden wordt ook niet echt actief geadverteerd, die staan vaker meer in de ''stille verkoop''.

Wellicht dat je toch bij de verkeerde stallen kijkt als je echt helemaal niets kan vinden.
Als jij gewoon een goed non pro paard zoekt met een flink budget, dan moet je echt zat kunnen vinden.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:25

Tja, je kan mazzel hebben en je kan pech hebben en dat in elke prijsklasse. Ik heb vorig jaar na het overlijden van mijn quarter een tweejarige gekocht. Spatzuiver op zijn gangenwerk en ook op de foto's. Mankeerde werkelijk niets aan. Nog geen week thuis en stokkreupel door een heftige hoefzweer.

Ik had hem ook niet gekocht als ie rontgenologisch een bemerking had gehad, maar was de eerste waar ik voor viel en die ik liet keuren, dus het kan echt wel en nee, ik had geen boven de 10.000 euro budget, moest het echt met minder doen. Nou ben ik van de pleasure en niet van de reining, maar ik wilde ook gewoon een goeie start met een gezond paard en dat is me zonder al te veel problemen gewoon gelukt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:28

Lager, hogere prijsklasse is voor iedereen een ander begrip!
Dit geld ook voor ,,gerenommeerde,, stal.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:43

Ik denk dat ik me wel kan aansluiten bij de topic starter, ik zie om me heen erg veel quarters die niet goed op de benen blijken te zijn. En dat is toch erg zuur, ook als je een veulen koopt met een goede afstamming, alles goed doet qua opfok en op drie-jarige leeftijd blijkt dat ie stuk is...
En ik geloof best dat ze er wel zijn, die paarden die goed zijn op de foto, maar dat zou geen uitzondering moeten zijn. En onder pittige medische begeleiding met gewrichten inspuiten etc lopen er een hoop goed in de sport, maar ook dat zou een uitzondering moeten zijn.

Ik denk dat er een hoop fout gaat in de fokkerij van de QPA. Niet alleen met beenproblemen, maar ook met erfelijke ziektes.

Ik ben iig erg blij met mijn criollo, die al 8 jaar probleemloos op mijn niveau reining loopt en flinke buitenritten maakt.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:44

ja, en nee. het hangt ntl. altijd van je eigen budget af.maar 1500 voor een quarter is voor iedereen een lagere prijsklasse (al kan het wel boven je budget liggen), en 85.000 voor een 2 jarig prospect zal voor de meesten wel hogere prijsklasse zijn ( en boven bijna een ieders budget ;) )
maar dat gerenommeerde stallen geen garantie zijn, is zeker ! ik heb al verhalen gehoord, over wat "gerenommeerde " stallen .juist daar zou je goed advies, en goede paarden verwachten..

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:48

ben het met gaucho eens, ik had hetzelfde al gezegd boven.
alleen je zegt het zelf al ; MIJN niveau reining, en buitenritten .
wie weet hoe je paard zou zijn, als ie op hoog niveau reining moet lopen.zou hij daarvoor door de rontgen-keuring komen ?
buitenritten zal ieder paard kunnen, wat niet kreupel is :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:59

Dat een paard wat op hoog niveau sport loopt (en dan alle takken van de paarden sport!!) onder pittige medische begeleiding staat is niet iets uitzonderlijks.
Een mens wat op hoog niveau sport bedrijft staat ook onder medische begeleiding!