Afgelopen weekend was ik met vrienden voor het eerst western rijden. Ik ben erg geschrokken van de manier waarop ze daar hun paarden trainden/corrigeerden. En opeens vroeg ik me af van is dit een normale manier van westernpaardent trainen? ik heb daar absoluut geen ervaring verstand mee. En dan is bokt de beste plek om het eens aan voor te leggen.
De paarden liepen aan lange teugel. Prikte ik voor de singel met mijn spoor/been met mijn rechterbeen, dan ging het paard naar links. drijven ging met been achter de singel. Verder ging het op stem: 1 x klik: stappen 2 x klik: draf en galop was teugels iets korter en een soort 'kus' geluidje maken en we zaten in galop. Achterwaarts was benen naar voren en gewicht in beugel en een ophouding op de teugel. So far so good.
De paarden stapten erg langzaam, onder het arbeidstempo. De draf voelde als een jog. Een slome draf.
De eigenaar reed op een fjord. Dat paardje was wat voorwaarts en wilde (tenminste dat denk ik) niet in de jog. Je moest hem met teugeldruk inhouden. dit was niet wat de eigenaar wilde, hij wilde dat het dier met lange teugel rustig jogde. En dit werd het dier duidelijk gemaakt, door veel teugeldruk, hoofd naar rechts te buigen (met flinke rukken in de mond), en veel geschop met de benen. De sporen werden tot bloedens toe er in gezet, achter, maar ook voor bij de boeg. (De eigenaar vouwde als het ware de benen voor het zadel om het paard heen en prikkte daar in de schouderbladen). Het was een training op angst gebaseerd..op het moment dat het paard het goed deed, stopte het geprik, geschop. Het kwam op mij over als een echte ouderwetse cowboy training. Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige 'moderne' western trainingsmethoden op deze manier gaan.