[WN] Zitten mijn voeten er nog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Zitten mijn voeten er nog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 22:02

.. dat schijnt mn appie telkens te denken zodra we even stil staan tijdens het rijden.
Hij snuffelt gewoon wat en speelt soms met zn neus over mn laars heen, kost me soms dan ook wat moeite voor hij weer met zn neus de juiste richting op staat.
Ik zie dat best veel westernpaarden doen en vroeg me af of iemand weet waarom ze dat doen ?

Loeky01

Re: Zitten mijn voeten er nog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:04

Ik volg even, pony (engels beleerd) die ik rijd doet het ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:05

Vanwege de geur op de schoenen :)
Je loopt er overal mee doorheen en willen ze graag even ruiken :) soort nieuwsgierigheid.

Doen erg veel paarden, ongeacht de manier waarop ze zijn ingereden. Ze zijn gericht op geur.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 22:10

@ vuurneon, ik moet zeggen dat ik het eigenlijk alleen de westernpaarden zie doen. Staan een hoop paarden bij ons op stal en sommigen doen dat sporadisch. Die van mij probeerd het telkens zodra we stil staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:11

Ik heb het juist bij heel veel paarden meegemaakt :) is heel normaal :)
Er zit altijd geur van bv paard of iets anders aan je schoen (door bijvoorbeeld wat mest) en dus willen ze graag ruiken.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:07

Het kan ook zijn om even bij je 'in te checken'. Of omdat hij tijd nodig heeft om bepaalde dingen te verwerken. Ligt er natuurlijk helemaal aan op wat voor manier hij het doet.
Als hij lekker in je laarzen aan het bijten is zal hij het niet doen om de reden die ik hierboven beschrijf ;)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 09:54

Afbeelding

Hij doet het zodra we stil staan, dus dat kan zijn na een oefening maar ook als ik even mijn jas weghang oid. Bijten doet hij niet, friemelen wel.

Edit: hier staan zn oortjes anders als de meeste keren, vaak staan ze rechtop als hij het doet :)

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:01

Aah, dan is het denk ik om even contact met je te maken of even een momentje om na te denken :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:04

Ik ken ook aardig wat paarden die het doen. 1 paintje die ik heb ingereden is inmiddels 3 jaar onder het zadel, maar ze wil nog steeds zeker zijn dat die voeten op hun plek zitten (stel je voor dat ik eens zou vallen) :D. Ik denk dat dressuurpaarden het niet doen omdat die ruiters hun paarden niet zo ver in laten buigen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:18

daar dacht ik ook aan. dressuurruiters willen ze vaak niet zover los laten en westernruiters laten ze bij voorbaat al losser. ze doen het bij mij ook altijd. maar op ten duur is het klaar bij mij en zet ik ze weer recht.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:20

Mijn dressuur-verzorgpaard doet dit ook :j

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:08

Kan ook liggen aan de manier zoals hij getrained geweest is. Westerntrainers vragen bij stilstaan vaak het flexen naar rechts en links om ze soepel te krijgen. Het kan ook zijn dat hij gewend is om iets lekkers vanuit het zadel te krijgen.....mijn Appy wel iig!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 14:23

@crazycactus dat zou opzich wel kunnen, al zijn de ruiters hier meer recreatiegericht.
@ findingjack, dat zou inderdaad wel kunnen. Ik heb hem pas een 3/4 jaar dus weet niet wat hij gewent is qua opvoeding verder.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:38

Het licht aan de opvoeding.

Ik sta mijn paarden niet toe om dat te doen. Als een paard het op zijn initiatief doet, krijgt hij een lichte tik met m'n voet op z'n neus. Meestal weet het paard dan wel dat hij niet hoef te gaan ruiken of friemelen of wat dan ook.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:09

_Linda schreef:
Het licht aan de opvoeding.

Ik sta mijn paarden niet toe om dat te doen. Als een paard het op zijn initiatief doet, krijgt hij een lichte tik met m'n voet op z'n neus. Meestal weet het paard dan wel dat hij niet hoef te gaan ruiken of friemelen of wat dan ook.

Even puur uit interesse. Waarom wil jij niet dat je paard dat doet?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:48

ik wil het ook niet. ja in het begin even es een keertje, maar ik wil liever niet dat ze zelf iniatieven gaan nemen. dan is het einde zoek. straks besluit ze ook maar naar huis te gaan midden op een buitenrit... zit je dan :)

nee klein geintje hoor, maar liever geen zelfiniatief.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:52

Joker mag het ook pas op het moment dat we klaar zijn, als ik aan het werk ben is hij heel snel afgeleid en moet hij zijn aandacht gewoon bij mij en de oefeningen houden

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:57

OK. Ik heb zelf niet zoveel problemen met eigen initiatief van mijn paard. Maar dat komt waarschijnlijk doordat hij wel weet wanneer hij het doet, en niet te pas en te onpas.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:59

eigen initiatief is tot zekere hoogte geen probleem, maar wel als het een soort van onder het werk uit willen komen is cq aandacht bij andere dingen. Zijn karakter is al "lastig"mbt aandacht :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:01

Ik heb het Nathan geleerd om zijn hals los te maken zonder dat ik hoef te vragen aan de teugels.
Ik geef been en hij buigt naar dat been toe.

Ook tijdens het rijden buigt hij beter in puur op m'n binnenbeen.

Ik rij met hem overigens western en engels.

Een enkele keer doet hij het uit zichzelf, maar dat is echt steun zoeken, soort check van zijn kant.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:24

op wedstrijd kan het het je wel nekken als je paard dat doet..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:38

Alvaron schreef:
Even puur uit interesse. Waarom wil jij niet dat je paard dat doet?

Om het even in perspectief te plaatsen in een werksituatie: als ik een wilde koe met lasso gevangen heb, kun je niet hebben dat het paard met z'n hoofd ergens anders is en bijv. aan je voet gaat zitten ruiken. Zoiets kleins kan je in een zeer gevaarlijke situatie brengen: bijv. wanneer die koe plotseling besluit om te vluchten en je paard is bezig is te ruiken of wat dan ook, in die paar secondes ben je zo een vinger kwijt of je brengt andere mensen te paard in gevaar of wat dan ook.

Ik wil dus dat dat het paard het niet doet omdat het veel veiliger als je paard met z'n hoofd erbij is (letterlijk en figuurlijk ;) ).
Ook al is het een heel braaf paard, die nooit zou bijten of als je nooit een werksituatie bent. Persoonlijk heb ik er ook een hekel aan als ze gaan zitten friemelen, nergens voor nodig.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:56

FindingJack schreef:
Kan ook liggen aan de manier zoals hij getrained geweest is. Westerntrainers vragen bij stilstaan vaak het flexen naar rechts en links om ze soepel te krijgen. Het kan ook zijn dat hij gewend is om iets lekkers vanuit het zadel te krijgen.....mijn Appy wel iig!

Daar dacht ik ook meteen aan. Is hem vast aangeleerd door snoepjes te geven.

Dit kan je vrij simpel controleren, Het kan nl. zijn dat ie ook op je afhangende arm reageert, hij buigt die kant op op de foto (toeval?). De volgende keer als je stil gaat staan, moet je je teugels eens in je andere hand nemen en dan je andere arm laten hangen. Als ie dan weer buigt naar de kant van je vrije hand, dan is ie gevoerd vanuit het zadel.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 13:50

Op de foto is het toeval, hij doet het aan beide kanten. Met de les rij ik bijv nog met 2 handen en dan doet hij het ook. Ik heb eens uitgeprobeerd of hij een snoepje inderdaad snel aanpakt, maar dat deed hij niet.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:36

oh haha tijdens de les, lekker relaxt dan :D . Het kan hem geleerd zijn...bumpen is inbuigen, maar klinkt niet erg aannemelijk.

Misschien vorige eigenaar ff contacten, danmaar?