Afgelopen weekend was ik met vrienden voor het eerst western rijden. Ik ben erg geschrokken van de manier waarop ze daar hun paarden trainden/corrigeerden. En opeens vroeg ik me af van is dit een normale manier van westernpaardent trainen? ik heb daar absoluut geen ervaring verstand mee. En dan is bokt de beste plek om het eens aan voor te leggen.
De paarden liepen aan lange teugel. Prikte ik voor de singel met mijn spoor/been met mijn rechterbeen, dan ging het paard naar links. drijven ging met been achter de singel. Verder ging het op stem: 1 x klik: stappen 2 x klik: draf en galop was teugels iets korter en een soort 'kus' geluidje maken en we zaten in galop. Achterwaarts was benen naar voren en gewicht in beugel en een ophouding op de teugel. So far so good.
De paarden stapten erg langzaam, onder het arbeidstempo. De draf voelde als een jog. Een slome draf.
De eigenaar reed op een fjord. Dat paardje was wat voorwaarts en wilde (tenminste dat denk ik) niet in de jog. Je moest hem met teugeldruk inhouden. dit was niet wat de eigenaar wilde, hij wilde dat het dier met lange teugel rustig jogde. En dit werd het dier duidelijk gemaakt, door veel teugeldruk, hoofd naar rechts te buigen (met flinke rukken in de mond), en veel geschop met de benen. De sporen werden tot bloedens toe er in gezet, achter, maar ook voor bij de boeg. (De eigenaar vouwde als het ware de benen voor het zadel om het paard heen en prikkte daar in de schouderbladen). Het was een training op angst gebaseerd..op het moment dat het paard het goed deed, stopte het geprik, geschop. Het kwam op mij over als een echte ouderwetse cowboy training. Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige 'moderne' western trainingsmethoden op deze manier gaan.
maar toch vraag ik het me eigenlijk af. Hoe gaat een normale western training in zijn werk? Hoe leer je een paard dat snel loopt, met lange teugel relaxt te joggen. En kan een fjord zoiets eigenlijk wel leren (qua bouw)? Wat mij opvalt aan western riding, is dat paarden binnen no time heel hard ronddraaien, wegdraven, weggalopperen, ..en alles met een lange teugel. Maar hoe is de basis training? hoe leer je dat een paard? Is dit een paard wel te leren zonder geweld? En hoe gaat het op de gemiddelde western stal?
De paarden van deze man deden het allemaal braaf....ik hoefde maar te klikken en ze gingen..maar de blik in hun ogen was doods..het waren zoals het in het engels heet 'to break a horse' ..gebroken paarden. Aan alles merkte je, dit deden ze omdat ze wisten anders volgt er straf.
Ik heb zelf absoluut geen verstand van western training..en ben daarom ook nieuwsgierig. Het is ook geen aanval oid op western rijden..ik ben gewoon nieuwsgierig..eigenlijk hoop ik gewoon dat ik de pech had om een botte trainer tegen te komen...en dat het gros van de westernpaarden anders getraind wordt...
Het is heel kort het verhaal..maar ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
MarcR
Geplaatst: 17-06-13 16:56
Spijtig genoeg worden er nog steeds paarden getraind met geweld vanuit de ruiter en schrik van de paarden maar vroeg of laat loopt dit verkeerd af en vergeet het paard zijn schrik. Deze trainingswijze komt voor bij alle rijstijlen maar mijn persoonlijke ervaring is dat bij de western trainers er maar een kleine minderheid deze wijze van trainen gebruiken. De meeste trainers werken vanuit een goede kennis van de denk- en leefwereld van hun paarden en trainen hun paarden als leider van een paard dat graag werkt voor zijn ruiter. Elk paard kan western getraind worden, natuurlijk hebben quarters en paints hun bouw en afstamming als voordeel.
Mijn dochter rijd ongeveer 6 jaar western en heeft meegewerkt aan de basistraining van haar eigen paard en dit is verlopen zonder een druppel bloed of een keer steigeren of bokken. Gewoon omdat onze trainers uitgaan van de denk- en leefwereld van paarden en werken op het tempo van de paarden.
Ik denk dat je kennis hebt gemaakt met een voorbeeld van hoe het niet moet, als je verder wil gaan met western ga dan bij enkele andere trainers een proefles nemen en dan zal je zien dat het anders en beter kan.
Je vraag, hoe leer je een snel paard rustig te joggen. Vooral veel geduld hebben! Ik ben geen expert maar zou het zo doen.Paard loopt vlug, teugels opnemen rustig vragen als dier gehoorzaamd de teugels als beloning, weer losser. Paard gaat dan natuurlijk weer versnellen, dan vraag je hem weer rustig enzovoorts. Sommige paarden hebben hier lak aan die kan je ook op een kleine volte zetten, dan moeten ze rustiger, op normaal tempo weer rechtuit, als paard weer versneld weeer op de volte enzovoorts. Kan best even duren hoor maar werkt prima!
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ja ik vond het ook een idiote manier.
MarcR: heel goed om te lezen dat jij met name goede ervaringen hebt! Fijn ook om te horen over je dochter en haar eigen paard en de wijze van trainen.
Troi: dit lijkt mij inderdaad een veel betere en paardvriendelijker methode. Maar ja, dat zal de eigenaar van de paarden waar ik was teveel geduld vergen he....
spatter
Geplaatst: 17-06-13 20:59
Triest verhaal en zo jammer dat je uitgerekend bij deze man uitkomt en de western sport leert kennen.
En om gelijk antwoord te geven, NEE, dit is niet de manier!
Een paard kan pas vertragen naarmate hij zich meer kan dragen(net als in de dressuur) dus dat vergt training om een paard sterker te maken. Dat kun je dus niet even fixen met wat trek en trap werk
We werken wel graag met de methode dat we het paard duidelijk maken dat de goede keus de makkelijke is en de verkeerde keus betekent dat het paard harder moet werken. We nodigen het paard dus uit om de juiste keus te maken en meestal leert een paard snel dat als hij het goed doet, snel een lossere teugel krijgt en de beenhulpen ophouden.
My_Little_P
Geplaatst: 17-06-13 22:19
Nee, op zich is dit niet de manier, aan de andere kant moest ik zelf ook erg wennen aan de manier van trainen in de western. In het begin vond ik het allemaal erg hard overkomen. Maar het is ook wat spatter zegt, het is allemaal wat duidelijker, omdat je uiteindelijk (haast) zonder contact in de mond wil rijden.
Wat mij echter een beetje stekelig maakt is dat je praat over een doodse blik in de ogen en gebroken paarden. Dat is echt onzin. Om vervolgens een oordeel te vellen of de paarden het braaf deden is voor jou niet echt te beoordelen, omdat, zoals je zelf ook aangeeft, geen verstand hebt van de western en dus ook niet weet wat gewenst is en wat niet. Dat je het niet weet, prima, helemaal niet erg, maar om daar een oordeel aan te hangen, mwah, minder sterk imo. Ik hoop dat je niet bent afgeschrikt door deze grove manier van rijden, want western is echt heul cool
blauwdruivje
Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 22:30
goed om te horen spatter!
je schrijft dat je een paard uitnodigt de juiste keuze te maken. Deze man wilde bijv. dat het paard met zijn hoofd naar voren en beneden boog tijdens het halthouden. Hij gaf daarbij telkens een beenhulp en schopte net zo lang totdat het dier naar beneden keek. dan stopte hij. Hij gaf die beenhulp door telkens vrij grof met zijn been te schoppen..d.w.z. dat je het been ong. 15 cm van de buik afhaalt en dan weer schopt. Is dat ook iets dat bij western rijden hoort? Of horen daar ook veel meer subtiele beenhulpen bij?
En spatter..wat bedoel je met dat een paard dan harder moet werken? kun je daar een voorbeeld van geven? Ook van het uitnodigen van het paard? Ik stel misschien stomme vragen hoor....maar ik ben gewoon nieuwsgierig..
My-Litte-P..het klopt hoor, wat betreft die 'doodse' blik. Ik besef terdege dat ik me daarbij op glad ijs bevind. Maar het was gewoon een gevoel dat ik erbij had. Dat was ook absoluut niet dé reden om te zeggen dat de paarden het er niet goed hebben. Dat kun je daar ook niet uit afleiden..maar toch het voelde ergens wel zo. Maar My little p..kun je me misschien wat voorbeelden geven van wat jij 'duidelijker' vindt of wat jou opviel in de training dat anders was? Het gaat mij er echt niet om om western af te kraken hoor...ik ben gewoon echt nieuwsgierig. Ik ken ook een westernstal waar ik wel eens een ritje heb gemaakt, en kan me echt niet voorstellen dat die mensen op die manier trainen. Ook vond ik het een fijne manier om te rijden. Daarom leg ik het hier ook eens neer. Gewoon omdat hier veel mensen zitten met ervaring in western. Eigenlijk met name om een goed beeld te krijgen, na dit slechte voorbeeld...
OP het moment dat ze dus iets doen wat niet gewenst is, maak je ze daarin het leven een beetje zuurder. Zodra ze het goede doen, laat je ze met rust.
My_Little_P
Geplaatst: 17-06-13 23:00
Wat jij omschrijft als schoppen, noemen wij bumpen. Je tikt je kuiten telkens tegen de buik, reageert ie niet: spoortje erbij en deze tikken tegen de buik. Doet ie wat je wilt: helemaal geen druk meer. Als ie dat tot bloedens toe doet is het een beul, absoluut niet nodig. Als ik voor Spatter mag spreken: making the right thing easy and the wrong thing hard. Kijk maar eens filmpjes van Warwick Schiller, erg goed en vriendelijke trainer. Heeft leuke en leerzame filmpjes op youtube!
Western is een beetje wennen. Mocht je nog ooit naar een wedstrijd gaan kijken, dan zal je zeker de rust van de paarden opvallen. Ok, jij noemt dat doods haha. Nee, het zijn inderdaad geen springerige KWPN-ers (al is mijn Sjaak ook bepaald niet de rust zelve hoor).
Dank jullie wel! Ik ga de filmpjes bekijken! Heb er net een stukje van gezien en dat ziet er inderdaad vriendelijk uit! En zoals deze man tikt tegen de buik, niks mis mee.
Ik ga meer filmpjes van hem opzoeken, dank jullie wel dat jullie me wat op weg helpen!
spatter
Geplaatst: 17-06-13 23:26
Ik ken ze ook wel, van die dooie paarden, murf gemaakt Quarters zijn volgens mij bij uitstek een ras wat heel veel toelaat en zo'n paard trekt zich eerder terug in zichzelf inplaats dat het zich verzet. Al zijn er zeker uitzonderingen.
Het blijft triest als je zulke paarden tegenkomt. Een paard schopen, kikken , tot bloedens toe, heeft niks meer met rijkunst te maken maar alles met dierenmishandeling
rina
Geplaatst: 17-06-13 23:51
My_Little_P schreef:
Haha Rina, je bent me net iets voor...
MarcR
Geplaatst: 18-06-13 07:08
Als je Engels goed genoeg is ga dan eens kijken op www.thinklikeahorse.org. Let wel op, er staan filmpjes op "how tot do" en andere "how NOT to do".
ElCid
Geplaatst: 18-06-13 10:37
Wat TS beschrijft heeft niks met western rijden of welke manier van rijden dat ook te maken; is gewoon paarden mishandelen wat overigens in alle disciplines voorkomt. Er zijn genoeg trainers die het niet zo doen en degenen die deze methoden hanteren zouden eigenlijk met naam en toenaam genoemd moeten worden ( ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig wie dit was? evt. per pb?). Ik rijdt zelf nu bijna 20 jaar western ( daarvoor 20 jaar "Engels") en de trainers waar ik les van heb of heb gehad hanteren deze methodes echt niet ( anders schop ik ze van mijn erf af ). Ik hoop altijd dat dit soort trainers uitsterven maar ik weet ook dat er velen zijn die methodes gebruiken die niet door de beugel kunnen. Het trainen van een westernpaard gebeurt wel op een wat andere methode dan het trainen van een dressuur/ spring paard maar de grote lijnen blijven hetzelfde als het goed gebeurt; het gaat uiteindelijk altijd om het rijden van paarden. Dus TS ; kijk verder en laat dit soort trainers links liggen, ze geven het slechte voorbeeld.
Ik weet niet waar je woont maar je zou eens bij ons mogen komen kijken op een lesdag, om te zien hoe het ook kan!
Een van mijn trainers noemde het prikken met de sporen in schouders pure dierenmishandeling en herkende paarden die op deze manier getraind werden onmiddellijk omdat ze littekens overhouden die op de "kalkoen" poten lijken; hij noemde het daarom paarden die "turkeyed" waren . De doodse blik in de ogen van de dieren kan ik me voorstellen, deze dieren worden gewoon murw getrapt en getrokken.
neem aan dat mocht je nog een lesje doen je op zoek gaat naar een andere trainer, helaas heb je dit soort mensen er bij alle disciplines tussen zitten.... Ik heb zelf een jaar of 8 engels gereden en rij inmiddels een jaar of 3 western en krijg daarbij regelmatig les van een goede trainer op een paard waarmee ik ook zelfstandig aan het werk kan. wat mij vooral opviel is dat je bij western het paard de fout in laat gaan en vervolgens corrigeerd, in tegenstelling tot engels rijden waarbij je eigenlijk constant kleine hulpen aan het geven bent. Vooral in het begin moest ik hier erg aan wennen, om een paard met lange teugel in de juiste houding te laten lopen is in het begin aardig wat druk nodig waar ik totaal niet achter stond. Het loslaten is inderdaad de beloning en dat geld voor alle oefeningen. En voor de duidelijkheid, hard zijn is nergens voor nodig. consequent zijn wel.
Joggen aan een lang teugeltje is het einddoel, en niet de weg er naartoe. Als de eigenaar van de manege waar je hebt gelest dat van jouw verwacht in je eerste les is dat niet een maar tien stappen vooruit lopen op waar je op dat moment klaar voor bent.
Hoe de eigenaar vervolgens het paard dat te hard wilde ging corrigeren is echt niet de goede manier. Er zijn genoeg goede adviezen gegeven in dit topic. Een duidelijk filmpje over "make the right thing easy and the wrong thing difficult" wil ik je echter niet onthouden: dit is hoe je een klever aan kunt pakken:
@marc: ik ga de site lezen! Ben benieuwd! Dank voor de tip!
@ el Cid dank je wel voor je reactie. Ik begin wel steeds nieuwsgieriger te worden! ja, die littekens op de schouders zag ik helaas ook op het paard waar ik op reed. Bah! Dank je wel voor je aanbod om een keer bij een lesdag te komen kijken. Ik zou het best leuk vinden! Ik woon in arnhem..dus dat lijkt me in de buurt van jou! Waar ik was rijden was in Duitsland, een kleinschalige stal waar ze hoofdzakelijk buitenritten maakten, maar ook lessen gaven.
@beestenfreak. Fijn dat ook jij goede ervaringen hebt! Ja, als ik de filmpjes zo zie, dan lijkt het er inderdaad op dat je eerst je paard 'fout' laat gaan, en dan corrigeert...daar is op zich niks mis mee lijkt me, maar wel als je het idd eerlijk doet.
@cassidy Mooi filmpje! dank je wel! Geeft weer een goed beeld! Tja, dat joggen, dat deden de paarden al vanzelf. Althans, ze gingen in een langzaam drafje. Zonder dat ik er wat voor deed. Geen idee of ze verzameld liepen oid...maar de eigenaar vond dat zijn paard (de fjord) op de terugweg naar huis dat niet goed deed.
Dergelijke zaken komen in elke discipline voor. Helaas. Jammer dat je zo'n mafkees moest treffen.
Om je vraag over de fjord en bv jog te beantwoorden: ja, je kunt een ergens niet-voor-gefokt-of-getalenteerd paard veel leren. Topniveau zal het bijna nooit worden, maar dat geldt ook voor 99% van de ruiters. Dus aan het joggen krijg je in principe uiteindelijk alles wel. Alleen niet op worldshowniveau.
Mbt trainingstechnieken: voor mijn gevoel is western iets duidelijker, en worden de paarden met westernrijden ook wat minder gepamperd dan in veel andere disciplines. Ze krijgen meer eigen verantwoordelijkheid zeg maar. Maar voor de singel sporen, en tot bloedens toe.... Ik heb enkele jaren bij een heel fijne westerninstructeur alsmede jurylid gelest, en mijn principe is nog altijd dat wat Chris niet in zijn bak wilde zien, in de mijne ook gewoon niet voorkomt. Wat wij niet zonder geweld kunnen, ligt dus buiten ons bereik, en moet ik als ruiter niet willen.
Ja, daar heb je gelijk in hoor Sonja, dat dergelijke zaken in alle disciplines voorkomen. Dat is inderdaad een mooi standpunt: wat wij niet zonder geweld kunnen, ligt buiten ons bereik..
Wat iemand als geweld bestempeld is subjectief. Even losstaand van het feit dat ik sporen voor de singel en dan tot bloedens toe absoluut not done vindt, is het inschatten van geweld afhankelijk van het referentiekader. Menigeen ziet Parelli fase 4 al als geweld, de ander het feit dat je met een spoor of zweep op je paard stapt. Dus definieer "geweld".
stefanietjuh
Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)
Het aanleren van een rustige jog is heel simpel. Gewoon met je zit, door dieper te gaan zitten gaat je paard langzamer, Ik heb bij mijn pony geen teugels nodig om ze rustiger te rijden. Lukt het niet op zit, neem dan een kleine volte, heel simpel houden dus, trekken en snukken is nergens voor nodig.
Gelukkig is het maar een enkeling die zo met sporen ramt, dat zijn eigenlijk de ruiters die niet horen te rijdrn. Omdat ze gefrusteerd raken omdat het niet lukt, reageren ze af op hun paard, heel stom dus, want waarschijnlijk snapt ie de hulpen niet of zit je hem in de weg.
Ga eens kijken op een professionele westernstal, dan zie je het heel anders!!!