Beenbescherming endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Beenbescherming endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 14:04

Ik weet dat hier al topics over zijn, maar niet met betrekking tot mijn specifieke vraag, dus vandaar een nieuw topic :-)

Een aantal maanden geleden zijn er foto's gemaakt van Daya zijn been in verband met een vermoedelijke schiefel. Foto's wezen inderdaad schiefel uit en op een gunstige plaats: geen irritatie voor de pezen en spieren, gewoon als een "kras op een nieuwe auto" zoals de dierenarts dat zei.
Omdat dit alleen qua schoonheid in de weg zit, hoeft het van mij niet verwijdert te worden.

Ze raadde wel aan om met beenbescherming te gaan rijden, want eigenlijk deed/doe ik dit nooit. Nu heb ik zijn gangwerk erg zitten bestuderen en hij tikt zichzelf eigenlijk nooit aan. Ik neem dus aan dat hij dit heeft opgelopen bij het spelen in de wei. Misschien een gekke sprong of iets.
Ik heb mijn laatste wedstrijd zonder bescherming gereden, want ik ben bang voor te warme benen en gezien mijn studie omtrent zijn gangwerk vond ik dit ook niet nodig: en terecht.

Nu gaat hij vanaf deze week op ijzers en vraag ik mij toch af wat wijsheid is. Als hij met zijn ijzer deze schiefel raakt is er natuurlijk opnieuw schade waardoor de schiefel zal groeien (microschade legde de kliniek mij uit). Deze schade is vele malen groter wanneer het wordt geraakt met een ijzer en dus brengt mij dit weer aan het twijfelen.

Anderzijds staat hij in de wei ook zonder bescherming en is de kans daar natuurlijk vele malen groter op aantikken omdat hij daar altijd aan het rennen, vliegen en spelen is.. Vind het erg lastig.

Hebben mensen hier ervaring mee en/of heeft men (wijs) advies :-)? Wanneer je bescherming aanraadt, graag ook merken/modellen erbij vernoemen zodat ik mij hier een beetje in kan verdiepen met betrekking tot de ventilatie.

Alvast enorm bedankt :)

Edit: beenbescherming moet flexibel genoeg zijn omdat dit absoluut niet mag drukken op de schiefel :-)
Laatst bijgewerkt door Jolindaa op 13-07-13 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:07

Het is en blijft lastig om te bepalen wel of niet doen.

Wel kan het zo zijn dat als je endurance rijdt dat de peesbeschermers te lang omzit en de pezen te warm worden, dat het meer schade toebrengt dan dat het goed doet.

Het blijft een lastig iets, het beschermd en het doet de pezen niet altijd goed.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 14:10

Dat is ook precies waarom ik het eigenlijk niet doe. Hij heeft verder goed en sterk beenwerk, dus ergens ook zonde om dat om zeep te helpen. Andere kant wil ik niet straks spijt hebben om wat voor reden dan ook.

Ragdollcat

Re: Beenbescherming endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:15

Ikzelf zou meer richting zonder peesbeschermers gaan. Want op een weiland loopt het meer kans zich aan te tikken dan wanneer je ermee endurance rijdt.

Zeker als je zoals wat je zelf ziet dat je paard correct loopt en zichzelf eigenlijk niet raakt.

Mijn paard loopt ook correct toch heeft hij een schiefel gehad, doordat hij gek ging doen bij het losrennen en zichzelf raakte, ik ging gelijk behandelen toen de schiefel opkwam, door het elkedag de liniment forte van de groene os op te smeren en de schiefel verdween volledig, duurt wel ff afhankelijk of het vers is of een al wat oudere schiefel.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 14:32

Dit is een wat oudere schiefel. Afgelopen winter heeft hij een soort van vakantie gehad waardoor ik niet elke dag ben gaan poetsen en truttelen. Toen ik hem weer ben gaan poetsen en doen, ontdekte ik deze. Ik heb wel een zalfje van de kliniek mee gekregen welke ik elke dag smeer, maar dit is meer om de eventuele activiteit eruit te halen.

Is die van de groene os ook voor bestaande schiefel een mogelijkheid? Weet niet of het ooit nog kan verdwijnen, maar als er een kans is (zonder operatie) zou ik dit graag proberen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:35

Ik heb géén endurance ervaring, maar wel een paard met een schiefel. Mijn ervaring is dat eigenlijk alleen bandages echt prettig zitten. 3-in-1 beschermers kan mits ze niet te stug zijn, alles wat voorgevormd is kan ik incidenteel weleens gebruiken maar geeft eigenlijk altijd kale plekjes of korstjes na een paar keer. Ik zou puur gezien mijn ervaringen dus ook stemmen voor zonder maar misschien zijn er nog wel mogelijkheden die ik niet ken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 15:48

Precies... Ik heb voor wanneer ik moeilijke dingen ga oefenen in de bak, waarbij de kans bestaat dat hij onhandig gaat zijn, ook allinones. Ook heb ik een soort pijpkousen die heel flexibel zijn, maar als ik ze eraf haal is het been bezweet en daar en ik niet gecharmeerd van.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:20

Is het geen optie om de desbetreffende plek in te smeren met vaseline of dergelijke voor dat je gaat rijden, doe ik altijd als ze een plekje heeft van het aantikken. Met bandages of gesloten pijpenkousen zou ik persoonlijk geen endurance rijden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:25

Schiefel zit voor aangezien je je zorgen maakt over ijzers? Kan hij zonder achterijzers? En zo niet kan de smid hem zo zetten dat voorbeen snel genoeg weg komt? (wat bij zich vangen ook wel gedaan wordt).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:40

Kijk naar de trizone beschermers,die ventileren super.
Ik heb een paar te koop,helaas voor die van mij te groot.
Ook niet gevaarlijk om ze er mee op de wei te zetten,ook goed flexibel.
Ik zou dan met de endurance wedstrijd niet rijden met bescherming,alleen op de wei en met eventuele nieuwe oefeningen of zijgangen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:12

Jolindaa schreef:
Dit is een wat oudere schiefel. Afgelopen winter heeft hij een soort van vakantie gehad waardoor ik niet elke dag ben gaan poetsen en truttelen. Toen ik hem weer ben gaan poetsen en doen, ontdekte ik deze. Ik heb wel een zalfje van de kliniek mee gekregen welke ik elke dag smeer, maar dit is meer om de eventuele activiteit eruit te halen.

Is die van de groene os ook voor bestaande schiefel een mogelijkheid? Weet niet of het ooit nog kan verdwijnen, maar als er een kans is (zonder operatie) zou ik dit graag proberen.

Van waar ik sta had iemand vorig jaar een jaarling arabiertje gekocht met hele grote schiefels aan de beide voorbenen, vandaar dat ze het goedkoop kon overnemen.

Het waren al oude schiefels, ik zei haar, lach erom en probeer Liniment forte van de groene Os, en inderdaad het werd flink minder en kleiner, maar helemaal verdwenen is het niet.

Ik zou zeggen: probeer het, gewoon dagelijks insmeren en zachtjes inwrijven tot het stroef wordt, wel kan de huid na een tijdje gaan schilveren als je het een tijdje had gebruikt. Het kan best zo zijn dat het snel gaat maar ook dat het maanden duurt, zoiets moet je de tijd geven.

Soms gaat het niet helemaal weg, bij mijn paard is het wel helemaal weg.

Hoe ik het wist?, dat kwam zo: vroeger had mijn paard een trap gekregen tegen zijn achterbeen van een ander paard en dus hierbij een flinke schiefel kreeg, ik kocht Cole's Liniment (helaas niet meer verkrijgbaar) en daar stond een heel uitgebreide gebruiksaanwijzing in voor allerlei kwalen/ problemen enz. enz. in en ik had alles doorgelezen en het goed onthouden.

Liniment forte lijkt daar sterk op en het heeft uitstekend gewerkt bij de schiefels die mijn paard opnieuw opliep maar dan aan de voorbenen.

Het is een superspul, ook voor de spierpijn enz. en voor de pezen. Dus altijd prima om het in je kast te hebben.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-07-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:15

Ik rij met kogelbeschermers en springschoenen. Die van mij loopt nu eenmaal slordig ( mee aan het werk) en tikt zichzelf dus aan.
Ik heb de Trizone.

Van Haf en Podium heb je ook luchtige beschermers en er zijn er genoeg die ermee starten.

Zie niet in waarom je er wel dressuur zou rijden en springen en waarom het bij Endurance het altijd afgeraden wordt.

Als ie slordig loopt ( met ijzers) dan zou ik zeker bescherming om doen en werken aan het gangwerk. Das dus een kwestie van uittesten en aan je bescherming kun je wel zien of het nodig is ( beschadigingen )

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:20

En die van pessoa?

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:20

Bij een endurance wordt het vaak afgeraden ivm dat je vaak uren achtereen rijdt, met als dikke kans dat de peesbeschermers veel meer kwaad doet dan goed.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:22

In de klasse 1 valt dat zeker mee dus zou ze het gewoon kunnen uitproberen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:24

Tsja, aan de andere kant: als je wel echt een 'slordige' loper hebt dan lig je er wel uit op de vetgate of nakeuring na tig keer aantikken onderweg, zeker als vermoeidheid ook een rol gaat spelen.

Ik denk dat Attitude wel een goede suggestie heeft: ga aan de slag met beenbescherming en kijk aan de hand van beschadigingen wanneer het echt nodig is.

Mocht je paard zicht aantikken op de kogels, dan is een simpel stel strijklappen (ja, die achterbeen-dingen) voor de voorbenen ook nog een idee.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:26

Ik reed altijd mijn paard met pijpkousen. ik heb niet zoveel verstand van het endurance en de beenbescherming maar ik dacht misschien zijn pijpkousen handig?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:32

Klopt Hili, die van mij had thuis al wondjes op de achterkogels.

Hij is teveel bezig met andere dingen dan nadenken over zn vier voeten.
Terwijl die dan wel weer heel erg oplet op de bodem ( bodemschuw :+ ) maar ook op stronken/ongelijkheid ed. Dan is ie toch redelijk vast op de benen.

Maar ik had er dus ook geen zin in om om die reden eruit te liggen terwijl het simpel te verhelpen is en die van mij heeft dus echt fikse beschadigingen op zn kogelbeschermers.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 20:40

Ja precies. Daya is geen slordige loper, dat scheelt. Beenbescherming heb ik wel eens geprobeert (schade bekijken) en idd, na een flinke dressuurtraining met veel wijken en schouderbinnen wil hij wel eens aantikken, maar tijdens een buitenrit zijn ze onbeschadigd.

Ik zal die trizone is zoeken! En ga die liminent forte meteen bestellen. Als er een kans is dat het wegtrekt, wil ik dat best proberen :j bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:24

Misschien cross/eventing beschermers?
Die ademen beter dan zweterig neopreen.

Bijvoorbeeld NEW, Dalmar, Woofwear?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:36

Je zou ook nog kunnen kijke naar de Picasso G2. Er zijn meerdere mensen die hier op het Endurance forum zeer enthousiast over zijn.

(Ik heb een jong paard die ik volgend jaar ga inrijden. Voor spannende en nieuwe dingen wil ik graag een setje beenbeschermers hebben liggen en zodoende alvast onderzoek gedaan naar beenbeschermers die ook eventueel te gebruiken zijn tijdens de wedstrijd)

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:22

Ik heb de Picasso G2. Zijn fijne beschermers, zeker voor dunne arabieren benen. Ik had eerst Dalmar beschermers, die vond ik persoonlijk net wat fijner, maar die waren echt te groot. Mijn arabier is nog jong en tikt zich ook nog regelmatig aan. De benen worden onder de Picasso's toch ook nog wel warm. Ik heb alleen geen vergelijkings materiaal. Ik weet dus niet hoe dat bij andere beschermers is. Deze heb ik wel bewust gekozen omdat ze goed ademen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:57

In uw geval (skiefel) zou ik eens kijken naar de Ventech van Proffesionals Choice. Dit is een zachte 3-in-1 beschermer die ademt. Warm word het zowiezo maar dat heb je met alle beschermers maar de temperatuur is aanvaardbaar. Ik doe bij wedstrijden wel talk met menthol in de beschermer zo blijft alles iets frisser.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:54

Bedankt allemaal! Ik heb nieuwe beschermers van een stalgenootje eventjes gebruikt om te kijken of er krasjes opkomen. Ik heb deze gebruikt in de bak tijdens het dressuren en daarna tijdens het uitdraven en galopperen in het land (rechte stukken dus), totaal geen beschadigingen..

Ik ga even op zoek naar de ervaringen met die Picasso G2 dingen, zien er erg netjes uit :j

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:04

Die zijn zeker niet slecht en prijsgunstig. Heb ook picasso's maar de Ventech beschermt beter in mijn geval. In mijn geval diende de achterzijde van de kogel beschermt te worden, 3-in-1 is enige dat deze locatie omhuld. Recent nog 120km mee gelopen.