Ik ben geen trainer en heb al helemaal nauwelijks western-kennis.....
dus kan er helaas weinig mee.
Bovendien dreigt dit probleem ook een beetje bij Rena ,
het afgelopen half jaar heeft ze wegens kwakkeligheid nauwelijks wat gedaan en daar proef ik nu de vruchten van
.Afijn , haar vraag komt dus hier op neer , en lijkt ook verdacht veel op mijn situatie ! Is (nog) geen bokker verder
.Paard was voorheen erg heet en vluchterig , en denderde dwars door een trensje heen. Zo kwam ze al bij de vorige eigenaar vandaan.
Op zich braaf , stemhulpen goed bevestigd , en recreatief freestyle-western-invloeden-achtig gaan berijden.
Dus voornamelijk op stem en zit , been en gewicht , en teugels in een boogje en met weinig contact omdat het bekkie toch best hard was.
Wel zachtjes erbij pakken indien nodig , en doordat er nauwelijks aangekomen werd maakte dat dan ook echt indruk als je dat eens oppakte. wel gewoon teugels meebewegen volgens het neckreining-principe.
Net als bij mij bij Rena , ging dat volgens haar allemaal prima en reageerde het beestje er perfect op , teugels waren nauwelijks nodig en alles was keurig bevestigd op stem en zit te doen.
Toch waren er momenten van veels te heethoofdigheid , steeds showerig ervandoor willen knallen in draf en galop , en steeds willen aandraven vanuit stap. Terugnemen , en meteen weer weg

Ook in pure *SNUIFF!* loperigheid met koppie , oortjes en staart erop ,
steeds maar doordrammen en moeilijk bereikbaar zijn , steds weer aanzetten tot hoger tempo waarbij ze voelt dat ze eigenlijk niks te vertellen heeft , en het uiteindelijk op grofheid en kracht terugnemen wordt in die situaties. Daar word je niet vrolijk van , zeker omdat het diertje anders zo superlicht reageert..... ik ken dat precies
.Paardje raakte nog meer gestressed van stevig remmen op het bitje.
Zij reed dan op een bustrensje , ik voorheen op een K&K - bitje.
Omdat ik op een Hackje was overschakeld en dat super beviel , probeerde zij dat ook en ook met redelijk goed resultaat.
Bij mij en Rena ging het helemaal super van het voorjaar , voordat ze kreupel raakte aan een voetje... niks geen drammen meer , lekker enthousiast graag aan het werk gaan en zelfs soms vreselijk lui tevreden kunnen lopen
Had de teugel toen helemaal niet meer als rem nodig , hooguit als ze iets ECHT eng vond dan even duidelijk bij me houden , en daarbij even kort de teugel naar me toe halen en dan berustte ze er al in dat het niet doorging
.Dat andere meisje heeft wel wat moeilijke momentjes blijven houden waarbij ze soms flink in moest komen om het paard bij zich te houden.
Het is nu weer najaar en het paardje loopt veels te vaak te snel ,
moet veels te vaak en te stevig gecorrigeerd worden.
Begin gaat vaak prima , maar gaandeweg wordt het beestje heter en loperiger , en moet ze steviger gaan corrigeren tegen die loperigheid.
Tot een paar flinke snokken links-rechts toe met constante druk ,
en dat is niet fijn....
Ik heb dit nu ook een paar keer met Rena gehad ,
dat je VOELT dat ze door die Hack heen kan lopen , en soms te stroperig gaat reageren. Bij mij is het dan nog in de begin-fase , maar ik begrijp erg goed wat ze bedoelt nu ik het ook heb meegemaakt dat ik weer eens echt op kracht terug moest gaan nemen
.Bij haar loopt het beestje in de bak perfect , en ze rijdt vrijwel elke dag
of longeert of wat dan ook , beestje krijgt dus genoeg werk en het voer is ook niet veel bijzonders.
Het is puur de aard van het beestje dat hij steeds sneller en showeriger wil , en dat is met de Hack dus niet direct de kop in te drukken...
Bij mij voorheen wel , als ze aan wilde zetten , even zachtjes hand terughalen en dat was al genoeg , heel ontspannen en simpel allemaal
Afijn , om mij en Rena er even verder buiten te houden
,ze wil nu dus (tijdelijk) iets anders om haar paard weer respect voor de rem bij te brengen , dat hij direct moet reageren en zo niet = bekkie auw.
Of een andere oplossing.
Liefst iets bitloos , omdat haar paard daar ook prettiger op reageert en niet van weg wil vluchten.
Dat beestje heeft ook oude wondjes in de mond .... waarschijnlijk door een slecht gahanteerd bit
.Aangezien zij als western-ruiter uitgedost op een western-recreatie-manier aan het rijden is , wellicht heeft iemand tips qua optoming of aanpak ?
Het is nog een vrij jonge meid die op school zit en geen geld heeft voor les , verder gaat ook alles prima naar wens , het gaat alleen om die momenten dat het paardje zich buiten TE sterk maakt en ze TE grof in moet komen , herhaaldelijk weer.
Het gaat erom dat ze dan iets heeft om het paardje even onverbiddelijk te corrigeren zodat hij deze streken afleert .
Er zal ongetwijfeld vanalles aangekaart worden wat er fout is , anders moet enzo , maar wie weet komt er iemand met een fijne oplossing om deze TE enthousiaste 10-jarige blaag even terug tot de orde te roepen ?
deze wilde je gewoon van haar af hebben)
.
.
,
.