[WN] Kapsekwestie: afknippen of laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Kapsekwestie: afknippen of laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 17:55

Ik zit in een dilemma...
Sinds dit jaar heb ik een halsdeken bij Treas op, maar schuren zijn manen eraf.
Ik vind het echt kei zonde, en had er eerder wat aan moeten doen. Maar zo slim was ik niet.
Eind april wil ik een wedstrijd starten, maar zo durf ik echt niet aan te komen.
Wat te doen? Afknippen tot het korte stuk? En mag dat op de AQHA/WRAN wedstrijden?
Of laten hangen en maar zo laten? Hoe los ik dat verder op?

Ik hoop op jullie meningen, tips, trucs etc!..

Afbeelding
Afbeelding

Maflinger_S

Re: Kapsekwestie: afknippen of laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:02

Alle manen tot op een handbreedte knippen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:27

dat gaat wel een tijdje duren voor dat er weer aanzit.. Die van mij heeft dat ook altijd op die plek. Elk jaar weer. Zou er niet te veel af halen. Hoe dan ook je blijft een stuk missen of ze nou kort of lang zijn.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:55

Hangt een beetje van de discipline af, voor pleasure zou ik 't wel durven knippen, en dan weer gelijk laten groeien, dan valt die hap minder op denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:58

De pony van de zorgboerderij had het ook , in de winter en vaker op stal jatte ze hooi van de buurvrouw door een hek heen , de plek was vorig jaar steeds kaal en zo lelijk. Nu is dat opgelost en begint het helaas vrij langzaam aan te groeien , ik zou een klein stukje inkorten vindt ze al vrij kort...

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:59

Ik had precies het zelfde en heb het kort geknipt...
't Staat best goed! :))

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:28

Over enkele jaren wil in reining starten, nu nog niet hij is net 4.
Dus ik start pleasure en showmanship..

Vorige wedstrijd heb ik zn manen ook handbreedte geknipt, daar heb ik nu nog spijt van. ik vind het mooi als het langer is... En bij handbreedte ga je het dan niet meer zien?

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:03

Hier er ook een beetje last van. Ik zag het optijd en de (losse) hals deken afgedaan maar nog zie je waar de deken ophoud wat minder haren. Als je niet zou willen knippen dan zou ik het zo laten en oplossen dmv hengstenvlecht tot het kalere stukje en dan 2e vlechtje beginnen. Zo doe ik het iig. Mag nl van manlief niet de manen knippen van onze SPB, de pinto heeft wel coupe pleasure.
Bij handbreedte blijf je het ook wel zien al valt het minder op. Als je de manen met wedstrijd alleen kort zou hebben en niet stieken zou ik het bij hengstenvlecht proberen te houden, wel zo strak mogelijk langs de manenkam en dan maar 2 vlechten, zo heb ik het afgelopen jaar ook gedaan op de APHA wedstrijden.
Persoonlijk vind ik hengestenvlecht mooi als ze echt lange en dikke manen hebben en coupe pleasure mooier bij dunnere manen.
Maar het blijft je eigen keus en je moet doen waar jij je prettig bij voelt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:27

Bij handbreedte zie je het nog wel maar veel minder. Zoals de manen nu zijn staat dat wel verzorgd. Als de manen dan weer op 1 lengte zijn kan je er altijd nog voor kiezen om ze laten groeien.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:43

Ik heb het ook gehad met mijn paard, ik had besloten om alles af te scheren zodat alles tegelijk op 1 lengte groeit. Of dat het op wedstrijd mag weet ik niet, maar zover ik weet staat er niks over de manen in het wran handboek zo uit mijn hoofd. Maar jij hebt al spijt van op handbreedte te knippen dus.... Dan denk ik dat dit niks is voor je. Bij mijn paard staat het super gaaf.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 22:09

Nee, als ik terug kijk had het nu al vet mooi en lang kunnen zijn. Uiteindelijk zullen we reining starten en dan wille ze een wilde coupe.. maar voor nu.. Ik dacht het af te knippen, miss dat zn hals dan mooier uitkomt. Ook valt de pluk waar nu nog wel haar zit (tegen de schoft aan) onder de pad, als ik het goed doe... Ik zal kijken of ik morgen ga rijden, anders zal ik daar een foto van maken :)

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:27

als ik zo je reactie lees twijfel je heel toch om het af te knippen, heb ik ook tijden gedaan, en bij mijn pinto toen ineens pleasure coupe geknipt met stieken, mijn SPB probeer ik toch te behouden maar helemaal los zeker als je pleasure start is toch echt minder mooi, je zegt al zelf de hals laten uitkomen, en dat doe je op 2 manieren of kort en stieken, of lang en hengstenvlecht dicht tegen de manenkam.

Je zou nu gewoon zo moeten laten of anders iets bijknippen, afh van wat je zou willen. Maar gewoon afwachten tot je eerstvolgende wedstrijd en dan je gevoel laten spreken! Beter dan dat kan je niet doen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 07:11

Ik ga he vandaag proberen te vlechten en te stieken, miss valt het allemaal mee.. ik kan ook een plukje haar erin zetten bij een stiekje ...
Ik weet dat ik vorige keer ook een hengste vlecht wilde, maar dat ging niet omdat het te kort was... Veel haarspray?? Of doen jullie dat niet? Ik ben blij als het lang is :)...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:17

ch_ntii123 schreef:
Uiteindelijk zullen we reining starten en dan wille ze een wilde coupe..

Nee hoor, dat maakt helemaal niet uit. Je krijgt er niet meer of minder punten van.
Sowieso niet, alleen wel als je het slecht verzorgt (maar ook dat slechts indirect in de reining)

Gewoon afknippen :D

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:28

wat bij mij heel erg geholpen heeft ( misschien tip voor volgend jaar) de manen in vlechten houden met veel antiklit , ik heb ook een week geprobeerd de manen los te dragen alleen toe verloor hij ook erg veel haren, dus gelijk weer in de vlechten gedaan en dat probleem was opgelost,

wat ik zou doen zadel je paard op in show outfit vlecht en kijk hoe het staat ik denk dat het mee valt ik ben ook altijd een pluk haren kwijt door min pad en dekens maar stoor me er niet te veel aan

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:41

Eraf!!! Zeker

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 18:19

calemity_jane schreef:
Eraf!!! Zeker

Helemaal?

Als ik mijn showset/trainingset op heb, en de pad iets naar voren houd, dan valt dat achterste stuk heel weinig op... Maar zonder harnachement blijft het niet mooi..........

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:21

dan zou ik er niks aan doen als het niet opvalt onder het zadel.

Een tip, schaf een paardenbh aan. Mijn pony had op dat deel ook geen manen meer vanwege het schuren van de deken. Ik zorg dat de paardenbh boven de deken uitkomt en nu is het alweer 15 cm lang!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:09

als het niet echt op valt met pad en dergelijke dan zou ik niet knippen en inderdaad zo een bh aanschaffen ik heb ze ook voor mijn quarter

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 08:46

Precies hetzelfde probleem gehad.. Ik heb het allemaal afgeschoren, omdat ik t er niet uit vond zien op de wedstrijden.. maar je mag gewoon met een geschoren paard aankomen. heb zelfss t nk zo gereden. Na het Nk weer laten groeien en gaat nu weer hangen!! en het is 3 x zo dik terug gekomen.. maar ook ik heb hier van geleerd. NOOIT meer een halsdeken op ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:01

Hahah, ja dat denk ik ook! Geen hals meer voor mijn paard. Ik heb het dit jaar gedaan, omdat hij vorig jaar enorm ziek is geweest waarvoor hij aan de prednison heeft gezeten.. ik dacht dat gebeurd me geen tweede keer...
Nu is ie niet ziek, maar mist ie wel wat haar :(

Wat is een paardenbh? Bedoel je zo een hoodie??

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:05

Een borstbeschermer. Tegen het schuren maar helpt ook prima bij het afschuren van de manen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:12

Ik vind zoals het nu staat spuuglelijk, zo recht afgeknipt en dat bij halflange mannen.

het was mooier geweest als het niet recht afgeknipt was, dus op handbreedte laten knippen zal mooier staan denk ik, en het stukje wat afgeschuurd is door de hals van de deken bij is gegroeid en daarna lekker laten groeien als het lukt dan zal het ook mooier worden als je het laat groeien zonder constant recht te gaan knippen.

Of is het verplicht bij westernpaarden dat ze altijd recht afgeknipt moeten zijn voor het verzorgde?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:30

Ragdollcat schreef:
Ik vind zoals het nu staat spuuglelijk, zo recht afgeknipt en dat bij halflange mannen.

het was mooier geweest als het niet recht afgeknipt was, dus op handbreedte laten knippen zal mooier staan denk ik, en het stukje wat afgeschuurd is door de hals van de deken bij is gegroeid en daarna lekker laten groeien als het lukt dan zal het ook mooier worden als je het laat groeien zonder constant recht te gaan knippen.

Of is het verplicht bij westernpaarden dat ze altijd recht afgeknipt moeten zijn voor het verzorgde?

Ze zien dat bij pleasure wel liever.... Wilde coupe staat niet echt netjes darbij natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:24

He, zon topic had ik pas ook... :D hele boeltje netjes gekortwiekt (korter dan handbreedte) en dit stond veel netter en mooier :)